Gå til innhold

Fikk bot på toget i dag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du gikk på toget med billett, som ikke var gyldig men du gjorde det i god tro. 
Dersom de nekter å betale tilbake så er det noe alvorlig galt. 

Så klart, kun hvis appen faktisk er rotete og uoversiktlig. Har ikke appen selv. 
Men er det lett å misforstå så burde du ikke betale denne boten/gebyret. 

Ja, jeg synes i alle fall det bør gjøres mer tydelig. Han sa det jo selv, kontrolløren; at det var rotete. Men det var ikke nok. Reiser aldri med tog, så dette var første gangen.

Jeg skulle bare ta tog en gang, så jeg sjekket ikke 30-dagers-billetten og så dermed ikke forskjell på billettene. Ser nå at det står "buss" med liten skrift på 24-timersbilletten, men jeg trykte på buss og tog kategorien så jeg regnet med den gjaldt på tog også. 

Så jeg kjøpte feil billett.. sånn er det bare. Likevel kjipt når man ikke vet om det selv... :/ 

ts

Anonymkode: 5e389...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 30.8.2016 den 13.51):

Nei, det er ikke noe alvorlig galt dersom man har en billett fra et selskap det ikke er billettavtale med når man kjører hos et annet selskap. Det må hun undersøke hos Kolumbus, om de har avtale med NSB. I så fall kan hun klage og har rett på å få pengene igjen. Er det ikke billettsamarbeid så er det ikke noe hun har krav på, selv om man kan håpe på at kundebehandler er litt medgjørlig, noe de kan være dersom man legger frem saken sin i en god tone uten å kjefte og kritisere. 

Oppførselen til kontrolleren bør uansett klages på uansett utfall, de skal på ingen måte oppføre seg truende. Hadde de gjort det mot meg, så hadde jeg gitt en advarsel og så gått fysisk til verks dersom den ikke ble respektert. 

Anonymkode: 46629...3e0

 

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Jeg kan så klart kun svare uti fra de opplysningene jeg får i HI. 
Hun har kjøpt billett i god tro. Hun tilbød seg å betale for en ny der og da. Hun hadde ingen intensjoner om å snike seg bort ifra en billett. = hun burde ikke ha betalt dette gebyret.

 

Ja, man kan forsøke å klage men man har faktisk ingen rett til å få pengene tilbake selv om billetten var kjøpt i god tro hos et annet selskap - hvis de to selskapene ikke har billettavtale seg imellom. Intensjoner spiller ingen rolle, da det til syvende og sist er kundens ansvar å sjekke at billetten er gyldig - uansett hvor rotete man selv mener oppsettet er. 

Anonymkode: 46629...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man kan forsøke å klage men man har faktisk ingen rett til å få pengene tilbake selv om billetten var kjøpt i god tro hos et annet selskap - hvis de to selskapene ikke har billettavtale seg imellom. Intensjoner spiller ingen rolle, da det til syvende og sist er kundens ansvar å sjekke at billetten er gyldig - uansett hvor rotete man selv mener oppsettet er. 

Anonymkode: 46629...3e0

:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for både bøter og kontroller, men det må være lov å vise skjønn. Målet må jo være å skremme de kroniske snikerne til å kjøpe billett, ikke å få vanligvis betalende kunder som har gjort en feil til å føle seg som kriminelle. Selvfølgelig er de i sin fulle rett til å skrive ut bot, men det er jo lov å være grei av og til. 

Jeg har selv blitt tatt noen ganger på banen i Oslo; to ganger hadde jeg glemt å fornye mnd. kortet, hadde kjørt uten en dag eller to, da fikk jeg løpe bort i luka og kjøpe nytt/kjøpe nytt i appen (første gang var før appen kom, men jeg hadde minst gamle mnd..kort liggende i lommeboka, andre gang kikket han kjapt i historikken og så at det lå masse billetter og mnd.kort der), tredje gangen hadde datteren min lånt kortet mitt kvelden før, og så hadde jeg glemt å legge det tilbake i veska, da fikk jeg en advarsel, dvs. fikk en bot jeg ikke trengte betale om jeg ikke ble tatt på nytt innen et år (mulig de bare sier det, og at ingenting blir registrert, men jeg slapp nå å betale uansett). Jeg tror kontrolløren så på ansiktsuttrykket mitt at jeg virkelig trodde jeg hadde billett, dro frem lommeboka og lette febrilsk før jeg kom på at kortet lå hjemme. Mulig jeg har et ærlig ansikt, men jeg har altså sluppet å betale alle gangene jeg har blir stoppet uten billett de siste årene.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal alt vinkler til at ts nesten I hver eneste tråd har noe mer å stri med enn det som han/hun spør om... jeg hadde begynt å grine i dette tilfellet pga beløpet og forde kontrolløren oppførte seg som om ts var helt idiot. Hadde forsøkt å klage her for å gå igjen beløpet, og for å muligens få dem til å gjøre det klart på nettsiden/appen slik at andre ikke går I samme fella. 

Anonymkode: a29e5...ffc

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kopi av kvittering for betaling av bot, send både brev og mail, klag på uoversiktlig betalingsopplegg og uproff behandling av deg som kunde. Fy flate altså, enkelte skulle ALDRI jobbet i serviceyrket!! Skjønner godt at det kom noen tårer, urettferdig behandlet ble du! Og kontrolløren var en DUST!👿

Anonymkode: 15b89...5ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg deg, Ts.

Min svaksynte mamma satte seg i ubetjent vogn engang. Hun hadde så vidt satt seg ned da hun oppdaget det, og reiste seg for å gå inn i betjent vogn. Hun hadde klippekort i hånden. Da hun skulle gå inn i betjent vogn kom kontrollørene. Det sto hun altså med klippekort i hånden på vei inn til riktig vogn, men de nektet henne adgang og ga henne bot. Kontrolløren snappet til og med klippekortet ut av hånden hennes og var frekk. De må munne bruke litt vett?! Når det står en dame på vei inn til betjent vogn MED klippekort i hånden er det jo ingen tvil om at hun ikke hadde intensjoner om å snike?! De oppfører seg som drittsekker mange av dem. Blir så provosert. 

Anonymkode: a1897...646

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

Ja, man kan kjøpe billetter gjennom kolumbus til nsb. Og i dag lærte jeg meg også at det kun gjelder dersom man skal reise i med tog mye oftere enn en dag. Nå vet jeg i alle fall det. Heldigvis reiser jeg aldri med tog. Var kun i dag. Rart at de ikke har engangsbilletter for tog, men for 30 dager eller mer. Merkelig system. 

At jeg tok feil billett-type er en misforståelse fra min side, så klart. Det er det jo ikke tvil om. Jeg reiser aldri med tog, som sagt og visste ikke om noe annet. Kanskje de som reiser mye med buss og tog synes appen er super-enkel og forstår alt. Men jeg gjør ikke det og misforsto dessverre i dag. Akkurat det kan ikke gjøres noe med nå.

Kan jo i alle fall klage på oppførselen hans, for den synes jeg ikke noe om. Var ikke så komfortabelt å bli sperret inne og føle meg som en kriminell. Jeg er den personen som ikke kunne gjort en flue fortred og får lett dårlig samvittighet for små ting, så det var ikke en god følelse.

Anonymkode: 5e389...b27

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så her er saken. Kontrollørene skal ikke vise skjønn, de er helt sort hvite. Hver eneste dag får de høre sånne historier som TS sin minst 20 ganger om dagen, med snørr og tårer. Sitter du i ubetjent blir det bot. Prøver du å oppgi falsk identitet og skriver under med falskt navn blir det sendt til politiet for dokumentforfalskning.

De er også strengt opplært, så tviler sterkt på at han var en drittsekk. Tror nok heller at det er TS sin subjektive mening. De er også opplært til å stå så sniker ikke kan stikke av. Pendler mye, og syntes spesielt synd på en mor med to små barn. Hun var helt fortvila, og la ut den forklaringa. Så kom en kontrollør fra annen vogn og viste seg at dama var en fast sniker. 

Poenget er at kontrollører ikke tar standpunkt, bare gir bot fordi man ikke har gyldig billett. All klaging må tas med NSB, dog tror ikke det hjelper her siden de har sitt på det tørre. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Ok, så her er saken. Kontrollørene skal ikke vise skjønn, de er helt sort hvite. Hver eneste dag får de høre sånne historier som TS sin minst 20 ganger om dagen, med snørr og tårer. Sitter du i ubetjent blir det bot. Prøver du å oppgi falsk identitet og skriver under med falskt navn blir det sendt til politiet for dokumentforfalskning.

De er også strengt opplært, så tviler sterkt på at han var en drittsekk. Tror nok heller at det er TS sin subjektive mening. De er også opplært til å stå så sniker ikke kan stikke av. Pendler mye, og syntes spesielt synd på en mor med to små barn. Hun var helt fortvila, og la ut den forklaringa. Så kom en kontrollør fra annen vogn og viste seg at dama var en fast sniker. 

Poenget er at kontrollører ikke tar standpunkt, bare gir bot fordi man ikke har gyldig billett. All klaging må tas med NSB, dog tror ikke det hjelper her siden de har sitt på det tørre. 

Sikker på at de ikke blir opplært i å oppføre seg som drittsekker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fluffe skrev:

Sikker på at de ikke blir opplært i å oppføre seg som drittsekker.

100% sikker. NSB er ikke interessert i dårlig presse. Skjønner at TS synes det er skikkelig ubehagelig når hun trodde alt var iorden og er av den redelige typen, og da er det lett å føle seg urettferdig behandla og at han var en drittsekk som ikke lot henne slippe bot. 

Kontrollørene gjør dette som fulltidsjobb og er ikke bare konduktører de har tilovers den dagen. De har egen opplæring. Når det gjelder billetter mener jeg å huske at NSB har samme system. Man kan kjøpe periodebillett med Ruter, men ikke enkeltbillett. Var iallfall sånn da jeg var student.

Endret av LittleBabyBlue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville klaget til hans sjef uansett. Kanskje mannen hadde en dårlig dag. 

Anonymkode: 02d51...0a5

Ja jøss, tror du det hjelper eller?

Ruter, og jerneverket suger i kundeservice.

Tror du den oppførsel til den mannen var unik, de er sånn hele tiden?

Og du kan ikke ta det opp med en annen, de bare henvender deg videre fordi vi jobber ikke ruter osv.

TS du kan prøve, kan hende du er heldig, men som sagt de er ikke særlige fleksible, og ordet kundeservice har de aldri hør om.

 

Anonymkode: 554ac...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jøss, tror du det hjelper eller?

Ruter, og jerneverket suger i kundeservice.

Tror du den oppførsel til den mannen var unik, de er sånn hele tiden?

Og du kan ikke ta det opp med en annen, de bare henvender deg videre fordi vi jobber ikke ruter osv.

TS du kan prøve, kan hende du er heldig, men som sagt de er ikke særlige fleksible, og ordet kundeservice har de aldri hør om.

 

Anonymkode: 554ac...514

Dette har ingenting med Ruter å gjøre. Dette er ikke østlandet. 

TS, jeg ville klaget (på en ydmyk måte) uansett, spesielt til kolumbus, for jeg opplever de som svært lydhøre, spesielt nå som de har hatt denne omleggingen. Du har ingenting å tape, om ikke annet har kolumbus fått et nyttig innspill. Send evnt klagen via Facebook chat, han som svarer der er ganske hyggelig. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sisti skrev:

Dette har ingenting med Ruter å gjøre. Dette er ikke østlandet. 

TS, jeg ville klaget (på en ydmyk måte) uansett, spesielt til kolumbus, for jeg opplever de som svært lydhøre, spesielt nå som de har hatt denne omleggingen. Du har ingenting å tape, om ikke annet har kolumbus fått et nyttig innspill. Send evnt klagen via Facebook chat, han som svarer der er ganske hyggelig. :P

 

Jeg nevnte ruter og NSB (jernverket!). OK. Og hvordan vet du at det ikke er på østlandet?  Utrolig nok har vi tog her og.

Det er det samma ulla, selvom det ikke er helt det samme selskapet,eller selskapene, vekterne jobber ikke for nsb/ruter, konuktørene jobber ikke for de, men er ansatt gjennmom ett annet firma, og de fratar seg ansvaret, og ber deg om å kontakte noen andre osv,

de har ingen kundeservice, de bryr seg ikke og dette igjen gjør det vanskelig å klage.

Oppførsel til den mannen og de andre innlegg om de som sjekker billett , er ikke unik.

Verken på TOG, trikk, buss osv.

Anonymkode: 554ac...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har opplevd rasisme fra NSB kontrollører bare for noen dager siden.

En kontrollør i 50 årene kom bort til meg og sa at jeg så ut som en polakk i gule arbeidsklær. Han prøvde å være morsom, men siden jeg er en polakk så synes jeg tonen var nedlatende. Jeg synes synd på rasister og jeg vet at de finnes blant kontrollørene.

Anonymkode: b7748...ca6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nevnte ruter og NSB (jernverket!). OK. Og hvordan vet du at det ikke er på østlandet?  Utrolig nok har vi tog her og.

Det er det samma ulla, selvom det ikke er helt det samme selskapet,eller selskapene, vekterne jobber ikke for nsb/ruter, konuktørene jobber ikke for de, men er ansatt gjennmom ett annet firma, og de fratar seg ansvaret, og ber deg om å kontakte noen andre osv,

de har ingen kundeservice, de bryr seg ikke og dette igjen gjør det vanskelig å klage.

Oppførsel til den mannen og de andre innlegg om de som sjekker billett , er ikke unik.

Verken på TOG, trikk, buss osv.

Anonymkode: 554ac...514

Kolumbus er i Rogaland, derfor vet jeg at det ikke er på Østlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 13.31, Nasse Nøff ❤ skrev:

TS. fikk du noe bevis for gebyret?
Jeg hadde skrevet et brev til Kolombus. Legg ved bevis på at du kjøpte billett. Ta skjermbilde av appen. Det står vell tidligere billetter der? Ta også skjermbilde av nettbanken hvor det står at du har betalt en bot. Har du andre bevis på kjøpt billett og gebyr så legger du ved dette.
Send inn og håp på det beste. Får du avslag så sender du en til nsb også. 

Finnes muligens også en nemnd man kan klage til, evt. forbrukerrådet. 

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sisti skrev:

Kolumbus er i Rogaland, derfor vet jeg at det ikke er på Østlandet. 

Uansett så gjør ikke det jeg skriver mer usant.

Men det virker som firmaet Kolumbus har bedre service enn nsb/ruter.

Anonymkode: 554ac...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...