Gå til innhold

Psykolog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Nå sliter jeg ikke selv psykisk, men en bekjent av meg har gått aktivt inn for å gjøre livet mitt "bedritent" (unnskyld språkbrukenk) og bevisst prøver å bryte meg ned. Jeg vil dessverre ikke gå for nærme inn i detalj på hva denne personen gjør mot meg, fordi jeg ikke ønsker å bli gjenkjent i denne tråden.

Nå synes jeg nok er nok og vil ta et oppgjør med denne personen, men har et inntrykk av at denne personen muligens kan slite med noe psykisk da flere av de tingene denne personen har gjort mot meg har vært i overkant ekstreme. Jeg er ønsker derfor å trå varsom og kunne gi et tydelig signal på at jeg ikke finner meg i disse påfunnene, men redd for at noen form for provokasjon mot denne personen kan gjøre situasjonen verre. 

Jeg lurer derfor på, er dette noe man eventuelt kunne tatt opp med en psykolog. Føler jeg virkelig står fast med at jeg ikke forstår motivet til denne personen, og føler jeg trenger litt hjelp til både å forstå hvorfor noen vil påføre meg så mye hat og smerte, men også hvordan jeg bør håndtere og forholde meg til denne personen.  

Har egentlig bare lyst å gå bort fra hele situasjonen, men problemet er at denne personen ikke gir seg, og stadig kommer med nye påfunn for å sverte meg. Så er det helt utenfor av meg å be en psykolog om hjelp og råd til hvordan jeg best kan forholde meg til denne personen?

Anonymkode: 3e80c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det sånn så vil ikke du blir prioritert til å få hjelp av en psykolog du får nok blankt avslag.Psykologer er for det som er psyke.

Anonymkode: fa039...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn så vil ikke du blir prioritert til å få hjelp av en psykolog du får nok blankt avslag.Psykologer er for det som er psyke.

Anonymkode: fa039...a0e

Det heter å være syk eller psykisk syk. Ikke psyk. 

Anonymkode: f57a8...63c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn så vil ikke du blir prioritert til å få hjelp av en psykolog du får nok blankt avslag.Psykologer er for det som er psyke.

Anonymkode: fa039...a0e

Er det ikke noe som heter konsultasjon hos psykolog? Dette er noe jeg mene å ha hørt at alle har rett på. Og hvis man måtte vært påvist syk for å få time så er det jo mange som aldri hadde kommet til psykolog som i dag har regelmessig behandling. 

Jeg lurte mer på det etiske ved det, om det er feil å gå til psykolog konsultasjon på vegne av en annen person.

Anonymkode: 3e80c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Kan du ikke bare snakke med personen da? Om noen har lagt deg for hat enten de er psykisk syk eller frisk så har de vel en grunn? Du har vel gjort noe mot denne personen da. Om personen hater deg? Skjønner ikke helt hva du skal med psykolog i den forbindelse eller noe form for mellomledd? Er det ikke bare til å konfrontere personen? Skjønner ikke problemet. Og enda mindre hva du skal med psykolog om du er frisk i hodet ditt..

Anonymkode: bcd58...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter å være syk eller psykisk syk. Ikke psyk. 

Anonymkode: f57a8...63c

Det p var en skrivefeil. Det skulle stå syk

Anonymkode: fa039...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noe som heter konsultasjon hos psykolog? Dette er noe jeg mene å ha hørt at alle har rett på. Og hvis man måtte vært påvist syk for å få time så er det jo mange som aldri hadde kommet til psykolog som i dag har regelmessig behandling. 

Jeg lurte mer på det etiske ved det, om det er feil å gå til psykolog konsultasjon på vegne av en annen person.

Anonymkode: 3e80c...645

Nei det er ikke sånn at hvem som helst bare kan få en konsultasjon hos en psykolog.Skal du via det offentlige må du ha henvisning fra en lege og det vil du ikke få det grunnlaget.Og hvis du velger privat er det som oftest lange ventelister og de kan velge hvem de vil gi hjelp eller ikke og du vil nok ikke bli prioritert der heller.

 

Man trenger ikke nødvendigvis å ha en diagnose(påvist syk) men man må slite med psyken eller lignede.

Anonymkode: fa039...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Kan du ikke bare snakke med personen da? Om noen har lagt deg for hat enten de er psykisk syk eller frisk så har de vel en grunn? Du har vel gjort noe mot denne personen da. Om personen hater deg? Skjønner ikke helt hva du skal med psykolog i den forbindelse eller noe form for mellomledd? Er det ikke bare til å konfrontere personen? Skjønner ikke problemet. Og enda mindre hva du skal med psykolog om du er frisk i hodet ditt..

Anonymkode: bcd58...288

Nei, dette er en person som aggerer svært aggressivt når jeg prøver å prate med vedkommende. Jeg har heller aldri hatt noe spesielt med denne personen å gjøre, så har ikke gitt denne personen noen grunn (som jeg vet om) til å hate meg. 

Uten å gå for mye i detalj er dette en person som har kommet med falske anklager og utlevert til flere bekjente at jeg er en overgriper (til tross for at jeg ikke har hatt noe å gjøre med denne personen). Kjenner kun denne person gjennom noen andre venner. Grunnen til at jeg ønsker å ta dette med psykolog er fordi denne personen har vært aggressiv og sint de gangene jeg har prøvd med konfrontasjon. I tillegg er det veldig ubehagelig når noen sprer slik grove rykter helt ut fra det blå, så dette er selvsagt noe jeg ønsker å få en slutt på. 

Så før du kommer med "herregud, må du ha psykolog som mellomledd?" så prøv å sett deg litt inn i min situasjon. Det er ikke så veldig kult nok noen du knapt kjenner starter slike rykter, i tillegg til at de oppfører seg truende så fort du konfronterer eller ber om svar på hvorfor de oppfører seg slik som de gjør.

Anonymkode: 3e80c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke sånn at hvem som helst bare kan få en konsultasjon hos en psykolog.Skal du via det offentlige må du ha henvisning fra en lege og det vil du ikke få det grunnlaget.Og hvis du velger privat er det som oftest lange ventelister og de kan velge hvem de vil gi hjelp eller ikke og du vil nok ikke bli prioritert der heller.

 

Man trenger ikke nødvendigvis å ha en diagnose(påvist syk) men man må slite med psyken eller lignede.

Anonymkode: fa039...a0e

Takk for svar, men finnes det noen andre instanser jeg kan snakke med? For ser virkelig ingen løsning på denne konflikten :(

Anonymkode: 3e80c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men finnes det noen andre instanser jeg kan snakke med? For ser virkelig ingen løsning på denne konflikten :(

Anonymkode: 3e80c...645

Du kan kontakte privat psykolog altså, uten driftsavtale. Det er ikke sant som noen sa over her at de har lange ventelister, mange har ledig kapasitet i de største byene, men det koster en del. 

Anonymkode: a440c...912

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er en person som aggerer svært aggressivt når jeg prøver å prate med vedkommende. Jeg har heller aldri hatt noe spesielt med denne personen å gjøre, så har ikke gitt denne personen noen grunn (som jeg vet om) til å hate meg. 

Uten å gå for mye i detalj er dette en person som har kommet med falske anklager og utlevert til flere bekjente at jeg er en overgriper (til tross for at jeg ikke har hatt noe å gjøre med denne personen). Kjenner kun denne person gjennom noen andre venner. Grunnen til at jeg ønsker å ta dette med psykolog er fordi denne personen har vært aggressiv og sint de gangene jeg har prøvd med konfrontasjon. I tillegg er det veldig ubehagelig når noen sprer slik grove rykter helt ut fra det blå, så dette er selvsagt noe jeg ønsker å få en slutt på. 

Så før du kommer med "herregud, må du ha psykolog som mellomledd?" så prøv å sett deg litt inn i min situasjon. Det er ikke så veldig kult nok noen du knapt kjenner starter slike rykter, i tillegg til at de oppfører seg truende så fort du konfronterer eller ber om svar på hvorfor de oppfører seg slik som de gjør.

Anonymkode: 3e80c...645

Hvis personen er så aggressiv har jeg vanskelig for å tro at det er grunnløst hat fra den andre personen. Men skal overgrepene være gjort av deg mot personen eller av deg mot andre folk? Er det hat direkte mot deg, eller solidaritetshat på vegne av noen personen mener du har forgrepet deg på?

Men jeg skjønner ikke hva du skal med psykologen? De har taushetsplikt uansett så du kan ikke bruke psykologen som mellomledd uansett. Hva ser du for deg? At du kan be psykologen tvangsinnlegge personen eller? Ting funker ikke sånn. Psyokologer sitter på masse grumsete informasjon om folk. Det skal mye! mer til for at en psykolog bryter taushetsplikten enn det du skriver her.

Hvis du ikke kan prate med personen. Kan du ikke bare skrive brev eller mail? Det er mye bedre å ordne opp i ting selv. 

Uansett om det hele er basert på en misforståelse. Har nok denne personen en grunn til å hate deg så mye. Jeg tror hverken psykisk psyke eller friske folk ville funnet på å slenge ut påstander om at noen var overgriper sånn helt ut av det blå..

 

Anonymkode: bcd58...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kutter du ikke kontakten med denne personen? Man må ikke ha kontakt selv om vedkommende er nær familie.

Anonymkode: be8f9...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis personen er så aggressiv har jeg vanskelig for å tro at det er grunnløst hat fra den andre personen. Men skal overgrepene være gjort av deg mot personen eller av deg mot andre folk? Er det hat direkte mot deg, eller solidaritetshat på vegne av noen personen mener du har forgrepet deg på?

Men jeg skjønner ikke hva du skal med psykologen? De har taushetsplikt uansett så du kan ikke bruke psykologen som mellomledd uansett. Hva ser du for deg? At du kan be psykologen tvangsinnlegge personen eller? Ting funker ikke sånn. Psyokologer sitter på masse grumsete informasjon om folk. Det skal mye! mer til for at en psykolog bryter taushetsplikten enn det du skriver her.

Hvis du ikke kan prate med personen. Kan du ikke bare skrive brev eller mail? Det er mye bedre å ordne opp i ting selv. 

Uansett om det hele er basert på en misforståelse. Har nok denne personen en grunn til å hate deg så mye. Jeg tror hverken psykisk psyke eller friske folk ville funnet på å slenge ut påstander om at noen var overgriper sånn helt ut av det blå..

 

Anonymkode: bcd58...288

Les det jeg skriver før du begynner å stille spørsmålstegn ved om jeg har forgrepet meg på noen. Jeg har ikke forgrepet meg på noen som helst, og dette er som sagt en person jeg ikke kjenner selv. Om du ikke forstår hvor drøyt det er at en person du knapt kjenner til sprer falske voldtekstrykter så la vær å kommenter. 

Grunnen til at jeg tenker psykolog er fordi jeg er redd for denne personens aggressive holdninger, og føler jeg trenger råd/veiledning til hva jeg selv bør gjøre i denne saken uten at jeg frem provoserer noe hos denne personen.

Anonymkode: 3e80c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kutter du ikke kontakten med denne personen? Man må ikke ha kontakt selv om vedkommende er nær familie.

Anonymkode: be8f9...622

Jeg har ikke kontakt med denne personen, men problemet er at denne personen benytter felles bekjente til å gi meg et værst mulig rykte. Som sagt aner jeg ikke motivet eller motivasjonen for denne oppførselen, og hvorfor de ikke gir seg.

Anonymkode: 3e80c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les det jeg skriver før du begynner å stille spørsmålstegn ved om jeg har forgrepet meg på noen. Jeg har ikke forgrepet meg på noen som helst, og dette er som sagt en person jeg ikke kjenner selv. Om du ikke forstår hvor drøyt det er at en person du knapt kjenner til sprer falske voldtekstrykter så la vær å kommenter. 

Grunnen til at jeg tenker psykolog er fordi jeg er redd for denne personens aggressive holdninger, og føler jeg trenger råd/veiledning til hva jeg selv bør gjøre i denne saken uten at jeg frem provoserer noe hos denne personen.

Anonymkode: 3e80c...645

Nei. Det er du som ikke skjønner. En psykolog kan ikke hjelpe deg med dette. Hvis du ikke klarer ordne opp i det selv, og føler deg truet da går du politiet og ikke psykolog for å be om råd. Falsk ryktespredning om at du er voldtektsmann er for politi og ikke psykolog. 

Anonymkode: bcd58...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er en person som aggerer svært aggressivt når jeg prøver å prate med vedkommende. Jeg har heller aldri hatt noe spesielt med denne personen å gjøre, så har ikke gitt denne personen noen grunn (som jeg vet om) til å hate meg. 

Uten å gå for mye i detalj er dette en person som har kommet med falske anklager og utlevert til flere bekjente at jeg er en overgriper (til tross for at jeg ikke har hatt noe å gjøre med denne personen). Kjenner kun denne person gjennom noen andre venner. Grunnen til at jeg ønsker å ta dette med psykolog er fordi denne personen har vært aggressiv og sint de gangene jeg har prøvd med konfrontasjon. I tillegg er det veldig ubehagelig når noen sprer slik grove rykter helt ut fra det blå, så dette er selvsagt noe jeg ønsker å få en slutt på. 

Så før du kommer med "herregud, må du ha psykolog som mellomledd?" så prøv å sett deg litt inn i min situasjon. Det er ikke så veldig kult nok noen du knapt kjenner starter slike rykter, i tillegg til at de oppfører seg truende så fort du konfronterer eller ber om svar på hvorfor de oppfører seg slik som de gjør.

Anonymkode: 3e80c...645

Jeg ville gått til politiet. Fortell alt som har skjedd, og de vil i første omgang tilby seg å ringe personen. De fleste vil selvsagt bli en smule skjelven om de får tlf fra politiet, og stopper da trakasseringen, men nå vet jeg ikke om den personen du skriver om vil bli redd etter en slik tlf?

Anonymkode: 88348...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er du som ikke skjønner. En psykolog kan ikke hjelpe deg med dette. Hvis du ikke klarer ordne opp i det selv, og føler deg truet da går du politiet og ikke psykolog for å be om råd. Falsk ryktespredning om at du er voldtektsmann er for politi og ikke psykolog. 

Anonymkode: bcd58...288

TS kan selvsagt gå til en privatpraktiserende psykolog/ psykiater men må da betale fra egen lomme, absolutt verdt pengene vil jeg tro.

Anonymkode: 88348...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les det jeg skriver før du begynner å stille spørsmålstegn ved om jeg har forgrepet meg på noen. Jeg har ikke forgrepet meg på noen som helst, og dette er som sagt en person jeg ikke kjenner selv. Om du ikke forstår hvor drøyt det er at en person du knapt kjenner til sprer falske voldtekstrykter så la vær å kommenter.

Anonymkode: 3e80c...645

Dersom personen er så ekstrem, så kan du nok ikke "resonnere" med vedkommende, så psykolog vil være poengløst. Ikke alle mennesker kan snakkes til fornuft. Da er politi eneste som kan hjelpe deg. Ta vare på alt av SMS du eventuelt får, så du har bevis for trakasseringen. Regner med du kan kontakte advokat og sende noen skumle brev om at du går til sak for ærekrenkelse, kanskje det hjelper. Men om personen er så "far out", så tror jeg det eneste som hjelper eventuelt er tvangsinnlegging.

Anonymkode: 2ebd8...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis personen er så aggressiv har jeg vanskelig for å tro at det er grunnløst hat fra den andre personen. Men skal overgrepene være gjort av deg mot personen eller av deg mot andre folk? Er det hat direkte mot deg, eller solidaritetshat på vegne av noen personen mener du har forgrepet deg på?

Men jeg skjønner ikke hva du skal med psykologen? De har taushetsplikt uansett så du kan ikke bruke psykologen som mellomledd uansett. Hva ser du for deg? At du kan be psykologen tvangsinnlegge personen eller? Ting funker ikke sånn. Psyokologer sitter på masse grumsete informasjon om folk. Det skal mye! mer til for at en psykolog bryter taushetsplikten enn det du skriver her.

Hvis du ikke kan prate med personen. Kan du ikke bare skrive brev eller mail? Det er mye bedre å ordne opp i ting selv. 

Uansett om det hele er basert på en misforståelse. Har nok denne personen en grunn til å hate deg så mye. Jeg tror hverken psykisk psyke eller friske folk ville funnet på å slenge ut påstander om at noen var overgriper sånn helt ut av det blå..

 

Anonymkode: bcd58...288

For å si det du skriver på en annen måte. Du har vært ute på byen, og på vei hjem blir du slått ned/ voldtatt av en fremmed mann. Siden denne personen var så aggressiv mot nettopp deg så må jo han ha en grunn til å hate deg så mye. Jeg tror verken psykisk syke eller friske folk ville funnet på å slå ned/ voldta sånn helt ut i det blå, så hva gjorde DU siden han valgte deg??

Anonymkode: 88348...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kontakte privat psykolog altså, uten driftsavtale. Det er ikke sant som noen sa over her at de har lange ventelister, mange har ledig kapasitet i de største byene, men det koster en del. 

Anonymkode: a440c...912

Jeg skrev som oftest har de lange ventelister. Og igjen så tviler jeg strekt på at en psykolog tar inn en sånn som ts privat eller ikke.

Anonymkode: fa039...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...