Gå til innhold

Å velge navn til barnet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten ble veldig fort enig om navnet til vår lille. Men vi har dobbeltnavn, og mitt barn har dobbeltnavn også, så det falt seg veldig naturlig å gi vår lille dobbeltnavn. Vi hadde en diskusjon, som ikke varte veldig lenge. Navnet vi ble enige om, passer best til mellomnavn. Så det var fornavnet, altså et kortere et, som vi ble enige om. Vi diskuterte ikke lenge. Vi ble ganske fort enige der også. 

MEN, mitt barn og min familie ble ikke imponerte når jeg fortalte navnet. Barnet mitt er helt imot det, hun vil ikke at vår lille skal hete det. Men hun begynner å godta det, siden det er så likt hennes navn. Da hun tenkte slik, ble hun fornøyd. Familien min mener det er dumt, siden det er en i veldig nær slekt som heter det samme.

Jeg og kjæresten er veldig enige begge to, dette navnet vil vi ha. Det er ikke stygt eller noe, det er mange som heter det, veldig vanlig navn. Sammensatt så blir jo dette navnet helt noe for seg selv, det er ikke registrert noen ift. Ssb at noen heter det samme. Men det er ikke problendet. Navnet klinger veldig fint. Det er et utrolig vakkert navn. Det mener de fleste. Har ikke sagt det til så mange enda. Siden familien reagerte så idiotisk... skjønner at oppkalling er dumt, men det var ikke oppkalling fra vår side, vi tenkte ikke på det slikt.

Så jeg lurer på? Kommer folk til å venne seg til tanken på dette navnet? Skal jeg snakke med kjæresten? Burde jeg heller foreslå at vi velger et annet navn til fornavn, og bare beholder mellomnavnet? Vi er så enige, og så glade i navnet begge to. Litt rådvill. Vet ikke hva kjæresten min mener om saken. Kjenner jeg han rett, og det gjør jeg nok, så kommer han til å si; " det er vårt barn, vi bestemmer". Men jeg føler meg litt ego når jeg tenker slik. Burde jeg kanskje fortelle fler om navnet og se hvordan fler reagerer? De utenfor familien syns det jo er kjempe fint, originalt og spennende. 

Vet noen kommer til å spørre om navnet, det skriver jeg ikke her, men det er f.eks, 

Harald-emanuel, thor-philip, geir-chrissander, espen-William, jan-emanuel... sånn litt nytt, og litt "vanlig". Haha, ikke de peneste forslagene, vårt valg er mye penere altså,men dere skjønner greia. 

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns at dere skal få for det navnet som du og barnefar har blitt så glad i. Jeg tenker at de rundt vil vende seg til navnet ganske fort, ihvertfall når barnet er født og navnet blir brukt i hverdagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er, eller, jeg vil ikke kalle det et problem.. både mitt barn og kjæresten bruker bare et ene navnet. Kjæresten bytter litt på hvilket han bruker, mens mitt barn bruker vi bare det første navnet på. På vår lille kommer vi til å bruke mellomnavnet når vi snakker direkte til han, eller om han. Og da blir ikke folk vant til det første navnet, som faktisk er det navnet de er imot. Komplisert.. 

6 minutter siden, Verena skrev:

Jeg syns at dere skal få for det navnet som du og barnefar har blitt så glad i. Jeg tenker at de rundt vil vende seg til navnet ganske fort, ihvertfall når barnet er født og navnet blir brukt i hverdagen. 

 

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det navnet dere har bestemt dere for, alle andre får bare holde kjeft. Ikke gjør dette til en større greie enn det trenger å være. 

Min erfaring er at hvis man lar seg vippe av pinnen av andre sine meninger, må man la være å si navnet før barnet har kommet. 

Anonymkode: 6df9d...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruk det navnet dere har bestemt dere for, alle andre får bare holde kjeft. Ikke gjør dette til en større greie enn det trenger å være. 

Min erfaring er at hvis man lar seg vippe av pinnen av andre sine meninger, må man la være å si navnet før barnet har kommet. 

Anonymkode: 6df9d...f80

Jeg vet. Men dette var et navn jeg vet en i nær familie også har. Og jeg følte det ble litt ekkelt hvis noen trodde jeg oppkalt etter han, noe jeg ikke overhodet idet heletatt gjorde, derfor jeg fortalte det, ikke at det var bestemt,  men at vi tenker på det, på en måte.

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er, eller, jeg vil ikke kalle det et problem.. både mitt barn og kjæresten bruker bare et ene navnet. Kjæresten bytter litt på hvilket han bruker, mens mitt barn bruker vi bare det første navnet på. På vår lille kommer vi til å bruke mellomnavnet når vi snakker direkte til han, eller om han. Og da blir ikke folk vant til det første navnet, som faktisk er det navnet de er imot. Komplisert.. 

 

Anonymkode: a6d7f...e42

Så dere kommer ikke til å bruke begge navna? I såfall; dropp det navnet som allikevel ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Magnifiq skrev:

Så dere kommer ikke til å bruke begge navna? I såfall; dropp det navnet som allikevel ikke blir brukt.

Hele familien har dobbeltnavn, men ikke den ene? Det ville sett temmelig merkelig ut. Men kan bytte det ut,hvis det er for ille for folk. 

Vet mange tenker at så lenge man ikke bruker det ene navnet, trenger man ikke dobbeltnavn, og mange syns dobbeltnavn er spesielt og fint. Smak og behag.

Familien til venninna ni,  har alle bare 1 navn hver, i min familie, har alle to. Sånn er det, mennesker er forskjellig.

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som har dobbeltnavn. Der Mor og far og 2 barn har 2navn, så kom det 3 barnet med bare ett navn. Ikke noe uvanlig i det. er ikke ofte en bruker begge navna uansett👍🏼 Jeg har ikke tenkt på at det ene barnet "bare" har ett navn! gå for d dere liker og gi faen i andre, det er deres valg tilslutt. Har selv bestemt navn (tror jeg) og ikke alle er enig, men det driter jeg i😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tonjegr skrev:

Vet om mange som har dobbeltnavn. Der Mor og far og 2 barn har 2navn, så kom det 3 barnet med bare ett navn. Ikke noe uvanlig i det. er ikke ofte en bruker begge navna uansett👍🏼 Jeg har ikke tenkt på at det ene barnet "bare" har ett navn! gå for d dere liker og gi faen i andre, det er deres valg tilslutt. Har selv bestemt navn (tror jeg) og ikke alle er enig, men det driter jeg i😎

Hehe bare gode innsigelser. :)

Når jeg valgte navnet til min først, var mange veldig uenig,men de fleste hadde aldri hørt om navnet engang. Nå liker alle det. Og barnet kunne ikke ha hatt noe annet navn. Både barnet og navnet er perfekte :)

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe bare gode innsigelser. :)

Når jeg valgte navnet til min først, var mange veldig uenig,men de fleste hadde aldri hørt om navnet engang. Nå liker alle det. Og barnet kunne ikke ha hatt noe annet navn. Både barnet og navnet er perfekte :)

Anonymkode: a6d7f...e42

Dama til faren min valgte ett navn til lillebror jeg ikke hadde hørt før. Jeg reagerte og sa hææ, er det ett navn? Jeg hadde aldri hørt navnet før og syntes der var rart. Men nå, elsker jeg navnet! Kunne ikke vært noe annet navn på gutten ❤️😇 Så noen navn er en tilvenningssak. Det kan ta en stund før noen liker ett navn. Men det er jo ikke ditt problem!  Er det samme som å finne drømmedama/typen ikke alle faller for han/henne. Noen faller raskt og med andre tar det lengre tid😉 Det viktigste er att du gjør det😘 Ikke vits å tenke på hva "naboen" tenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonjegr skrev:

Dama til faren min valgte ett navn til lillebror jeg ikke hadde hørt før. Jeg reagerte og sa hææ, er det ett navn? Jeg hadde aldri hørt navnet før og syntes der var rart. Men nå, elsker jeg navnet! Kunne ikke vært noe annet navn på gutten ❤️😇 Så noen navn er en tilvenningssak. Det kan ta en stund før noen liker ett navn. Men det er jo ikke ditt problem!  Er det samme som å finne drømmedama/typen ikke alle faller for han/henne. Noen faller raskt og med andre tar det lengre tid😉 Det viktigste er att du gjør det😘 Ikke vits å tenke på hva "naboen" tenker

Takk for et supert svar :)

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Altså, forstår jeg det slik at problemet er hos familien (ikke venner) og det skyldes egentlig primært at noen andre i familien har samme fornavn, som i dobbeltnavnet dere ønsker å bruke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Altså, forstår jeg det slik at problemet er hos familien (ikke venner) og det skyldes egentlig primært at noen andre i familien har samme fornavn, som i dobbeltnavnet dere ønsker å bruke? 

Ja 

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja 

Anonymkode: a6d7f...e42

- og den personen er oppkalt etter noen andre i familien ? .. Eller..? Hvem er den andre personen i forhold til deres barn da? Søskenbarn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Altså vår lille er dem første som ville blitt oppkalt. Det går oppover i familietreet

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av denne grunn har vi ikke sagt noe om navn før det er bestemt - av oss! 

I utgangspunktet synes jeg dere skal bestemme selv. At noen i familien heter det samme er ikke nødvendigvis et problem, men det kommer jo litt ann på relasjonen mellom barnet og den som allerede har navnet. Jeg ville aldri brukt et navn som andre barn i nær familie har, slik at det feks hadde blitt to fettere som Jan.

Jeg har selv et barn som jeg ga samme navn som min fetter ga sitt barn. Barna er tremenninger, og kommee trolig aldri eller svært sjelden til å treffes. 

Men om feks du har en onkel som heter Jan ser jeg ikke helt problemet (så sant ikke den grenen av familien lar navnet Jan gå i arv og du nå ødelegger for eventuelle kommende barnebarn til Jan). Såvidt jeg skjønner. E ingen historikk for oppkalling av dette navnet, så sånn sett utgår problemstillingen. 

Når det er sagt så blir det litt rart hvis du er så redd for at noen skal tro at du kaller opp barnet etter han som allerede har det. Det er jo ganske naturlig å tro hvis det er en eldre person i familien som heter det samme. Jeg hadde automatisk tenkt oppkalling. 

Dere kan ikke evt snu om rekkefølgen på navnene da, eller klinger det helt feil da? Det mest vanlige er jo å bruke det første navnet, og i mange sammenhenger vil kun de navnet bli brukt av andre frem til de evt blir opplært til noe annet. Kanskje det blir lettere for familien å forstå da? Hvis dere har bindestrek så må vel uansett begge navnene brukes, da er de jo faktisk ett og ikke to navn. 

Anonymkode: cf1f9...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av denne grunn har vi ikke sagt noe om navn før det er bestemt - av oss! 

I utgangspunktet synes jeg dere skal bestemme selv. At noen i familien heter det samme er ikke nødvendigvis et problem, men det kommer jo litt ann på relasjonen mellom barnet og den som allerede har navnet. Jeg ville aldri brukt et navn som andre barn i nær familie har, slik at det feks hadde blitt to fettere som Jan.

Jeg har selv et barn som jeg ga samme navn som min fetter ga sitt barn. Barna er tremenninger, og kommee trolig aldri eller svært sjelden til å treffes. 

Men om feks du har en onkel som heter Jan ser jeg ikke helt problemet (så sant ikke den grenen av familien lar navnet Jan gå i arv og du nå ødelegger for eventuelle kommende barnebarn til Jan). Såvidt jeg skjønner. E ingen historikk for oppkalling av dette navnet, så sånn sett utgår problemstillingen. 

Når det er sagt så blir det litt rart hvis du er så redd for at noen skal tro at du kaller opp barnet etter han som allerede har det. Det er jo ganske naturlig å tro hvis det er en eldre person i familien som heter det samme. Jeg hadde automatisk tenkt oppkalling. 

Dere kan ikke evt snu om rekkefølgen på navnene da, eller klinger det helt feil da? Det mest vanlige er jo å bruke det første navnet, og i mange sammenhenger vil kun de navnet bli brukt av andre frem til de evt blir opplært til noe annet. Kanskje det blir lettere for familien å forstå da? Hvis dere har bindestrek så må vel uansett begge navnene brukes, da er de jo faktisk ett og ikke to navn. 

Anonymkode: cf1f9...4e3

Det skal ikke være bindestrek, det var bare for å demonstrere navn. Tror ikke det at vi velger å bruke mellomnavnet er noe problem for noen. Slekt, venner og nære relasjoner vil jo først høre mellomnavn, osv. Og dette vil spre seg. Vet om mange som bare bruker mellomnavnet sitt. 

Når det gjelder oppkalling, så vil jo folk tenke det. Men bestevennen min heter det samme. Der denne oppkalling en kommer fra. Kjæresten er også god venn med han, og vi liker han veldig godt begge to. Barnet vil jo bli vant til å hete det samme som "onkel", Selvom vi bare bruker mellomnavn. Og andre rundt oss vil tenke som oss. Men familien vil jo også assosiere dette navnet med han andre som har det oppover i min familie.. dette med navn har vært vanskelig hver gang jeg har vært gravid. Ikke lett å vite hva man skal gjøre. 

Men å sitte å se i en Navn bok eller søke på netter, kommer jeg aldri til å gjøre. Navnet må ha betydning for min del. Og jeg får ikke noe av et navn jeg sitter å leser i en bok. Med den første kom navnene både fra her og der. :)

Anonymkode: a6d7f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele familien har dobbeltnavn, men ikke den ene? Det ville sett temmelig merkelig ut. Men kan bytte det ut,hvis det er for ille for folk. 

Vet mange tenker at så lenge man ikke bruker det ene navnet, trenger man ikke dobbeltnavn, og mange syns dobbeltnavn er spesielt og fint. Smak og behag.

Familien til venninna ni,  har alle bare 1 navn hver, i min familie, har alle to. Sånn er det, mennesker er forskjellig.

Anonymkode: a6d7f...e42

Det ser da ikke rart ut... Hvem tenker over sånt? I vår famile med mor, far, mitt søsken og meg var det bare mitt søsken som hadde dobbeltnavn. Kan da aldri huske at noen lurte på hvorfor jeg ikke hadde det....

Så må du huske på at man er barn bare en liten del av livet!! Når man blir ungdom/voksen, assosieres man ikke hele tida med foreldrene og søsknene, så det er virkelig uvesentlig om navn på søsken matcher. Søsken bor man kanskje med i 15-16 år.

Hvis det er så viktig, må man nesten velge kjæreste etter samme system, for et ekteskap skal jo vare lenger! "Hva, heter du virkelig bare Kristian? Nei, jeg er ikke interessert, det passer ikke, jeg heter jo Celine Madeleine Aurelia!"

Anonymkode: 1de8a...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare familier...

Valgte navn uten å diskutere med slekta, og slekta var glad for navnene. Noe jeg tror de ville vært om navnene var helt på trynet. Foreldrene velger navn, og slekta er glad uansett. Forstår ikke hva folk skal bry seg om noe som er foreldrenes ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...