Gå til innhold

Hvordan er uføresøknadsprosessen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ulike tilbakemeldinger... Veileder på NAV sa til meg forrige uke at hun mener jeg bør søke 50 % uføretrygd nå etter 5,5 år på AAP og div arbeidsutprøvninger etc. Hun sa at jeg skulle fylle inn et skjema (egenvurdering) på NAV sine nettsider og så skulle jeg kontakte fastlegen og be han sende utvidet journal til NAV. Da jeg kontaktet fastlegekontoret sier de at det er NAV som skal be om journal og samle inn alle sånne papirer. Hva er rett?

Anonymkode: ca53e...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge. Nav kan gjøre det for deg, men vil at du skal gjøre det i denne saken.

Anonymkode: b10a7...156

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bedt fastlegen skrive en erklæring, ikke gitt hele journalen til nav. De kan lett bruke så mye informasjon mot en. Men om du mener det er hensiktsmessig at de leser hele journalen, så blir det jo en vurderingssak. Men husk at denikke kan kreve det. Man trenger også erklæring fra spesialist, gjerne flere. Ta vare på alle originaler selv, for papirer har en tendens til å bli "borte" i nav-systemet. Det gjelder også alle arbeidsutprøvninger. 

Man sender inn alle papirene, og så må man regne med at de bruker maks ventetid, som kanskje er rundt 8-9 måneder. De legger den gjerne i en bunke, og så må man purre underveis. I enkelte tilfeller er saken så klar at man får svar med en gang, men det er sjeldent.

 

Anonymkode: 46c00...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil gi hele journalkopien, så kan man be om kopi av den, og så sende den selv. 

Anonymkode: 46c00...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får ulike tilbakemeldinger... Veileder på NAV sa til meg forrige uke at hun mener jeg bør søke 50 % uføretrygd nå etter 5,5 år på AAP og div arbeidsutprøvninger etc. Hun sa at jeg skulle fylle inn et skjema (egenvurdering) på NAV sine nettsider og så skulle jeg kontakte fastlegen og be han sende utvidet journal til NAV. Da jeg kontaktet fastlegekontoret sier de at det er NAV som skal be om journal og samle inn alle sånne papirer. Hva er rett?

Anonymkode: ca53e...8f6

Det stemmer at NAV ønsker at du skal innhente legeopplysninger selv. Dette er normal praksis. Legen derimot kan si at han ikke ønsker å skrive denne uten forespørsel fra NAV, da denne kan forespørselen bekrefter at kostnadene vil bli dekket av NAV. I bunn og grunn avhenger det av viljen til din fastlege for å gjøre dette. Veldig mange leger skriver dette når du som pasient henvender deg og ønsker dette.

 

Videre så skal du fylle ut egenvurdering. Denne finnes på NAV.no. Egenvurderinga er din egen siden av saken, og det er veldig viktig at denne fylles ut bra. Dette er din mulighet til å kunne skildre din hverdag på. Det er kun du som vet hvordan du egentlig har det, det kan ikke hverken fastlege eller NAV beskrive like godt.

 

Når din saksbehandler får inn både legeerklæring og egenvurdering, så vil h*n utarbeide en arbeidsevnevurdering. Der sammenfattes alt av legeopplysninger, egenvurdering og rapporter fra arbeidsutprøvinger. Denne arbeidsevnevurderingen skal så godkjennes av en beslutter som jobber i NAV Forvaltning. Når denne er godkjent kan du levere selve kravskjemaet om uføre.


Deretter har en annen NAV Forvaltning i oppgave å behandle selve kravet. De skal da innhente tidligere inntektsopplysnigner, vurdere om du fyller vilkårene for å være medlem av folketrygden, se så saken har gått riktig for seg osv. De har inntil 8 mnd på seg til å behandle saken. Det er ikke sikkert at de bruker så lang tid.  Hvis du i dag mottar arbeidsavklaringspenger, vil du få vedtak om at arbeidsavklaringspengene dine blir forlenget i inntil 8 mnd, eller til kravet er behandlet.

Er du i dag mottaker av økonomisk sosialhjelp, sykepenger eller dagpenger vil ditt krav bli prioritert og du vil få svar MYE kjappere.

 

Håper dette var oppklarende :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller ut skjemaet og sender dette til Nav. Nav sender saken over til fastlegen og ber om det de trenger. Legen kaller deg enten inn eller du bestiller time når Nav har sendt over dokumentene til legen. 

MERK: Nav har ingen rett til å be om utvidet kopi av din journal. Dette hadde jeg aldri samtykket til at blir oversendt Nav. Du må og se nøye på hva du samtykker til når du skriver under Nav skjemaet. 

Anonymkode: 1694f...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Tusen takk for utfyllende og oppklarende svar! Jeg har jo aldri gjort dette før. Snakket med NAV sentralt nå og fikk noen oppklarende svar der også. Blant annet at jeg kan søke 40 % og ikke 50 % som veileder mener jeg skal. Har jobbet meg opp til 60 % jobb siste året så tenker at det er her jeg ender i hvert fall et par år til. Jeg har hatt hjerneslag og alt av spesialiseter og leger er på Rikshospitalet og fastlengen så forhåpentligvis blir det ikke så mye surr i papirer. Har hatt jevnelig møter med NAV også så håper de har alle papirene. Har vært på AAP i 5,5år  nå og NAV mente det var på tide å søke gradert uføretrygd. Jeg er sånn delvis enig for jeg tror jeg kan klare 80 % jobb i løpet av et par år til, men det går visstnok bra uansett sier de.

Anonymkode: ca53e...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kubein skrev:

Det stemmer at NAV ønsker at du skal innhente legeopplysninger selv. Dette er normal praksis. Legen derimot kan si at han ikke ønsker å skrive denne uten forespørsel fra NAV, da denne kan forespørselen bekrefter at kostnadene vil bli dekket av NAV. I bunn og grunn avhenger det av viljen til din fastlege for å gjøre dette. Veldig mange leger skriver dette når du som pasient henvender deg og ønsker dette.

 

Videre så skal du fylle ut egenvurdering. Denne finnes på NAV.no. Egenvurderinga er din egen siden av saken, og det er veldig viktig at denne fylles ut bra. Dette er din mulighet til å kunne skildre din hverdag på. Det er kun du som vet hvordan du egentlig har det, det kan ikke hverken fastlege eller NAV beskrive like godt.

 

Når din saksbehandler får inn både legeerklæring og egenvurdering, så vil h*n utarbeide en arbeidsevnevurdering. Der sammenfattes alt av legeopplysninger, egenvurdering og rapporter fra arbeidsutprøvinger. Denne arbeidsevnevurderingen skal så godkjennes av en beslutter som jobber i NAV Forvaltning. Når denne er godkjent kan du levere selve kravskjemaet om uføre.


Deretter har en annen NAV Forvaltning i oppgave å behandle selve kravet. De skal da innhente tidligere inntektsopplysnigner, vurdere om du fyller vilkårene for å være medlem av folketrygden, se så saken har gått riktig for seg osv. De har inntil 8 mnd på seg til å behandle saken. Det er ikke sikkert at de bruker så lang tid.  Hvis du i dag mottar arbeidsavklaringspenger, vil du få vedtak om at arbeidsavklaringspengene dine blir forlenget i inntil 8 mnd, eller til kravet er behandlet.

Er du i dag mottaker av økonomisk sosialhjelp, sykepenger eller dagpenger vil ditt krav bli prioritert og du vil få svar MYE kjappere.

 

Håper dette var oppklarende :) 

Når jeg søkte om uføretrygdsøknad, som ble innvilget rett før jul, fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig med egenerklæring. De hadde visst gått bort fra det. Så det gjorde ikke jeg. 

Anonymkode: 80a26...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fyller ut skjemaet og sender dette til Nav. Nav sender saken over til fastlegen og ber om det de trenger. Legen kaller deg enten inn eller du bestiller time når Nav har sendt over dokumentene til legen. 

MERK: Nav har ingen rett til å be om utvidet kopi av din journal. Dette hadde jeg aldri samtykket til at blir oversendt Nav. Du må og se nøye på hva du samtykker til når du skriver under Nav skjemaet. 

Anonymkode: 1694f...bd0

Enig i det med journalen - det er nok legeerklæring med tanke på uføresøknad de mente.

Men NAV sender ingen dokumenter til legen. Det har ihvertfall jeg aldri vært borti, det må isåfall være et brev der de ber om legeerklæring, for legen skal vurdere helsetilstanden til pasienten, helt opp mot arbeid, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Enig i det med journalen - det er nok legeerklæring med tanke på uføresøknad de mente.

Men NAV sender ingen dokumenter til legen. Det har ihvertfall jeg aldri vært borti, det må isåfall være et brev der de ber om legeerklæring, for legen skal vurdere helsetilstanden til pasienten, helt opp mot arbeid, ikke noe annet.

TS her.

Ja, du har rett. Det er utvidet legeerklæring NAV veilederen ba meg be om.

Anonymkode: ca53e...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fyller ut skjemaet og sender dette til Nav. Nav sender saken over til fastlegen og ber om det de trenger. Legen kaller deg enten inn eller du bestiller time når Nav har sendt over dokumentene til legen. 

MERK: Nav har ingen rett til å be om utvidet kopi av din journal. Dette hadde jeg aldri samtykket til at blir oversendt Nav. Du må og se nøye på hva du samtykker til når du skriver under Nav skjemaet. 

Anonymkode: 1694f...bd0

Snakket med NAV i dag og det er visst opptil de om de ber om dokumentasjon eller om jeg gjør det, så da skal jeg ta kontakt med fastlegen i morgen og be om et møte.

Jeg skrev feil. Det er utvidet legeerklæring veileder sa jeg skulle be legen sende. Jeg er uansett ikke så redd for at de skulle sett journalen min heller. Burde jeg være det da?
TS

Anonymkode: ca53e...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.8.2016 at 21.29, AnonymBruker skrev:

Snakket med NAV i dag og det er visst opptil de om de ber om dokumentasjon eller om jeg gjør det, så da skal jeg ta kontakt med fastlegen i morgen og be om et møte.

Jeg skrev feil. Det er utvidet legeerklæring veileder sa jeg skulle be legen sende. Jeg er uansett ikke så redd for at de skulle sett journalen min heller. Burde jeg være det da?
TS

Anonymkode: ca53e...8f6

Hva betyr "utvidet" legeerklæring?

Aldri hørt om det før... hva er isåfall en "vanlig" legeerklæring? Sa NAV noe om dette? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Hva betyr "utvidet" legeerklæring?

Aldri hørt om det før... hva er isåfall en "vanlig" legeerklæring? Sa NAV noe om dette? :klo:

Aner ikke. Regner med at legen vet det når je skal dit å ta en prat om det neste uke. I mitt hode betyr det vel at man skal ha med alt som gjelder saken/søknaden. At alle vedlegg etc. er med.

Anonymkode: ca53e...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke. Regner med at legen vet det når je skal dit å ta en prat om det neste uke. I mitt hode betyr det vel at man skal ha med alt som gjelder saken/søknaden. At alle vedlegg etc. er med.

Anonymkode: ca53e...8f6

Du kan be legen legge ved alle epikriser fra sykehus og spesialister, de kan være gull verdt når arbeidsevnevurderingen skal skrives. Det er visst ingen automatikk i at de blir vedlagt, oppdaget jeg i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...