Gå til innhold

Hvor mye passer det å gi?


Glamann

Anbefalte innlegg

Søstra mi skal gifte seg og hvor mye eller hva mener dere er passe å gi i gave til noen som har alt og litt til?

Har noen tanker selv, men ønsker å høre hva dere mener.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å gi 2-3000 når broren min gifter seg om et par måneder.

Anonymkode: d5436...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer helt ut i fra hva du synes du har råd til og hvordan din økonomi er. Det finnes ingen fasit på rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns 1000 er lite til søsken. Men det kommer an på, viss du ikke har råd til å gi mer, så må man jo tilpasse seg det. Jeg kommer til å gi 3000,- til min søster når hun skal gifte seg. Og vi ga 3000 til min svigerinne og svoger når de gifta seg. 

Anonymkode: 33389...582

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000kr. Holder lenge. Synes ikke at man skal være så høytydig når det kommer til gave, det viktigste er at du kommer og velger å oppleve den store dagen sammen med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1000kroner er lite til søsken, men dersom lommeboken ikke tåler større beløp så holder man seg til dette.

Bor du i samme by som bryllupet skal holdes? Jeg ville stått på og hjulpet til dagene før brylluppet, bor du ikke i samme by så ville jeg tilbudt meg å komme ned noen dager tidligere (forutsetter jo såklart at du har gratis overnatting). Dette er ting de vil sette stor pris på, gjerne mer enn et ekstra sett med hardangerbestikk.

 

Anonymkode: fa9cc...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på økonomien din. Er du umyndig, student eller har dårlig økonomi, er 500-1000 mer enn nok.

Har man normal og stabil økonomi, tenker jeg 2000-3000 er passe.

Det viktigste er dog ikke prisen. En opplevelse er en mye flottere gave enn penger, spesielt til noen som har alt. Hva med gode billetter i operaen eller en konsert? Eller en flott restaurant? Vin som skal lagres i fem, ti, 15, 20 og/eller 25 år? Dersom brudepart er interessert i god mat og du har god råd, kan du bestille bord på Maemo, Re-naa  (eller tilsvarende) med mat og vinpakke til brudeparet. Det er en kulinarisk opplevelse som garantert blir husket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grei økonomi og er i fast jobb. Er ikke opera eller konsert i nærheten og de har nok ikke tid til å dra på noe sånt. Er litt unna Oslo dette så ikke mye å finne på av opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer på sett og vis an på økonomien din. Hva tenker dine evt andre søsken sammen med deg, - og hva tenker brudgommens evt søsken? Min søster giftet seg i sommer, og da var vi som er søsken til bruden, og de som er søsken til brudgommen enige om en sum/gave til 1500 kr fra hver og en av oss. Min svogers søsken kjøpte noe "evigvarende", mens jeg og mine søsken ga penger. Helt toppers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. august 2016 at 14.46, mereo skrev:

Det varierer helt ut i fra hva du synes du har råd til og hvordan din økonomi er. Det finnes ingen fasit på rett og galt.

Enig. Men om der er flere søsken, bør ikke alle da gi likt?

Anonymkode: 7d998...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Men om der er flere søsken, bør ikke alle da gi likt?

Anonymkode: 7d998...707

Hvorfor bør alle gi likt? Folk har forskjellig økonomi og det er derfor ikke nødvendigvis mulig å gi likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i min brors bryllup for et par uker siden da ga vi 1500 + hotell til 500 (spleisa på hotell med mine søstre) synes det er en grei pris til søsken, om du har økonomi til det såklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.9.2016 at 23.29, AnonymBruker skrev:

Enig. Men om der er flere søsken, bør ikke alle da gi likt?

Anonymkode: 7d998...707

Ganske sikker på at søsknene mine spyttet inn ulikt på gaven til oss. Og tror med sikkerhet at neste bryllup blir det gitt mer penger. Sånn er det å gifte seg når søsken studerer. 

Anonymkode: 68e83...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Vi ga 3.000 kr til den ene søsteren, da vi ikke hadde noen utgifter der mtp reisevei og overnatting etc, og 800 kr var UL prisen. 
Den andre fikk gave til 1600 kr, men der var vi ute med 5800 kr for reise+overnatting + 1500 kr i UL. 

Anonymkode: a104a...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...