Gå til innhold

Valpen hopper og biter folk når den skal hilse - er dette riktig fremgangsmåte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å sosialisere valpen min masse med mennesker, slik den er glad for å møte de, fordi min forrige hund var redd mennesker. Men denne valpen er overglad i mennesker. Den hopper og biter, valpetenner og sånn. Men den er så lodden og alle vil hilse.

Er det riktig å gjøre dette: Når folk kommer, prøve å få kontakt med valpen eller vente til den tar kontakt selv og belønne. IKKE la noen hilse på han før han er rolig. Hvordan si dette til folk? Og hvordan ta det gradvis derfra til at folk kan klappe han uten at han hopper og biter?

Anonymkode: 2a10e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la folk hilse på han før han er rolig.

Anonymkode: 3c255...ff4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale et valpekurs hos en moderne og positiv instruktør/skole/klubb. 

Hvorvidt valpen skal få hoppe eller ikke er jo egentlig opp til deg. Men hvis du ikke ønsker det, så ville jeg fokusert på å trene kontakt. Dvs at å "hilse pent" betyr at valpen IKKE skal hilse, men heller sitte og se på deg. Les gjerne boken "100% positiv hverdagslydighet", der står det beskrevet i detalj hvordan du går frem.

Ellers synes jeg at hvis noen faktisk vil hilse på valpen, så skal den få lov å hilse på valpers vis. Å sitte med deg og holde kontakten er for når den ikke skal hilse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...