Gå til innhold

Jente, jente, jente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at dersom man har 2 av samme kjønn fra før er det høy sannsynlighet for at de neste barna blir av samme kjønn. Dere som har barn der de 2 første er av samme kjønn, hvilket kjønn ble nr 3? 

Anonymkode: d743c...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk først to gutter og så jente til slutt. Det er litt større sannsynlighet for å få samme kjønn igjen og den sjansen øker jo flere barn av samme kjønn man har (som paradoksalt nok fører til at når rene jente-/guttefamilier prøver å få det kjønnet de mangler har de mindre og mindre sjanse for å klare det for hvert barn av samme kjønn de får og fordi de har større tilbøyelighet til å få flere barn ender man derfor opp med langt flere rene jente-/guttefamilier enn man ville forvente), men den forskjellen er veldig liten. Denne interessante artikkelen hos SSB tar for seg nettopp dette.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to første er jenter. Tredje, og siste, er gutt.

Anonymkode: 8bb68...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men har tre søstre, ingen brødre. Har flere slike tilfeller i familie/omgangskrets med tre-fem jenter/gutter. Kjenner også familier hvor nr. 3/4 ble motsatt kjønn av søsknene men det er faktisk noe sjeldnere.

Anonymkode: c94df...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg fikk først to gutter og så jente til slutt. Det er litt større sannsynlighet for å få samme kjønn igjen og den sjansen øker jo flere barn av samme kjønn man har (som paradoksalt nok fører til at når rene jente-/guttefamilier prøver å få det kjønnet de mangler har de mindre og mindre sjanse for å klare det for hvert barn av samme kjønn de får og fordi de har større tilbøyelighet til å få flere barn ender man derfor opp med langt flere rene jente-/guttefamilier enn man ville forvente), men den forskjellen er veldig liten. Denne interessante artikkelen hos SSB tar for seg nettopp dette.

"Prøver å få det kjønnet de mangler", er det virkelig noen som prøver det altså? :fnise: Huffamei. Er det ikke bedre å bare prøve å få barn? Jaja, folk får gjøre som de vil. 

Jeg vet også om mange rene jente- og guttesøskenflokker :) Selv er vi bare jenter, mens mine fettere er bare gutter. Min samboer er bare gutter, så vi har også rene søskenflokker begge to. 

 

Anonymkode: d743c...f32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine to første er jenter. Tredje, og siste, er gutt.

Anonymkode: 8bb68...ab1

Ok. Hvordan er det ellers, hos folk du kjenner? 

Anonymkode: d743c...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn selv, men har tre søstre, ingen brødre. Har flere slike tilfeller i familie/omgangskrets med tre-fem jenter/gutter. Kjenner også familier hvor nr. 3/4 ble motsatt kjønn av søsknene men det er faktisk noe sjeldnere.

Anonymkode: c94df...6e9

Ja, samme her! I tillegg til min egen søskenflokk, der vi bare er jenter, så kjenner jeg til 1 familie med gutt, jente, jente. Ellers er det 2 barn med et av hvert kjønn eller tre av samme kjønn. Unntaket er sekter :P Der de får 10 barn, men jeg vet om en søskenflokk på 10+ stk (jeg vet ikke, tror ikke de var ferdig med reproduseringa da jeg sluttet å kjenne dem) der alle er gutter, bortsett fra én jente.

Anonymkode: d743c...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Prøver å få det kjønnet de mangler", er det virkelig noen som prøver det altså? :fnise: 

Anonymkode: d743c...f32

 

Ja, det regner jeg med det er. Hvis du leser den artikkelen jeg linker til står det at det er større sannsynlighet for at man får flere barn hvis man bare har barn av samme kjønn fra før. Det er vel sannsynlig at noe av grunnen til det er at man ønsker seg barn av det kjønnet man ikke har, og det er da ikke et spesielt rart ønske? Jeg er ganske sikker på at det vanligste er å ønske å ha både gutter og jenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett barn, men i slekten min har omtrent alle jenter. De fleste har 3 jenter hver. Mormoren min har 12 jentebarnebarn og ett guttebarnebarn. Oldebarna består av 6 jenter og en gutt. Aner ikke om dette er tilfeldigheter eller om det er en fysiologisk grunn til det.

Anonymkode: af1a1...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Jeg fikk først to gutter og så jente til slutt. Det er litt større sannsynlighet for å få samme kjønn igjen og den sjansen øker jo flere barn av samme kjønn man har (som paradoksalt nok fører til at når rene jente-/guttefamilier prøver å få det kjønnet de mangler har de mindre og mindre sjanse for å klare det for hvert barn av samme kjønn de får og fordi de har større tilbøyelighet til å få flere barn ender man derfor opp med langt flere rene jente-/guttefamilier enn man ville forvente), men den forskjellen er veldig liten. Denne interessante artikkelen hos SSB tar for seg nettopp dette.

I absolutte tall er forskjellen veldig liten. Sannsynligheten for å få jente går for eksempel fra ca 48% til ca 47% (har ikke de nøyaktige tallene i hodet). Med andre ord: Det har liten betydning hvor mange barn av et bestemt kjønn man har fra før.

Anonymkode: babff...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Arkana skrev:

 

Ja, det regner jeg med det er. Hvis du leser den artikkelen jeg linker til står det at det er større sannsynlighet for at man får flere barn hvis man bare har barn av samme kjønn fra før. Det er vel sannsynlig at noe av grunnen til det er at man ønsker seg barn av det kjønnet man ikke har, og det er da ikke et spesielt rart ønske? Jeg er ganske sikker på at det vanligste er å ønske å ha både gutter og jenter.

Jeg synes det er et rart ønske, barn er barn. Det er jo ikke sånn at livet først blir komplett etter at man har fått begge kjønn. Men det er jo smak og behag, det høres dog trist ut å ha et så sterkt ønske for så å bli skuffet av kjønn på oul, da. Men de får ta det de som har det sånn :)

Anonymkode: d743c...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare ett barn, men i slekten min har omtrent alle jenter. De fleste har 3 jenter hver. Mormoren min har 12 jentebarnebarn og ett guttebarnebarn. Oldebarna består av 6 jenter og en gutt. Aner ikke om dette er tilfeldigheter eller om det er en fysiologisk grunn til det.

Anonymkode: af1a1...748

Har du en jente, da? Det er mannen som bestemmer kjønn i all hovedsak, så det er nok tilfeldig :) Men min manns mor har 3 søstre og 1 bror. Så der er det mange jenter, og selv fikk han bare jenter. 

Anonymkode: d743c...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gutter først, så en jente.

I søskenflokken min har vi fått 11 gutter og 4 jenter

Anonymkode: 4e8bc...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I absolutte tall er forskjellen veldig liten. Sannsynligheten for å få jente går for eksempel fra ca 48% til ca 47% (har ikke de nøyaktige tallene i hodet). Med andre ord: Det har liten betydning hvor mange barn av et bestemt kjønn man har fra før.

Anonymkode: babff...b13

Ja, for enkeltpersoner er det uvesentlig, men på samfunnsnivå er det interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvordan er det ellers, hos folk du kjenner? 

Anonymkode: d743c...f32

Skal vi se...

Søster; to gutter, så jente.

Bror; to jenter, så gutt.

Venner; gutt, jente, gutt, jente.

Niese; gutt, gutt, gutt.

Tante; fire jenter.

Osv...Altså alle varianter. :)

Anonymkode: 8bb68...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre gutter.

Det er litt morsomt, for jeg har 4 søstre og en bror. Mamma har 5brødre, bestefar hadde 7 søstre og 1 bror. Min ene søster har en gutt, så er spent på om vi får mest gutter. Er litt morsomt å se at det er slags mønster.. Sikkert veldig tilfeldig da.

Anonymkode: 3c682...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se...

Søster; to gutter, så jente.

Bror; to jenter, så gutt.

Venner; gutt, jente, gutt, jente.

Niese; gutt, gutt, gutt.

Tante; fire jenter.

Osv...Altså alle varianter. :)

Anonymkode: 8bb68...ab1

Ok :)

Litt interessant er det jo... Jeg må tenke hardt, de søskenflokkene jeg husker er:

Gutt, jente

Gutt, jente

Gutt, gutt

Gutt, gutt, gutt

Jente, jente, gutt, jente, jente

Jente, jente, jente

Jente, jente, jente

Jente, jente, jente

Gutt, jente, jente

Gutt, gutt, jente, jente

Jente, gutt, gutt, jente

Jente, jente

Gutt, jente

Gutt, jente, gutt, gutt

Gutt, jente

Jente, jente

 

Orker ikke å ta med flere :P Men virker som om det er sjeldent at nr 3 blir et nytt kjønn blant de jeg vet om i hvert fall! 

Anonymkode: d743c...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De søskenflokkene jeg vet om med tre eller flere barn:

gutt, gutt, gutt, gutt

jente, gutt, jente

jente, jente, gutt, jente

gutt, jente, jente

jente, jente, gutt

jente, jente, jente

Vet også om en familie som fikk 7 eller 8 barn, alle jenter. :) 

Anonymkode: 7339b...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De søskenflokkene jeg vet om med tre eller flere barn:

gutt, gutt, gutt, gutt

jente, gutt, jente

jente, jente, gutt, jente

gutt, jente, jente

jente, jente, gutt

jente, jente, jente

Vet også om en familie som fikk 7 eller 8 barn, alle jenter. :) 

Anonymkode: 7339b...29b

Kjekt med arvetøy da :) Når man får såpass mange av samme kjønn. 

Anonymkode: d743c...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to yngre søstre, og så har jeg fire kusiner. Ingen fettere. Men i vår neste generasjon, altså min søster og to av kusinene sine barn, har min søster en gutt, min ene kusine en gutt, - og den siste har gutt, gutt, jente.. Ei av mine venninner har jente, jente, jente, gutt. Ei annen venninne har tre søstre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...