Gå til innhold

Kan nav nekte å gi meg aap? Haster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skikkelig dårlig, slapp og sliten,  magekramper, kvalm, svimmel,spying,  toalett gåing, har konstant vont i magen( Spørs bare hvor vont,  det varierer veldig)  

Men saken er at jeg ikke har noen diagnose, det er vanskelig å finne ut når det er tarm relatert. 

Men dette sliter meg ut 😣 det å være dårlig å må kjempe for å få tid til å bli frisk er vanskelig og umenneskelig. Det å gå hver måned, uten å vite om jeg får penger er grusomt. 

Anonymkode: a0fa4...936

Nå vet man ingenting om deg, men slapphet som du beskriver kan være så mangt. Man vet ikke om du er overvektig, noe som kan være en stor faktor, kosthold, trening osv. Om dette er fjernt for deg, så anbefaler jeg deg og prøve det. Aap er ingen god vei om slapphet er derfor du vil gå på aap.

Anonymkode: 77b54...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope jeg kan ikke det. Nav gir det ikke ut, annet enn i kriser. Det er ikke noe man kan gå på over tid. 

Anonymkode: a0fa4...936

Det stemmer ikke. Alle har krav på sosialstønad, hvis de ikke har andre muligheter til selvbergelse. Det finnes også en nødhjelosstønad, som er for kriser. Sosialstønad har vel 4 ukers behandlingstid og du får da er vedtak for noen måneder. Da må du søke på nytt i god tid, igjen. Så helt uten inntekt er du ikke. Når det kommer til aap, så er det fastlegen din du må snakke med. Det er legen som sender over til NAV sin mening om din arbeidsevne. 

Anonymkode: 21cdb...240

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Alle har krav på sosialstønad, hvis de ikke har andre muligheter til selvbergelse. Det finnes også en nødhjelosstønad, som er for kriser. Sosialstønad har vel 4 ukers behandlingstid og du får da er vedtak for noen måneder. Da må du søke på nytt i god tid, igjen. Så helt uten inntekt er du ikke. Når det kommer til aap, så er det fastlegen din du må snakke med. Det er legen som sender over til NAV sin mening om din arbeidsevne. 

Anonymkode: 21cdb...240

TS her

 

Jeg har mottatt sosialstønad 5 ganger siden mars. Men det er nav som sier dette til meg. At jeg ikke kan leve på det over lengre tid. 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet man ingenting om deg, men slapphet som du beskriver kan være så mangt. Man vet ikke om du er overvektig, noe som kan være en stor faktor, kosthold, trening osv. Om dette er fjernt for deg, så anbefaler jeg deg og prøve det. Aap er ingen god vei om slapphet er derfor du vil gå på aap.

Anonymkode: 77b54...8b4

Jeg er ikke overvektig, jeg trener ikke på treningssenter, men går turer når formen er grei 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nope jeg kan ikke det. Nav gir det ikke ut, annet enn i kriser. Det er ikke noe man kan gå på over tid. 

Anonymkode: a0fa4...936

Joda... Folk går på sosialen i åresvis. Jeg snakker ikke om nødpenger, det er noe annet. 

Hvis du kan bevise at du er totalt blakk og ikke har noen penger på konto så har du rett på økonomisk sosialhjelp.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er vel ikke overbevist om at du er syk nok til AAP. Kan du jobbe deltid? Om du absolutt er for syk, så må du nesten presse legen litt slik at dere kan finne ut hvordan gå frem. Kanskje et fellesmøte med saksbehandler og lege hadde vært et alternativ?

Anonymkode: 6083b...4b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Alle har krav på sosialstønad, hvis de ikke har andre muligheter til selvbergelse. Det finnes også en nødhjelosstønad, som er for kriser. Sosialstønad har vel 4 ukers behandlingstid og du får da er vedtak for noen måneder. Da må du søke på nytt i god tid, igjen. Så helt uten inntekt er du ikke. Når det kommer til aap, så er det fastlegen din du må snakke med. Det er legen som sender over til NAV sin mening om din arbeidsevne. 

Anonymkode: 21cdb...240

Du har ikke fått skikkelig veiledning vedr sosialstønad fra NAV. Siden dere ikke er gifte, har ikke partneren din forsørgelsesplikt overfor deg. Men siden dere har felles barn, forventes det at han tar mer enn 50% av utgiftene som har med barna å gjøre, bolig og annet felles husholdning,

Jeg skjønner at du ikke har mye krefter til å måtte styre med sosialstønad, så jeg foreslår at du enten tar med partneren din eller en god venn/venninne når du skal avgårde å hente søknadspapirer. Denne må ha satt seg inn i saken din, samt ha lest Sosialtjenesteloven, og kunne henvise til rundskriv om loven, da tenker jeg særskilt på dette punktet:

"4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap
Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år."

Dere må også sette dere inn i hvilke opplysninger NAV trenger fra deg for å kunne behandle søknaden. Det står nærmere om det her i rundskrivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legen snakket om irritabel tarm syndrom? (IBS)

Jeg har det, og det slår meg helt ut. Jeg går nå på lavfodmap diett, og jeg må si at det har gjort magen min veldig godt. 

Før jeg begynte på denne dietten spiste jeg også en del Imodium. Det hjalp også en del, men tok ikke bort problemet. 

 

Bare noen tips.  Masse god bedring, og lykke til. 

Anonymkode: b9344...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

 

Jeg har mottatt sosialstønad 5 ganger siden mars. Men det er nav som sier dette til meg. At jeg ikke kan leve på det over lengre tid. 

Anonymkode: a0fa4...936

Problemet er at så lenge din fastlege ikke har sent inn en vurdering, som sier at han mener at du er for tiden arbeidsufør, så er det vanskelig å komme noen vei med NAV, med et vagt sykdomsbilde. Har du snakket med fastlegen om at du søkte AAP? Fastlegen skal sende inn et eget skjema(på flere sider) der legen skriver sin mening om din helsetilstand, hvilken behandling/utredning som er anbefalt, og om din arbeidsevne nå. Dette skjemaet har du rett til å lese hos NAV. Det skjemaet er en del av deres vurderingsgrunnlag for AAP for deg.  

Sosialstønad er offisielt en stønad man ikke skal gå på over lengre tid, men likevel mottar noen det i åresvis, fordi de ikke har rett til annen stønad og ikke har inntekt. Når du mottar sosialstønad, så vil NAV forsøke å sette deg i arbeid og de tar da ikke hensyn til om du er syk. 

Så mitt råd til deg er, hvis du har samarbeidet med legen og legen har sendt inn dokumentasjon til NAV (Det går direkte fra legen til NAV og ikke gjennom deg) be om å få en kopi av dette, slik at du vet hva som står der. 

Hvis du ikke har samarbeidet med legen om AAP, da må du ta en tur dit. 

Anonymkode: 21cdb...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

 legger meg i 11 tiden om kveldene og står opp til barna, får de på skolen, å så legger jeg meg igjen, og sover til de kommer hjem.. 

Anonymkode: a0fa4...936

Altså, 11-tiden er ikke spesielt tidlig å legge seg.. Prøv å legg deg litt tidligere, og prøv å ikke legg deg igjen, evt bare ta en liten dupp om du må. Ofte blir man slappere og trøttere av å ikke gjøre noe annet flere dager på rad. Er selv sykemeldt og er mye mer gåen de dagene dagen blir brukt i senga eller sofaen enn de dagene jeg gjør noe, trenger ikke være store greiene heller :) 

 

Anonymkode: 6c757...233

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, 11-tiden er ikke spesielt tidlig å legge seg.. Prøv å legg deg litt tidligere, og prøv å ikke legg deg igjen, evt bare ta en liten dupp om du må. Ofte blir man slappere og trøttere av å ikke gjøre noe annet flere dager på rad. Er selv sykemeldt og er mye mer gåen de dagene dagen blir brukt i senga eller sofaen enn de dagene jeg gjør noe, trenger ikke være store greiene heller :) 

 

Anonymkode: 6c757...233

Du er kanskje sykemeldt av andre grunner?  Jeg har en sykdom som gjør at jeg må hvile mye.  Og 11 tiden er kanskje ikke så tidlig,  men ikke spesielt seint heller.  

Ts, ta kontakt med legen din og hør der. 

Anonymkode: d1b13...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Man MÅ ikke ha en diagnose. Men man må være såpass plaget at legen mener at man ikke kan jobbe. Og man må være i eller i påvente av utredning eller behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har legen snakket om irritabel tarm syndrom? (IBS)

Jeg har det, og det slår meg helt ut. Jeg går nå på lavfodmap diett, og jeg må si at det har gjort magen min veldig godt. 

Før jeg begynte på denne dietten spiste jeg også en del Imodium. Det hjalp også en del, men tok ikke bort problemet. 

 

Bare noen tips.  Masse god bedring, og lykke til. 

Anonymkode: b9344...1d5

TS her

Hvordan fikk du den diagnosen, måtte du til spesialist? 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Prøver å svare alle.. 

 

Legen min mener at jeg er for dårlig til å være i jobb. Men trur nav-legen mener at det ikke stemmer. (med tanke på manglende diagnose) 

Kjæresten min er ikke far til mine barn. 

Vi skal ha et møte med Nav og legen,  det er meningen hvertfall trur jeg. 

Jeg har vært syk over 1år så jeg kan da søke om aap. 

Og jeg legger meg 11 ja,  jeg har barn og trenger den tiden om kvelden til å slappe av, lese, sitte på do, se film, osv... 

Legen min har sendt skriv til nav 2 ganger, men det er diagnosen det stopper på... Eller mangel på den.. 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Hvordan fikk du den diagnosen, måtte du til spesialist? 

Anonymkode: a0fa4...936

Ikke meg som skrev innlegget du siterte men jeg har fått diagnosen IBS etter koloskopi, gastroskopi, div blodprøver, ultralyd av magen og avføringsprøve. Alle disse prøvene har vet fine så da ble konklusjonen IBS.

Anonymkode: 29ea4...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er for øvrig ikke riktig at du må ha en diagnose. Du kan også ha rett på AAP under utredning, men legen din må dokumentere at du har nedsatt arbeidsevne under utredningen. Har du sett legeerklæringen som legen din har sendt til NAV?
Du sier at NAV-legen ikke har godkjent den. Har du da bedt om å få se uttalelsen fra rådgivende lege? I denne vil det stå klart hvorfor NAV mener du ikke fyller de medisinske vilkårene. Denne uttalelsen pleier også å bli sendt til fastlegen, så han får se hva som mangler.
Ut i fra det du skriver så kan jeg ikke skjønne annet enn at legen din heller ikke mener du har så nedsatt arbeidsevne at du ikke kan være noe i jobb. Om han hadde ment det ville det vært en smal sak å skrive en legeerklæring som støtter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jerry Lee skrev:

Man må gå sykmeldt 1 år før det kan søkes om AAP.

Det må man ikke nei. 

 

Anonymkode: b2dfd...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Prøver å svare alle.. 

 

Legen min mener at jeg er for dårlig til å være i jobb. Men trur nav-legen mener at det ikke stemmer. (med tanke på manglende diagnose) 

Kjæresten min er ikke far til mine barn. 

Vi skal ha et møte med Nav og legen,  det er meningen hvertfall trur jeg. 

Jeg har vært syk over 1år så jeg kan da søke om aap. 

Og jeg legger meg 11 ja,  jeg har barn og trenger den tiden om kvelden til å slappe av, lese, sitte på do, se film, osv... 

Legen min har sendt skriv til nav 2 ganger, men det er diagnosen det stopper på... Eller mangel på den.. 

Anonymkode: a0fa4...936

Har du lest hva som står i skrivet til legen din? Det ville jeg lest om jeg var deg. Det er ikke diagnose det står på. Folk kan være dødssyke og under utredning, uten at årssaken er kartlagt på tidspunktet de havner på NAV. Andre kan ha kreft, men fortsatt være i stand til å jobbe. Uavklarte mageproblemer er en tilstand som må konkret vurderes ut fra hvor stor grad det påvirker din arbeidsevne. Noen kan ha milde problemer, andre er sykehusinnlagte med samme diagnoser, da de fleste sykdommer rammer i forskjellig grad. 

Anonymkode: 21cdb...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

AAP kan man få også under utredning. Man må heller ikke ha vært sykemeldt i ett år for å få det. Det er legen som sender dokumentasjoner på din sykdomshistorie samt, at du er under behandling. Ville ha klaget på avslaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...