Gå til innhold

Er det uhøflig å strikke under forelesning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som noen som har studert pedagogikk og hvordan å best lære i noen år: 

Vi lærer på forskjellige måter. Dette er ikke ment som et "alle er forskjellige og spesielle"-argument, det er bare sånn. Hvis jeg sitter og ser på foreleser og pp blir jeg bare distrahert. Jeg får ikke noe ut av det (det er forventet at vi setter oss inn i stoffet på forhånd og ikke må henge på hvert ord). Om meningen er å lære, og ikke memorisere, får jeg mer ut av det om jeg lytter, og i mellomtiden må jeg holde kroppen min opptatt, og noen ganger resten av hjernen min. Så jeg tegner eller fikler med noe, og lytter. Er det noen nye perspektiver eller eksempler skriver jeg noen ord, hvis ikke er det langt bedre for meg å kun lytte hvis jeg skal kunne forstå og faktisk prosessere det som sies. Noen er stikk motsatt og må følge med visuelt hele tiden. Men her er poenget, du er der for å lære, og så lenge du ikke lager stort mer lyd enn andre, eller store bevegelser er det helt greit å gjøre det du må for å lære best. 

Det er nesten ingen undervisere ved mitt studium som bryr seg om du strikker eller drodler litt, de er ikke der for å høre sin egen stemme, men for at vi skal lære, og etter å ha studert læring selv er de veldig klar over at vi kan følge med selv om vi ikke sitter rett opp og ned og nikker eller tar notater hver gang. Bare ikke prat eller gjesp åpenlyst. 

Anonymkode: 7f003...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde programmeringseksamen på papir i 2014 :fnise: Helt latterlig, og vi visste ikke om vi skulle le eller gråte for å være ærlig. 

Anonymkode: d234a...713

Haha, vel, jeg går på NTNU og har fortsatt programmeringseksamner på papir. I 2016.  Aldri hatt en eksamen på PC. 

Anonymkode: 88f49...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor dra til forelesning om du ikke skal følge med?

Anonymkode: be4ab...b9e

Hun mente nok at hun ikke trengte å følge med på strikketøyet. Ikke forelesningen.

Anonymkode: 291b3...767

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nyere forskning som omtaler dette (men jeg finner den ikke igjen). Vi lærer forskjellig. Noen lærer bedre når de er motorisk opptatt. Selv må jeg alltid ha noe i hendene, vanligvis en penn som jeg uansett noterer med. Men i strekker der jeg ikke trenger å notere må jeg fikle med pennen for å holde på konsentrasjonen. Så å strikke kan være svært nyttig for noen. Så lenge man bruker bambuspinner og ellers ikke forstyrrer, syns jeg det er greit. Det er verre med hviskerne...

Anonymkode: f54d8...bfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 20.01, AnonymBruker skrev:

Hvorfor dra til forelesning om du ikke skal følge med?

Anonymkode: be4ab...b9e

Uten å sitte og glo ned i strikketøyet og måtte telle masker, hva søren tror du.

Anonymkode: 13c09...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 19.39, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det samme. Sorry. Jeg forventer slett ikke at alle skal sitte helt stille rett opp og ned. At folk hoster og snufser kan den enkelte faktisk ikke gjøre noe med. Å ta notater på dataen er knyttet til forelesningen. Å strikke, derimot, er unødvendig, og kan dermed kuttes ut. En unødvendig distraksjon. 

Anonymkode: 24d8e...a9c

Det er ikke unødvendig for den som strikker. :) Når det foregår lydløst og foreleser mener det er akseptabelt er det, som nevnt, du som er ditt eget problem. Da får du heller sitte helt fremme slik at du ikke kan se hva de andre studentene driver med. 

Anonymkode: bf122...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke unødvendig for den som strikker. :) Når det foregår lydløst og foreleser mener det er akseptabelt er det, som nevnt, du som er ditt eget problem. Da får du heller sitte helt fremme slik at du ikke kan se hva de andre studentene driver med. 

Anonymkode: bf122...c3a

De som har slike behov får heller sitte seg helt bak. Men det er ikke det verste man kan gjøre, matlukt kan man gjerne ikke filtrere vekk selv om man prøver. Å spise på forelesning er virkelig ukultur.

Endret av Turbofaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som medstudent; jeg hadde klikka... Jeg takler ikke lyden av strikkepinner som gnisser mot hverandre, og den konstante bevegelsen hadde raskt begynt å irritere meg. Man kan ikke sammenligne strikking med spising og hosting, ærlig talt. Spising, spilling, tegning etc. er ikke like iøynefallende som den småmaniske bevegelsen du konstant har i øyekroken, når noen ved siden av deg strikker. Hosting og nysing og andre kroppslige funksjoner som blir nevnt, er bare dumt å ta opp som eksempel i det hele tatt.   
Jeg holder mange kurs i løpet av året, og har noen strikkende deltakere nå og da. Jeg ber de om å legge de vekk, da lyden er forstyrrende for en rekke av oppgavene og øvelsene på kursene mine, og det hindrer flyten i undervisningen. Det skal alltid opp og ned av poser og vesker, og jeg har meget kort tid til å komme meg gjennom kurset på, og det stopper alltid opp i det jeg kommer til de med strikketøy. Jeg føler det er respektløst, og av og til tenker jeg at noen av de kunne likså godt spart seg pengene på å delta på kursene mine. De kan umulig få med seg halvparten av det jeg sier...

Men hvis du strikker under forelesningen, hvordan skal du da ta notater av det som blir sagt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 9.10, AnonymBruker skrev:

Som foreleser blir jeg faktisk litt fornærmet og mister engasjementet når jeg er ser at studentene kjeder seg sånn under mine forelesninger at de må sitte med mobiler, sitte og tegne eller sitte og strikke! 
Hva har skjedd med å sitte stille, se rett fram, følge med, lytte aktivt, stille spørsmål, være med i diskusjoner når det er åpning for det, ivrig notere ned stikkord og notater? Tror dere at dere husker ALT som ble sagt under en forelesning? Selv om dere ofte får kopier av overheadene, så er det mye å lære i å ta gode notater, for læreren sier ikke ordrett det som står på overheaden! 

Det er bare et tips om dere virkelig vil gjøre det bra på prøver!

Og læreren vil bli så glad om dere klarer å konsentrere dere den lille stunden han/hun er fremme og skal undervise!

Strikke og tegne kan dere gjøre i pausene om dere ikke har noen å prate med :)


men ta gjerne med en kaffekopp, det er kos- og bra for konsentrasjonen :)

Anonymkode: 3f489...d4e

Bare tenkte jeg skulle poppe inn å si noe her. Jeg er en av de som drodler. Dette demper angst og bedrer konsentrasjonen min ved at jeg styrer tankene over på rett bane. Noen av notatene mine er til og med tegninger for det blir lettere å huske. Trenger ikke bety at de ikke følger med, bare at noen av dem gjør det på sin måte ;)

Anonymkode: e73ee...821

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før de lange og tunge forelesningene våre pleide det å ligge garnnøster rett innenfor døren i forelesningssalen. Vi ble oppfordret til å fingerhekle, eller på annen måte "roe hendene". Da ble vi mer mottakelig for det vi hørte på! 

Forelesningene ble lagt ut både i sin helhet og i stikkordsformat, slik at vi skulle slippe å skrive/lytte samtidig. Erfaringsmessig hadde foreleser lært at når man tar notater har man lettere for å huske hva foreleser sier i ettertid, ergo gjør man seg mer avhengig av notater enn om man bare hadde lyttet til å begynne med.

Anonymkode: 6ac0e...c1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som strikker minner meg om sure gamle kjerringer, enten det er på jobb, i forelesninger eller på bussen, særlig med 5 strikkepinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, bopera skrev:

Som medstudent; jeg hadde klikka... Jeg takler ikke lyden av strikkepinner som gnisser mot hverandre, og den konstante bevegelsen hadde raskt begynt å irritere meg. Man kan ikke sammenligne strikking med spising og hosting, ærlig talt. Spising, spilling, tegning etc. er ikke like iøynefallende som den småmaniske bevegelsen du konstant har i øyekroken, når noen ved siden av deg strikker. Hosting og nysing og andre kroppslige funksjoner som blir nevnt, er bare dumt å ta opp som eksempel i det hele tatt.   
Jeg holder mange kurs i løpet av året, og har noen strikkende deltakere nå og da. Jeg ber de om å legge de vekk, da lyden er forstyrrende for en rekke av oppgavene og øvelsene på kursene mine, og det hindrer flyten i undervisningen. Det skal alltid opp og ned av poser og vesker, og jeg har meget kort tid til å komme meg gjennom kurset på, og det stopper alltid opp i det jeg kommer til de med strikketøy. Jeg føler det er respektløst, og av og til tenker jeg at noen av de kunne likså godt spart seg pengene på å delta på kursene mine. De kan umulig få med seg halvparten av det jeg sier...

Men hvis du strikker under forelesningen, hvordan skal du da ta notater av det som blir sagt?

Du er medstudent og ser ingen grunner til at noen strikker som ikke handler om respektløshet?

Jaja, stakkars pasientene dine som ikke er A4

Anonymkode: 30bca...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på hva slags perspektiv du tar. Som lærer ønsker jeg at elevene skal være fokuserte og engasjerte, og jeg legger opp til dialog. Strikketøyet kommer slik sett i veien, både fokusmessig og kommunikasjonsmessig. Jeg oppfatter strikking som en aktivitet som til en viss grad må ta noe av konsentrasjonen bort fra undervisningen. At forelesere for voksne tillater det sier mer om foreleseren, tenker jeg. Da er du ikke mye engasjert når du ikke er mer opptatt av å engasjere studentene. 

Jeg har opplevd diskusjonen på lærerværelset flere ganger, der eldre lærer blir provosert når de ikke får lov til å strikke i samarbeidstiden. Gjennomgående for disse damene (for det har hittil vært damer) er mangel på engasjement og ønsker om å samarbeide. De skal gjøre ting på sin måte, og mener i grunnen at det er unødvendig tidsbruk å skulle lytte til ledelse eller kolleger. De utståler kjedsommelighet. For en foreleser må det være døden å stirre utover en sal der folk må ha en sekundær aktivitet for å kunne delta i undevisningen. 

Forøvrig er det slik i min datters barnehage at urolige barn får lov til å bende og bøye på piperensere. Det gjelder jo da barnehagebarn, men kan være et tips. 

Anonymkode: 1ad43...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er medstudent og ser ingen grunner til at noen strikker som ikke handler om respektløshet?

Jaja, stakkars pasientene dine som ikke er A4

Anonymkode: 30bca...dd2

Første setningen din forstår jeg ikke helt hvor du vil med. Vennligst omformulér, så kanskje jeg kan gi deg et svar.

Jeg har ikke pasienter, jeg har kursdeltakere eller elever, og jeg vil si at ingen av oss her i verden faller inn under denne tåpelige og generaliserende A4-kategorien folk elsker å stemple hverandre med. Jeg vil heller ikke si at hobbyen strikking har noe utpreget påvirkning på om du er en mer spennende person enn andre. Men kursene mine krever at folk er oppmerksomme og aktivt deltakende, og i min mening blir du en passiv deltaker i det du delegerer bort deler av konsentrasjonen din til strikketøyet. Da føler jeg som kursholder "hvorfor skal jeg gi 100 %, når du ikke en gang ser opp?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...