Gå til innhold

Hvo mye spiser deres 8åringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et tema som går igjen, men da kan du bare se bort bra dette :-)

Lurer litt på hva som er vanlig. Føler mi spiser vanlig, men vekten går opp opp opp opp....

Anonymkode: 4c71a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 8åring spiser det hun orker. Har ikke tenkt så mye på hvor mye den siste tiden, for hun spiser til måltidene, frokost, lunsj, middag og kvelds. Og hun spiser vel nesten mer enn meg noen ganger til måltidene, andre ganger minde.

Hun er ei slank og perfekt liten frøken :)

Anonymkode: 83ddb...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 8 år spiser mer enn meg. To brødskiver og en frukt til frokost. Har med seg tre brødskiver og frukt på skolen. Spiser ukjente mengder på SFO. Forsyner seg gjerne to ganger til middagen og spiser gjerne både grøt og knekkebrød til kveldsmat. Men det hun gjør er at hun spiser masse og så bruker hun hvert ledige sekund til å slå hjul, haha. Hun er helt normal og følger høyden og vekten sin perfekt. 

Anonymkode: 8d8d9...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et tema som går igjen, men da kan du bare se bort bra dette :-)

Lurer litt på hva som er vanlig. Føler mi spiser vanlig, men vekten går opp opp opp opp....

Anonymkode: 4c71a...a3f

Hvor aktiv er hun da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et tema som går igjen, men da kan du bare se bort bra dette :-)

Lurer litt på hva som er vanlig. Føler mi spiser vanlig, men vekten går opp opp opp opp....

Anonymkode: 4c71a...a3f

Å drive og veie en åtteåring regelmessig er vel litt ekstremt?

Anonymkode: c4b3d...7dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi blir 8 i januar, men her går det i: frokost: havrecheerios ( fullkorn) og melk eller 2 skiver med noe pålegg og Biola til drikke

lunch: har som regel 2 skiver med leverpostei/smøreost eller en type kjøttpålegg, en yoghurt og en liten boks med druer, vann i drikkeflaska

middag: det spørs helt hva vi har, men en vanlig middag hos oss kan være 2 poteter, en laksebit, ca 1 gulrot, og litt saus

kvelds: en yoghurt/bixit havrebar/brødskive eller en skål Cheerios med melk. Spørs helt når vi spiser middag, og om det er trening. Trener 2 ggr i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Å drive og veie en åtteåring regelmessig er vel litt ekstremt?

Anonymkode: c4b3d...7dc

jeg vet ikke vekten, men ser på størrelsen og klærne hennes... Kjenner også at hun er tyngre enn sin storebror som veie ofte ga sykdom

 

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et tema som går igjen, men da kan du bare se bort bra dette :-)

Lurer litt på hva som er vanlig. Føler mi spiser vanlig, men vekten går opp opp opp opp....

Anonymkode: 4c71a...a3f

Tror ikke du skal bekymre deg over hvor mye barnet ditt spiser, men heller HVA barnet spiser!

Dersom vekten går opp - opp - opp, og du vet at hun stadig spiser nugatti på skiva, Oboy som drikke, drikker cola, spiser sjokolade - ja - du skjønner lunta, hvis hun spiser masse søppelmat, så er det jo ikke rart og da er det jo bekymringsverdig.

Kun godteri på lørdager - og da trenger man ikke overdrive heller, f.eks. 1 Kvikk Lunsj og en liten skål med popcorn er mer enn nok :) Og kanskje pizza til middag!

I ukedagene bør du servere mest mulig rent kjøtt og fisk et par ganger i uka.

Bruk fullkornsbrød til frokost, lunsj og kvelds.

Kun vann som tørstedrikk. 1-2 glass melk hver dag, om du er bekymret for vekta, så gi lettmelk eller ekstralettmelk.

 

Det kan ikke tenkes at vekta går opp- opp - opp fordi hun strekker seg i været da?
Barn vokser hele tiden de og mest i høyden.... 

Er du bekymret for vekta, ta kontakt med helsesøster. 
Da blir hun målt hvor lang hun er i forhold til høyde, de sjekker hvordan hun ligger an i forhold til vekstkurven sin.
Dersom det er grunn til bekymring, så kan hu8n hjelpe dere med å få et bedre kosthold, evnt. henvise dere til ernæringsekspert.

 

Anonymkode: bf2c8...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Magnifiq skrev:

Hvor aktiv er hun da?

Hun er med på fotball, (1-2 ganger per uke om man tar med kamp per uke), barneidrett 1 gang i uken, samt to timer til på dans/akrobatikk.

Ut over dette er det det som skjert på skole/sfo. Hun ønsket seg skritteller fordi alle hadde det, men sjekker ikke den hele tiden. ligger mellom 10000-20000 skritt i snitt på den sykling viser ikke.

Hun får:

Frokost - en brødskive (unngår majones m.m) og vannm, samt 1/4 agurk eller gulerot

Lunch på skolen - 2 skiver magert pålegg, paprika/agurk e.l, melk,

sfo - en frukt eller en yoghurt

Middag - en porsjon og alltid grønnsaker, variert kost, unngår paste m.m

kvelds - en skive eller youghurt og musli, evt noen knekkebrød

 

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skal bekymre deg over hvor mye barnet ditt spiser, men heller HVA barnet spiser!

Dersom vekten går opp - opp - opp, og du vet at hun stadig spiser nugatti på skiva, Oboy som drikke, drikker cola, spiser sjokolade - ja - du skjønner lunta, hvis hun spiser masse søppelmat, så er det jo ikke rart og da er det jo bekymringsverdig.

Kun godteri på lørdager - og da trenger man ikke overdrive heller, f.eks. 1 Kvikk Lunsj og en liten skål med popcorn er mer enn nok :) Og kanskje pizza til middag!

I ukedagene bør du servere mest mulig rent kjøtt og fisk et par ganger i uka.

Bruk fullkornsbrød til frokost, lunsj og kvelds.

Kun vann som tørstedrikk. 1-2 glass melk hver dag, om du er bekymret for vekta, så gi lettmelk eller ekstralettmelk.

 

Det kan ikke tenkes at vekta går opp- opp - opp fordi hun strekker seg i været da?
Barn vokser hele tiden de og mest i høyden.... 

Er du bekymret for vekta, ta kontakt med helsesøster. 
Da blir hun målt hvor lang hun er i forhold til høyde, de sjekker hvordan hun ligger an i forhold til vekstkurven sin.
Dersom det er grunn til bekymring, så kan hu8n hjelpe dere med å få et bedre kosthold, evnt. henvise dere til ernæringsekspert.

 

Anonymkode: bf2c8...396

i har vært det, men skulle bare forsette med den maten og holde hun i aktivitet... Hun er ca 140cm høy og tyngre en sin 12 år gamle bror.. han er 40 kg... vi sliter med å få tak i klær... Tidligere tatt ulike prøver etc etter at vi har skrevet opp mat vi gir og hva vi gjør over lengere periode. Var normal mat og aktivitet.... men resultatet r ikke normalt...

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er med på fotball, (1-2 ganger per uke om man tar med kamp per uke), barneidrett 1 gang i uken, samt to timer til på dans/akrobatikk.

Ut over dette er det det som skjert på skole/sfo. Hun ønsket seg skritteller fordi alle hadde det, men sjekker ikke den hele tiden. ligger mellom 10000-20000 skritt i snitt på den sykling viser ikke.

Hun får:

Frokost - en brødskive (unngår majones m.m) og vannm, samt 1/4 agurk eller gulerot

Lunch på skolen - 2 skiver magert pålegg, paprika/agurk e.l, melk,

sfo - en frukt eller en yoghurt

Middag - en porsjon og alltid grønnsaker, variert kost, unngår paste m.m

kvelds - en skive eller youghurt og musli, evt noen knekkebrød

 

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f


Det kan virkelig ikke være alt hun spiser om hun forsetter å gå opp i vekt.

Anonymkode: ce1d1...a6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er med på fotball, (1-2 ganger per uke om man tar med kamp per uke), barneidrett 1 gang i uken, samt to timer til på dans/akrobatikk.

Ut over dette er det det som skjert på skole/sfo. Hun ønsket seg skritteller fordi alle hadde det, men sjekker ikke den hele tiden. ligger mellom 10000-20000 skritt i snitt på den sykling viser ikke.

Hun får:

Frokost - en brødskive (unngår majones m.m) og vannm, samt 1/4 agurk eller gulerot

Lunch på skolen - 2 skiver magert pålegg, paprika/agurk e.l, melk,

sfo - en frukt eller en yoghurt

Middag - en porsjon og alltid grønnsaker, variert kost, unngår paste m.m

kvelds - en skive eller youghurt og musli, evt noen knekkebrød

 

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f

Stakkars barn, det er alttfor lite sunt fett i dette kostholdet. Majones er ikke farlig! Det er sunt fett og det kan du gjerne ha på brødskiva. Min mor var akkurat som deg, alt skulle være magert. Da jeg flyttet ut endret jeg fullstendig på kostholdet og byttet ut alt magert med fullfettprodukter. Jeg gikk ned i vekt og var aldri sulten mer.

 

Anonymkode: c4b3d...7dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:


Det kan virkelig ikke være alt hun spiser om hun forsetter å gå opp i vekt.

Anonymkode: ce1d1...a6b

Får godteri på lørdager (50 kr skal holde til både brus og godteri, og evt et blad om hun heller vil det).

og kake/godteri om hun er i bursdager, men ellers er vi ganske steil på at ingen får ta med noe for kosen sin skyld hjem til oss. Vi andre i familien er normalvektige.

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er med på fotball, (1-2 ganger per uke om man tar med kamp per uke), barneidrett 1 gang i uken, samt to timer til på dans/akrobatikk.

Ut over dette er det det som skjert på skole/sfo. Hun ønsket seg skritteller fordi alle hadde det, men sjekker ikke den hele tiden. ligger mellom 10000-20000 skritt i snitt på den sykling viser ikke.

Hun får:

Frokost - en brødskive (unngår majones m.m) og vannm, samt 1/4 agurk eller gulerot

Lunch på skolen - 2 skiver magert pålegg, paprika/agurk e.l, melk,

sfo - en frukt eller en yoghurt

Middag - en porsjon og alltid grønnsaker, variert kost, unngår paste m.m

kvelds - en skive eller youghurt og musli, evt noen knekkebrød

 

ts

Anonymkode: 4c71a...a3f

Hvorfor unngå majones? det er neo av det sunneste en unge skal ha i seg

Anonymkode: b77d1...41e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiser lite frokost, dropper gjerne matpakka, et knekkebrød eller noe på SFO, veldig forskjellig til middag (to store porsjoner med vanlig middagsmat den ene dagen, en potet den neste), og alltid minst tre brødskiver til kvelds, kanskje fem, med masse melk, eple, agurk... det vi tilbyr. Ikke så rart, hun er jo kjempesulten da. Vi maser på melk, epler, biola osv så hun får spist litt mer i løpet av dagen, men hun er ikke så interessert. Hun ville (kortsiktig) spist mer hvis syltetøy, nugatti, honnicorn osv var fritt tilgjengelig, men hver gang vi introduserer noe slikt til frokost, kuttes leverposteiskivene i mange dager, også til kvelds. Hun vokser og legger på seg, og veier 30 kilo (har tilfeldigvis akkurat veid) og er 135 høy.

Anonymkode: 0865f...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn, det er alttfor lite sunt fett i dette kostholdet. Majones er ikke farlig! Det er sunt fett og det kan du gjerne ha på brødskiva. Min mor var akkurat som deg, alt skulle være magert. Da jeg flyttet ut endret jeg fullstendig på kostholdet og byttet ut alt magert med fullfettprodukter. Jeg gikk ned i vekt og var aldri sulten mer.

 

Anonymkode: c4b3d...7dc

Hvorfor må du være så frekk å skrive stakkars barn?? Kan du ikke legge det fram uten å være ufin og vinkle det til at hun er en dårlig eller uviten forelder?

Anonymkode: 4c49e...a66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min jente har nettopp fylt ni. Hun er veldig småspist og veldig kresen. Samtidig kan det være litt opp og ned i forhold til hva og hvor mye hun spiser. Noen ganger spiser hun greit, men stort sett er det en "kamp". Er heldig om hun får i seg en halv brødskive til frokost + litt melk med o`boy (nekter å drikke melk uten o`boy). Skolematen er et mareritt, og stort sett spiser hun veldig lite av det hun får med seg. Hun er glad i grønnsaker som agurk, poteter, gulrot (både rå og kokt), brokkoli, tomat og blomkål. Av middagsmat er det stort sett laks og kyllingvinger eller grillet kylling som er safe, resten kommer an på dagsformen, og stort sett blir det kun et par biter av middagen (for eks fiskekaker, koteletter, karbonader ol) mens potet og grønnsaker går ned.

Hun spiser fryktelig sakte også, så det er jo en utfordring. Hun er ganske lita for alderen. På høyde med de som er året yngre og gjerne to år yngre ofte, og veldig smal og tynn - uten at hun ser mager ut heldigvis. Usikker på vekt og høyde siden det er lenge siden det ble målt, men hun bruker strl 122-128 i klær og i truser kan hun ikke ha større enn 110-116.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min åtteåring får 7 kg høy og en halv liter kraftfôr daglig samt vitaminer. Av drikke får han nok i seg rundt 20 liter vann daglig, enda mer om det er varmt ute. Cola får han ikke, ei heller sjokolade, annet sukker eller potetgull. Får han snacks får han kun gulrøtter. Han er rundt 148 høy og veier ca 350 kg. 

 

 

 

 

 

 

Sorry, jeg kunne ikke dy meg. :P 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du være så frekk å skrive stakkars barn?? Kan du ikke legge det fram uten å være ufin og vinkle det til at hun er en dårlig eller uviten forelder?

Anonymkode: 4c49e...a66

Men hun er jo det? Kosthold er viktig og når hun tror at hun gjør barnet en tjeneste ved å unngå sunt fett må man jo prøve å opplyse henne om det. Jeg sier stakkars barn fordi hun er prisgitt at moren gir henne bra mat, hun vet jo ikke selv at hun trenger sunt fett som majones, fet fisk osv.

Anonymkode: c4b3d...7dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hun er jo det? Kosthold er viktig og når hun tror at hun gjør barnet en tjeneste ved å unngå sunt fett må man jo prøve å opplyse henne om det. Jeg sier stakkars barn fordi hun er prisgitt at moren gir henne bra mat, hun vet jo ikke selv at hun trenger sunt fett som majones, fet fisk osv.

Anonymkode: c4b3d...7dc

Vi spiser mye fisk til middag.

Syns det er så mye rart i majones. Ikke naturlig det. Hun elsker makrell bl.a.

Lørdager velger hun ofte nøtter, da hun er veldig glad i de uten salt. Er det ikke sunt fett i det?

Hun får også smør på brødskivene sine. Føler det er mer naturlig enn majones.

Prøver å holde det naturlig i kosten hennes, lager saus selv etc. Bruker ofte fløte og rømme til dette. Sun fett i dette også vel...

 

TS

Anonymkode: 4c71a...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...