Gå til innhold

Når man velger abort...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Timma_89 skrev:

Det er veldig trist å lese at du er i en situasjon der du føler at du ikke kan beholde barnet ditt! Ut fra det du har skrevet ser det ut til at du tar dette valget veldig alvorlig. Jeg lurer derfor litt på hva som er ditt syn på abort. Siden du tar valget såpass alvorlig går jeg ut i fra at du ikke ser på abort som fjerning av en celleklump. 

Grunnen til at jeg spør er fordi dersom du hadde delt mitt syn på abort ville det vert helt uaktuelt for deg, og dersom du hadde ment at abort ikke er mer en fjerning av en celleklump ville abort vert helt uproblematisk for deg. Jeg vil derfor råde deg til å tenke nøye gjennom hva ditt syn på livet i magen din er. Alt av ytre situasjoner blir nemlig uviktige dersom du tenker på livet i magen din som ditt lille barn. Dette av samme grunn som at du aldri ville vurdert å drepe ditt fødte barn, uansett hvilke vanskelige omstendigheter som dukker opp.

Jeg aner ikke hva situasjonen din er, men håper virkelig at du tenker nøye over avgjørelsen din, slik at du slipper å angre på noe. Jeg håper også at du tenker nøye gjennom alle alternativene dine. Kanskje finst det støtteordninger du ikke var klar over, kanskje adopsjon...?

Jeg håper ikke jeg fremstår som alt for moraliserende her. Jeg har sterke meninger om abort, men jeg har likevel medfølelse med deg, og håpe inderlig at alt ordner seg for deg og familien din.

 

 


Mitt syn ligger ikke på noen av de ytterpunktene du presenterer; for meg er det ikke så enkelt som å fjerne en "celleklump", men den rasjonelle delen av meg ser heller ikke på en zygote eller et embryo som et fullverdig menneskeliv. Grensene er arbitrære, men å sammenligne et embryo i de første ukene av en graviditet med et født menneske er uansett søkt. 

Så er det selvsagt umulig å være helt rasjonell i en situasjon man står midt oppi selv og er helt og holdent ansvarlig for. Jeg sliter mer med det emosjonelle aspektet ved dette, nettopp fordi jeg vet hva som kunne ha blitt, og at det instinktivt aldri kommer til å føles 100% riktig å avbryte en graviditet som skjer i min kropp, selv om omstendighetene tilsier at det er riktig nå. Det må være lov å ha motstridende følelser i en sånn situasjon.    

Jeg opplever deg forøvrig ikke som moraliserende og respekterer ditt syn. 
 

Anonymkode: a5d6e...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 30. august 2016 at 17.18, sol87 skrev:

Helt uproblematisk. Jeg ville ikke ha barn, så tok jeg abort, etter det var jeg ikke gravid lenger. Men alle er ulike. Om det plager deg nå, så vil det sikkert være ubehagelig i tiden etterpå, vil jeg tro. 

Samme her. 

Anonymkode: 44996...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...