Gå til innhold

Ingen master - ingen jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når tror dere samfunnet når stadiet hvor man er sjanseløs til å få jobb uten master? Sitter på en bachelor nå, og lurer på om jeg bør kjappe meg og få ferdigstilt en master for å holde stand i yrkeslivet i årene fremover, eller om det er sannsynlig at tilstanden med mastersyke er en midlertidig "hype"...

Anonymkode: a2436...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok an på fagområde. For yrkesutdanninger som sykepleier, vernepleier, ingeniør, bibliotekar og en rekke andre høyskoleutdanninger (med høyskole mener jeg de som inntil de siste 10(?) årene har vært høyskole, inkl. UiS, Universitet i Nordland osv.) vil en bachelor være tilstrekkelig i uoverskuelig framtid. Det samme gjelder nok også

For utdannelser innen samfunnsvitenskap og humaniora vil det nok i løpet av 10-20 år bli "obligatorisk" med master. Det er synd, da man for de fleste arbeidsoppgavene ikke trenger en master. Nøyaktighet, yrkesstolthet og personlige egenskaper er egentlig viktigere, og det er heller ingen tvil om at kvaliteten på masterstudentene har sunket sammenlignet med tidligere.

 

Anonymkode: f7900...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når tror dere samfunnet når stadiet hvor man er sjanseløs til å få jobb uten master? Sitter på en bachelor nå, og lurer på om jeg bør kjappe meg og få ferdigstilt en master for å holde stand i yrkeslivet i årene fremover, eller om det er sannsynlig at tilstanden med mastersyke er en midlertidig "hype"...

Anonymkode: a2436...708

Kommer ann på hvilken jobb det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta heller 2 bachelor-grader. Da stiller du masse sterkere enn en master. 

Anonymkode: ef34a...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ta heller 2 bachelor-grader. Da stiller du masse sterkere enn en master. 

Anonymkode: ef34a...95c

På hva baserer du disse påstandene? Master og bachelor er jo kvalitativt ulike studieopplegg.

Anonymkode: ee469...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hva baserer du disse påstandene? Master og bachelor er jo kvalitativt ulike studieopplegg.

Anonymkode: ee469...214

Enig. Det vil komme helt an på kombinasjonen - og jobben. Stilles det krav om master i utlysningen, kommer du ingen vei med to bachelorer.

Anonymkode: 31da6...9a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over her som nevner yrkesutdannelser. Typiske høgskoleutdannelser som sykepleier, ingeniørutdannelse osv vil klare seg med en bachelor. Mange vil få bedre muligheter med en master også, men de vil klare å skaffe seg jobb med "bare" en bachelor.

"Universitetsutdannelser" som ikke fører til et bestemt yrke vil være mer avhengig av å ta master for å få seg jobb. Dette gjelder ikke bare sammfunnsfag og humanoria, men realfag også. Det gjelder i mindre grad realfag (siden du "alltid" kan jobbe som lærer hvis du ikke finner jobb), men om du vil ha "sikker" jobb bør du ha en mastergrad her også. Et perfekt eksempel er fysikk: En bachelor i fysikk er ikke ettertraktet på jobbmarkedet, da den ikke er spisset nok  for "fysikkjobber" eller andvendbar nok til å brukes innen typiske ingeniørjobber. Tar du en mastergrad i fysikk derimot vil du være veldig ettertraktet, siden du da har spisskompetanse som gjør at du kan ta typiske sivilingeniørjobber, jobbe innen finans, IT og teknologi eller ta typiske fysikkjobber(innen medisinsk fysikk, strålingsteknologi, romfart etc).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er journalist/kommunikasjonskonsulent, og har vært til intervjuer på kommunikasjonsrådgivningsjobber. Jeg har ikke engang en bachelor, jeg har en del ulike fag på universitetet og et grunnfag. Det har aldri blitt stilt spørsmål til at jeg ikke har noen grad, jeg har fått både jobber og intervjuer. Det eneste er at det noen steder fastsettes lønn etter utdanning, men siden alt jeg har gjort på Universitetet kan "skrapes sammen" til en bachelor i antall poeng har det gått bra.

Har lang arbeidserfaring og mye erfaring innen de tingene arbeidsgivere i denne bransjen er på jakt etter. 

Så det kommer vel litt an på bransjen. Min utdannelse er også ganske gammel nå (fra 15 til 7 år gammel), så den er ganske irrelevant. Det jeg studerte om journalistikk i 2001 kan ikke brukes i dag, for eksempel, siden mediebildet og hvordan mediene brukes er helt annerledes nå. Så i denne bransjen er definitivt erfaring mye viktigere enn en grad.

Anonymkode: 2b4f0...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

ta heller 2 bachelor-grader. Da stiller du masse sterkere enn en master. 

Anonymkode: ef34a...95c

Tull!!

Anonymkode: 3e197...400

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

ta heller 2 bachelor-grader. Da stiller du masse sterkere enn en master. 

Anonymkode: ef34a...95c

Det kommer an på jobben du søker. Noen jobber krever spesiell ekspertise, og andre ikke. Ekspertise får man enten gjennom en mastergrad eller lang jobberfaring innen en spesiell bransje. Har man eksempelvis en bachelor og etterpå jobbet 5-10 år innen barnevern, så er du da en ekspert innen dette feltet. Har du eksempelvis valgt å vektlegge maritim rett i din masterdel på studiet, vil maritim rett være din ekspertise.

Men hva som konkret lønner seg kommer helt an på jobben og hva de søker. To bachelorgrader kan være ypperlig til stillinger som krever at man kan to disipliner som går hånd i hånd. Det kan være stillinger i kommuner der man ønsker alt-mulig-menn. Det er fordeler og ulemper med både bachelor og master. Det du har mastergrad i, kan være et så smalt felt at det er vanskelig å finne stillinger som passer din ekspertise. Noen vil kanskje si at du er overkvalifisert, og derfor ikke hyre deg fordi de tror du ikke vil bli værende lenge i stillingen. På bachelornivå kan man tenke at du kanskje ikke har ekspertise nok til å gjøre en spesiell jobb hvis du ikke har nevneverdig relevant erfaring fra før. Har du to forenelige bachelorgrader kan de også regne deg som overkvalifisert, og tro at du har større planer for fremtiden, og derfor ikke planlegger å bli lenge i stillingen. Andre bransjer ønsker at du skal kunne så mye som mulig. Noen ønsker at du har opptil flere grader - både bachelor og master. Og andre ønsker særlig ekspertise og søker derfor kun doktorgrad-kandidater. 

Uansett er det aldri feil å studere og bygge seg opp med ny kompetanse og nye grader. Utdannelse er aldri bortkastet. Faglig utvikling er forandring som fryder.

Endret av Pene sko...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, ts her. Så jeg har en bachelor i økonomi, ville dere da sagt at jeg skulle 

- Ta juss årsstudium eller bachelor i tillegg 

- Bli siviløkonom 

- Kanskje ta nokommunikasjonsfag e.l. 

??

Anonymkode: a2436...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, ts her. Så jeg har en bachelor i økonomi, ville dere da sagt at jeg skulle 

- Ta juss årsstudium eller bachelor i tillegg 

- Bli siviløkonom 

- Kanskje ta nokommunikasjonsfag e.l. 

??

Anonymkode: a2436...708

Gjør hva du selv har mest lyst til tenker jeg da. Om du bare skal gjøre det for yrkesmuligheter ville jeg snakket med en studieveileder om det og valgt et studium som ga den sikreste jobbmuligheten. Men da er du ikke garantert å verken like studiet eller jobben du får i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en bachelor, og sliter noe vannvittig med å komme ordentlig inn i arbeidsmarkedet selv om jeg har en yrkesrettet bachelorgrad. Slik jeg har forstått det i mediene nå, trengs det dessverre flere folk med ulike fagbrev nå fremfor oss akademikere. Men så er det jo noe med å kunne trives i jobben sin, selv om jeg nok hadde valgt en annen retning i dag hvis jeg skulle studert om igjen. På grunn av arbeidsmarkedet, altså. 

Anonymkode: 6de2a...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har master men skulle ønske jeg ble snekker istedenfor. Synd det virker umulig å velge på nytt. 

Anonymkode: e1421...e31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Cambria skrev:

Gjør hva du selv har mest lyst til tenker jeg da. Om du bare skal gjøre det for yrkesmuligheter ville jeg snakket med en studieveileder om det og valgt et studium som ga den sikreste jobbmuligheten. Men da er du ikke garantert å verken like studiet eller jobben du får i ettertid.

Takk! Ettersom jeg er ganske trygghetssøkende og ikke har planer om å flytte, vil jeg heller ha det trygt og få jobb enn å "elske jobben" - alle jobber har minus og pluss på sikt :)

Anonymkode: a2436...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har master men skulle ønske jeg ble snekker istedenfor. Synd det virker umulig å velge på nytt. 

Anonymkode: e1421...e31

Har angret på at jeg gikk studiespesialisering jeg og, fagbrev hadde vært tingen.. 

Anonymkode: a2436...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv en bachelor, og sliter noe vannvittig med å komme ordentlig inn i arbeidsmarkedet selv om jeg har en yrkesrettet bachelorgrad. Slik jeg har forstått det i mediene nå, trengs det dessverre flere folk med ulike fagbrev nå fremfor oss akademikere. Men så er det jo noe med å kunne trives i jobben sin, selv om jeg nok hadde valgt en annen retning i dag hvis jeg skulle studert om igjen. På grunn av arbeidsmarkedet, altså. 

Anonymkode: 6de2a...bb7

Takk! Hva har du studert?:)

Anonymkode: a2436...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bli siviløkonom!

Anonymkode: 3ebfb...946

Kan jeg spørre om hvorfor du mener det er beste valg av alternativene? :) ts her

Anonymkode: a2436...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvorfor du mener det er beste valg av alternativene? :) ts her

Anonymkode: a2436...708

Fordi da blir du noe konkret. Mange fag satt sammen og litt kunnskap om mye forskjellig er sjelden bra og med mindre du er skikkelig god til å komme deg fremover i arbeidslivet, vil du som siviløkonom sannsynligvis få bedre lønnsutsikter og mer spennende oppgaver. Når det er sagt, så er vel ikke arbeidsmarkedet for siviløkonomer noe å juble for om dagen heller så vidt jeg har skjønt. Uansett hva du velger, så krever det innsats i dagens arbeidsmarked.

Anonymkode: 3ebfb...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...