Gå til innhold

Kan nav nekte å gi meg aap? Haster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 barn og bor med kjæresten min. I fjor ble jeg akutt syk, magesmerter, oppkast,slapp, akutt behov for toalett mm. jeg har vært til lege og blir henvist til sykehuset (har gjort flere undersøkelser)  Jeg har også skiftet lege siden jeg ble dårlig, pga at utredningen gikk så treigt. De har ikke funnet noe spesielt,...   Det er mange i familien min som sliter med magen,  med mange forskjellige tarm relaterte sykdommer.   nå har jeg ikke hatt fast inntekt siden mars, jeg søkte om aap da. Får noen gang utbetalt sosialpenger.  I juli fikk jeg beskjed om at de hadde for lite informasjon fra legen min. Sendte så inn ny info. Nå ringte nav før helgen å sa at jeg kanskje ikke får aap iom at jeg ikke har en diagnose. Livssituasjonen min blir betraktelig verre mtp disse bekymringer, jeg må jo ha inntekt.  Har nav rett å nekte aap, mtp manglende diagnose? Hva skal jeg gjøre? Jeg søkte i mars! Nå har jeg møte med Nav i morgen,  og jeg kjenner jeg gruer meg.... ;(

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her

Men når jeg fortsatt er under utredning? 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2 barn og bor med kjæresten min. I fjor ble jeg akutt syk, magesmerter, oppkast,slapp, akutt behov for toalett mm. jeg har vært til lege og blir henvist til sykehuset (har gjort flere undersøkelser)  Jeg har også skiftet lege siden jeg ble dårlig, pga at utredningen gikk så treigt. De har ikke funnet noe spesielt,...   Det er mange i familien min som sliter med magen,  med mange forskjellige tarm relaterte sykdommer.   nå har jeg ikke hatt fast inntekt siden mars, jeg søkte om aap da. Får noen gang utbetalt sosialpenger.  I juli fikk jeg beskjed om at de hadde for lite informasjon fra legen min. Sendte så inn ny info. Nå ringte nav før helgen å sa at jeg kanskje ikke får aap iom at jeg ikke har en diagnose. Livssituasjonen min blir betraktelig verre mtp disse bekymringer, jeg må jo ha inntekt.  Har nav rett å nekte aap, mtp manglende diagnose? Hva skal jeg gjøre? Jeg søkte i mars! Nå har jeg møte med Nav i morgen,  og jeg kjenner jeg gruer meg.... ;(

Anonymkode: a0fa4...936

Ja nav kan nekte deg AAP såfremt du ikke har diagnose og legene ikke finner noe galt. Det er mange situasjoner som gjør at magen går helt i stå uten det trenger være noe galt. Du vil nok få info hva mer de trenger for å gå gjennom saken din. De må ha faste holdepunkter for å gi den type stønad. Bekymringer kan og slå ut i at magen din ikke fungerer. Har du vært hos spesialist.? Får jo håpe på at ting ordner seg men samtidig av erfaring vet jeg det kan ta tid. Hos meg tok det ca 7 mnd da min saksbehandler ikke ville godta min diagnose selv med papirer fra eksperter. Det ordna seg til slutt. Det er strenge krav for og få AAP.

Anonymkode: bf5da...28f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Men når jeg fortsatt er under utredning? 

Anonymkode: a0fa4...936

For og få aap må du vel være i et slags behandlings opplegg, det er ikke lett og få aap! Legen din må da skrive et brev der han går innpå hvorfor du søker, hvilke undersøkelser du får nå ift utredning og div. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese mer om AAP, ts! https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1

Jeg vet ikke, men jeg synes jo det hørtes litt merkelig at du ikke får dette innvilget.

Ønsker deg masse lykke til på møtet i morgen! Hold oss gjerne oppdatert! 😊

Anonymkode: 6c6bb...309

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Men når jeg fortsatt er under utredning? 

Anonymkode: a0fa4...936

Det er ikke slik at du må ha diagnose. Det er heller ikke slik at du må være under behandling - det forutsetter selvfølgelig at det finnes noen behandling som det er noe grunnlag for å prøve.

AAP har tatt over som en paraplybestemmelse som skal favne alle mulige situasjoner hvor arbeidsevnen er redusert. Når NAV sier det de sier i din situasjon kan det hende de trenger mer info om funksjonsnivået ditt - eksempelvis hvordan hindrer magen deg i å jobbe?

Du må stå på kravene, ikke la NAV skyve ansvaret for å opplyse saken over på deg. Nav både kan og skal kontakte legen din (med din tillatelse) og innhente informasjonen de trenger. Håper det går bra på møtet i morgen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Magen min er vanskelig, men blir verre ved bekymringer ja. Jeg har også kronisk lav B12 mangel og har hatt det i mange år. Etter at hun mottok epikrisen fra sykehuset. Så legen min mente at det er det som har forårsaket at tarmen ikke er bra. Legen sa til meg at har jeg Bare hatt det  med kronisk lav B12 (å ikke noen problem med magen)  har jeg ikke kunnet vært i arbeid da heller. Jeg tar nå b12 sprøyte og har gjort det siden jul. Det med B12 mangelen kjenner jeg godt på energien min. Jeg er sliten hele tiden. Jeg legger meg i 11 tiden om kveldene og står opp til barna, får de på skolen, å så legger jeg meg igjen, og sover til de kommer hjem..  Når jeg går på do er det ofte det er blod i toalette...

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få AAP må du fylle to vilkår. Den ene er at du må ha dokumentert nedsatt arbeidsevne med minst 50% av medisinsk årsak (det vil si at legen din må skrive en legeerklæring som konkluderer med at det er en diagnose som forårsaker nedsatt arbeidsevne). Det andre vilkåret er at du må enten være i aktiv behandling med mål om bedring, eller i en arbeidsrettet aktivitet med mål om arbeid.
AAP er ikke bare en "venteytelse" som man får slengt etter seg fordi man ikke er helt frisk. Det er snakk om arbeidsavklaring, ikke helseavklaring.
Slik du legger det frem så skjønner jeg godt hvis du får avslag på AAP, da det ikke virker som om du har all dokumentasjon på plass som gjør at du fyller vilkårene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Magen min er vanskelig, men blir verre ved bekymringer ja. Jeg har også kronisk lav B12 mangel og har hatt det i mange år. Etter at hun mottok epikrisen fra sykehuset. Så legen min mente at det er det som har forårsaket at tarmen ikke er bra. Legen sa til meg at har jeg Bare hatt det  med kronisk lav B12 (å ikke noen problem med magen)  har jeg ikke kunnet vært i arbeid da heller. Jeg tar nå b12 sprøyte og har gjort det siden jul. Det med B12 mangelen kjenner jeg godt på energien min. Jeg er sliten hele tiden. Jeg legger meg i 11 tiden om kveldene og står opp til barna, får de på skolen, å så legger jeg meg igjen, og sover til de kommer hjem..  Når jeg går på do er det ofte det er blod i toalette...

Anonymkode: a0fa4...936

Blod i toalettet er ikke bra. hvilke prøver har de tatt? Du bør få tatt endoskopi i alle fall. 

Anonymkode: c1e48...665

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble syk gikk jeg fra 100% stilling til 50% i ca. ett år, når det ikke funket så ble jeg sykemeldt 100%. Etter ett år med sykemeldinging kunne jeg søke om AAP. Jeg hadde diagnose, men er fortsatt under utredning for dianose nr. to. Jeg fikk etterhvert innvilget omskolering som jeg dessverre bare klarte i ett år. Så steget videre for min del er å evt. søke ufør, noe jeg virkelig håper jeg slipper.

Så lenge mange viser Nav at man er villig til å prøve alt og står på (går til behandling/undersøkelser/praksisplass/omskolering) så er de veldig samarbeidsvillige.

 

Anonymkode: 876dd...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 

Møtet er nå ferdig, men de mangler fortsatt en diagnose. Så det stiller saken vanskelig i forhold til aap. Jeg har tatt kolonoskopi,  gastroskopi og MR. jeg skal vidre med å svelge et kamera. Og forskjellige andre undersøkelser for å utelukke kreft. Jeg kan i verste scenario stå uten penger i oktober. Jeg må melde meg arbeidsledig og som arbeidssøker. Hun mente jeg ikke hadde krav på dagpenger eller noen andre ytelser fra nav.

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om uttalelsene som lege etc har kommet med ikke bekrefter at du er uten arbeidsevne. I så fall har du jo ikke rett på AAP, det er en ytelse som du får dersom du ikke er i stand til å ta arbeid akkurat nå, men der er utsikt til bedring. Siden du har barn så er det andre ytelser du kan søke på. Snakk med veilederen din om det. 

Anonymkode: da6c8...6d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

AAP. Avtalt Alders Pensjon?

Anonymkode: 1a3d4...dd1

Arbeids avklarings penger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Møtet er nå ferdig, men de mangler fortsatt en diagnose. Så det stiller saken vanskelig i forhold til aap. Jeg har tatt kolonoskopi,  gastroskopi og MR. jeg skal vidre med å svelge et kamera. Og forskjellige andre undersøkelser for å utelukke kreft. Jeg kan i verste scenario stå uten penger i oktober. Jeg må melde meg arbeidsledig og som arbeidssøker. Hun mente jeg ikke hadde krav på dagpenger eller noen andre ytelser fra nav.

Anonymkode: a0fa4...936

Hvis du er helt blakk kan du søke sosialen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du er så syk at du ikke kan jobbe,  så synes jeg at det er rart at du ikke får aap.  Det er jo i en periode der en avklarer arbeidsevnen dette gis, diagnose eller ei. Lykke til!  Håper du blir fort bedre!!

Anonymkode: d1b13...3af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig dårlig, slapp og sliten,  magekramper, kvalm, svimmel,spying,  toalett gåing, har konstant vont i magen( Spørs bare hvor vont,  det varierer veldig)  

Men saken er at jeg ikke har noen diagnose, det er vanskelig å finne ut når det er tarm relatert. 

Men dette sliter meg ut 😣 det å være dårlig å må kjempe for å få tid til å bli frisk er vanskelig og umenneskelig. Det å gå hver måned, uten å vite om jeg får penger er grusomt. 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snublefella skrev:

Hvis du er helt blakk kan du søke sosialen. 

Nope jeg kan ikke det. Nav gir det ikke ut, annet enn i kriser. Det er ikke noe man kan gå på over tid. 

Anonymkode: a0fa4...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...