Gå til innhold

Overgangsalder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når kom du i overgangsalder sammenlignet med din mor? Min mor kom ganske tidlig i overgangsalderen, noe som gjør meg ganske stresset mtp på barn.

Anonymkode: 9cef0...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Mythic skrev:

Min mor var 33, jeg var 29. Legen min sa at det er ca 85% arvelighet fra mor til datter. 

Hvordan er det mulig?

Har hørt om de som kommer i overgangsalderen sent i 30 årene og det er veldig tidlig, men aldri noen som er 33 og 29.

 

Anonymkode: 98aa4...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig?

Har hørt om de som kommer i overgangsalderen sent i 30 årene og det er veldig tidlig, men aldri noen som er 33 og 29.

 

Anonymkode: 98aa4...3d7

Det er fullt mulig, dessverre. Man er født med et visst antall egg, og når det går tomt, er det ikke noe å gjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor begynnte for ca 2 år siden og var da 54 år. Jeg er 36,5 år og har akkurat vært hos privat klinikk for å sjekke hvordan ting så ut for min del med tanke på at jeg ønsker med flere barn. Jeg var fertil i forhold til antall eggposer etc som en i 20 årene enda og legen mente jeg hadde "god" tid, men det kan gå fort når den først begynner..

Anonymkode: e3b77...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor fikk da hun var 47 år. Jeg er 51 år og har ikke merket noe enda. Min søster startet da hun var 50 men fikk det veldig mildt hun er noen år eldre enn meg. Litt hetetokter men det er ikke så gale sier hun. Min mor hadde en fryktelig overgangsalder med mye svetting og sinne. Det er veldig individuelt at du skal grue deg nå er rart. Husk og leve i mellom tiden.

Anonymkode: e9fa9...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor var 41, jeg var 31.

Anonymkode: ddd9c...b97

For min del var det et sjokk. Jeg har ikke noe nært forhold til min mor, og det at jeg kom i overgangsalder når jeg var 31 (jeg er nå 41) ble et sjokk. Jeg var i et langvarig forhold, og vi ønsket oss barn. Slik ble det ikke. Og jeg ble dumpet etter at han fikk vite at jeg ikke lengre var fertil. En stor sorg. 

Jeg velger å svare under nick nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var 52, jeg er 50 og har begynt å få litt lite mens (som eneste symptom)

Anonymkode: c1fbf...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor fikk da hun var 47 år. Jeg er 51 år og har ikke merket noe enda. Min søster startet da hun var 50 men fikk det veldig mildt hun er noen år eldre enn meg. Litt hetetokter men det er ikke så gale sier hun. Min mor hadde en fryktelig overgangsalder med mye svetting og sinne. Det er veldig individuelt at du skal grue deg nå er rart. Husk og leve i mellom tiden.

Anonymkode: e9fa9...66f

Jeg tolker det ikke som at hun gruer seg til overgangsplagene, men at hun bekymrer seg over hvor lenge hun er fertil. Fullt forståelig, hvis man drar seg opp mot 40-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor fikk da hun var 47 år. Jeg er 51 år og har ikke merket noe enda. Min søster startet da hun var 50 men fikk det veldig mildt hun er noen år eldre enn meg. Litt hetetokter men det er ikke så gale sier hun. Min mor hadde en fryktelig overgangsalder med mye svetting og sinne. Det er veldig individuelt at du skal grue deg nå er rart. Husk og leve i mellom tiden.

Anonymkode: e9fa9...66f

 

6 timer siden, Mythic skrev:

Jeg tolker det ikke som at hun gruer seg til overgangsplagene, men at hun bekymrer seg over hvor lenge hun er fertil. Fullt forståelig, hvis man drar seg opp mot 40-årene.

Det stemmer, og det står også i HI. Er et stykke unna 40 enda, men som singel så tenker men jo litt på det. Takk for alle svar.

Anonymkode: 9cef0...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet man at man er kommet i overgangsalderen da? Mange bruker jo f.eks hormonspiral så man har lite eller ingen mens.. 

Anonymkode: 77357...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man er kommet i overgangsalderen da? Mange bruker jo f.eks hormonspiral så man har lite eller ingen mens.. 

Anonymkode: 77357...c81

Som regel får man andre symptomer, som f.eks hetetokter, nattesvette, humørsvingninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mythic skrev:

Som regel får man andre symptomer, som f.eks hetetokter, nattesvette, humørsvingninger osv.

Ikke med hormonspiral. Mange får satt inn spiral for å slippe overgangsplager.

Anonymkode: 259e3...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med hormonspiral. Mange får satt inn spiral for å slippe overgangsplager.

Anonymkode: 259e3...8f6

Jeg fikk både hetetokter og nattesvette, i tillegg til andre, mer diffuse plager, selv om jeg gikk på hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mythic skrev:

Jeg fikk både hetetokter og nattesvette, i tillegg til andre, mer diffuse plager, selv om jeg gikk på hormonspiral.

Kanskje den var mer "dramatisk" siden du kom i overgangsalder så tidlig? Hormonnivået gikk fra kjempehøyt til kjempelavt istedenfor å bli gradvis lavere :klo: 

Moren min var forresten mellom 50 og 55 men hun vet ikke helt sikkert på grunn av hormonspiralen. Hun merket ikke noe.

Anonymkode: 259e3...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje den var mer "dramatisk" siden du kom i overgangsalder så tidlig? Hormonnivået gikk fra kjempehøyt til kjempelavt istedenfor å bli gradvis lavere :klo: 

Moren min var forresten mellom 50 og 55 men hun vet ikke helt sikkert på grunn av hormonspiralen. Hun merket ikke noe.

Anonymkode: 259e3...8f6

Aner ikke, men det kan jo være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...