Gå til innhold

Soving - jente 2 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart GAL av sovesitasjonen her. Hun har fått det for seg at hun skal våkne i de tider jeg legger meg (mellom 22-23 som regel), og da skal hun ligge i min seng. Jeg har latt henne få lov til dette, og nå angrer jeg. 

Har forsøkt å lagt henne i sin seng igjen, men det ender med skrik og skrål. Sovner hun så sover hun maks 2 timer før det er samme regla igjen. Så kommer det til et punkt i løpet av natta der jeg er så trøtt og lei at jeg gir etter for å få meg litt søvn. Er alene med henne, så har null avlastning. Hverdagen er travel og helgene enda travlere, så jeg MÅ ha søvn. 

Hun sover godt som bare det når hun først får ligge i min seng. Hun sovner på sekundet, og er ikke våken igjen før klokka ringer om morgenen. 

Skal jeg bare la henne ligge hos meg? Eller burde jeg gå inn for å avvenne henne? I tilfelle, noen tips til det siste? 

Hilsen dødssliten mamma med store poser under øynene og hodepine som bare pokker.

Anonymkode: 610e7...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville latt henne sove i senga di hvis dere begge sover godt sånn! Vi har hatt én kosesover som helst ville ligge klistra inntil meg fra hun ble født til hun var i alle fall 3 år, og én som sov best i egen seng helt fra babytiden. Det løser seg med tida uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å sove når hun ligger i senga di da? Hvis du gjør deg, ser jeg ingen grunn til å stresse med dette. Det viktigste er at dere begge to blir uthvilte. Hvis det skjer når dere sover i di seng begge to, så la det være sånn. Her har vi til tider tre barn i senga, og det går helt greit. Før eller siden slutter de med det.

Anonymkode: 441bf...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare latt henne sove i din seng, så lenge du sover godt da. Dvs. jeg hadde enten vært helt konsekvent på at hun skulle ligge i egen seng eller bare latt henne sove hos deg, for en slags mellomting virker hvertfall ikke og skaper bare frustrasjon. Men jeg hadde nok heller tatt den søvnen jeg kunne få, hvertfall om jeg var alenemor, og heller avvent senere. Selv syns jeg det er viktig at barna kan sovne i egen seng som hovedregel, men ellers syns jeg det er koselig med barn i senga, så lenge de sover rolig. Hvis hun stritter veldig i mot nå, kan hun jo være klar senere, og da kan det være lettere når dere kan snakke om det og planlegge avvenning sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de andre - så lenge dere begge sover godt hadde jeg latt prinsipper fare og sovet sammen. Nå er jeg forsåvidt av de som heller ikke har noe prinsipp om at barn skal sove i egen seng da, men om så er uansett søvn til alle det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi sover godt begge to i samme seng. Selvfølgelig myr bedre enn når vi er våkne 4-5 ganger i løpet av natta :) får satse på at det går over med tiden. Det er veldig koselig å våkne sammen, da! 

 

TS

Anonymkode: 610e7...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett hatt henne i senga! Søvn er første pri her, derfor har vi en ettåring mellom oss. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Son er det når man får barn ;) Slutt å syte! Barne ditt har ikke bedt om å komme til verden.

Og du? Den overskriften din, hvorfor påpeker du at det er jente? Er det forskjell mellom søvn på jenter og gutter?:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte også søvn fremfor prinsipper - lett! 

Jeg var streng på at hun skulle sovne i egen seng på kvelden, men lot henne komme inn når/om hun våknet. Har hatt perioder der hun har kommet hver natt, og perioder hun har sovet natten gjennom i egen seng mange dager. Vi sover begge godt i samme seng. 

Nå er hun 5,5 år og kommer kun inn om hun våkner av mareritt eller er syk, og det er ikke ofte. Tar meg selv i å savne det litt nå faktisk. :fnise:

Anonymkode: d31f6...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drama.Queen skrev:

Son er det når man får barn ;) Slutt å syte! Barne ditt har ikke bedt om å komme til verden.

Og du? Den overskriften din, hvorfor påpeker du at det er jente? Er det forskjell mellom søvn på jenter og gutter?:fnise:

Nei, har jaggu ikke bedt om å komme til verden jeg heller ;) tåpelig(e) kommentar(er).

Godt valg av brukernavn da! Ti poeng ;)

Anonymkode: 610e7...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte også søvn fremfor prinsipper - lett! 

Jeg var streng på at hun skulle sovne i egen seng på kvelden, men lot henne komme inn når/om hun våknet. Har hatt perioder der hun har kommet hver natt, og perioder hun har sovet natten gjennom i egen seng mange dager. Vi sover begge godt i samme seng. 

Nå er hun 5,5 år og kommer kun inn om hun våkner av mareritt eller er syk, og det er ikke ofte. Tar meg selv i å savne det litt nå faktisk. :fnise:

Anonymkode: d31f6...76c

Hun sovner heldigvis i egen seng, så da tenker jeg st hun føler seg trygg der. Men trenger nærhet når hun våkner.. føles fælt å frarøve henne det! 

Hehe, skjønner at du savner. Det er jo egentlig veldig koselig :)

Anonymkode: 610e7...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere begge sover godt, la henne sove der! Hun blir nok ikke til hun er 18 👏😉 

Dette går som oftest til av seg selv,mMen hvis ikke får du ta et tak når den tid kommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier faren da?  Tar han ansvar for å legge henne tilbake i sengen og la deg være i fred?  

Anonymkode: 4a372...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ lenge du har plass hadde jeg bare latt henne sove der.

Hos oss sover verken barn eller oss voksne noe godt når vi deler seng, så her er vi strenge på det. Men hadde jeg vært alene og med god plass til en liten en i senga hadde jeg ikke nølt med det. De slutter å sove i foreldrenes seng etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 1. september 2016 at 2.54, AnonymBruker skrev:

Hva sier faren da?  Tar han ansvar for å legge henne tilbake i sengen og la deg være i fred?  

Anonymkode: 4a372...58c

Vi bor ikke sammen med faren. Han har samvær nå og da når det passer seg for han, men har ikke noe med leggingen å gjøre :) 

TS

Anonymkode: 610e7...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å legge henne i egen seng for kvelden og la henne komme inn til deg når hun våkner om natta - så fremt du allerede har lagt deg selv. Om hun våkner før du har lagt deg, ville jeg lagt henne tilbake i egen seng og heller tatt en ekstra oppvåkning. 

Da viser du at du alltid er der for henne, samtidig som du ikke gir 'ekstraservice' ved å f.eks legge deg når hun våkner for at hun skal få sove hos deg. (Slik 'ekstraservice' kan over tid føre til at hun våkner av vane for å få kosen i senga hos deg.) 

Dersom det ikke gir seg av seg selv etter hvert (som regel fader det ut etter hvert som søvnmønsteret stabiliseres og søvnsyklusen blir lengre), kan du heller ta tak i det når hun blir eldre og forstår mer. Kanskje har du da mer overskudd også ettersom hun blir mer selvstendig og ikke trenger like tett oppfølging på dagtid.

Det viktigste vi kan gi småbarna er trygghet. La henne få det så lenge det fungerer og gir god søvn for begge.

Anonymkode: ce99a...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortsett å legge henne i egen seng for kvelden og la henne komme inn til deg når hun våkner om natta - så fremt du allerede har lagt deg selv. Om hun våkner før du har lagt deg, ville jeg lagt henne tilbake i egen seng og heller tatt en ekstra oppvåkning. 

Da viser du at du alltid er der for henne, samtidig som du ikke gir 'ekstraservice' ved å f.eks legge deg når hun våkner for at hun skal få sove hos deg. (Slik 'ekstraservice' kan over tid føre til at hun våkner av vane for å få kosen i senga hos deg.) 

Dersom det ikke gir seg av seg selv etter hvert (som regel fader det ut etter hvert som søvnmønsteret stabiliseres og søvnsyklusen blir lengre), kan du heller ta tak i det når hun blir eldre og forstår mer. Kanskje har du da mer overskudd også ettersom hun blir mer selvstendig og ikke trenger like tett oppfølging på dagtid.

Det viktigste vi kan gi småbarna er trygghet. La henne få det så lenge det fungerer og gir god søvn for begge.

Anonymkode: ce99a...8e9

Er helt enig :) 

Det er slik vi gjør der nå. Det hender hun våkner 21-22, uten at jeg har lagt meg enda. Litt skrik og skrål blir der når hun ikke får bli med inn i sengen min, men sovner som regel fort. 

Søvn er veldig viktig for oss begge, og vi fungerer svært dårlig på for lite søvn. Så at hun får sove hos meg er egentlig det eneste alternativet akkurat nå :P

Anonymkode: 610e7...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...