Gå til innhold

Kan nav nekte å gi meg aap? Haster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Hvordan fikk du den diagnosen, måtte du til spesialist? 

Anonymkode: a0fa4...936

Som den andre AB sa, så har alle undersøkelser jeg har tatt vært normale. IBD er en diagnose som blir gitt når alt annet er sjekket ut.

 

Google lavfodmap. Litt tiltak å starte opp, men det har gitt meg en helt ny hverdag. 

Anonymkode: b9344...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pdd ikke funnet ut hva jeg reagerer på, det går fra dag til dag. En dag kan jeg reagerte skikkelig på noe og neste dag ikke. Dette har også gjort at jeg spiser minimalt. Men kan godt få skikkelig (!)  vondt i magen selv om jeg ikke spiser noe. Youghert blir jeg skikkelig dårlig av men tomatsaus går bra som regel. Jeg må prate med legen ang Ibs. Har faktisk vært inne på tanken selv ang denne diagnosen. Men finner ingen gjentatt  sammenheng i matmønsteret mitt. Er mye (!)  oppsvulmet  (?) ser ut som om jeg er gravid hele tiden.  

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS

Jeg har hatt IBS i flere år. Har aktive perioder innemellom hvor jeg ikke kan tenke på mat en gang, før jeg må på do. Diare og forstoppelse ila samme dagen. Mens jeg er på jobb, så hender det at jeg må på do nesten 7-8 ggr. Har ikke kronisk B12 mangel, men har alikevel perioder hvor det blir lavt (av ukjente grunner), som gjør at jeg må ta en sånn B12 kur. Sist i fjor en gang.

Jeg har vært sykemeldt siden januar, grunnet sterke smerter, som etter flere runder på sykehuset ennå ikke er resultert i en diagnose. Jeg vet kun at det MÅ være noe galt, for det går ikke an å ha så sterke smerter uten årsak. Får sterke smertestillende midler som tar smertene ganske bra, men uten de, så er de intense igjen. Nå som det er kort tid (max dato i januar), så prøver jeg diverse ting for å få prøve meg på jobb igjen. Fysio, arbeidsrehabilitering, kiropraktor, flere dialogmøter hos nav osv. Lederen ønsker ikke meg tilbake i jobb grunnet min medisinbruk.

Grunnen til at jeg sier dette er at nav, leder og flere har så vidt begynt å nevne aap for meg. Jeg har ingen diagnose (noe jeg heller ikke er avhengig av), fordi diagnose eller ei, det er mine fysiske plager (sterke smerter) som gjør at jeg ikke kan jobbe. Mine bekymringer ift min livssituasjon er klinkende likegyldig for nav. De skal ikke bruke skjønn, og prøve å forstå vår situasjon. Hvis man har en diagnose eller en tilstand som gjør at man ikke kan jobbe, så er det som betyr noe. Det er legen som må fortelle og bekrefte at du kan ikke være i jobb.

Det at man har IBS er i seg selv ikke grunn til aap, selv om plagene er svært plagsomme Jeg har som deg tatt alle undersøkelser (colo - gastroskopi, ultralyd, røntgen osv) og alt har vært fint.

For å være helt ærlig så vet jeg ikke hvordan det fungerer om man ikke har hatt jobb, og ikke klarer å jobbe grunnet plager. Kun litt erfaring med når man har en jobb og blir sykemeldt i ett år, for så å gå over til aap.

Anonymkode: 61b00...205

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎08‎.‎2016 at 22.02, AnonymBruker skrev:

Som den andre AB sa, så har alle undersøkelser jeg har tatt vært normale. IBD er en diagnose som blir gitt når alt annet er sjekket ut.

 

Google lavfodmap. Litt tiltak å starte opp, men det har gitt meg en helt ny hverdag. 

Anonymkode: b9344...1d5

Det er omvendt. IBD er når det er funn og det resulterer i en diagnose eks. chrons, ulcerøs colitt e.l. og IBS er når det ikke er noen funn, kun en masse symptomer og plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sonush skrev:

Det er omvendt. IBD er når det er funn og det resulterer i en diagnose eks. chrons, ulcerøs colitt e.l. og IBS er når det ikke er noen funn, kun en masse symptomer og plager.

Det var IBS jeg mente, bare trykket feil 😶🙈

Anonymkode: b9344...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

TS her.

 

Det var noen som ville jeg skulle skrive en oppdatering .

 

Pdd er ingenting endret, nav og legen hadde telefon møte for 3 uker siden , der legen min sa ifra om at jeg ikke er arbeidsfør, og gav selvfølgelig flere grunner til manglende arbeidevne. Hun regnet med at jeg skulle få telefon fra nav uken etter , om jeg får innvilget eller ikke , AAP.Om jeg fikk avslag , skulle vi klage . 

Jeg har enda ikke fått svar fra Nav, jeg var i et møte med nav rett før de pratet med legen min , å da var det mest fokus på hvordan jeg skulle komme meg ut i arbeid igjen. Jeg fortalte at , i hodet mitt fokuserer jeg ikke på det i det hele tatt, prøver å fokusere på det å bli frisk, jeg har ikke krav på noen som helst penger og siste utbetalingen min var i september med sosial penger, jeg skal søke på nytt i morgen. Jeg gruer meg så mye til å dra på nav at det kjenner ut som om jeg skal kaste opp. 

 

Å sånn går det , jeg søkte i mars om AAP. Legen mener jeg kanskje kan komme meg ut i arbeid om 1 års tid, å sto på sitt ovenfor nav . De må jo ha en tidsramme på alt. Om jeg blir frisk til det gjenstår og se , men jeg håper(!!!)  Nav sliter meg virkelig ut . Og saksbehandleren min har jeg ikke snakket med på mange måneder , dette synes jeg også er meget rart mtp at tidligere ringte hun ofte....De møtene jeg har hatt i ettertid er ei som er satt inn til å hjelpe saksbehandleren min iom at hun har så mye å gjøre.....Hun er veldig trivelig, og jeg fikk mail adressen hennes . I tilfelle det var noe. 

Så får jeg vendte å se om jeg får noen penger å leve for neste måned 

 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan legen din mene at du er arbeidsfør om et år når de ikke finner ut hva som feiler deg?

Anonymkode: 9d285...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan legen din mene at du er arbeidsfør om et år når de ikke finner ut hva som feiler deg?

Anonymkode: 9d285...42f

 Jeg har kronisk B12 mangel ( og har hatt det i mange år ) , å mageproblemer (skikkelige) men legen mener at det er B12 mangel, som gjør at jeg har mage problemene.

Jeg går nå på B12 sprøyte , så hun mener at når B12 nivået mitt er normalt , er jeg mest sannsynlig normal/mye bedre i magen.

Å det tar en stund før B12 nivået blir normalt

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil uansett ikke ha krav på AAP om du ikke går med på å være "arbeidssøker med utsikt til bedring". Anser du deg selv som ferdig, helt arbeidsufør, og uten håp om bedring, så bryter det med kravene som stilles for å motta AAP. 

Jeg har selv signert på aktivitetsplaner og vedtak på det grunnlaget, selv om det i utgangspunktet ikke var reelt og jeg egentlig var på vei til ufør. Det er sånn systemet er lagt opp, dessverre.

Lykke til videre :)

Endret av Caelyn
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...