Gå til innhold

Er det uhøflig å strikke under forelesning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som foreleser blir jeg faktisk litt fornærmet og mister engasjementet når jeg er ser at studentene kjeder seg sånn under mine forelesninger at de må sitte med mobiler, sitte og tegne eller sitte og strikke! 
Hva har skjedd med å sitte stille, se rett fram, følge med, lytte aktivt, stille spørsmål, være med i diskusjoner når det er åpning for det, ivrig notere ned stikkord og notater? Tror dere at dere husker ALT som ble sagt under en forelesning? Selv om dere ofte får kopier av overheadene, så er det mye å lære i å ta gode notater, for læreren sier ikke ordrett det som står på overheaden! 

Det er bare et tips om dere virkelig vil gjøre det bra på prøver!

Og læreren vil bli så glad om dere klarer å konsentrere dere den lille stunden han/hun er fremme og skal undervise!

Strikke og tegne kan dere gjøre i pausene om dere ikke har noen å prate med :)


men ta gjerne med en kaffekopp, det er kos- og bra for konsentrasjonen :)

Anonymkode: 3f489...d4e

Forelesningene vi har er som oftest mellom 2-4 timer, med tung teori som rases igjennom. Ved å da sitte og notere tar man enten A) uforståelige notater uten sammenheng, eller B) blir sittende og skrive ned slik at man ikke får med seg hva foreleseren snakker om når man har notert ferdig setningen.

Jeg tror virkelig ikke jeg får med meg ALT som blir sagt under forelesningen, men heldigvis så leser jeg pensum på forhånd og går igjennom powerpointene til foreleserne som de legger ut før selve forelesningen, slik at jeg stiller godt forberedt. Jeg føler jeg får mest ut av å sitte og høre på foreleser og se på powerpoint/peking, men hendene vandrer ofte andre steder, og derfor ofte også synet .Derimot strikking kan jeg gjøre uten at synet trenger å være festet på strikketøyet, og hendene holder seg opptatt slik at fokuset vedvarer på forelesningen.

Som sagt, det er sjeldent en "liten stund" han/hun skal forelese hos oss, og det å sitte i fire timer og notere intenst kan bli for mye for selv den beste student. 

Pausene bruker jeg til å prate med medstudenter, spise og gå på toalettet. Strikking har ingenting med at man er hverken usosial, "dum" student eller uinteressert.

Skal jeg sitte og fikle med en kaffekopp i fire timer så gir jeg meg levende over.

Anonymkode: 13c09...776

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kommet meg gjennom 5 år med høyere utdanning, tegnende i nærmest alle forelesninger, og har et snitt som ligger i overkant av B. Alle lærer ikke på samme måte, og hvis man jobber som foreleser burde man innse dette først som sist.

Anonymkode: b6cea...3d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra du strikker. På den måten får du gjort noe fornuftig, istedet for bare å kaste bort tiden med å sitte der.
La de andre notere og følge aktivt med.
La de andre bli gode, få bra karakterer og jobber.
Så kan jo du fortsatt strikke.

 

Ironi til side: Klart du kan strikke, så lenge du ikke forstyrrer de rundt deg. Men det er noe halvhjertet med studenter som føler at undervisningen er så bortkastet at de trenger noe å fylle tiden med. Vi vet at en av de beste måtene å lære på i en forelesning er å ta notater. Særlig om man bearbeider dem i etterkant. Å bare å sitte å lytte er vanligvis den minst effektive måten å lære på. Å dertil holde på med enda en aktivitet som krever oppmerksomhet bedrer jo ikke situasjonen.

Hovedoppgaven i et klasserom eller forelesningssal er å lære. Så lenge du ikke er 100% sikker på at det du gjør bidrar til det la det være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking under forelesning er bare koselig det. Spesielt hvis det er flere som sitter i lag og har et lite symøte på bakerste rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er respektløs mot foreleseren. Greit å ta notater og øve på notatteknikk. Å holde på med andre ting gir signaler om at du kjeder deg eller viser liten interesse for det som skjer foran deg. 

Blir som å sitte i et klasserom og din klassekamerat eller lærer fremfører noe. Ingen som sitter å strikker da, og ingen hadde fått lov til det på de skolene jeg har gått på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å hekle istedet? Det er lydløst. 

Anonymkode: 3660a...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er distraherende når andre studenter strikker på forelesning. 

Anonymkode: 24d8e...a9c

Da er det vel regelrett du som er ditt eget problem. Det er så mange mennesker i en forelesningssal at man ikke kan forvente at alle skal sitte rett opp og ned uten å lage en lyd fra seg. Når man drar på forelesninger gjør man det med en visshet om at det er noe bakgrunnsstøy, slik som hosting, snufsing, tasting, matlukt (om det tillates) etc.

Anonymkode: bf122...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Frøken888 skrev:

Jeg syns det er respektløs mot foreleseren. Greit å ta notater og øve på notatteknikk. Å holde på med andre ting gir signaler om at du kjeder deg eller viser liten interesse for det som skjer foran deg. 

Blir som å sitte i et klasserom og din klassekamerat eller lærer fremfører noe. Ingen som sitter å strikker da, og ingen hadde fått lov til det på de skolene jeg har gått på. 

Det er så mange forelesere som ikke har noe problem med det (det ser du også her i tråden ved spørsmål om strikking) at jeg synes det blir for lettvint å avskrive det som respektløst mot foreleser. Så lenge man får en bekreftelse fra foreleser ser jeg ikke hvorfor det skal være respektløst. 

Jeg synes også det blir ganske malplassert å sammenligne det med grunnskole og videregående der det er obligatorisk oppmøte. De fleste forelesningene er frivillige, og de fleste møter opp for å få et godt faglig utbytte. Det finnes flere som får et større faglig utbytte av å strikke, tegne eller lignende. Det er ikke et fasitsvar på hvordan man lærer best, og jeg syes det er rimelig arrogant å hevde at de som gjør noe annet enn det du gjør tilsynelatende kjeder seg eller har liten interesse. 

Anonymkode: bf122...c3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Under forelesning merker jeg hele tiden hendene mine griper etter noe å gjøre, og ender stadig med å bli sittende å feks tegne - og fokusere på dette. Tenker derfor å ta med meg strikketøy - strikker ikke fort nok til at det lager noe lyd, og klarer å strikke uten å følge med. Vil dette være uhøflig? Snakk om forelesninger med ca 200stk.

Anonymkode: 13c09...776

Ja, det er uhøflig. 

Strikker ikke fort nok til at det lager lyd. Hahaha. Legg ihvertfall igjen metallpinnene igjen hjemme. 

Anonymkode: 6cdcf...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stan skrev:

Jeg syns det er bra du strikker. På den måten får du gjort noe fornuftig, istedet for bare å kaste bort tiden med å sitte der.
La de andre notere og følge aktivt med.
La de andre bli gode, få bra karakterer og jobber.
Så kan jo du fortsatt strikke.

 

Ironi til side: Klart du kan strikke, så lenge du ikke forstyrrer de rundt deg. Men det er noe halvhjertet med studenter som føler at undervisningen er så bortkastet at de trenger noe å fylle tiden med. Vi vet at en av de beste måtene å lære på i en forelesning er å ta notater. Særlig om man bearbeider dem i etterkant. Å bare å sitte å lytte er vanligvis den minst effektive måten å lære på. Å dertil holde på med enda en aktivitet som krever oppmerksomhet bedrer jo ikke situasjonen.

Hovedoppgaven i et klasserom eller forelesningssal er å lære. Så lenge du ikke er 100% sikker på at det du gjør bidrar til det la det være.

Da har du misforstått bakgrunnen for strikkingen. 

Det som er best for den gjennomsnittlige elev er uansett ikke noe som gjelder alle. Det viktigste etter min mening er å stole på seg selv og gjøre det som kjennes rett for en selv (så lenge det ikke forstyrrer andre selvsagt). Det er ikke viktig hva alle andre gjør eller hva som anbefales så lenge det ikke passer for deg. Tankekart er for eksempel sterkt anbefalt. Dette får ikke jeg noe utbytte av. Det er også anbefalt å sitte lengst fremme i forelesningssalen, da de som gjør dette lærer best. Dette gjelder heller ikke for meg da jeg blir så opptatt av hva som skjer bak meg. Jeg må sitte helt bakerst i forelesningssalen. Det er også anbefalt å høre på musikk mens man leser, da man aktiverer større deler av hjernen. Det er likevel ikke alle som klarer å høre på musikk mens man leser.  Vi er forskjellige, og måten man lærer best på gjelder ikke for alle. 

Anonymkode: bf122...c3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overhead?!?! Finnes det faktisk slike i bruk ennå? I mine 10 år i høyere utdanning kan jeg ikke huske å ha sett en slik. 

Anonymkode: 69edc...ff5

Jeg hadde forelesninger med overhead alle mine år på NTNU. 
fra 2011-2014. 
Skal sies at vi spøkte mye med at Norges TEKNISK-naturvitenskaplige universitet ikke hadde noe mer moderne. 


Men angående temaet. 
Jeg strikket gjerne når jeg satt i store forelesninger med over 200 stykker, men passet på å sitte litt bak, rett og slett for å ikke "fornærme" noen. 
I mindre forelesninger droppet jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, HappyTear skrev:

Jeg hadde forelesninger med overhead alle mine år på NTNU. 
fra 2011-2014. 
Skal sies at vi spøkte mye med at Norges TEKNISK-naturvitenskaplige universitet ikke hadde noe mer moderne. 


Men angående temaet. 
Jeg strikket gjerne når jeg satt i store forelesninger med over 200 stykker, men passet på å sitte litt bak, rett og slett for å ikke "fornærme" noen. 
I mindre forelesninger droppet jeg det. 

Jeg hadde programmeringseksamen på papir i 2014 :fnise: Helt latterlig, og vi visste ikke om vi skulle le eller gråte for å være ærlig. 

Anonymkode: d234a...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange forelesere som ikke har noe problem med det (det ser du også her i tråden ved spørsmål om strikking) at jeg synes det blir for lettvint å avskrive det som respektløst mot foreleser. Så lenge man får en bekreftelse fra foreleser ser jeg ikke hvorfor det skal være respektløst. 

Jeg synes også det blir ganske malplassert å sammenligne det med grunnskole og videregående der det er obligatorisk oppmøte. De fleste forelesningene er frivillige, og de fleste møter opp for å få et godt faglig utbytte. Det finnes flere som får et større faglig utbytte av å strikke, tegne eller lignende. Det er ikke et fasitsvar på hvordan man lærer best, og jeg syes det er rimelig arrogant å hevde at de som gjør noe annet enn det du gjør tilsynelatende kjeder seg eller har liten interesse. 

Anonymkode: bf122...c3a

Hvis man spør foreleser om det er greit stiller det seg anderledes så klart. Helt greit at noen forelesere syns det er greit, alikevel er det noen forelesere som mener det motsatte.  Ellers så syns jeg det er respektløs fordi det er min mening. 

At du syns det er malplassert er greit det. Her var ikke eksemplet tatt frem pga obligatorisk fremøte noe som heller ikke blir nevnt. For det finnes obligatoriske forelesninger også så ser ikke helt nytte av det argumentet. Om det er frivillig eller obligatorisk fremføring, forelesing eller kurs så syns jeg det er respektløs å sitte å strikke. 

Hi spurte om våres meninger og hun fikk min mening. Bare fordi vi ikke er enige så kaller ikke jeg deg arrogant av den grunn. 

Eneste måte Hi kan få vite om dette er respektløs eller ei er å spørre foreleseren om det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må det være mye som er distraherende for deg. Kanskje du skal kjøpe deg sånne skylapper som hestene bruker sånn at du ikke konsentrerer deg så mye om hva de som sitter ved siden av deg gjør :) 

Anonymkode: c1d49...227

Eh... Stått opp med feil fot i dag, eller? Det var trådens mest usaklige svar så langt.

Jeg synes det er distraherende at folk driver med andre ting enn det som er direkte relatert til forelesningen. Siden man faktisk er på forelesning, og ikke på strikkeklubb, burde det mao ikke være jeg som skal være den som må tilpasse meg. Nå synes jeg ikke det er så distraherende at forelesningen blir ødelagt, og jeg svarer derfor ikke ja på spørsmålet som ble stilt av TS - om det er uhøflig. Det synes jeg ikke det er. Men om jeg hadde fått velge, hadde strikking ikke vært tillatt på forelesning. Samme gjelder strikking på møter. Har vært på møter hvor en person ALLTID sitter og strikker - hele dagen lang om det er et langt møte, hvert eneste minutt - og det er nesten enda verre. Jeg strikker selv, men jeg legger igjen hobbyen min hjemme.

 

Anonymkode: 24d8e...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel regelrett du som er ditt eget problem. Det er så mange mennesker i en forelesningssal at man ikke kan forvente at alle skal sitte rett opp og ned uten å lage en lyd fra seg. Når man drar på forelesninger gjør man det med en visshet om at det er noe bakgrunnsstøy, slik som hosting, snufsing, tasting, matlukt (om det tillates) etc.

Anonymkode: bf122...c3a

Det er ikke det samme. Sorry. Jeg forventer slett ikke at alle skal sitte helt stille rett opp og ned. At folk hoster og snufser kan den enkelte faktisk ikke gjøre noe med. Å ta notater på dataen er knyttet til forelesningen. Å strikke, derimot, er unødvendig, og kan dermed kuttes ut. En unødvendig distraksjon. 

Anonymkode: 24d8e...a9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange forelesere som ikke har noe problem med det (det ser du også her i tråden ved spørsmål om strikking) at jeg synes det blir for lettvint å avskrive det som respektløst mot foreleser. Så lenge man får en bekreftelse fra foreleser ser jeg ikke hvorfor det skal være respektløst. 

Jeg synes også det blir ganske malplassert å sammenligne det med grunnskole og videregående der det er obligatorisk oppmøte. De fleste forelesningene er frivillige, og de fleste møter opp for å få et godt faglig utbytte. Det finnes flere som får et større faglig utbytte av å strikke, tegne eller lignende. Det er ikke et fasitsvar på hvordan man lærer best, og jeg syes det er rimelig arrogant å hevde at de som gjør noe annet enn det du gjør tilsynelatende kjeder seg eller har liten interesse. 

Anonymkode: bf122...c3a

Dere som er mer opptatt av å strikke enn å faktisk studere, får få dere en jobb i Husfliden... 

 

Anonymkode: 3f489...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På tide at folk kutter ut den hersens strikkinga og spisingen i forelesninger. 

Anonymkode: 474b9...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Under forelesning merker jeg hele tiden hendene mine griper etter noe å gjøre, og ender stadig med å bli sittende å feks tegne - og fokusere på dette. Tenker derfor å ta med meg strikketøy - strikker ikke fort nok til at det lager noe lyd, og klarer å strikke uten å følge med. Vil dette være uhøflig? Snakk om forelesninger med ca 200stk.

Anonymkode: 13c09...776

Hvorfor dra til forelesning om du ikke skal følge med?

Anonymkode: be4ab...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde programmeringseksamen på papir i 2014 :fnise: Helt latterlig, og vi visste ikke om vi skulle le eller gråte for å være ærlig. 

Anonymkode: d234a...713

Da går det feil vei. Vi hadde programmeringseksamen (Turbopascal) på PC på 90-tallet! Men PCne var ikke på nett bare koblet til en skriver så selve innleveringen skjedde på papir.

 

Til TS, du må som sagt gjør det du mener er best for deg. Men gjennom mange år har jeg sett studenter etterhvert oppdager at det som funker er å ha fokus på det de trenger å lære. Hvordan de best gjør det varierer selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som foreleser blir jeg faktisk litt fornærmet og mister engasjementet når jeg er ser at studentene kjeder seg sånn under mine forelesninger at de må sitte med mobiler, sitte og tegne eller sitte og strikke! 
Hva har skjedd med å sitte stille, se rett fram, følge med, lytte aktivt, stille spørsmål, være med i diskusjoner når det er åpning for det, ivrig notere ned stikkord og notater? Tror dere at dere husker ALT som ble sagt under en forelesning? Selv om dere ofte får kopier av overheadene, så er det mye å lære i å ta gode notater, for læreren sier ikke ordrett det som står på overheaden! 

Det er bare et tips om dere virkelig vil gjøre det bra på prøver!

Og læreren vil bli så glad om dere klarer å konsentrere dere den lille stunden han/hun er fremme og skal undervise!

Strikke og tegne kan dere gjøre i pausene om dere ikke har noen å prate med :)


men ta gjerne med en kaffekopp, det er kos- og bra for konsentrasjonen :)

Anonymkode: 3f489...d4e

Ja, for det er jo for foreleserens skyld at man er der. Så det viktigste er at foreleseren har det koselig, ikke at man lærer noe. 

En del har faktisk problemer med å konsentrere seg om de skal sitte der og bare stirre. Da flyr ofte tankene andre steder, enn om man har noe å gjøre samtidig som man kan lytte. 

Anonymkode: c8701...218

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...