Gå til innhold

Når besteforeldre forskjellsbehandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Besteforeldrene på ene siden har fire barnebarn. Våre to pluss to til. Det er fire år mellom eldst og yngst og de er alle tenåringer.

Besteforeldrene har alltid forskjellsbehandlet barnebarna. Nå tenker jeg ikke pengemessig, men i forhold til oppmerksomhet.

De to andre har de med seg på hyttetur, kafe, restaurant, fisketur, reiser etc. De gjør ting med dem. Baker, bowler, griller osv. Stiller opp på deres interesser.

Våre to har de så og si aldri med på noe. ungene har spurt og de har alltid en unnskylding for at det ikke passer. Samtidig klager de på at de ser dem for sjeldent. Jeg har hintet frempå massevis av ganger om at de hadde satt pris å gjøre ditt og datt, men nei, ingenting skjer. Jeg oppfordrer ungene til å dra over til dem, men nå vil de ikke det mer. De reagerer selv på forskjellsbehandlingen. De spør oss hvorfor de aldri blir tatt med på noe. 

Jeg sier ikke at det er galt at besteforeldrene tar de andre barnebarna med på ting, men de må jo ikke glemme at de har to til. De kunne jo ha vist alle like mye oppmerksomhet.

Hvorfor gjør enkelte besteforeldre sånt? Og hva i all verden gjør vi? (Jeg har prøvd å overse og late som ingenting, jeg har prøvd "the silent treatment, jeg har prøvd å være den som inviterer og tar initiativ, ingenting hjelper).

Det som skjer er jo at besteforeldrene mister kontakten med barnebarna nå, for nå trekker de seg unna selv. 

Anonymkode: 7e93d...fae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldrene på ene siden har fire barnebarn. Våre to pluss to til. Det er fire år mellom eldst og yngst og de er alle tenåringer.

Besteforeldrene har alltid forskjellsbehandlet barnebarna. Nå tenker jeg ikke pengemessig, men i forhold til oppmerksomhet.

De to andre har de med seg på hyttetur, kafe, restaurant, fisketur, reiser etc. De gjør ting med dem. Baker, bowler, griller osv. Stiller opp på deres interesser.

Våre to har de så og si aldri med på noe. ungene har spurt og de har alltid en unnskylding for at det ikke passer. Samtidig klager de på at de ser dem for sjeldent. Jeg har hintet frempå massevis av ganger om at de hadde satt pris å gjøre ditt og datt, men nei, ingenting skjer. Jeg oppfordrer ungene til å dra over til dem, men nå vil de ikke det mer. De reagerer selv på forskjellsbehandlingen. De spør oss hvorfor de aldri blir tatt med på noe. 

Jeg sier ikke at det er galt at besteforeldrene tar de andre barnebarna med på ting, men de må jo ikke glemme at de har to til. De kunne jo ha vist alle like mye oppmerksomhet.

Hvorfor gjør enkelte besteforeldre sånt? Og hva i all verden gjør vi? (Jeg har prøvd å overse og late som ingenting, jeg har prøvd "the silent treatment, jeg har prøvd å være den som inviterer og tar initiativ, ingenting hjelper).

Det som skjer er jo at besteforeldrene mister kontakten med barnebarna nå, for nå trekker de seg unna selv. 

Anonymkode: 7e93d...fae

Høres ikke noe særlig kjekt ut. :( Kan det være at disse barna er litt eldre enn dine barn, eventuelt "mer enkle/stille/rolige" å ha med. Det er ikke greit å forskjellsbehandle,men kan forstå at det skjer av og til. 

Anonymkode: e6a4d...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har prøvd alt, fra å overse til "the silent treatment", men har du faktisk prøvd å snakke med dem om det?
 Å faktisk legge det fram for dem sånn som du har lagt det fram for oss?

Anonymkode: 5c1cf...c46

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kuttet mine foreldre ut kontakten med besteforelderen som så tydelig nedprioriterte min familie til fordel for sine egne barnebarn. Det var egentlig godt, for da var det "vårt" valg istedenfor at h*n fikk ta det valget. Etter utallige hendelser av at de fikk barnevakt, fikk penger, fikk være med på ferier, fikk være med på lekeland/togturer/etc. mens jeg og mine søsken ikke fikk noe - så hadde vi null ønske om å være med den personen lenger. 

H*n er død nå og vi snakket ikke sammen de siste 15 årene. H*n fikk så vidt jeg vet aldri engang vite at h*n hadde oldebarn (som var på min side av familien).

 

Skjønner ikke hvorfor folk forskjellsbehandler egne barn / barnebarn på den måten...

Anonymkode: f9eb8...957

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrenes tap,tenker jeg. Hadde valgt å kutte kontakten helt med disse besteforeldrene, de er ikke snille mennesker. 

Anonymkode: a6a5d...939

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har besteforeldrene behandlet barnebarna ulikt. MEN, det har nok sin begrunnelse i at barna er forskjellige og at foreldrene har latt dem slippe til. Mitt barn reiste alene med fly når han var 5 for å være hos besteforeldrene hele sommeren alene. Min søsters barn har vært engstelige av seg, og vil helst ikke slippe foreldrene av syne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ikke noe bra ut.

Du spurte hva du kunne gjøre, og her er svaret mitt.

Slutt å hinte, og snakk i klartekst, 
Hinting er bare sykt irriterende og unnvikende. Si rett ut at dere føler at de forskjellsbehandler. De vil vel lure på hvorfor ungene ikke vil dit?

La meg gjette, de andre ungene er barn av datteren til besteforeldrene, du er gift med sønnen?

Anonymkode: 988fe...e70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du har prøvd alt, fra å overse til "the silent treatment", men har du faktisk prøvd å snakke med dem om det?
 Å faktisk legge det fram for dem sånn som du har lagt det fram for oss?

Anonymkode: 5c1cf...c46

Dette er min manns foreldre og jeg syns han bør ta det. Noe han ikke ønsker for ikke å lage ufred i familien sier han.

Men det skal sies at jeg ha sagt rett ut til dem uttallige ganger at "xxx hadde virkelig hatt lyst til å bli med på hytta en helg" eller "xxx liker veldig godt å fiske, kunne ikke han bli med en gang det passer" eller lignende. Ungene har og spurt rett ut og fått nei.

Anonymkode: 7e93d...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kontormus skrev:

Her har besteforeldrene behandlet barnebarna ulikt. MEN, det har nok sin begrunnelse i at barna er forskjellige og at foreldrene har latt dem slippe til. Mitt barn reiste alene med fly når han var 5 for å være hos besteforeldrene hele sommeren alene. Min søsters barn har vært engstelige av seg, og vil helst ikke slippe foreldrene av syne

"Mitt barn reiste alene med fly når han var 5 for å være hos besteforeldrene"

oh my god, det var tidlig... 

Anonymkode: 988fe...e70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

"Mitt barn reiste alene med fly når han var 5 for å være hos besteforeldrene"

oh my god, det var tidlig... 

Anonymkode: 988fe...e70

At barnet er fylt 5 er vel kravet til Norwegian. OG, at det takler at den som følger forlater dem ved gate/eller etter at de har funnet plassen sin i flyet. Får barnet panikk vil de ikke ta det med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke noe særlig kjekt ut. :( Kan det være at disse barna er litt eldre enn dine barn, eventuelt "mer enkle/stille/rolige" å ha med. Det er ikke greit å forskjellsbehandle,men kan forstå at det skjer av og til. 

Anonymkode: e6a4d...b85

De er like gamle. Våre to er rolige unger som ikke finner på noe tull. Liker å hjelpe og har masse interesser. Samme med ene av de to andre. Den siste er frekk og utidig. Sta og svarer stygt. Alt skal være på hans premisser.

nå skal det også sies at favorittbarnebarna er barna til favorittbarnet i søskenflokken. Den som har fått mest hjelp, også økonomisk, og som alltid har vært fremhevet som den flinkeste.

Anonymkode: 7e93d...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke noe særlig kjekt ut. :( Kan det være at disse barna er litt eldre enn dine barn, eventuelt "mer enkle/stille/rolige" å ha med. Det er ikke greit å forskjellsbehandle,men kan forstå at det skjer av og til. 

Anonymkode: e6a4d...b85

De er like gamle. Våre to er rolige unger som ikke finner på noe tull. Liker å hjelpe og har masse interesser. Samme med ene av de to andre. Den siste er frekk og utidig. Sta og svarer stygt. Alt skal være på hans premisser.

nå skal det også sies at favorittbarnebarna er barna til favorittbarnet i søskenflokken. Den som har fått mest hjelp, også økonomisk, og som alltid har vært fremhevet som den flinkeste.

Anonymkode: 7e93d...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ikke noe bra ut.

Du spurte hva du kunne gjøre, og her er svaret mitt.

Slutt å hinte, og snakk i klartekst, 
Hinting er bare sykt irriterende og unnvikende. Si rett ut at dere føler at de forskjellsbehandler. De vil vel lure på hvorfor ungene ikke vil dit?

La meg gjette, de andre ungene er barn av datteren til besteforeldrene, du er gift med sønnen?

Anonymkode: 988fe...e70

Et er barn av sønner alle sammen.

Anonymkode: 7e93d...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om et tilfelle hvor besteforeldrene viser det yngste barnebarnet desidert mest omsorg, men i det tilfellet handler det om at ingen av foreldrene er helt egnet som omsorgspersoner og besteforeldrene (spesielt bestemor) prøver å kompensere for det ved å gi barnet ekstra oppmerksomhet og omsorg. Jeg skjønner at mor til de andre barnebarna synes det er vondt, men hun er også innforstått med at bestemor fokuserer på den minste, nettopp fordi hun ikke får den kjærligheten og omsorgen i hverdagen som de andre barnebarna får. Kan det være noe slikt i ditt tilfelle, ts, at foreldrene til de andre barnebarna mangler ressurser på et eller annet vis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt av den samme problematikken, bare at det her er snakk om bonusbarnebarn og biologisk barnebarn (av mangel på andre ord og kalle det.) Det biologiske barnebarnet får ting, mens bonusbarnebarnet blir glemt. Og biologiske blir sett, bonus mer oversett. Vår plan er å prate med besteforeldrene det gjelder. Si i klartekst hva vi mener om dette og at det må stoppe umiddelbart. Ikke krangle eller noe, bare gjøre det klart at dette ikke er akseptabelt. Har dere prøvd det Ts? Å prate rolig med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det oppleves som kjipt og urettferdig.

Ser du skriver at du har hintet-direkte og i direkte at barna dine gjerne vil være med osv. Selvfølgelig skulle man håpe og tro at besteforeldrene tok initiativ til å finne på noe med barna dine, spesielt når de tross alt viser engasjement som besteforeldre. Mulig dere må være mer konkret:"kan Jens og Harald være med dere på hytta meste helg?"

når det er sagt, lurer jeg på hvor mye dere involverer og inviterer besteforeldrene på ting som dere tar initiativ til? Ber dere de med på hyttetur, fisketur, middager osv? Der dere har "regien" og "ansvaret" for samværet. Eller om dere bare forventer at de skal stille opp som besteforeldre og være de som "arrangerer" sammenkomster?

Anonymkode: 77e5f...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke noe særlig kjekt ut. :( Kan det være at disse barna er litt eldre enn dine barn, eventuelt "mer enkle/stille/rolige" å ha med. Det er ikke greit å forskjellsbehandle,men kan forstå at det skjer av og til. 

Anonymkode: e6a4d...b85

De er like gamle. Våre to er rolige unger som ikke finner på noe tull. Liker å hjelpe og har masse interesser. Samme med ene av de to andre. Den siste er frekk og utidig. Sta og svarer stygt. Alt skal være på hans premisser.

nå skal det også sies at favorittbarnebarna er barna til favorittbarnet i søskenflokken. Den som har fått mest hjelp, også økonomisk, og som alltid har vært fremhevet som den flinkeste.

Anonymkode: 7e93d...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages med referering her inne, derfor samme innlegg flere ganger. Får heller svare flere her.

 

nei, de andre foreldrene har ikke dårligere resurser eller noe. Det er resursterke foreldre. De har egentlig større familie rundt seg og enn det vi har. Vi har fire besteforeldre. De har i tilegg tre sett med tanter og onkler i nærheten. Pluss ett sett grantante og grandonkel som stiller opp for dem. De jobber ikke mer enn oss heller. Tvert imot vil jeg si. 

 

Vi har prøvd å være den aktive parten og, det. Nytter ikke. Det eneste vi oppnår da er at jeg sliter meg ut på å dra igang og arrangere og finne anledninger osv. De dektar halvhjertet på noe, men kan og avslå. 

Anonymkode: 7e93d...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plages med referering her inne, derfor samme innlegg flere ganger. Får heller svare flere her.

 

nei, de andre foreldrene har ikke dårligere resurser eller noe. Det er resursterke foreldre. De har egentlig større familie rundt seg og enn det vi har. Vi har fire besteforeldre. De har i tilegg tre sett med tanter og onkler i nærheten. Pluss ett sett grantante og grandonkel som stiller opp for dem. De jobber ikke mer enn oss heller. Tvert imot vil jeg si. 

 

Vi har prøvd å være den aktive parten og, det. Nytter ikke. Det eneste vi oppnår da er at jeg sliter meg ut på å dra igang og arrangere og finne anledninger osv. De dektar halvhjertet på noe, men kan og avslå. 

Anonymkode: 7e93d...fae

Dette høres veldig kjent ut.

Vi har akkurat det samme her. Besteforeldre på ei side stiller opp og viser interesse i barnebarnet, og i oss som foreldre og deres barn og svigerbarn.

På den andre siden har vi besteforeldrene som bor nærmest som stiller opp på alle mulig måter, og til alle døgnets tider for det andre barnebarnet, men som vi kan oppleve å ikke høre noe fra på flere uker selv om vi bor i gangavstand til hverandre.

Selv er jeg veldig redd for at vårt barn skal vokse opp og oppleve det dine barn opplever nå, at søskenbarna (barn til det ene søskenet min mann har) er favoritten og at de selv knapt nok er interessante. Det er alltid ferier sammen, ting sammen og de er alltid sammen på det ene og andre. Så der er besteforeldrene, sammen med ene barnebarnet nesten 24/7 (de sier seriøst "god natt" over telefon eller kommer bortom og sier natta til dette barnebarnet) og om de tilbringer noen timer med vårt barn så er det veldig viktig at søskenbarnet er der også, og vi har opplevd flere ganger (de få gangene vi har vært der) at vårt barn blir regelrett skjøvet bort fordi besteforeldrene kun fokuserer på søskenbarnet...

Her er det også slik at det er ingen grunn til at det skal være sånn, og vi har prøvd å være aktive og vi får også klager på at de får ikke nok tid med barnebarnet...

Anonymkode: 4b39c...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Her har besteforeldrene behandlet barnebarna ulikt. MEN, det har nok sin begrunnelse i at barna er forskjellige og at foreldrene har latt dem slippe til. Mitt barn reiste alene med fly når han var 5 for å være hos besteforeldrene hele sommeren alene. Min søsters barn har vært engstelige av seg, og vil helst ikke slippe foreldrene av syne

Godt eksempel på at det ikke trenger å være noe ondt bak å behandle ulikt, at det er av "naturlige årsaker". Tipper i at denne situasjonen er vel da ikke din søster frustrert over ulik behandling da? Samtidig finnes det jo måter å løse denne forskjellen også, noe jeg personlig ville gjort! For jeg syns i grunn det var en dårlig måte å gjøre det på, når jeg tenker meg om, det å hylle og premiere barnebarnet med tid hele sommeren pga det turte å fly. Og "straff" for de andre, at de ikke skulle få besteforeldretid bare pga de var mer engstelige, f.eks. Men ser at det er vanskeligere om foreldrene må være med. Poenget mitt er vel at dette er et felles ansvar, også besteforeldrenes, det å finne løsninger som er ok for alle. Tenker at foreldre generelt burde tatt litt mer ansvar i slike situasjoner med sine voksne barn, som har gitt de barnebarn, -at de engasjerte seg litt mer for å ordne situasjonen, dersom det blir tydelig skjev fordeling av eks tid med barnebarn. Jeg hadde hatt stor sorg dersom jeg mine voksne barn, hadde utviklet dårlig søskenforhold seg i mellom, pga min skjeve fordeling av oppmerksomhet til deres barn. Jeg kunne aldri ha vært med kun et barnebarn hele sommeren, bare fordi det evt var tøffere og mer reisevant osv enn de andre. Det er ikke grunn nok i seg selv, for min del, å bare å se det ene barnebarnet hele sommeren. Kompenserer besteforeldrene med annet mht din søsters barn? Uansett hvor flink din 5åring var, er det noe med det at de faktisk er besteforeldre til flere, og bør av respekt for både de små og dere voksne barna, fordele sin tid ca likt mellom alle, mht oppmerksomhet, besøk, barnevakt osv. I alle fall at muligheten er der, om det er ønskelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...