Gå til innhold

Ditt aller beste tips for fin hud..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke rutiner har du for å holde huden fin? Bruker du noen form for behandlinger som funker bra? Hvilke produkter? swiss skin roller etc? Tar i mot alle tips!! 

Anonymkode: 7a66e...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor starter jeg...
Som hudterapeut med noe akneproblematikk følger jeg et strengt hudpleieregime for å ivareta huden min best mulig, og for å holde kvisene i sjakk. Jeg renser huden hver eneste morgen og kveld, sovner aldri med sminke på. Det er viktig å rense huden på morgenen også, da huden i løpet av natten jobber med å skille ut avfallstoffer som det er viktig å rense bort når man våkner. I tillegg vil ikke fuktighetskremen og de aktive ingrediensene penetrere og jobbe like bra ned i huden om huden ikke er renset og klargjort skikkelig først. Rens og fuktighetskrem hver eneste dag er alfa og omega for å opprettholde en sunn og frisk hud.

Ellers er det også en fordel om man gidder legge til toner, serum (daglig) og maske/peeling 1-2 ganger i uka. Et serum er et hudpleieprodukt med høye konsentrasjoner av aktive virkestoffer, med små molekyler som penetrerer dypere ned i huden enn dagkremen, og gjør at huden din jobber mer aktivt. Serum inneholder den mest potente dosen av anti-aging ingredienser, antioksidanter og peptider som du kan finne i reseptfrie produkter. Serumet påføres etter rens og toner, og før dagkrem eller nattkrem. En liten dråpe er gjerne nok, ettersom et serum som sagt består av høye konsentrasjoner aktive virkestoffer. Om man har behov for et serum er litt opp til en selv, hudtype og hudtilstand og hvilke resultater man ønsker av hjemmeprodukter. Det er strengt tatt ikke et nødvendig steg i hudpleierutinen, men kan forbedre hudproblemer samt gi bedre fuktighet og glød. Rett og slett en skikkelig boost for huden!

Peeling 1 til (maks) 2 ganger i uka er også lurt. I tillegg til å skrubbe vekk døde hudceller og rense tilstoppede porer, stimulerer en peeling lymfe- og blodsirkulasjonen og hjelper på produksjonen av nye hudceller. Du hjelper altså huden med å jobbe hurtigere med sin egen cellefornyelsesprosess, og fjerner døde hudceller som kan gi ansiktet ditt en grå og gusten look om de ikke skrubbes vekk. Derfor gir regelmessig peeling en babymyk og frisk hud, og vil også kunne forbedre hudproblemer som kviser og hudormer. I tillegg vil huden din lettere ta til seg de aktive virkestoffene i annen hudpleie du bruker når grunnlaget ikke er tildekket av døde hudceller.

Av behandlingsformer kommer det helt an på hva slags behover, hudtype og hudtilstand du har. Sliter du med fet hud og akne kan en fruktsyrepenslingskur med salisyl- eller glykolsyre hjelpe. Eller kanskje en greenpeel gjør susen? Det finnes så mange forskjellige gode behandlinger. Har du veldig sensitiv hud ville jeg holdt meg unna de aller kraftigste og sterkt konsentrerte behandlingene og produktene.

Det ble langt, men håper du fikk svar på det du lurte på!
- Engasjert hudpleier ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker vann og holder meg unna sukker.

Vasker ansiktet med lett peeling i dusjen, fjerner sminken først med babyolje (også i dusjen).

Høy solfaktor om sommeren (null sol om vinteren her), dagkrem.

Alt anna dill dall kommer ikke inn i huset her. Det enkle er ofte det beste.

Anonymkode: c1726...e01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke rutiner har du for å holde huden fin? Bruker du noen form for behandlinger som funker bra? Hvilke produkter? swiss skin roller etc? Tar i mot alle tips!! 

Anonymkode: 7a66e...08a

Enkelt

Drikker mye vann.

Når det kommer til fuktighet så bruker jeg den oljen som står nærmest om vinteren venter 15 min og tørker av overflødig olje fra huden og venter så 15 min til før jeg går ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar dere! :)

Jeg benytter meg også av alle trinnene du beskriver, engasjert hudpleier: renser morgen og kveld, peeler og bruker maske. Bruker Ole henriksen rens, serum og fuktighetskremer og synes de gjør huden myk og fin.

Men likevel skulle jeg hatt ENDA finere hud. Jeg har ikke noe kviseproblemer, men en del arr på kjevepartiet etter kviseklemming i tenåra. Har normal hud (heller tørr enn fet), og begynner så vidt å få litt smilelinjer rundt munnen (er 39 år).

Det som plager meg mest er linjene (selv om de er svake) og disse små arrene/ujevn hud på nedre del av ansiktet. 

Derfor jeg nevnte dermaroller, og lurer om noen har god erfaring med det for å "glatte ut" huden? evt salongbehandlinger som kan funke? 

Drikker litervis med vann og spiser sunt, så det er mer behandlinger jeg evt lurer på om kan utrette noe..

 

Anonymkode: 7a66e...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Underhuden skrev:

Hvor starter jeg...
Som hudterapeut med noe akneproblematikk følger jeg et strengt hudpleieregime for å ivareta huden min best mulig, og for å holde kvisene i sjakk. Jeg renser huden hver eneste morgen og kveld, sovner aldri med sminke på. Det er viktig å rense huden på morgenen også, da huden i løpet av natten jobber med å skille ut avfallstoffer som det er viktig å rense bort når man våkner. I tillegg vil ikke fuktighetskremen og de aktive ingrediensene penetrere og jobbe like bra ned i huden om huden ikke er renset og klargjort skikkelig først. Rens og fuktighetskrem hver eneste dag er alfa og omega for å opprettholde en sunn og frisk hud.

Ellers er det også en fordel om man gidder legge til toner, serum (daglig) og maske/peeling 1-2 ganger i uka. Et serum er et hudpleieprodukt med høye konsentrasjoner av aktive virkestoffer, med små molekyler som penetrerer dypere ned i huden enn dagkremen, og gjør at huden din jobber mer aktivt. Serum inneholder den mest potente dosen av anti-aging ingredienser, antioksidanter og peptider som du kan finne i reseptfrie produkter. Serumet påføres etter rens og toner, og før dagkrem eller nattkrem. En liten dråpe er gjerne nok, ettersom et serum som sagt består av høye konsentrasjoner aktive virkestoffer. Om man har behov for et serum er litt opp til en selv, hudtype og hudtilstand og hvilke resultater man ønsker av hjemmeprodukter. Det er strengt tatt ikke et nødvendig steg i hudpleierutinen, men kan forbedre hudproblemer samt gi bedre fuktighet og glød. Rett og slett en skikkelig boost for huden!

Peeling 1 til (maks) 2 ganger i uka er også lurt. I tillegg til å skrubbe vekk døde hudceller og rense tilstoppede porer, stimulerer en peeling lymfe- og blodsirkulasjonen og hjelper på produksjonen av nye hudceller. Du hjelper altså huden med å jobbe hurtigere med sin egen cellefornyelsesprosess, og fjerner døde hudceller som kan gi ansiktet ditt en grå og gusten look om de ikke skrubbes vekk. Derfor gir regelmessig peeling en babymyk og frisk hud, og vil også kunne forbedre hudproblemer som kviser og hudormer. I tillegg vil huden din lettere ta til seg de aktive virkestoffene i annen hudpleie du bruker når grunnlaget ikke er tildekket av døde hudceller.

Av behandlingsformer kommer det helt an på hva slags behover, hudtype og hudtilstand du har. Sliter du med fet hud og akne kan en fruktsyrepenslingskur med salisyl- eller glykolsyre hjelpe. Eller kanskje en greenpeel gjør susen? Det finnes så mange forskjellige gode behandlinger. Har du veldig sensitiv hud ville jeg holdt meg unna de aller kraftigste og sterkt konsentrerte behandlingene og produktene.

Det ble langt, men håper du fikk svar på det du lurte på!
- Engasjert hudpleier ;)

ps hva er greenpeel?

Anonymkode: 7a66e...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke være for mye i solen og bruke solkrem når man er det, få i seg nok vitaminer og mineraler, trene litt så huden får svettet ut ordentlig, rense morgen og kveld samt hvis man i løpet av dagen har utsatt den for ting som kan sette seg i porene, en dyprens nå og da, en god krem morgen og kveld + øyekrem, bytte sengetøy ofte så det ikke sitter skitt der som kommer i kontakt med huden din om natten, rent håndkle etter dusjen/ansiktsrens, rense sminkebørster ofte, og sist men ikke minst å berøre ansiktshuden med hendene så lite som mulig i løpet av dagen. 

Det har fungert for meg i alle år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke rutiner har du for å holde huden fin? Bruker du noen form for behandlinger som funker bra? Hvilke produkter? swiss skin roller etc? Tar i mot alle tips!! 

Anonymkode: 7a66e...08a

IKKE knip kviser! Vask huden med gode produkter, morgen og kveld. Skrubb huden et par tre ganger i uka, litt avhengig av hvordan huden din er, er den sensitiv og tynn tåler den ikke for ofte, er den "tykk" og fet som min, kan man godt skrubbe hver dag.

Bruk ansiktsvann etter ansiktsrens, så vil du se at det er faktisk mer skit igjen på huden selv etter å ha vasket og skrubbet og skylt fjeset! Det lukker dessuten porene og gir god etterbehandling. 
Serum kan være bra, men har du fet hud, pass på at serum, kremer osv ikke er for fete, de gjør problemet værre.
Styr unna produkter med mineralolje og parabener.

Bruk en god fuktighetskrem morgen og kveld: Har du fet hud som min trenger du ikke nattkrem. Bruk en lett gel.

Vær flink og bruke solkrem, men unngå å ligge og sole deg i timesvis. Du blir sikkert lekkert brun nå, men når du kommer i ca. 40 årene vil huden din få mer preg av det. Vi hadde en del solariumsberter i klassen min, de var brune lekre og populære da, men nå ser jeg på facebook at de fleste faktisk ser 10-20 år eldre ut enn meg! Huden er blitt som rynkete lær! De er ca. 40 alle, men på mange av de ville jeg tippet de var i 50 årene!

Anonymkode: 276a8...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

ps hva er greenpeel?

Anonymkode: 7a66e...08a

Har skrevet en liten oversikt over behandlingsformene her (også greenpeel).

Ellers stiller jeg meg skeptisk til f.eks dermarollere og andre "proffbehandlinger" hjemme. I en hudpleiesalong utøver en fagperson denne behandlingen på deg etter en grundig analyse av huden din, med rent og sterilt utstyr. En dermaroller fungerer på den måten at den skaper en kontrollert skade i huden din som tvinger huden din til å fornye og reparere seg selv. Gjøres dette på badet hjemme uten skikkelige hygieneforetak medfører det en viss risiko. En slik behandling med nåler som penetrerer gjennom huden gjør huden din mer utsatt for bakerier og skader i huden din, med mindre alt foregår på en sikker måte. Når du kjøper syrer for kjemisk peeling på nettet vet du ofte ikke hva du får, eller hvor sterk syren egentlig er. En fagperson bruker trygge syrer basert på hva din hud tåler, og kan følge med på huden din underveis i behandling for å sørge for at alt foregår som det skal, uten at du skaper permanente skader i huden. Jeg råder sterkt ifra å eksperimentere med huden din hjemme på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Underhuden skrev:

Har skrevet en liten oversikt over behandlingsformene her (også greenpeel).

Ellers stiller jeg meg skeptisk til f.eks dermarollere og andre "proffbehandlinger" hjemme. I en hudpleiesalong utøver en fagperson denne behandlingen på deg etter en grundig analyse av huden din, med rent og sterilt utstyr. En dermaroller fungerer på den måten at den skaper en kontrollert skade i huden din som tvinger huden din til å fornye og reparere seg selv. Gjøres dette på badet hjemme uten skikkelige hygieneforetak medfører det en viss risiko. En slik behandling med nåler som penetrerer gjennom huden gjør huden din mer utsatt for bakerier og skader i huden din, med mindre alt foregår på en sikker måte. Når du kjøper syrer for kjemisk peeling på nettet vet du ofte ikke hva du får, eller hvor sterk syren egentlig er. En fagperson bruker trygge syrer basert på hva din hud tåler, og kan følge med på huden din underveis i behandling for å sørge for at alt foregår som det skal, uten at du skaper permanente skader i huden. Jeg råder sterkt ifra å eksperimentere med huden din hjemme på badet.

Kul blogg! Skal lese!! :O)

 

TS

Anonymkode: 7a66e...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Renser huden morgen og kveld, drikker mye vann og sminker ikke huden med mindre jeg skal pynte meg.

Og bruker peeling/ansikstsmaske en gang i uka/annenhver uke.

Endret av Honeyblossom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mange av tingene som står nevnt her, men kan ikke si det gjør underverker for min del.

Nå har jeg ikke problemhud nå, men i den perioden hvor jeg fikk komplimenter fra mange(også fremmede) for huden min var når jeg brukte p-piller og i tillegg var underdosert på Levaxin for stoffskiftesykdom(som gav tørr men plettfri porselenshud). 

Så for meg er "wow" eller ikke-effekten hormonelt betinget.

Diverse produkter og ting bare gir litt mer eller mindre glød, og kan øke/begrense større urenheter. Men da kun om urenhetene ville kommet av annet enn hormoner.

 

Anonymkode: 5f61e...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør mange av tingene som står nevnt her, men kan ikke si det gjør underverker for min del.

Nå har jeg ikke problemhud nå, men i den perioden hvor jeg fikk komplimenter fra mange(også fremmede) for huden min var når jeg brukte p-piller og i tillegg var underdosert på Levaxin for stoffskiftesykdom(som gav tørr men plettfri porselenshud). 

Så for meg er "wow" eller ikke-effekten hormonelt betinget.

Diverse produkter og ting bare gir litt mer eller mindre glød, og kan øke/begrense større urenheter. Men da kun om urenhetene ville kommet av annet enn hormoner.

 

Anonymkode: 5f61e...c95

Det er riktig som du sier. Hudpleie alene gjør sjelden store mirakler, iallefall ikke vanlig/enkel hjemmebruk. Er man heldig og finner en serie eller produkter skreddersydd for nettopp sin hud og er fink med regelmessig stell, kan det likevel gjøre mye for noen. Kosthold spiller også inn, og som du sier; i stor grad hormoner. Hormonell akne er noe av det mer tricky vi har å jobbe med når det gjelder hudpleie. Det er vanskelig, som du sier. Jeg ville anbefalt en tur til Balderklinikken for å få målt hormonbalansen i kroppen din, se om du har mangler på noe, skulle hatt mer eller mindre hormoner etc. Mye kan gjøres gjennom kosten for å balansere kroppen, også når det gjelder hormoner. Ellers kan man jo forsøke P-pillene Diane. Jeg sliter personlig selv med tidvis akne pga hormoner, men det har hjulpet mye å være streng med huden min når det gjelder hudpleie, og også ta noen grep innenfor hva jeg får i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine desidert beste tips er fuktighet og høy faktor hele året. I mange år gjorde jeg alt som ble anbefalt av hudpleiere. Betalte dyre dommer for produkter som ikke ga noen resultater i det hele tatt. Renset morgen og kveld, brukte masker, peelinger, serum og alt sånt, men jeg fikk ingenting igjen for det. Etter årevis med dette ble jeg lei og tenkte at "less is more". Nå gjør jeg så lite som mulig med huden, men masse fuktighet og høy faktor er viktig. Solfaktor er visst den beste anti-agen, så det bruker jeg året rundt. Selvom det ikke er stekende sol blir huden utsatt for skadelige stråler. Huden har roet seg etter at jeg sluttet å rense morgen og kveld og sluttet med diverse andre produkter, men dette er sikkert individuelt.

Nå renser jeg forresten kun om kvelden med skånsom olje og kremrens for å rense av solkrem og sminke. De dagene jeg ikke skal noe spesielt skyller jeg bare ansiktet med vann og pøser på med fuktighet. Smører gjerne huden to ganger daglig med en god fuktighetskrem. Det merker jeg hvertfall at min dehydrerte hud setter pris på. 

Endret av Lady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sunt. Drikker nok vann. Vasker ansikt morgen og kveld, og smører på litt shea butter e.l alt er fuktbehov. Sover aldri med sminke og har sminke frie dager. Bruker også ansiktsmaske innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Mine rutiner.

Drikker mye vann.

Alltid solfaktor.

Ansiktrens fra clinique.

Dag og natt krem fra clarins.

Peeling kremen av Ole Henriksen, den er Fantastisk.

Mudmaske innimellom.

Full ansiktsbehandling på en klinikk hver vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beste tips:

Solbeskyttelse stort sett hver eneste dag.

Clinique sitt mildeste ansiktstvann med BHA, samt mild rens fra samme merke.

Perioder med A-vitaminsyrekrem om vinteren.

Eksfoliering med jevne mellomrom.

Spise sunt, unngå for mye sukker.

Jeg har nettopp sluttet med Diane og frykter ennå et megautbrudd, men enn så lenge er huden min finere enn da jeg faktisk brukte pillene. Det fungerer rett og slett best å gjøre minst mulig med huden. Da jeg var yngre var jeg fæl til å pøse på med både det ene og det andre på huden og det hjalp meg ikke, snarere tvert imot.

Konkrete tips for TS sine aknearr: Krystallsliping hos hudpleier, A-vitaminsyrekrem. Begge kan hjelpe, men det blir for heftig å gjøre begge deler samtidig. Hvis ikke dette er tilstrekkelig, er neste steg fraksjonell laser. Det er også mulig å injisere restylane i arrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra er sagt over her! Mine beste tips (som har gjort faktisk forskjell):

- Solkrem spf 30 til fjeset

- Retinol (vitamin A)

- Syrepeeling, pads

- Rens morgen og kveld, aldri sove med sminke

- Ikke overstimulere huden

- Sminkefrie dager

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Prestekragen skrev:

Mye bra er sagt over her! Mine beste tips (som har gjort faktisk forskjell):

- Solkrem spf 30 til fjeset

- Retinol (vitamin A)

- Syrepeeling, pads

- Rens morgen og kveld, aldri sove med sminke

- Ikke overstimulere huden

- Sminkefrie dager

100% enig med alt du sier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prestekragen skrev:

Mye bra er sagt over her! Mine beste tips (som har gjort faktisk forskjell):

- Solkrem spf 30 til fjeset

- Retinol (vitamin A)

- Syrepeeling, pads

- Rens morgen og kveld, aldri sove med sminke

- Ikke overstimulere huden

- Sminkefrie dager

Hva mener du med pads? Er det med syrepeelingen? Eventuelt tar du en kur på 6 syrenehandlinger vår/høst? Eller enkle behandlinger, eventuelt hvor ofte? Hva slags kremer har Retinol i og bruker du det som nattkrem?

Anonymkode: a85c6...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...