Gå til innhold

Oppkvikkende mat og drikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliten småbarnsmor, og idag er jeg attpåtil syk med feber og hele pakka. Da savner jeg å kunne ta meg en cola for å si det sånn. Jeg har koffeinintoleranse, eller hva man skal kalle det forno', jeg blir i hvert fall svært syk hvis jeg drikker eller spiser noe som inneholder koffein (som jo er oppkvikkende). Bare så det er sagt. Så kaffe, cola, Red Bull, te etc er utelukket. 

Men finnes det mat og drikke som er oppkvikkende sånn ellers? Skulle gjerne visst om noe, gitt! Jeg har ingenting som gir meg energi, hjelper ikke å ta seg en brødskive liksom. Sjokolade kan jeg se langt etter (pga koffeininnhold i sjokolade).

Hjelp? 

Anonymkode: 46d1c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å ha lest at banan skal virke oppkvikkende selv om jeg ikke har merket noe til det selv. Kanskje verdt et forsøk? Koffeinfri cola finnes kanskje ikke lenger? Det finnes koffeinfri kaffe, men jeg aner ikke hvordan det smaker. Masse god bedring! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salka skrev:

Jeg mener å ha lest at banan skal virke oppkvikkende selv om jeg ikke har merket noe til det selv. Kanskje verdt et forsøk? Koffeinfri cola finnes kanskje ikke lenger? Det finnes koffeinfri kaffe, men jeg aner ikke hvordan det smaker. Masse god bedring! :) 

Nå er det jo koffeinet som gjør kaffe og cola oppkvikkende, så koffeinfri kaffe vil vel ha tvilsom effekt, mens koffeinfri cola ikke vil ha annen effekt enn andre typer brus med sukker i.

(Sukker kan nok kvikke opp litt, men det er nok en ganske forbigående effekt.) 

Anonymkode: e06b3...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo koffeinet som gjør kaffe og cola oppkvikkende, så koffeinfri kaffe vil vel ha tvilsom effekt, mens koffeinfri cola ikke vil ha annen effekt enn andre typer brus med sukker i.

(Sukker kan nok kvikke opp litt, men det er nok en ganske forbigående effekt.) 

Anonymkode: e06b3...32e

Det vet jeg, men tenkte om ts hadde lyst på smaken av kaffe eller cola. :) Den koffeinfrie colaen var/er forresten såvidt jeg husker kun i lightutgave, jeg glemte bare å skrive det. :) Vet ikke om den finnes lenger da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris! Og generelt drikke med masse kullsyre. Fungerer i alle fall for min del. 

Anonymkode: f215c...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Salka skrev:

Jeg mener å ha lest at banan skal virke oppkvikkende selv om jeg ikke har merket noe til det selv. Kanskje verdt et forsøk? Koffeinfri cola finnes kanskje ikke lenger? Det finnes koffeinfri kaffe, men jeg aner ikke hvordan det smaker. Masse god bedring! :) 

Er allergisk dessverre. Takk for tips da :)

Anonymkode: 46d1c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo koffeinet som gjør kaffe og cola oppkvikkende, så koffeinfri kaffe vil vel ha tvilsom effekt, mens koffeinfri cola ikke vil ha annen effekt enn andre typer brus med sukker i.

(Sukker kan nok kvikke opp litt, men det er nok en ganske forbigående effekt.) 

Anonymkode: e06b3...32e

Så jeg bør drikke sukkervann? 

Anonymkode: 46d1c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Salka skrev:

Det vet jeg, men tenkte om ts hadde lyst på smaken av kaffe eller cola. :) Den koffeinfrie colaen var/er forresten såvidt jeg husker kun i lightutgave, jeg glemte bare å skrive det. :) Vet ikke om den finnes lenger da. 

Jo, den finnes. Har smakt den, den er helt ok :) Ikke oppkvikkende da, det blir mer hvis man har lyst på smaken ja....

Anonymkode: 46d1c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt brød, grønnsaker, kornblandinger og annet som avgir sukkeret sitt langsomt gir deg drivstoffet kroppen din trenger uten de store toppene og bunnene. Dette er minimum, liksom.

Så topper du det med ulike proteinkilder i antall gram tilsvarende din kroppsvekt i kilo, så du beholder muskelmassen.

Like viktig er det å hydrere deg. Drikk et glass vann før hvert måltid. Minst en liter i døgnet tilsammen, gjerne to.

Siden er det fysisk trening som bygger opp overskuddet. - Kardio!  Og tilstrekkelig med søvn/hvile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg bør drikke sukkervann? 

Anonymkode: 46d1c...298

Det var ikke det jeg sa. Sukker kan virke oppkvikkende på noen, men det fungerer i så fall bare som en kjapp og kortvarig kriseløsning. Ikke akkurat noe å basere seg på over langen. Kamikatze sitt råd er et mye mer langvarig og sunt alternativ. 

Anonymkode: e06b3...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kamikatze skrev:

Grovt brød, grønnsaker, kornblandinger og annet som avgir sukkeret sitt langsomt gir deg drivstoffet kroppen din trenger uten de store toppene og bunnene. Dette er minimum, liksom.

Så topper du det med ulike proteinkilder i antall gram tilsvarende din kroppsvekt i kilo, så du beholder muskelmassen.

Like viktig er det å hydrere deg. Drikk et glass vann før hvert måltid. Minst en liter i døgnet tilsammen, gjerne to.

Siden er det fysisk trening som bygger opp overskuddet. - Kardio!  Og tilstrekkelig med søvn/hvile.

Jeg synes ikke det er oppkvikkende, jeg synes det er "normalt", du forstod kanskje ikke tråden; jeg snakker om at man tilfører kroppen et energiboost. 

Anonymkode: 46d1c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg sa. Sukker kan virke oppkvikkende på noen, men det fungerer i så fall bare som en kjapp og kortvarig kriseløsning. Ikke akkurat noe å basere seg på over langen. Kamikatze sitt råd er et mye mer langvarig og sunt alternativ. 

Anonymkode: e06b3...32e

Det handler ikke om et langvarig og sunt alternativ (coca cola og sjokolade er ikke akkurat sunt, sånn i tilfelle noen trodde det siden jeg faktisk nevnte det i det første innlegget.......). 

Det er snakk om mat og drikke som gir umiddelbar energi. På lik linje som koffein.

Anonymkode: 46d1c...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

TS, har du prøvd med ingefær, fersk mynte og eple-/appelsinjuice? Jeg synes det virker oppkvikkende og leskende. Selvsagt ikke i samme kategori som koffein, men hjelper på når energinivået er labert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker i "gamle dager" (sånn for 20 år siden) var druesukker-tabletter det store. Vanlig å ha det med på eksamen fordi det raskt gav en økning i blodsukkeret. Men det er jo ingen holdbar løsning, så i ditt tilfelle er det kanskje ikke det store... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsukker fungerer. Hva med rosenrot? Hva med å prøve å få mer hvile og søvn?

Skjønner at det kan være vanskelig når man har barn, men om du klarer å snike deg til en powernap eller to i løpet av dagen er det bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...