Gå til innhold

Pri på gave til min søster, var ikke bedt i bryllup da det var hemmelig...


Fru Håpløs

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Bokdamen skrev:

Jeg har nære venner som ikke er komfortable med oppmerksomhet eller har svært vanskelige familieforhold og dermed har hatt bittesmå bryllup (uten meg). Har ikke følt at vi har vært mindre nære fordi om, men gledet meg på dere vegne (både over ekteskapet og at de fikk feire på en måte som passet dem). Gaven har vært akkurat like fin. 

Men folk er forskjellig, og vi gjør ting på ulike måter. 

Sant, finnes forskjellige brudepar, men hvis man vil ha det stille inviterer man ikke til kakefest etterpå. Det gjør man kun for gavene. Finnes mange måter å ha bryllup.

1. Brudepar som ønsker å dele sin glede inviterer til bryllup. Har man ok økonomi betaler man, har man dårlig økonomi ber man gjestene bidra med en rett eller noe istedet for gave.

2. Ønsker man lite styr på sin dag holder man det privat og inviterer ikke til noe. Inviterer man til kakefest er man kun ute etter gavene og å gå i pluss.

3. Ønsker man lite oppmerksomhet på sin dag inviterer man kun de nærmeste, eller holder et casual utradisjonelt bryllup.

Uansett er det smakløst å invitere gjester kun for gaver. Her har de sagt at de ikke forventer noe (noe de nok gjør, men man må jo vise en god front). Et tips er å gi noe som ikke koster all verden, men som er mer symbolsk. For eksempel lagringsvin som skal åpnes på bryllupsdager fremover.

Endret av LittleBabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til søsken ville jeg ikke gjort forskjell i prisen på gaven uansett om det var fest eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt det samme til søsken som om det ble invitert til stor bryllupsfest. 

Å ikke ville ha et stort bryllup er en ærlig sak. Å kun invitere de aller nærmeste (foreldre og forlovere) på middag og resten av de nære på en uformell kalefeiring er helt grei synes jeg. Jeg gir gave for å feire brudeparet, ikke som betaling for å komme i selskap. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Sant, finnes forskjellige brudepar, men hvis man vil ha det stille inviterer man ikke til kakefest etterpå. Det gjør man kun for gavene. Finnes mange måter å ha bryllup.

1. Brudepar som ønsker å dele sin glede inviterer til bryllup. Har man ok økonomi betaler man, har man dårlig økonomi ber man gjestene bidra med en rett eller noe istedet for gave.

2. Ønsker man lite styr på sin dag holder man det privat og inviterer ikke til noe. Inviterer man til kakefest er man kun ute etter gavene og å gå i pluss.

3. Ønsker man lite oppmerksomhet på sin dag inviterer man kun de nærmeste, eller holder et casual utradisjonelt bryllup.

Uansett er det smakløst å invitere gjester kun for gaver. Her har de sagt at de ikke forventer noe (noe de nok gjør, men man må jo vise en god front). Et tips er å gi noe som ikke koster all verden, men som er mer symbolsk. For eksempel lagringsvin som skal åpnes på bryllupsdager fremover.

Du skjønner tydeligvis veldig lite av tankegangen til noen som velger å ikke arrangere stor bryllupsfest. Vi giftet oss uten noen gjester i det hele tatt, fordi vi ikke liker oppmerksomhet. Selve vielsen er en av de tingene som jeg opplever som litt for personlig til at jeg er interessert i å dele den med noen andre enn mannen min. Vi hadde allikevel litt familie og venner på kake når vi kom hjem. Det var absolutt ikke for å få gaver, men for å ha en markering. Det er ikke samme type "press" og oppmerksomhet i en liten samling en helt annen dag enn det er på en bryllupsdag.

Ikke alle er som deg.

Anonymkode: d2d4b...082

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster giftet seg i hemmelighet... hadde vennefest i ettertid, men "glemte"  å invitere meg og kjæresten... usikker på hva jeg gjør når jeg skal gifte meg gitt 😑

Anonymkode: 3d4c1...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner tydeligvis veldig lite av tankegangen til noen som velger å ikke arrangere stor bryllupsfest. Vi giftet oss uten noen gjester i det hele tatt, fordi vi ikke liker oppmerksomhet. Selve vielsen er en av de tingene som jeg opplever som litt for personlig til at jeg er interessert i å dele den med noen andre enn mannen min. Vi hadde allikevel litt familie og venner på kake når vi kom hjem. Det var absolutt ikke for å få gaver, men for å ha en markering. Det er ikke samme type "press" og oppmerksomhet i en liten samling en helt annen dag enn det er på en bryllupsdag.

Ikke alle er som deg.

Anonymkode: d2d4b...082

Den tror jeg ikke no på. Å ha vielsen uten gjester er helt greit, men når markeringen er kakefest er det for å få gaver. Bare fordi man legger til en gryterett og tar det etter vielsen er man ikke mer eller mindre i sentrum av den grunn. Man vil ha billig bryllup med minst mulig innsats og fortsatt få gaver.

Hvor stivt man gjør det er helt opp til brudeparret. Har vært i flere bryllup som har vært casual. Gjestene har kommet pent kledd, men ikke stivt. Noen har hatt det hjemme, noen borte. Med alkohol og uten. Alle har servert mat og kake. Ingen hadde toastmaster og for det meste var det ingen taler. Ingen av de var fyllefester heller. Det har foresten vært de hyggeligste bryllupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, LittleBabyBlue skrev:

Den tror jeg ikke no på. Å ha vielsen uten gjester er helt greit, men når markeringen er kakefest er det for å få gaver. Bare fordi man legger til en gryterett og tar det etter vielsen er man ikke mer eller mindre i sentrum av den grunn. Man vil ha billig bryllup med minst mulig innsats og fortsatt få gaver.

Hvor stivt man gjør det er helt opp til brudeparret. Har vært i flere bryllup som har vært casual. Gjestene har kommet pent kledd, men ikke stivt. Noen har hatt det hjemme, noen borte. Med alkohol og uten. Alle har servert mat og kake. Ingen hadde toastmaster og for det meste var det ingen taler. Ingen av de var fyllefester heller. Det har foresten vært de hyggeligste bryllupene.

Jeg har vært i flere "kakefester" av denne typen og det er nesten utelokkende fordi gjestene vil feire og føler seg snytt for en fest som er grunne til at det feires

Anonymkode: 988f5...c05

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i flere "kakefester" av denne typen og det er nesten utelokkende fordi gjestene vil feire og føler seg snytt for en fest som er grunne til at det feires

Anonymkode: 988f5...c05

Snodig hvordan alle som er for kaller det "gjestene føler seg snytt", mens alle som ikke blir innvitert kaller det "såra og utelatt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev:

Snodig hvordan alle som er for kaller det "gjestene føler seg snytt", mens alle som ikke blir innvitert kaller det "såra og utelatt"...

Det viser jo akkurat det samme. At folk vil feire/være med på festen.

Anonymkode: 988f5...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 9.34, Fru Håpløs skrev:

Hei

Hva tenker dere er normalt å gi? Vi skal i kakefest på lørdag som en slags feiring, men ikke noe mer enn det. Skal feires utendørs i garasjen...

Tenker kanskje 1000kr, eller er jeg helt på jordet??

Akkurat når det gjelder søsken ville jeg gitt det samme uavhengig av om de giftet seg i hemmelighet eller hadde fest med treretters. Ingen av mine søsken er gift enda, men tipper jeg kommer til å rundt 3000,-. Vi er to stk, men til søsken hadde jeg nok gitt 3000,- uansett. 

Til vennepar gir vi mellom 1000-1500 fra oss to. 

Anonymkode: 44870...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎08‎.‎2016 at 9.34, Fru Håpløs skrev:

Hei

Hva tenker dere er normalt å gi? Vi skal i kakefest på lørdag som en slags feiring, men ikke noe mer enn det. Skal feires utendørs i garasjen...

Tenker kanskje 1000kr, eller er jeg helt på jordet??

Ingenting, kanskje en flaske god vin og en selvplukket bukett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Snodig hvordan alle som er for kaller det "gjestene føler seg snytt", mens alle som ikke blir innvitert kaller det "såra og utelatt"...

Svarte ikke utfra det du skrev, men hvis jeg hadde fått vite i ettertid at noen var gift, hadde blomster, te, god vin, fenalår osv. vært mitt valg. Eller ingenting hvis jeg hadde hatt dårlig råd, til nød en spekepølse eller en musserende og sjokolade.

Det virker nesten som om brudeparet som har stukket av, og det er lov, kommer og inviterer til hagefest for å forvente gaver? Hva har de sagt ang. det? Antar de bare forventer en hyggelig kveld?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 31. august 2016 at 15.23, LittleBabyBlue skrev:

Den tror jeg ikke no på. Å ha vielsen uten gjester er helt greit, men når markeringen er kakefest er det for å få gaver. Bare fordi man legger til en gryterett og tar det etter vielsen er man ikke mer eller mindre i sentrum av den grunn. Man vil ha billig bryllup med minst mulig innsats og fortsatt få gaver.

Hvor stivt man gjør det er helt opp til brudeparret. Har vært i flere bryllup som har vært casual. Gjestene har kommet pent kledd, men ikke stivt. Noen har hatt det hjemme, noen borte. Med alkohol og uten. Alle har servert mat og kake. Ingen hadde toastmaster og for det meste var det ingen taler. Ingen av de var fyllefester heller. Det har foresten vært de hyggeligste bryllupene.

Du er veldig påstålig om ting du ikke skjønner. Men jeg kan jo gjenta: vi hadde ikke kakefest for å få gaver. Vi hadde, i likhet med mange andre, et slags etterpålag fordi vi følte vi "måtte" markere giftemålet. Det var absolutt hyggelig, men det føltes heldigvis ikke som et bryllup. De gavene vi fikk kom rett etter vi hadde informert folk om at vi hadde giftet oss. Over 1 uke før vi inviterte til kake, ettersom vi ventet med det til bildene var klare fra fotografen. 

Til TS: jeg ville personlig kjøpt gave i samme størrelse som ellers, ettersom jeg velger gave ut i fra relasjon og ikke ut i fra hva kuverten min kostet. Men samtidig føler jeg ikke at man må kjøpe gave når noen gifter seg uten andre tilstede, så du får kjenne på selv hva som er riktig for deg.

Anonymkode: d2d4b...082

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 15.41, LittleBabyBlue skrev:

Sant, finnes forskjellige brudepar, men hvis man vil ha det stille inviterer man ikke til kakefest etterpå. Det gjør man kun for gavene. Finnes mange måter å ha bryllup.

1. Brudepar som ønsker å dele sin glede inviterer til bryllup. Har man ok økonomi betaler man, har man dårlig økonomi ber man gjestene bidra med en rett eller noe istedet for gave.

2. Ønsker man lite styr på sin dag holder man det privat og inviterer ikke til noe. Inviterer man til kakefest er man kun ute etter gavene og å gå i pluss.

3. Ønsker man lite oppmerksomhet på sin dag inviterer man kun de nærmeste, eller holder et casual utradisjonelt bryllup.

Uansett er det smakløst å invitere gjester kun for gaver. Her har de sagt at de ikke forventer noe (noe de nok gjør, men man må jo vise en god front). Et tips er å gi noe som ikke koster all verden, men som er mer symbolsk. For eksempel lagringsvin som skal åpnes på bryllupsdager fremover.

Du høres veldig hyggelig ut å invitere på fest. 

Anonymkode: 65d62...aec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 15.27, Bokdamen skrev:

Jeg har nære venner som ikke er komfortable med oppmerksomhet eller har svært vanskelige familieforhold og dermed har hatt bittesmå bryllup (uten meg). Har ikke følt at vi har vært mindre nære fordi om, men gledet meg på dere vegne (både over ekteskapet og at de fikk feire på en måte som passet dem). Gaven har vært akkurat like fin. 

Men folk er forskjellig, og vi gjør ting på ulike måter. 

Så fint tenkt! Akkurat de grunnene du nevner her er aktuelt for meg også, så skal jeg gifte meg, blir det nok bare meg og mannen+forlovere. Bra med noen som skjønner at det kan være slike ting som ligger bak et hemmelig bryllup, ikke at man har lyst til å være avvisende. 

Anonymkode: 2ebbb...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

i

Den 30. ágúst 2016 at 14.33, Ananas. skrev:

Til nær familie hadde jeg gitt det samme uansett hvordan de valgte å organisere bryllupet sitt. 

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...