Gå til innhold

Bygge muskler, lette eller tunge løft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kommet til den konklusjon at jeg må begynne å få på meg litt muskler. Er svak og dvask nå.

Leser og hører så mye forskjellig! Hvor ofte må jeg trene i uka for å bygge muskler, og er det de "lette" øvelsene med 10-12 repetisjoner eller de "tunge" øvelsene med 5-6 repetisjoner som bygger mest volum?

Har 4 mnd på meg før jeg skal på en reise som involverer aktiviteter som krever litt styrke, dessuten vil jeg føle meg litt mer vel i en bikini enn det jeg gjør nå.

Jobber lange skift 6 dager i uka. Får trent litt før jobb her og der, men vet ikke helt hva jeg driver med og om det har så stor effekt, så da er blir motivasjonen lav.

Anonymkode: 2b8c7...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det mest effektive er å kombinere både høye reps og lave reps. Om du er nybegynner vil jeg anbefale deg å ta en titt på RYP som du finner her http://www.ryp.no/. Du vil først starte på med 10-12 reps hvor du for hver treningsøkt legger på mer vekt. De to siste uke vil du ligge på 4 reps med høy vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette og flere reps, skal du bli sterk tar du få reps med mange kilo på. Veldig forenklet.

Anonymkode: b77a5...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kosthold også er viktig om du vil bygge muskler. Les litt om hypertrofi trening. Mange tips og ta med seg. Du må nok belage deg på litt tung trening fremover. 

Hilsen pt

Anonymkode: de752...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell regel er 8-12 reps for muskelvekst. Det som mange ikke skjønner/misforstår er at dette skal være tungt! Tungt som i at du så vidt klarer de feks 10 repsene.

F.eks min 1rm i benkpress er 60 kg. På min hypertrofidag kjører jeg ca 40-45 kg på 8-12 reps. Altså ganske tunge vekter (er jente). Ser altfor mange tolker lett som lett (:p) og ligger der med bare stanga og kaver. Lett er bare en betegnelse på at det er lavere vekt enn hvis du kjører 5*5, ikke at det er lett å gjennomføre. 

Anonymkode: 4a90c...4ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte og enkle svaret er 10-12 repetisjoner til utmattelse for å bygge muskler. Du skal akkurat så vidt klare den siste repetisjonen.

Anonymkode: f58c6...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...