Gå til innhold

Er det uhøflig å strikke under forelesning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Under forelesning merker jeg hele tiden hendene mine griper etter noe å gjøre, og ender stadig med å bli sittende å feks tegne - og fokusere på dette. Tenker derfor å ta med meg strikketøy - strikker ikke fort nok til at det lager noe lyd, og klarer å strikke uten å følge med. Vil dette være uhøflig? Snakk om forelesninger med ca 200stk.

Anonymkode: 13c09...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikk i vei. Har pratet med flere forelesere angående det, og de syns det bare er koselig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forstyrrende å se strikking i sidesynet når jeg er på forelesning. Jeg synes også det er forstyrrende å sitte ved siden av en person som har med laptop og noterer i rasende fart med klikkelyder fra PCen.

Dersom du setter deg i en krok, på bakerste benk, og ikke midt i salen, kan det sikkert gå bra.

Anonymkode: 6f3d4...7ab

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle

Jeg synes ikke det. Gjør det ikke selv, greier ikke å følge med hvis jeg skal strikke. Men, jeg kan gjerne tegne litt innimellom, da hører jeg bedre etter, hvis det ikke er noe jeg skal notere. 

For min del er skravling i hviskende form det mest slitsomme. Har greid å ignorere andres dataskjermer, og blir ikke distrahert av de som sitter og surfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller skal skrive gode notater i stedet for å gjøre andre ting?

 

Anonymkode: 3f489...d4e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke forstyrrer andre, så skal det nok gå bra! Har sett det en del på en annen studieretning på min høyskole, ingen som bryr seg egentlig!☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det et uhøflig og distraherende, men vet at andre ikke ser det slik jeg gjør.

 

Anonymkode: b02e6...273

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under forelesning merker jeg hele tiden hendene mine griper etter noe å gjøre, og ender stadig med å bli sittende å feks tegne - og fokusere på dette. Tenker derfor å ta med meg strikketøy - strikker ikke fort nok til at det lager noe lyd, og klarer å strikke uten å følge med. Vil dette være uhøflig? Snakk om forelesninger med ca 200stk.

Anonymkode: 13c09...776

Hæ? Har fart noe med lyden å gjøre? Er type pinne rog teknikk som avgjør om du hører at det strikkes

Anonymkode: 2db76...908

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å strikke enn å spille på mobilen, enkelte politikere burde følge ditt eksempel.

Anonymkode: c617c...7bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg ser ikke på det som uhøflig. Selv sitter jeg ofte å drodler i forelesninger da det hjelper meg å fokusere på hva som blir sagt fremfor hvordan alt fremstår visuelt, og de fleste forelesere som har litt peiling på pedagogikk vil ikke ta den slags ille opp etter min erfaring. Det er ikke alltid det er relevant å sitte å ta notater heller, det vil avhenge mye av både fag og foreleser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er frekt, jeg sitter ofte og pusler med ting fordi jeg er urolig. Men personlig så syns jeg lyden av strikkepinner er skikkelig plagsom :P

Anonymkode: 9b2b7...1d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som foreleser blir jeg faktisk litt fornærmet og mister engasjementet når jeg er ser at studentene kjeder seg sånn under mine forelesninger at de må sitte med mobiler, sitte og tegne eller sitte og strikke! 
Hva har skjedd med å sitte stille, se rett fram, følge med, lytte aktivt, stille spørsmål, være med i diskusjoner når det er åpning for det, ivrig notere ned stikkord og notater? Tror dere at dere husker ALT som ble sagt under en forelesning? Selv om dere ofte får kopier av overheadene, så er det mye å lære i å ta gode notater, for læreren sier ikke ordrett det som står på overheaden! 

Det er bare et tips om dere virkelig vil gjøre det bra på prøver!

Og læreren vil bli så glad om dere klarer å konsentrere dere den lille stunden han/hun er fremme og skal undervise!

Strikke og tegne kan dere gjøre i pausene om dere ikke har noen å prate med :)


men ta gjerne med en kaffekopp, det er kos- og bra for konsentrasjonen :)

Anonymkode: 3f489...d4e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller skal skrive gode notater i stedet for å gjøre andre ting?

 

Anonymkode: 3f489...d4e

Jeg syntes det et enklere å følge med hvis jeg bare lytter. Når jeg noterer blir jeg veldig fokusert på å skrive enkle setninger istedenfor å få med meg helheten.

Anonymkode: 13c09...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det et enklere å følge med hvis jeg bare lytter. Når jeg noterer blir jeg veldig fokusert på å skrive enkle setninger istedenfor å få med meg helheten.

Anonymkode: 13c09...776

Det finnes kurs å notatteknikker. Du skal ikke sitte og skrive ordrett alt som står på tavlen/overheaden, men stikkord som du skjønner - så kan du finskrive notatene når du kommer hjem og lage setninger som er greie å ha.
Når det nærmer seg prøvetid så er det veldig greit å ha :)

 

Anonymkode: 3f489...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Har fart noe med lyden å gjøre? Er type pinne rog teknikk som avgjør om du hører at det strikkes

Anonymkode: 2db76...908

Er jo forskjell på når det går så fort at pinnene klaskes sammen i en heidundrandes fart og når det går rolig og man egentlig bare rolig sklir pinnene inntil hverandre/er mest borti garnet :)

Anonymkode: 13c09...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg seier som førelesaren her, de burde verkeleg heller ta notat. De kjem IKKJE til å hugse alt som blir sagt, og det er mykje betre å øve seg på å ta notat i stikkordsform enn å sitje å strikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker selv, men tar ikke med meg strikketøyet på forelesning, selv om det er fristende. Det er forstyrrende for de andre (det er ikke tempo som avgjør lyd), og det er uhøflig ovenfor foreleser. Jeg har selv undervist en del, og det ses veldig godt når noen sufer, spiller, strikker, løser kryssord o.l. i salen, selv om man er mange. Hvis forelesningene er så kjedelig så trenger du vel ikke å gå? Evt kan du begynne å srive notater?

Anonymkode: e88a0...d0c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på stikkordsnotatform:

 

Læreren sier:

Det er i år 20 år siden stuepiken Trude Espås fra Orkanger ble funnet drept i turistbygda Geiranger. Fortsatt er ingen tatt for drapet.

 

Eleven skriver:

Trude Espås, drap, 20 år,  Geiranger. Ingen tatt.

Du kan også gjøre det enda enklere, med kun enkeltord. 
Jeg skriver som en gris (eller lege...) når jeg noterer, så kun jeg forstår hva jeg har skrevet... 

men det er fordi jeg skriver så fort.

 

Anonymkode: 3f489...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...