Gå til innhold

Fikk bot på toget i dag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her med klump i halsen enda etter en time.

Bestilte billett på kolumbus sin app, gikk på toget (nsb), så var det kontroll som de av og til har. Jeg var jo ikke bekymra fordi jeg hadde jo bestilt billett. Kontrolløren sa at "nei denne er ugyldig, så det blir bot på deg på 950 kroner", satte seg ned på setet ganske tett opp i meg og sperret veien med foten sin. Jeg skjønte jo absolutt ingenting, og først smilte jeg litt fordi jeg trodde det var en slags spøk. Men han var helt seriøs og fortsatte å fortelle hvordan jeg kunne betale denne boten.

Jeg sa at jeg hadde bestilt billett for buss og tog, som det står på kolumbus-appen. Han ba meg vise hvordan jeg gjorde det (spydig), og jeg viste han. Jeg trykket på buss og tog og 24 timers-billett. Da sa han at det var feil... Jeg skjønte fortsatt ingenting, siden jeg trykte på buss og tog. Men det gjelder visst kun hvis man bestiller en 30-dagers billett eller mer. Dersom man skal ha for 24 timer gjelder det ikke for tog, tydeligvis... Noe jeg ikke visste. 

Da sa jeg "ja, da får jeg bare kjøpe en billett nå, siden jeg nettopp kom inn", men han nektet for det, og jeg måtte betale bot på 950 kroner bare på grunn av at billetten jeg hadde kjøpt var ugyldig, selv om jeg tydelig ikke hadde sneket og i tillegg sa at jeg kunne kjøpe billett. Kan man ikke kjøpe billett på toget også? Har jo hørt at man kan kjøpe billett på toget, men at det blir litt dyrere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det var nødvendig. Tårene mine rant ukontrollert mens jeg tastet inn koden min og betalte det syke beløpet... og han oppførte seg som en drittsekk om det hele. Han var rett og slett ekkel... Til slutt sa han til meg: "Og det er ikke vits å klage til oss; du må heller klage til kolumbus for å ha et rotete system".

Er dette noe de kan gjøre? Det var jo en ærlig feil, og jeg sa jo i tillegg at jeg kunne kjøpe billett der og da. Er det KUN pga at jeg gikk inn på toget med en ugyldig billett? Skjønner ingenting. :( Er mest irritert på kolumbus, som gjør systemet så rotete. Det burde stått mer tydelig, og kanskje heller blitt delt inn i flere kategorier. 

Hilsen en nesten blakk jente. Hehe..

Anonymkode: 5e389...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld, heter visst kontrollgebyr, ikke bot.

ts

Anonymkode: 5e389...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget til hans sjef uansett. Kanskje mannen hadde en dårlig dag. 

Anonymkode: 02d51...0a5

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag til kolombus, kanskje du får igjen for boten?

Anonymkode: 96c5f...195

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville klaget, for det virker som at du faktisk har "prøvd" å betale og ikke har prøvd å lure deg unna her.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette var rart. Er jo normalt å få kjøpe billett på toget om man har glemt å kjøpe det på automatene? 

Anonymkode: eedc9...36f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gikk på en ubetjent vogn, så skal man ha gyldig billett. Ellers så får man bot, men det burde gå ann å bruke hode da man kontrollerer billetter.

Gikk du inn på betjent vogn, så skal du ikke ha bot.

Klag uansett på oppførselen til kontrolløren. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrivelig drittsekk. Klag til alt som kan klages til, det skal da ikke være sånn!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemøy

Det skader i alle fall ikke å klage, jeg fikk boten slettet en gang i ettertid. NSB er ofte ganske raske med det hvis de innser at det var rimelig tvil etc. Bare send med alle bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Syns du skal kontakte NSB, og forklare dem situasjonen.

Det er jo mange som kjøper billett på toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om billetter kjøpt i Kolumbusappen er gyldig på NSB må du undersøke med Kolumbus, hvis den er det så skal du hvertfall klage til NSB og vise til billettkjøpet. Du får kvittering på mail, så du kan bruke det som vedlegg i klagen. 

Satt du på ikke betjent vogn? I så fall er det jo formelt riktig at du fikk gebys hvis kolumbusbilletter ikke er gyldige hos NSB. 

Uansett skal ikke kontrolløren oppføre seg dårlig eller truende. Jeg kunne klikket om noen hadde fysisk tilnæremt seg meg, og hadde ikke kontrolløren tatt et steg unna innen 10 sekunder så hadde det blitt knyttneveslag. 

Anonymkode: 46629...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukerfeil. Om det hadde vært systemfeil, så ville alle som brukte den appen fått feil.

Anonymkode: 5a48d...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 13.31, Nasse Nøff ❤ skrev:

TS. fikk du noe bevis for gebyret?
Jeg hadde skrevet et brev til Kolombus. Legg ved bevis på at du kjøpte billett. Ta skjermbilde av appen. Det står vell tidligere billetter der? Ta også skjermbilde av nettbanken hvor det står at du har betalt en bot. Har du andre bevis på kjøpt billett og gebyr så legger du ved dette.
Send inn og håp på det beste. Får du avslag så sender du en til nsb også. 

Ja jeg har tatt vare på det. Fikk en kvittering for det jeg betalte! Pengene får jeg nok ikke tilbake, regner jeg bare med. Men jeg kan jo klage uansett, og kanskje prøve å forklare situasjonen. Men har ikke høye forventninger. Synes bare det var litt rart når det var så åpenbart at det var blitt surr og når jeg i tillegg ville betale for billetten der. Men men... :)

ts

Anonymkode: 5e389...b27

Endret av Tekola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kontrollører er maktkåte skittsekker. Klag på oppførselen hans.

Anonymkode: ed29e...82c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 30.8.2016 den 13.40):

Ja jeg har tatt vare på det. Fikk en kvittering for det jeg betalte! Pengene får jeg nok ikke tilbake, regner jeg bare med. Men jeg kan jo klage uansett, og kanskje prøve å forklare situasjonen. Men har ikke høye forventninger. Synes bare det var litt rart når det var så åpenbart at det var blitt surr og når jeg i tillegg ville betale for billetten der. Men men... :)

ts

Anonymkode: 5e389...b27

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Du gikk på toget med billett, som ikke var gyldig men du gjorde det i god tro. 
Dersom de nekter å betale tilbake så er det noe alvorlig galt. 

Så klart, kun hvis appen faktisk er rotete og uoversiktlig. Har ikke appen selv. 
Men er det lett å misforstå så burde du ikke betale denne boten/gebyret. 

Nei, det er ikke noe alvorlig galt dersom man har en billett fra et selskap det ikke er billettavtale med når man kjører hos et annet selskap. Det må hun undersøke hos Kolumbus, om de har avtale med NSB. I så fall kan hun klage og har rett på å få pengene igjen. Er det ikke billettsamarbeid så er det ikke noe hun har krav på, selv om man kan håpe på at kundebehandler er litt medgjørlig, noe de kan være dersom man legger frem saken sin i en god tone uten å kjefte og kritisere. 

Oppførselen til kontrolleren bør uansett klages på uansett utfall, de skal på ingen måte oppføre seg truende. Hadde de gjort det mot meg, så hadde jeg gitt en advarsel og så gått fysisk til verks dersom den ikke ble respektert. 

Anonymkode: 46629...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok gjort feil ja, er bare månedskort og mer som gjelder tog, så du har ikke lest hva billetten faktisk dekker. Når du kjøper billetten i appen står det jo helt tydelig buss - først når du velger 30 dager står det buss og tog. 

Syns likevel du skal klage over at du ikke fikk kjøpe billett (så lenge du var i betjent vogn) - det er jo lov å kjøpe billett på toget! Ville sendt felles klage til NSB og kolumbus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her med klump i halsen enda etter en time.

Bestilte billett på kolumbus sin app, gikk på toget (nsb), så var det kontroll som de av og til har. Jeg var jo ikke bekymra fordi jeg hadde jo bestilt billett. Kontrolløren sa at "nei denne er ugyldig, så det blir bot på deg på 950 kroner", satte seg ned på setet ganske tett opp i meg og sperret veien med foten sin. Jeg skjønte jo absolutt ingenting, og først smilte jeg litt fordi jeg trodde det var en slags spøk. Men han var helt seriøs og fortsatte å fortelle hvordan jeg kunne betale denne boten.

Jeg sa at jeg hadde bestilt billett for buss og tog, som det står på kolumbus-appen. Han ba meg vise hvordan jeg gjorde det (spydig), og jeg viste han. Jeg trykket på buss og tog og 24 timers-billett. Da sa han at det var feil... Jeg skjønte fortsatt ingenting, siden jeg trykte på buss og tog. Men det gjelder visst kun hvis man bestiller en 30-dagers billett eller mer. Dersom man skal ha for 24 timer gjelder det ikke for tog, tydeligvis... Noe jeg ikke visste. 

Da sa jeg "ja, da får jeg bare kjøpe en billett nå, siden jeg nettopp kom inn", men han nektet for det, og jeg måtte betale bot på 950 kroner bare på grunn av at billetten jeg hadde kjøpt var ugyldig, selv om jeg tydelig ikke hadde sneket og i tillegg sa at jeg kunne kjøpe billett. Kan man ikke kjøpe billett på toget også? Har jo hørt at man kan kjøpe billett på toget, men at det blir litt dyrere, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det var nødvendig. Tårene mine rant ukontrollert mens jeg tastet inn koden min og betalte det syke beløpet... og han oppførte seg som en drittsekk om det hele. Han var rett og slett ekkel... Til slutt sa han til meg: "Og det er ikke vits å klage til oss; du må heller klage til kolumbus for å ha et rotete system".

Er dette noe de kan gjøre? Det var jo en ærlig feil, og jeg sa jo i tillegg at jeg kunne kjøpe billett der og da. Er det KUN pga at jeg gikk inn på toget med en ugyldig billett? Skjønner ingenting. :( Er mest irritert på kolumbus, som gjør systemet så rotete. Det burde stått mer tydelig, og kanskje heller blitt delt inn i flere kategorier. 

Hilsen en nesten blakk jente. Hehe..

Anonymkode: 5e389...b27

Send en klage til kolumbus med kopi til NSB 

Legg ved mest mulig informasjon til å underbygge din side av saken.

Forøvrig er det din jobb som kunde å sørge for at du til enhver tid innehar korrekt bilett, men alle kan vi gjøre feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...