Gå til innhold

Fritak fra praksis på yrkesfaglig linje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går en yrkesfaglig linje, hvilken linje det er snakk om er ikke så veldig relevant. Jeg har prøvd å fullføre videregående i flere år, men jeg sliter kraftig psykisk og har fortsatt ikke klart å få generell studiekompetanse. Etterhvert ble jeg og psykologen min enige om at jeg skulle satse på en yrkesfaglig linje. Det første året gikk fint, men jeg besto såvidt praksis og hadde stort fravær i praksisen. Dette året har vi enda ikke gått ut i praksis. Jeg har gjort en god del forbedringer psykisk sett de siste få årene, men har også blitt forverret på noen punkt. Og jeg eksponerer meg selv i stor grad med tanke på angsten. Det er mye jeg jobber med og jeg går både til psykolog og en terapeut, så jeg har to timer i uka med terapi. Jeg er også i en prøvefase uten medisin for første gang på 6 år, og det merkes virkelig (ikke på en positiv måte). 

Målet mitt er å oppnå studiekompetanse, så neste år skal jeg gå påbygg til generell studiekompetanse. Etter det kan det hende jeg må ta opp en del fag, så det gjør jeg nok på Sonans. Læreren min på videregående nå har sagt at hun er villig til å hjelpe meg å finne løsninger, alternative løsninger som gjør at jeg får godkjent praksis men alternativene er langt utenfor min komfortsone og så langt har vi egentlig ikke funnet en løsning heller. Jeg er usikker på hvem jeg skal kontakte for å vite mer rundt dette. Jeg vet at allerede nå at jeg ikke kommer til å bruke lærlingtiden min etter endt skoleår. Jeg har fullført første året på studiespesialisering, men der er ikke ledig plass på noen av linjene i nærområdet og det er ikke aktuelt at jeg flytter. Jeg vil ikke gå mer i dybden angående psyken min, men det er ganske ille og mange faktorer som spiller inn.

Noen som har erfaring med dette eller vet om det er mulig? Psykologen og jeg diskuterte dette her forleden at praksis vil nok ødelegge for skolegangen min og det er en veldig stor risiko for psyken min at jeg skal utplasseres. Det var så vidt jeg klarte å komme meg gjennom første året. Jeg hadde tilrettelagt praksis andre termin, men denne tilretteleggingen og på samme sted er ikke mulig dette året. 

Dette føles helt jævlig egentlig og veldig skamfullt, jeg er rådvill og aner ikke helt hva jeg skal gjøre.. Jeg mister håpet for at jeg skal få meg utdanning for hver dag som gå og motivasjonen daler. Det går bra i de andre fagene og jeg deltar til og med i kroppsøving, som jeg ikke har deltatt i siden første året på ungdomsskolen. Med andre ord gjør jeg fremskritt, men er redd dette kan slå tilbake på meg etterhvert. Jeg er i 20-årene. Føler meg inkompetent og ubrukelig. Jeg klarer ikke fokusere på fremgangen fordi hindringene jeg har dette skoleåret virker som hindringer som kan ødelegge absolutt alt.. :'( 

Anonymkode: 279db...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle yrkesfag som har praksis i bedrift, kanskje det er noe for deg?

Anonymkode: fbe39...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle yrkesfag som har praksis i bedrift, kanskje det er noe for deg?

Anonymkode: fbe39...34a

Vell dette er ikke praksis i bedrift i den forstand, men praksis hvor jeg møter nye folk ofte, veldig sosialt og sånne ting. Det er så vanskelig å forklare og samtidig holde seg anonym... 

Anonymkode: 279db...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme inn på Vg3 Påbygg må du ha bestått Vg2 eller fått fagbrev/svennebrev. Dersom du ikke består praksis, vil det si at du ikke har bestått Vg2 og du vil ikke komme inn på Påbygg. https://www.vilbli.no/nb/nb/no/pabygging-til-generell-studiekompetanse/a/021722/

Man kan ikke få godkjent en yrkesfaglig utdanning uten praksis. 

Anonymkode: 776c8...945

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For å komme inn på Vg3 Påbygg må du ha bestått Vg2 eller fått fagbrev/svennebrev. Dersom du ikke består praksis, vil det si at du ikke har bestått Vg2 og du vil ikke komme inn på Påbygg. https://www.vilbli.no/nb/nb/no/pabygging-til-generell-studiekompetanse/a/021722/

Man kan ikke få godkjent en yrkesfaglig utdanning uten praksis. 

Anonymkode: 776c8...945

Det kommer ann på hvilket yrke, har hatt barn på linjer som krever praksis og linjer som ikke krever praksis.

Anonymkode: fbe39...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på hvilket yrke, har hatt barn på linjer som krever praksis og linjer som ikke krever praksis.

Anonymkode: fbe39...34a

Kan du gi noen eksempler på linjer hvor det ikke er praksis? I så fall må det være linjer som ikke finnes i mitt hjemfylke...

Anonymkode: 776c8...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det altså ikke mulig å få fritak i det, men likevel få et vitnemål? Jeg kan fullføre alle de andre fagene.. 

Og ja det er påkrevd med praksis akkurat som det er påkrevd med alle andre fag, men man kan jo ha fritak i andre fag av ulike grunner.. Jeg har ikke fritak i noen andre fag.. 

Anonymkode: 279db...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme noen vei her i livet så er man faktisk nødt til å bevege seg utenfor komfortsonen. Slik er det, get used to it! Ikke alt her i livet kan tilrettelegges ihjel uten at du gjør en innsats selv. Skal du ha godkjent skokeåret må du også ha godkjent praksis. Det finnes ingen snarveier til studiekompetanse.

Anonymkode: 2700f...031

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å komme noen vei her i livet så er man faktisk nødt til å bevege seg utenfor komfortsonen. Slik er det, get used to it! Ikke alt her i livet kan tilrettelegges ihjel uten at du gjør en innsats selv. Skal du ha godkjent skokeåret må du også ha godkjent praksis. Det finnes ingen snarveier til studiekompetanse.

Anonymkode: 2700f...031

Dette er ikke snakk om å bevege seg utenfor komfortsonen sin. Man beveger seg utfor komfortsonen når man gjør ting man ikke føler seg komfortabel med, dette har ingenting med å være komfortabel å gjøre heller. Du fremstiller som uvitende til hva dette handler om og jeg setter pris på om du lar tråden min være slik at jeg kan få relevante svar som kan være til hjelp. 

Anonymkode: 279db...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det altså ikke mulig å få fritak i det, men likevel få et vitnemål? Jeg kan fullføre alle de andre fagene.. 

Og ja det er påkrevd med praksis akkurat som det er påkrevd med alle andre fag, men man kan jo ha fritak i andre fag av ulike grunner.. Jeg har ikke fritak i noen andre fag.. 

Anonymkode: 279db...a9f

Nei, det går ikke. Det er jo kanskje det aller viktigste av all opplæringen i et yrkesfag. At du ikke har tenkt å ta fagbrev spiller ingen rolle.

Det er for øvrig svært få fag man kan få fritak fra. Har man diagnosen dysleksi eller har annet morsmål enn norsk, kan man få fritak fra sidemål, og har man diagnosen dyskalkuli kan man få fritak fra matematikk. Det er vel de eneste fritakene man kan få.

Anonymkode: 2f4b4...e89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det ingen utdanning på meg på flere år. Flott.. :( Takk for svar.. 

Anonymkode: 279db...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor du valgte den utdanningen, hvor du må møte nye folk hele tiden og være sosial? Finnes det ikke en annen utdanning du kan ta, med praksis hvor du kan jobbe litt mer i fred? Beklager om du allerede har svart på det.

Anonymkode: b4790...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går ikke. Det er jo kanskje det aller viktigste av all opplæringen i et yrkesfag. At du ikke har tenkt å ta fagbrev spiller ingen rolle.

Det er for øvrig svært få fag man kan få fritak fra. Har man diagnosen dysleksi eller har annet morsmål enn norsk, kan man få fritak fra sidemål, og har man diagnosen dyskalkuli kan man få fritak fra matematikk. Det er vel de eneste fritakene man kan få.

Anonymkode: 2f4b4...e89

Man får ikke fritak fra sidemål, men FRITAK FEA VURDERING MED KARAKTER i sidemål.

Anonymkode: 776c8...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi noen eksempler på linjer hvor det ikke er praksis? I så fall må det være linjer som ikke finnes i mitt hjemfylke...

Anonymkode: 776c8...945

Helseservice.

Du kan  fint bestå uten praksis, da det absolutt ikke er alle læreplaner som har krav om dette, selv om det er veldig vanlig å ha det som en del av faget prosjekt til fordypning. 

Anonymkode: 4351c...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helseservice.

Du kan  fint bestå uten praksis, da det absolutt ikke er alle læreplaner som har krav om dette, selv om det er veldig vanlig å ha det som en del av faget prosjekt til fordypning. 

Anonymkode: 4351c...c6f

http://www.udir.no/kl06/HES2-01/Hele/Kompetansemaal/yrkesutoving

Punkt 2: ...og vise det i praksis

Det må da bety at man må ha praksis?!

Anonymkode: 776c8...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.udir.no/kl06/HES2-01/Hele/Kompetansemaal/yrkesutoving

Punkt 2: ...og vise det i praksis

Det må da bety at man må ha praksis?!

Anonymkode: 776c8...945

Joda, men det er bare praksis på skolen. Ikke den typen praksis at man er på en arbeidsplass, møter nye mennesker, osv.

Anonymkode: 4351c...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å få plass på voksenopplæringen? Det er jo åpenbart at du ikke skal gå en yrkesfaglig linje når du ikke takler praksis - det er jo helt bortkasta for deg.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke snakk om å bevege seg utenfor komfortsonen sin. Man beveger seg utfor komfortsonen når man gjør ting man ikke føler seg komfortabel med, dette har ingenting med å være komfortabel å gjøre heller. Du fremstiller som uvitende til hva dette handler om og jeg setter pris på om du lar tråden min være slik at jeg kan få relevante svar som kan være til hjelp. 

Anonymkode: 279db...a9f

Hva forventer du egentlig? Yrkesfag er nettop: yrkesfag. Det er fastsatt i de nasjonale læreplanene på hvert enkelt fag hvor mye praksis du skal gjennom per skoleår. Og som jeg nevnte tidligere så får du ikke godkjent skoleåret uten at også praksisen er bestått. Slik er det, enten det gjelder deg eller noen andre. Krav er krav. Skal du unngå praksis må du ta studiespesialiserende. 

Så vil jeg påpeke at jo, mitt svar var relevsnt, selv om du ikke likte det svaret. Yrkesfag er ingen lettvindt løsning det heller, alle studieretninger krever at man følger kravene fastsatt i læreplanen. Som på yrkesfag innebærer praksisperioder.

Anonymkode: 2700f...031

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...