Gå til innhold

Lukte mensen av andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gruer meg til jeg skal få mensen og jeg må sitte i et trangt klasserom sammen med andre😔

Er det vanlig at man lukter mensen av andre? Jeg bruker desverre bare bind, men jeg dusjer jo hver dag.

Anonymkode: 1f675...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så lenge du har med deg bind til bytte i løpet av en skoledag, og dusjer eller skyller der nede hver dag så skal ikke dette bli et problem:)

Anonymkode: 6dc4d...b3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri luktet mensen av andre.
Kan kjenne min egen mens-lukt når jeg sitter for meg selv og bruker bind. Livredd for at andre skal kjenne det og bruker alltid tampong når jeg er rundt folk. :P Men hvis du bytter bind ofte og har med deg noen intimservietter du kan vaske deg med innimellom tror jeg ikke noen kan merke noe. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter som regel bare på treningssenter og slikt når folk i tillegg svetter.

Anonymkode: 41d4a...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du vasker det skal det ikke lukte. 

Anonymkode: 9e017...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at du er som meg, men når jeg har mensen lukter man det alltid. Uansett hvor lite det blør, eller om jeg bruker bind/tampong/menskopp. Lukten kommer ikke "der nede fra", det er akkurat som om huden min utsondrer en merkelig lukt. (Nå høres jeg nok litt gal ut, men det er faktisk sant). 

Med fleste lukter ikke mensblod når de har menstruasjon, så det går nok helt fint. Om det mot formodning skulle lukte, så er det neppe noen som bryr seg om det heller. God hygiene er det viktigste, om man vil bruke bind eller tampong burde man velge utifra hva som føles best.

Anonymkode: 4d2d3...076

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanlig, nei, men det eksisterer noen få mennesker som har bedre luktesans enn folk flest. Disse merker bedre mensen, kroppslukt osv. Så er det igjen noen som har dårligere luktesans enn de andre og merker nesten ikke svettelukt og den slags.

Men det er ikke så mye man kan gjøre med det akkurat, så jeg ser ikke noe poeng i å bekymre seg over om det kanskje er en i klassen din som merker det. Ingen dør av den grunn.

Anonymkode: 0d15c...50c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt bind i hvert friminutt, så lukter du ikke. Er det mye blod, kan du også ta en rask "kattevask" nedentil. 

Anonymkode: 5aaca...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod som kommer i kontakt med luft begynner å lukte. God kroppshygiene forhindrer at det lukter mensblod lang vei.

Alternativet er p piller uten avbrudd.

Anonymkode: 16168...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gruer meg til jeg skal få mensen og jeg må sitte i et trangt klasserom sammen med andre😔

Er det vanlig at man lukter mensen av andre? Jeg bruker desverre bare bind, men jeg dusjer jo hver dag.

Anonymkode: 1f675...beb

Neida, så lenge du bytter bind/tampong ofte vil det ikke lukte. Anbefaler at du vasker deg nedentil hver morgen før du drar på skolen :) (forbudt for vanlig såpe!). 

Husker noen gutter i klassen min - her lukter det mensenlukt!
Men det var jo bare tull da... haha :)

Neida, ikke bry deg om mensenlukt!

Og pass på å bruke truseinnlegg i tillegg til tampong, så har du en ekstra sikkerhet i tilfelle lekkasje.

Anonymkode: f7463...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet sammen med en jente som luktet skikkelig da hun hadde mensen. Det ble etterhvert litt kvalmende. Hun hadde akkurat tatt permanent (for å få rett hår), og da kunne hun ikke vaske håret. Mistenker at hun droppet hele dusjingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner ikke med at du er som meg, men når jeg har mensen lukter man det alltid. Uansett hvor lite det blør, eller om jeg bruker bind/tampong/menskopp. Lukten kommer ikke "der nede fra", det er akkurat som om huden min utsondrer en merkelig lukt. (Nå høres jeg nok litt gal ut, men det er faktisk sant). 

Med fleste lukter ikke mensblod når de har menstruasjon, så det går nok helt fint. Om det mot formodning skulle lukte, så er det neppe noen som bryr seg om det heller. God hygiene er det viktigste, om man vil bruke bind eller tampong burde man velge utifra hva som føles best.

Anonymkode: 4d2d3...076

Du er ikke alene om å utsondre den lukta der. Hos meg begynner den et par dager før mensen kommer og varer et par dager etter at den er ferdig også. 

Anonymkode: e5262...4e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke alene om å utsondre den lukta der. Hos meg begynner den et par dager før mensen kommer og varer et par dager etter at den er ferdig også. 

Anonymkode: e5262...4e2

Akkurat sånn er det for meg også. Utrolig merkelig fenomen, får ikke akkurat gjort noe med det heller.

Anonymkode: 4d2d3...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge man har god hygiene så skal det jo ikke lukte,men noen kan vel lukte mer og noen har ekstra god luktesans. Uansett så skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så farlig om en eller annen tilfeldigvis lukter det?

Jeg har egentlig aldri luktet det noe særlig,men jeg er ikke sånn som går rundt og forventer at andre alltid skal lukte blomster og tåler at folk kan lukte svette osv så lenge det ikke er skikkelig gammel svette over lang tid.

Anonymkode: 5380d...4a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn er det for meg også. Utrolig merkelig fenomen, får ikke akkurat gjort noe med det heller.

Anonymkode: 4d2d3...076

Jeg har vært borti andre som har det sånn også. En rar lukt - blanding av blod, metall og hormoner, men ikke samme lukt som selve menslukta. 

Anonymkode: e5262...4e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god luktesans og lukter det med en gang. Det lukter ikke ekkelt av de som bruker tampong men blod + luft + bind lukter råtnende kjøtt. Skulle ønske nesen min ikke virket så bra :fnise:

Anonymkode: a6dc6...d45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror bare jeg har kjent menslukt av andre én eneste gang, så om du bytter bind jevnlig (oftere når du blør mye) og vasker deg med en lunken klut/dusj etter behov så går det nok helt fint! Bare husk å ha "ekstrabind" liggende i sekken, veska, jakkelomma osv. under menstruasjonen, sånn at du har noe å bytte til dersom du feks glemmer deg ut og blir med en vinne hjem etter skolen.. :) Og som andre sier, så er det ikke krise om noen en eller annen gang skulle kjenne lukta, alle damer har mensen! 

Anonymkode: 33f8a...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bind+blod+luft+svett og klamt underliv = lukt. Bruker du bind så vil det lukte, uansett hvor ofte du skifter og vasker deg! Straks blodet er ute av kroppen starter det å lukte, og forråtnelsesprosessen starter. Skjønner ikke hvordan folk klarer å gå med svette klamme bind? Har selv aldri brukt annet enn tamponger og menskopp, noe annet kommer jeg aldri til å bruke. Unntaket var de første par uker etter fødsel for 15 år siden, da MÅTTE jeg bruke det fordi det var så sårt nedentil, men etter 2 uker gikk jeg over til tamponger. Det var de verste ukene i mitt liv, ikke nok med at jeg var sliten og mørbanket, i tillegg måtte jeg sitte å lukte!?? At folk frivillig velger det hver måned når det finnes alternativer er for meg ubegripelig. Og ja, lukta kjennes godt, folk kan gjerne skylde på lukt av hormoner, men lukta av klamme bind er det umulig å ta feil av. Skulle jeg være så uheldig å få mensen uforutsett ville jeg heller stappet en sokk i trusa om jeg ikke hadde annet, men tamponger har jeg alltid i veska.

Har også forklart datteren min om hygiene under mensen og hun startet raskt med tamponger etter eget ønske. 

Anonymkode: ade74...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...