Gå til innhold

Hva er helsesøsters oppgaver? Hva kan man forvente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst; jeg er veldig fornøyd med vår helsesøster. Hun sier sin mening, men er alltid veldig klar på at "det er din baby, du kjenner han best og klarer nok å ta det riktige valget for han". Men etter å ha vært med i termingruppe på facebook og sett hva andre skriver så lurer jeg litt på hva slags rolle helsesøster egentlig skal ha. 

Noen ser jo ut til å ringe hs flere ganger i uka og får massevis av råd fra dem, mens andre mener at hs skal veie, måle og ta vaksiner og ingenting annet. Jeg prøvde å søke opp hva oppgavene til hs var på nettet, men det virker gaske åpent. Så hver og en hs bestemmer kanskje selv hvilken rolle de skal ha!?

Også lurer jeg på om de skal forholde seg til offentlige retningslinjer med tanke på mat og sånt? Min hs sa at hun på generell basis anbefaler fast føde fra baby er 4-5 mnd gammel fordi hun hadde sett altfor mange underernærte babyer som har blitt fullammet i 6 mnd eller lengre. I mitt tilfelle så var jeg er enig, siden min baby si  kurve begynte å flate ut. Men jeg tenker at mødre som ønsker å følge offentlige retningslinjer og fullamme til baby er 6 mnd må da få et snev av dårlig samvittighet eller usikkerhet når hs sier sånt til dem!? Og jeg vet ikke helt hva jeg syns om det.

Ja,rotete innlegg. Er bare nysgjerrig.

Anonymkode: f763c...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helsesøsters oppgave? 

Veie, måle, vaksinere og gi råd ved behov. Jeg spør helsesøster om alt jeg måtte lure på på timene våre. Min helsesøster kommer ikke med tydelige "gjør ditt og datt"-beskjeder, men anbefaler ut i fra sin erfaring (som jo er noe bredere enn min, som førstegangsfødende) Jeg har ikke ringt helsesøster, men ville lett gjort det dersom det var noe jeg behøvde svar på raskt og som ikke var legevakt-mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veie, måle og vaksinere. Helt ærlig synes jeg mange heleesøstre er lite faglige oppdaterte og det nyttet ikke spørre min om råd ihvertfall. Man kan i dag finne mye informasjon selv dersom man forholder seg kildekritisk, så hadde aldri behov for å ringe henne egentlig. 

Jeg syntes kontrollene var viktige for de ser jo svært mange barn og kan legge merke til om ditt barn ikke følger utviklingen det skal, feks. 

Anonymkode: 12375...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt forelesning med helsesøster på skolen og hun sa det var viktig å se an foreldrene. Noen trenger råd om alt, noen spør de gangene de lurer og andre vil bestemme og tenke alt selv. Det er en sårbar gruppe å prate med, så derfor skal man trå varsomt.

Helsesøsters oppgave er å vaksinere, veie , måleq og gi informasjon til foreldrene. De observerer samspill og utviklig, men dette forgår i stillhet så det er ikke alltid foreldrene merker at helsesøster jobber.

Anonymkode: 3199d...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veie, måle, vaksinere og fange opp omsorgssvikt.

Anonymkode: fc93d...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veie, måle, vaksinere, stå til tjeneste hvis du trenger råd og avdekke omsorgsvikt. 

Anonymkode: 1c4c6...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst; jeg er veldig fornøyd med vår helsesøster. Hun sier sin mening, men er alltid veldig klar på at "det er din baby, du kjenner han best og klarer nok å ta det riktige valget for han". Men etter å ha vært med i termingruppe på facebook og sett hva andre skriver så lurer jeg litt på hva slags rolle helsesøster egentlig skal ha. 

Noen ser jo ut til å ringe hs flere ganger i uka og får massevis av råd fra dem, mens andre mener at hs skal veie, måle og ta vaksiner og ingenting annet. Jeg prøvde å søke opp hva oppgavene til hs var på nettet, men det virker gaske åpent. Så hver og en hs bestemmer kanskje selv hvilken rolle de skal ha!?

Også lurer jeg på om de skal forholde seg til offentlige retningslinjer med tanke på mat og sånt? Min hs sa at hun på generell basis anbefaler fast føde fra baby er 4-5 mnd gammel fordi hun hadde sett altfor mange underernærte babyer som har blitt fullammet i 6 mnd eller lengre. I mitt tilfelle så var jeg er enig, siden min baby si  kurve begynte å flate ut. Men jeg tenker at mødre som ønsker å følge offentlige retningslinjer og fullamme til baby er 6 mnd må da få et snev av dårlig samvittighet eller usikkerhet når hs sier sånt til dem!? Og jeg vet ikke helt hva jeg syns om det.

Ja,rotete innlegg. Er bare nysgjerrig.

Anonymkode: f763c...4a2

https://helsedirektoratet.no/helsestasjon-og-skolehelsetjeneste

I lenken over finner du i bøtter og spann av henvisninger med hensyn til helsestasjonens og dermed helsesøsters arbeid. De jobber etter gjeldende lovverk. 

Det er i tillegg omdiskutert på faglig hold om anbefalingene om myndighetenes fullamming første seks måneder skal endre. Nettopp fordi man ser at enkelte babyer er underernært og har dels alvorlig vitaminmangel. Så akkurat dette ville ikke jeg hengt meg så tung opp i. 

Anonymkode: 1df91...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://helsedirektoratet.no/helsestasjon-og-skolehelsetjeneste

I lenken over finner du i bøtter og spann av henvisninger med hensyn til helsestasjonens og dermed helsesøsters arbeid. De jobber etter gjeldende lovverk. 

Det er i tillegg omdiskutert på faglig hold om anbefalingene om myndighetenes fullamming første seks måneder skal endre. Nettopp fordi man ser at enkelte babyer er underernært og har dels alvorlig vitaminmangel. Så akkurat dette ville ikke jeg hengt meg så tung opp i. 

Anonymkode: 1df91...e8a

Nei, har selv lest forskningen rundt dette og syns det høres fornuftig ut :)

Takk for svar, ble vel litt klokere. Bare syns det virker så varierende. At noen helsesøstre er godt oppdatert og gir gode råd, mens andre ikke gir noen råd, og noen gir råd som ble gitt på 50-tallet(satt på spissen). At noen blnder seg masse i hvordan man tar hånd om baby, mens andre igjen bare veier, måler og vaksinerer(og observerer).

Anonymkode: f763c...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst; jeg er veldig fornøyd med vår helsesøster. Hun sier sin mening, men er alltid veldig klar på at "det er din baby, du kjenner han best og klarer nok å ta det riktige valget for han". Men etter å ha vært med i termingruppe på facebook og sett hva andre skriver så lurer jeg litt på hva slags rolle helsesøster egentlig skal ha. 

Noen ser jo ut til å ringe hs flere ganger i uka og får massevis av råd fra dem, mens andre mener at hs skal veie, måle og ta vaksiner og ingenting annet. Jeg prøvde å søke opp hva oppgavene til hs var på nettet, men det virker gaske åpent. Så hver og en hs bestemmer kanskje selv hvilken rolle de skal ha!?

Også lurer jeg på om de skal forholde seg til offentlige retningslinjer med tanke på mat og sånt? Min hs sa at hun på generell basis anbefaler fast føde fra baby er 4-5 mnd gammel fordi hun hadde sett altfor mange underernærte babyer som har blitt fullammet i 6 mnd eller lengre. I mitt tilfelle så var jeg er enig, siden min baby si  kurve begynte å flate ut. Men jeg tenker at mødre som ønsker å følge offentlige retningslinjer og fullamme til baby er 6 mnd må da få et snev av dårlig samvittighet eller usikkerhet når hs sier sånt til dem!? Og jeg vet ikke helt hva jeg syns om det.

Ja,rotete innlegg. Er bare nysgjerrig.

Anonymkode: f763c...4a2

Merker stor forskjell på helsesøstre av gamlesorten og unge nyutdannede.
F.eks. er jenta mi venstrehendt, det merket jeg i 3 årsalderen, nå er hun 7 år. Jeg har foreslått å prøve høyre, men hun klarer ikke å bruke høyre så godt! Og helsesøsteren - som var vikar og snart pensjonist, sa at jeg måtte prøve å la henen bruke høyre og trene seg.... ja, jeg vet at gamlesorten mente at man skulle trene seg å bruke høyre, men nå vet man at å være venstrehendt er noe man er født til.

Noe annet jeg merket var jo litt gammeldagse holdninger til oppdragelse osv og ting var litt mer firkantet hos hun eldre, mens de yngre jeg har hatt, virker mer at unger er forskjellige og at ting går seg til, ingenting å stresse med osv,

men samtidig veldig flinke til å komme med råd uten å være formanende. Føler at de eldre helsesøstrene er litt mer formanende, de vet best og at foreldrene må høre på henne... 

Helsesøstre følger med vekstkurver og utvikling, at ungen utvikler seg normalt og om det er noe avvis, fysisk eller psykisk - så vil hun henvise videre. 

Ang. fullamming så har man gått litt tilbake på det å amme til de er 6 mnd og kun det,

mange må begynne med grøt i firemnd alderen - det måtte bl.a. jeg, men jeg følte jeg hadde dårlig samvittighet, for jeg ville jo være den perfekte mor som fullammet til 6 mnd...

men jeg merket at ungen ikke var fornøyd og jeg fulgte magefølelsen og ga grøt :) og ungen la fint på seg etter det, 

før var det veldig svingning i vekstkurven og ungene lå hele tiden under "normalen2, så de fikk tydeligvis ikke nok via kun morsmelk, selv om jeg ammet masse!
Noe annet de har funnet ut at at viktige næringsstoffer ikke inntas nok i form av morsmelk, og at de nå anbefaler fullamming i 4 mnd, og så legge til mme og evnt grøt for å sikre nok næringsstoffer. Etter 4 mnd skal man også gi tran eller d-vitamin dråper.

Viktig at mor spiser sunt både under graviditet og amming, da barnet får næringsstoffer fra mor.

Mangelfullt kosthold vil gjøre melken mangelfull likeså...

Anonymkode: dac2b...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de definerte oppgavene skal helsestasjonen være et lavterskeltilbud. Dvs at man selv får ta kontakt og be om råd til det man ønsker. På den måten påvirker man selv hva man får.

Jeg har selv ringt en gang, helsesøster hadde ikke erfaring med akkurat det jeg spurte om. Hun ga et råd etter sitt beste skjønn, jeg prøvde det ut og det viser seg å ikke fungere etter hensikten. Men hun var uansett en å lufte problemet med, og sånn sett et pluss. Jeg synes det er ok at noen kaster et trenet øye på ungen vår iblant og at det er greit å ikke holde styr på vekstkurver, vaksinasjonsprogram osv selv så lenge alt funker. Jeg synes også det er greit å støtte opp om ordningen for at barn som får utilstrekkelig omsorg hjemme har denne muligheten til å bli sett.      

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veie, måle, vaksinere, vise interesse (positivt) og være tilgjengelig for spørsmål. Tilpasse seg hver enkelt familie ut over dette.

Vår er fantastisk, 65 år gammel og fullt oppdatert på retningslinjer og nyere forskning. Ofte viser hun både til offentlige retningslinjer og egen erfaring, og er tydelig på hva som er hva så vi kan vurdere selv. Hennes prioritet er at barnet og vi foreldre skal ha det bra; ut over det legger hun seg ikke opp i hvilke løsninger vi velger med mindre vi ber om råd.

Helsesøsteren vi hadde til vårt første barn var yngre, sikkert faglig dyktig, men lite tillitvekkende. Her fikk vi dessuten råd vi ikke hadde bedt om, noe som opplevdes som et overtramp og stresset oss mer enn det var til hjelp (angående barnets søvnvaner).

Anonymkode: 44530...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merker stor forskjell på helsesøstre av gamlesorten og unge nyutdannede.
F.eks. er jenta mi venstrehendt, det merket jeg i 3 årsalderen, nå er hun 7 år. Jeg har foreslått å prøve høyre, men hun klarer ikke å bruke høyre så godt! Og helsesøsteren - som var vikar og snart pensjonist, sa at jeg måtte prøve å la henen bruke høyre og trene seg.... ja, jeg vet at gamlesorten mente at man skulle trene seg å bruke høyre, men nå vet man at å være venstrehendt er noe man er født til.

Noe annet jeg merket var jo litt gammeldagse holdninger til oppdragelse osv og ting var litt mer firkantet hos hun eldre, mens de yngre jeg har hatt, virker mer at unger er forskjellige og at ting går seg til, ingenting å stresse med osv,

men samtidig veldig flinke til å komme med råd uten å være formanende. Føler at de eldre helsesøstrene er litt mer formanende, de vet best og at foreldrene må høre på henne... 

Helsesøstre følger med vekstkurver og utvikling, at ungen utvikler seg normalt og om det er noe avvis, fysisk eller psykisk - så vil hun henvise videre. 

Ang. fullamming så har man gått litt tilbake på det å amme til de er 6 mnd og kun det,

mange må begynne med grøt i firemnd alderen - det måtte bl.a. jeg, men jeg følte jeg hadde dårlig samvittighet, for jeg ville jo være den perfekte mor som fullammet til 6 mnd...

men jeg merket at ungen ikke var fornøyd og jeg fulgte magefølelsen og ga grøt :) og ungen la fint på seg etter det, 

før var det veldig svingning i vekstkurven og ungene lå hele tiden under "normalen2, så de fikk tydeligvis ikke nok via kun morsmelk, selv om jeg ammet masse!
Noe annet de har funnet ut at at viktige næringsstoffer ikke inntas nok i form av morsmelk, og at de nå anbefaler fullamming i 4 mnd, og så legge til mme og evnt grøt for å sikre nok næringsstoffer. Etter 4 mnd skal man også gi tran eller d-vitamin dråper.

Viktig at mor spiser sunt både under graviditet og amming, da barnet får næringsstoffer fra mor.

Mangelfullt kosthold vil gjøre melken mangelfull likeså...

Anonymkode: dac2b...b59

Tran eller d-vitamindråper skal gis fra ca 4 uker ikke 4 mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det mange gale råd.  Dobbeltsjekk med offisielle råd, ikke hør på synsingen enkelte i denne tråden står for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 30. august 2016 at 4.51, Tutte skrev:

Tran eller d-vitamindråper skal gis fra ca 4 uker ikke 4 mnd.

Ikke vist barnet får Colett MME siden den inneholder D vitaminer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ikke vist barnet får Colett MME siden den inneholder D vitaminer

Ok. Men i innlegget så ble det skrevet i forbindelse med amming, så tenkte jeg bare fikk rette opp litt😊

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...