Gå til innhold

Fikk for lite for noe jeg solgte, er det vanlig å gjøre dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte et bord på en kjøp og salg gruppe på Facebook.

Det var en budrunde mellom to damer. De bydde hverandre opp, og siste bud endte på 1700,- 
Jeg fikk det med meg, og svarte at budet var akseptert og hun skulle hente dagen etter.

Jeg var ikke hjemme når hun skulle hente bordet, men samboeren min var, så han tok imot pengene.

Når jeg kommer hjem ser jeg at hun bare har gitt 1500,-, selv om siste bud sto på 1700,- (jeg vet det, for jeg sa at jeg uansett ikke kom til å selge under den summen).

Jeg vet at samboeren ikke har tatt 200,- for vi har felles økonomi og han har ingenting å vinne på det, siden det var begge sitt bord og pengene for bordet ble brukt til å kjøpe et nytt ett. Jeg vet også at han har nok av penger på konto, så det er virkelig ingen grunn til at han skulle ha tatt de.

Når jeg går inn på Facebook for å si ifra så ser jeg at hun har blokkert meg. Jeg går via samboer sin profil på kjøp og salg gruppa og ser at hun har kommentaren om budet på 1700,- sånn at det kun ser ut som det ble akseptert på 1500,-. 

Skrev til hun fra samboer sin profil, men hun var rask å blokkere der også.

Det er bare 200,- så det er ikke noe krise, men jeg syntes bare det er så ufattelig frekt og respektløst!! Sa ifra til admin i gruppa, men hun kunne ikke gjøre noe da jeg ikke hadde noe bevis for at budrunden endte på 1700,- selv om jeg vet den gjorde det, og hvorfor ellers skulle hun blokkere meg???

Jeg kommer ikke til å gjøre noe videre med saken, men herregud!! Er det vanlig?! Siste gangen jeg ikke printscreener budet!

Anonymkode: 62447...c46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgte et bord på en kjøp og salg gruppe på Facebook.

Det var en budrunde mellom to damer. De bydde hverandre opp, og siste bud endte på 1700,- 
Jeg fikk det med meg, og svarte at budet var akseptert og hun skulle hente dagen etter.

Jeg var ikke hjemme når hun skulle hente bordet, men samboeren min var, så han tok imot pengene.

Når jeg kommer hjem ser jeg at hun bare har gitt 1500,-, selv om siste bud sto på 1700,- (jeg vet det, for jeg sa at jeg uansett ikke kom til å selge under den summen).

Jeg vet at samboeren ikke har tatt 200,- for vi har felles økonomi og han har ingenting å vinne på det, siden det var begge sitt bord og pengene for bordet ble brukt til å kjøpe et nytt ett. Jeg vet også at han har nok av penger på konto, så det er virkelig ingen grunn til at han skulle ha tatt de.

Når jeg går inn på Facebook for å si ifra så ser jeg at hun har blokkert meg. Jeg går via samboer sin profil på kjøp og salg gruppa og ser at hun har slettet kommentaren om budet på 1700,- sånn at det kun ser ut som det ble akseptert på 1500,-. 

Skrev til hun fra samboer sin profil, men hun var rask å blokkere der også.

Det er bare 200,- så det er ikke noe krise, men jeg syntes bare det er så ufattelig frekt og respektløst!! Sa ifra til admin i gruppa, men hun kunne ikke gjøre noe da jeg ikke hadde noe bevis for at budrunden endte på 1700,- selv om jeg vet den gjorde det, og hvorfor ellers skulle hun blokkere meg???

Jeg kommer ikke til å gjøre noe videre med saken, men herregud!! Er det vanlig?! Siste gangen jeg ikke printscreener budet!

Anonymkode: 62447...c46

La til slettet

Anonymkode: 62447...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg tviler på historien din, men burde ikke den andre kvinnens bud fortsatt stå som siste bud dersom møkka-kjøperen har slettet sin kommentar med bud på 1700kr?? Regner ikke med at samme kvinnen har bydd 1500kr og så 1700kr uten motbud fra annen part. Så da kan du vel få andre byderen til å bekrefte for admin at hun ikke har mottatt bordet tross høyest bud (1500kr/1600kr) eller tilbud om å kjøpe den for xxxx.pris? Ingen er vel interessert i å ha en tjuvrand i gruppa, så regner med at det ikke skal bli noe problem med å få hun til å bekrefte:)

 

Anonymkode: ab8fe...ed7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det var jo samboeren din som var slapp her som godtok 1500 kr for bordet. Dette kunne lett ha vært unngått dersom han hadde vært mer obs. 

Anonymkode: fa1ea...304

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd noe slikt selv, men her burde du ha informert samboeren din om avtalt pris. Jeg gir alltid beskjed til mannen hvilken pris jeg skal ha hvis han er den som er hjemme når en kjøper kommer. Kjøperen din var sleip og så kanskje sitt snitt til å prute da hun så at det var noen andre enn deg hjemme, og det fungerte tydeligvis. Kjipt, men neste gang sier du klart i fra til samboeren din hva den avtalte prisen er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid vanlig at noen prøver prute mer når varen skal hentes ved brukt-kjøp av møbler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overalt er folk utstyrt med frekkhetens nådegave. Derfor er det viktig å sikre bevis særlig ved kjøp og salg over nettet. Nå har du lært, neste gang sikrer du deg med utskrift og er tilstede selv når ting hentes. 

 

Anonymkode: 14b1a...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg solgt et bord, så hadde jeg ventet på kjøper selv! I dette tilfellet så hadde jeg ansett pengene for tapt!

Som han oppfor sier er det vanlig å prute......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er alltid vanlig at noen prøver prute mer når varen skal hentes ved brukt-kjøp av møbler 

Det heter ikke pruting når man lurer selgeren.

Anonymkode: d69ea...828

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den over, neste gang tar du print screen, og ser gjennom pengene nøye før du gir fra deg det du selger.

Anonymkode: d69ea...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke pruting når man lurer selgeren.

Anonymkode: d69ea...828

Det var samboeren som ble lurt ikke selger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn deg selv heldig at det bare kostet 200kr å lære den leksa. Det kunne vært mye verre

Anonymkode: e25f5...567

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ikke ut som kjøperen prutet i god tro når hun blokkerte selger så snart handelen var avsluttet.

Anonymkode: ec94e...5d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fiole skrev:

Det var samboeren som ble lurt ikke selger

Det heter fortsatt IKKE PRUTING når man gir mindre penger enn avtalt. 

Pruting er når man, før man har overlevert pengene, forsøker å få varen til en lavere pris enn selgeren har oppgitt. 

Anonymkode: d69ea...828

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke pruting når man lurer selgeren.

Anonymkode: d69ea...828

Ja kall det hva du vil. Men kjøp og salg og spesielt brukt handler om.å lure og bli lurt. Dette vil dere lære I løpet av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samboeren din burde vært mer obs, han valgte å ta imot 1500 og gi bordet til henne for det. At han ikke fulgte mer med, har du vel deg selv og han å skylde på for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Peter007 skrev:

Ja kall det hva du vil. Men kjøp og salg og spesielt brukt handler om.å lure og bli lurt. Dette vil dere lære I løpet av livet. 

Jeg tror neppe vi lærer mye fra en som forsøker å være like "tøff som James Bond" og samtidig ha bilde av en sædcelle på profilen sin. 

Kjøp og salg, spesielt brukt, handler om nøyaktig det samme som kjøp og salg i offisielle butikker. Eksempelvis:

"Selger: Min vare selges for 1000 kr

Kjøper: Jeg kjøper den for 1000 kr"

Man kan (det er faktisk fornuftig) oppgi at prisen er endelig i annonsen. Men i dette tilfellet er det jo snakk om en budrunde som endte på 1700 kr, da betaler man ikke 1500 kr, og det kan ikke under noen omstendighet kalles annet enn svindel.

Anonymkode: d69ea...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pruting foregår før prisen er avtalt. Her hadde de blitt enige om prisen og å deretter prute med den uskyldige samboeren er frekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter fortsatt IKKE PRUTING når man gir mindre penger enn avtalt. 

Pruting er når man, før man har overlevert pengene, forsøker å få varen til en lavere pris enn selgeren har oppgitt. 

Anonymkode: d69ea...828

OK HAR HØRT DET NÅ!:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...