Gå til innhold

Jerngryte til eltefrittbrød som tåler 250 grader?


PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

Lager en del eltefritt brød for tiden, utrolig enkelt og ikke minst utrolig godt og langt rimeligere enn butikkbrød.

 

Har til nå brukt lekue breadmaker, noe som fungerer greit nok men ikke er helt optimalt da jeg helst skulle hatt lokk på under steking den første halvtimen for å bevare fuktighet.

 

Så jeg leter etter en jerngryte som tåler 250 grader i stekeovnen. Le Creuset blir jo anbefalt, men har ikke veldig lyst å betale godt over 1000 kroner for en gryte.

 

Ser at Ikea har en jerngryte, men vil denne tåle 250 grader? Noen som har erfaringer med denne gryten eller andre alternativer som ikke koster en liten formue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker en god gammeldags rømertopf. Min er arvet, men tror ikke de er så gale i pris. Finner de ofte på loppis også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bruker rømerkopf men bruker og lecreuset og noen gamle jerngryter jeg har arvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på brukt butikken, eller finn.no Ikea er jeg skeptisk til. 

Kan du legge ut oppskrift til brødet du baker? 

Anonymkode: a9f8a...b00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea sin kan trygt brukes i ovnen på høyeste temperatur. Knotten på lokket er av stål og tåler også høy temperatur.  Jeg kjøpte den til min søster til jul, da var et av kriteriene at gryta skulle kunne brukes til eltefrittbrød. 

 

Selv kjøpte jeg min jerngryte på fretex, betalte 25 kr uten lokk heldigvis fant jeg et stållokk i en restekasse i butikken som passet og fiks ferdig gryte for under 50 lappen. Jeg bruker den mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sluttet med jerngryte til gjærbakst uten elting.

Foretrekker rundstykker, focaccia eller brød i vanlig brødform. Da hiver man bare litt vann eller isbiter på et forvarmet stekebrett nederst i ovnen idet man setter bakverket i ovnen, og det gir den fuktigheten lokket på jerngryten ellers ville sørget for.

Det er mye enklere å slippe å styre med den glovarme og knalltunge gryten ut og inn av ovnen, spør du meg. Og dessuten blir baksten lettere i teksturen uten også (særlig om man i tillegg bytter ut tørrgjær med fersk gjær).

Anonymkode: 26dd1...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert, da får jeg se litt rundt før jeg bestemmer meg. Ser at Kitch`n har noen fra Modern House til 700, så får en 200 i rabatt om en melder seg inn i kundeklubben deres. Står at den tåler 240 grader, men ringte å hørte med dem og 250 grader skulle ikke være noe problem.

Leirgryte er jo selvsagt ett alternativ, det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Ser for meg at den største ulempen der er at den må smøres i forkant for å ikke henge fast.

Angående oppskrift så begynte jeg å bake etter ha sett denne artikkelen på nrk. Oppskriften som brukes der finner du her.

Nå er det lenge siden jeg laget brødet på den oppskriften, men har alltid hatt den som en basis med hensyn til mengde gjør, mel og væske. Bytter ut deler av hvetemelet med grovere mel, har i ulike typer korn osv. Bare husk å legg på 5-10 minutter på steketiden om en tar i grovere mel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lille problem var at brødet blir lett "gummiert" i konsistensen. Gjør alle eltefrie det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har helt sluttet med jerngryte til gjærbakst uten elting.

Foretrekker rundstykker, focaccia eller brød i vanlig brødform. Da hiver man bare litt vann eller isbiter på et forvarmet stekebrett nederst i ovnen idet man setter bakverket i ovnen, og det gir den fuktigheten lokket på jerngryten ellers ville sørget for.

Det er mye enklere å slippe å styre med den glovarme og knalltunge gryten ut og inn av ovnen, spør du meg. Og dessuten blir baksten lettere i teksturen uten også (særlig om man i tillegg bytter ut tørrgjær med fersk gjær).

Anonymkode: 26dd1...cb5

Ja ulempen er jo vekten og at den er forvarmet, men antar det skal gå fint. Bruker som jeg sa tidligere Breadmaker nå, koster 250 kroner på kitch`n. Fungerer jo helt greit, men har lyst å teste med jerngryte også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hoppetaujenta skrev:

Mitt lille problem var at brødet blir lett "gummiert" i konsistensen. Gjør alle eltefrie det? 

Dette er jo brød som skal spises fersk. De er jo fri for konserveringsmiddel slik som butikkbrød er full av og vil derfor bli raskere tørt. Usikker på hva du mener med gummiert, men du kan jo se på artikkelen til nrk og videoen som følger med og sammenligne med hvordan du får det. Kan jo være at du ikke steker det lenge nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Mitt lille problem var at brødet blir lett "gummiert" i konsistensen. Gjør alle eltefrie det? 

Ja. Fordi glutenet får så god tid på å utvikle seg og fordi det er en ganske fuktig deig så vil du få en seigere struktur. Det er en del av poenget med å gjøre det sånn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29.8.2016 at 13.54, Hoppetaujenta skrev:

Mitt lille problem var at brødet blir lett "gummiert" i konsistensen. Gjør alle eltefrie det? 

Nei, ikke om du lager uten gryte og med fersk gjær.

Anonymkode: 26dd1...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...