Gå til innhold

Konfrontere mobber på barneskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan det stemme. De går ikke i samme klasse.

Anonymkode: 707df...71c

Kjenner du ingen i den andre klassen da? Vet adressen til ungen? Litt rart om de skal være umulige å få tak i.

Anonymkode: 052a4...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Burde være nok å ta kontakt med kontaktlærer, denne har faktisk plikt til å orientere ledelsen om slike saker.

Og har faktisk flere elever som har vært vitne til mobbingen.

Anonymkode: 707df...71c

Det er veldig ofte ikke nok det nei (og ikke i dette tilfelle siden du har sagt fra til kontaktlærer allerede). Jeg synes ikke du gjør din jobb som foreldre når du ikke tar kontakt med rektor. For da må rektor fatte vedtak etter Opplæringsloven.  Ta deg sammen og ring rektor i morgen. Ikke sitt her å planlegg å konfrontere en unge. Det får rektor/barnets foresatte ta seg av. 

Anonymkode: 5f6a6...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et skjevt maktforhold når en fremmed voksen kommer å kjefter på et barn sånn. Ta dette opp med skolen/foresatte, ikke barnet. Og ro deg ned først. Det er IKKE greit det du planlegger å gjøre! 

Anonymkode: 5f6a6...9fa

Skjevt maktforhold å snakke strengt til et barn? For noe tøys! Det er da stor forskjell på tilsnakk og trakassering. Dette fjaset med at man ikke skal irettesette barn (og spesielt andres barn) gjør at vi utvikler skikkelig ufyselige mennesker som er vant med å ture frem som de vil uten å ta hensyn til andre.
Jeg hadde lett snakket til denne mobberen. Jeg hadde selvsagt ikke kjeftet eller hevet stemmen, men jeg hadde med alvorlig mine forklart hva jeg hadde hørt fra flere, sagt hva jeg mente om sånn oppførsel og sagt at jeg akter å ta det opp med foreldrene hans/hennes.

I de fleste tilfeller klarer/vil ikke skolene løse mobbeproblem, så å vente på at skolen skal ta affære er tilnærmet bortkastet.

Anonymkode: 6a07c...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den ungen som mobber har det sikkert så trasig hjemme. Man skal jo synes synd på dem stakkar.

Det er helt vanlig at de ikke gjør noe, og prøver du å si ifra til denne ungen sine foreldre blir det bare verre. Sier du ifra til lærerene blir det verre. Prøver barnet ditt å si ifra blir det verre. Høres sikkert jævlig kaldt ut, men barnet ditt får bare lære seg hvordan folk er i virkeligheten.

Anonymkode: 1fccf...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Du ringer rektor i morgen, og forlanger at de arrangerer et møte med foreldre til alle involverte i morgen ettermiddag.

Dette er ikke noe man venter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn ble mobbet før sommerferien, og er blitt det nå igjen etter skolestart. Sa ifra til kontaktlærer før sommerferien, og nå etter skolestart. Foreløpig er ikke noe gjort.

Det som gjør det spesielt ille, er at mitt barn i forrige uke ble fysisk angrepet av denne mobberen, og dagen etter av mobberens bestevenn (på akkurat samme måte, virker nesten som om de planla det/snakket om det på forhånd).

Det jeg uansett kommer til å gjøre, er å snakke med mobberens foreldre etter/en pause i foreldremøtet for trinnet. Kommer uansett også til å melde foreldrene til barnevernet (er flere barn som blir plaget av denne mobberen, men tviler på at flere er blitt angrepet fysisk, slik mitt barn er blitt).

Foreldremøtet er ikke før en uke, og jeg har vondt inni meg ved tanken på at mitt barn skal møte på denne mobberen i mellomtiden. Det jeg vurderer å gjøre, er å konfrontere denne ekle drittungen når jeg i morgen henter mitt barn på SFO. Det jeg vil si til h*n, er at både lærere, SFO-ansatte er blitt informert om h*ns stygge oppførsel, og at foreldrene også skal gi beskjed -og så fortelle h*m at mitt barn skal få være i fred!

Det er 3.klasse det dreier seg om, og da VET man forskjellen på rett og galt, og det denne mobberen driver med kan ikke unnskyldes på noen måte.

Noen som har erfaringer`? Noen vil sikkert bli hysteriske, og mene det er galskap å konfrontere en slik ekkel drittunge, men rent juridisk er det vel ingenting i veien for at jeg opplyser h*n om at oppførselen er blitt notert og skal formidles til foreldre, og dernest KREVE at h*n holder seg unna mitt barn?

Anonymkode: 707df...71c

Hei. Har ikke lest hele tråden så svarer på hovedinnlegget.

Jeg har årelang erfaring med å bli mobbet selv i oppveksten. Mobbing er et problem som voksne må håndtere, men ikke nødvendigvis voksen til voksen,

 Jeg syns det er helt greit at barn lærer at det kommer konsekvenser av deres handlinger. Det er helt greit at du som voksen konfronterer ditt barns mobber. Gi beskjed på en grei måte hva du har sett og be om en forklaring, Det er viktig at du får vedkommende til å måtte svare for seg, ikke bare gi "kjeft" og så går du. Pass også på hvordan du ordlegger deg, du kan muligens forvente noen sinte foreldre som tar kontakt med deg dersom mobberen lyver om det hjemme.

Før i tiden (jeg vokste opp på 80 tallet) og da kunne man forvente at voksne grep inn om det forekom problemer i gaten. Nå til dags har man ikke nabokjerringen som holder et øye med hva som skjer i nabolaget. Det er synd, erting og mobbing ble stoppet dersom det ble observert. Nå må ungene klare seg selv. 

Flott at du vil ta det opp med den det gjelder. La drittungen svare for seg. Det er helt ok og kan være et vendepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...