Gå til innhold

Konfrontere mobber på barneskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn ble mobbet før sommerferien, og er blitt det nå igjen etter skolestart. Sa ifra til kontaktlærer før sommerferien, og nå etter skolestart. Foreløpig er ikke noe gjort.

Det som gjør det spesielt ille, er at mitt barn i forrige uke ble fysisk angrepet av denne mobberen, og dagen etter av mobberens bestevenn (på akkurat samme måte, virker nesten som om de planla det/snakket om det på forhånd).

Det jeg uansett kommer til å gjøre, er å snakke med mobberens foreldre etter/en pause i foreldremøtet for trinnet. Kommer uansett også til å melde foreldrene til barnevernet (er flere barn som blir plaget av denne mobberen, men tviler på at flere er blitt angrepet fysisk, slik mitt barn er blitt).

Foreldremøtet er ikke før en uke, og jeg har vondt inni meg ved tanken på at mitt barn skal møte på denne mobberen i mellomtiden. Det jeg vurderer å gjøre, er å konfrontere denne ekle drittungen når jeg i morgen henter mitt barn på SFO. Det jeg vil si til h*n, er at både lærere, SFO-ansatte er blitt informert om h*ns stygge oppførsel, og at foreldrene også skal gi beskjed -og så fortelle h*m at mitt barn skal få være i fred!

Det er 3.klasse det dreier seg om, og da VET man forskjellen på rett og galt, og det denne mobberen driver med kan ikke unnskyldes på noen måte.

Noen som har erfaringer`? Noen vil sikkert bli hysteriske, og mene det er galskap å konfrontere en slik ekkel drittunge, men rent juridisk er det vel ingenting i veien for at jeg opplyser h*n om at oppførselen er blitt notert og skal formidles til foreldre, og dernest KREVE at h*n holder seg unna mitt barn?

Anonymkode: 707df...71c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå må du ikke gjøre det samme mot et barn, som et barn gjør mot ditt barn. Det du bør gjøre her er å be rektor fatte vedtak etter Opplæringsloven 9a. Og puste med magen.

Anonymkode: 5f6a6...9fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det gjerne, hvis du er heeelt sikker på at det barnet ditt har fortalt stemmer. Hvis du ikke er 100% sikker på det, konfronter ham fremdeles, men start kanskje med å gi ham en mulighet til å forklare med egne ord hva som har hendt.

Anonymkode: 0e768...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du ikke gjøre det samme mot et barn, som et barn gjør mot ditt barn. Det du bør gjøre her er å be rektor fatte vedtak etter Opplæringsloven 9a. Og puste med magen.

Anonymkode: 5f6a6...9fa

Tuller du? Ærlig talt; et barn går til FYSISK ANGREP på mitt barn, og så mener du jeg gjør det samme mot dette barnet om jeg sier at h*n skal slutte å angripe mitt barn? Latterlig. Gå i deg selv, maken til umoralsk innlegg!

Anonymkode: 707df...71c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det gjerne, hvis du er heeelt sikker på at det barnet ditt har fortalt stemmer. Hvis du ikke er 100% sikker på det, konfronter ham fremdeles, men start kanskje med å gi ham en mulighet til å forklare med egne ord hva som har hendt.

Anonymkode: 0e768...c97

Ja, er sikker. Har og hørt fra andre at denne eleven er ekkel mot mange. Ja, kommer til å spørre h*n om episodene jeg har fått gjenfortalt stemmer. Er jo flere andre elever som var vitner, og vet at minst en av dem har fortalt det til moren sin, så ja, er vel ganske så 100% at dette siste angrepet fant sted i alle fall.

Anonymkode: 707df...71c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Ærlig talt; et barn går til FYSISK ANGREP på mitt barn, og så mener du jeg gjør det samme mot dette barnet om jeg sier at h*n skal slutte å angripe mitt barn? Latterlig. Gå i deg selv, maken til umoralsk innlegg!

Anonymkode: 707df...71c

Det er et skjevt maktforhold når en fremmed voksen kommer å kjefter på et barn sånn. Ta dette opp med skolen/foresatte, ikke barnet. Og ro deg ned først. Det er IKKE greit det du planlegger å gjøre! 

Anonymkode: 5f6a6...9fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et skjevt maktforhold når en fremmed voksen kommer å kjefter på et barn sånn. Ta dette opp med skolen/foresatte, ikke barnet. Og ro deg ned først. Det er IKKE greit det du planlegger å gjøre! 

Anonymkode: 5f6a6...9fa

Dette må jo bare være tull. Du mener en mobber som går til fysisk angrep på andre, ikke skal bli konfrontert med egen ondskap? Jaja. Jeg er uenig. Og, konfrontere er å kjefte ifølge deg, slå opp i ordboka. Denne drittungen fortjener for så vidt å bli kjeftet på, og det håper jeg foreldrene gjør når de får vite om faenskapen h*n utsetter andre elever for.

Anonymkode: 707df...71c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring foreldrene?

Anonymkode: 280a3...92d

Ja, det ønsker jeg å gjøre, men vet ikke etternavnet til mobberen, så må i så fall få nummeret av kontaktlærer.

Anonymkode: 707df...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er sikker. Har og hørt fra andre at denne eleven er ekkel mot mange. Ja, kommer til å spørre h*n om episodene jeg har fått gjenfortalt stemmer. Er jo flere andre elever som var vitner, og vet at minst en av dem har fortalt det til moren sin, så ja, er vel ganske så 100% at dette siste angrepet fant sted i alle fall.

Anonymkode: 707df...71c

Da synes jeg du skal snakke med dette barnet, og gjøre det klart for ham at du ikke tolererer slik oppførsel mot ditt eller andre barn. Jeg mener at du godt kan gjøre det uten å snakke med foreldrene først (men gjør det gjerne etterpå).

Anonymkode: 0e768...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på kontaktlærer før og etter skoletid. Plaga de skikkelig. Og sånt blir de lei av;) Så her ble det ryddet opp i raskt. Har vært enkelt episoder og jeg kontakter skolen hver gang og gir meg ikke før det blir tatt tak i. Tok også ungen ut av SFO i 2 uker for der har ingen oversikt. Så ikke gi deg. Ville møtt opp hjemme hos foreldrene og jeg. Jeg fulgte ungen min til klasserommet. Mobberen så meg ikke så jeg ble vitne til en episode mot mitt barn. Da barnet så meg, løp barnet inn på SFO for å gjømme seg. Jeg gikk rolig etter og barnet så at jeg kontaktet en ansatt og pekte på barnet mens jeg fortalte hva som hadde skjedd. Det barnet har aldri plaget mitt barn igjen. 

Et annet barn som mobbet ble flyttet til en annen skole. Barnet mobbet flere barn og foreldrene til disse barna ga seg ikke. 

Så ja, engasjer deg!! Støtt barnet ditt. Ingen skal bli slått når de går på skolen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lawyer skrev:

Jeg var på kontaktlærer før og etter skoletid. Plaga de skikkelig. Og sånt blir de lei av;) Så her ble det ryddet opp i raskt. Har vært enkelt episoder og jeg kontakter skolen hver gang og gir meg ikke før det blir tatt tak i. Tok også ungen ut av SFO i 2 uker for der har ingen oversikt. Så ikke gi deg. Ville møtt opp hjemme hos foreldrene og jeg. Jeg fulgte ungen min til klasserommet. Mobberen så meg ikke så jeg ble vitne til en episode mot mitt barn. Da barnet så meg, løp barnet inn på SFO for å gjømme seg. Jeg gikk rolig etter og barnet så at jeg kontaktet en ansatt og pekte på barnet mens jeg fortalte hva som hadde skjedd. Det barnet har aldri plaget mitt barn igjen. 

Et annet barn som mobbet ble flyttet til en annen skole. Barnet mobbet flere barn og foreldrene til disse barna ga seg ikke. 

Så ja, engasjer deg!! Støtt barnet ditt. Ingen skal bli slått når de går på skolen. 

Supert gjort av deg! Imponerende.

Møtte du opp hos mobberens foreldre? Jeg tenker å ringe dem i alle fall, og snakke med dem etter foreldremøtet.

Kan jeg kreve at rektor fatter vedtak i forhold til §9a?

Anonymkode: 707df...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring foreldrene?

Anonymkode: 280a3...92d

Det er foreldre som har skyld i at ungen oppfører seg som en dritt. Sjeldent at foreldre tar tak i problemet, de bruker heller tiden på å forsvare "gullungen" sin.

Anonymkode: d84e3...848

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det ønsker jeg å gjøre, men vet ikke etternavnet til mobberen, så må i så fall få nummeret av kontaktlærer.

Anonymkode: 707df...71c

Dette kan jo ikke stemme. Har dere ikke klasselister med navn og telefonnr til alle foreldre? Du kjenner vel litt til foreldrene når de har gått sammen på skole to-tre år? Har dere ikke vennegrupper osv?

Anonymkode: 052a4...e28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte ikke det. Men jeg hadde gjort det hadde ikke lærern tatt tak. Ja du kan kreve vedtak. Kobl inn fylkesmannen om skolen ikke tar dette seriøst. Ta skikkelig grep! Og skriv Mail til kontaktlærer. Da har du alt skriftlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn ble mobbet før sommerferien, og er blitt det nå igjen etter skolestart. Sa ifra til kontaktlærer før sommerferien, og nå etter skolestart. Foreløpig er ikke noe gjort.

Det som gjør det spesielt ille, er at mitt barn i forrige uke ble fysisk angrepet av denne mobberen, og dagen etter av mobberens bestevenn (på akkurat samme måte, virker nesten som om de planla det/snakket om det på forhånd).

Det jeg uansett kommer til å gjøre, er å snakke med mobberens foreldre etter/en pause i foreldremøtet for trinnet. Kommer uansett også til å melde foreldrene til barnevernet (er flere barn som blir plaget av denne mobberen, men tviler på at flere er blitt angrepet fysisk, slik mitt barn er blitt).

Foreldremøtet er ikke før en uke, og jeg har vondt inni meg ved tanken på at mitt barn skal møte på denne mobberen i mellomtiden. Det jeg vurderer å gjøre, er å konfrontere denne ekle drittungen når jeg i morgen henter mitt barn på SFO. Det jeg vil si til h*n, er at både lærere, SFO-ansatte er blitt informert om h*ns stygge oppførsel, og at foreldrene også skal gi beskjed -og så fortelle h*m at mitt barn skal få være i fred!

Det er 3.klasse det dreier seg om, og da VET man forskjellen på rett og galt, og det denne mobberen driver med kan ikke unnskyldes på noen måte.

Noen som har erfaringer`? Noen vil sikkert bli hysteriske, og mene det er galskap å konfrontere en slik ekkel drittunge, men rent juridisk er det vel ingenting i veien for at jeg opplyser h*n om at oppførselen er blitt notert og skal formidles til foreldre, og dernest KREVE at h*n holder seg unna mitt barn?

Anonymkode: 707df...71c

Du har ikke tatt tak i dette når du bare har snakket med kontaktlærer. Du må jo ta direkte kontakt med rektor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jo ikke stemme. Har dere ikke klasselister med navn og telefonnr til alle foreldre? Du kjenner vel litt til foreldrene når de har gått sammen på skole to-tre år? Har dere ikke vennegrupper osv?

Anonymkode: 052a4...e28

Selvsagt kan det stemme. De går ikke i samme klasse.

Anonymkode: 707df...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er foreldre som har skyld i at ungen oppfører seg som en dritt. Sjeldent at foreldre tar tak i problemet, de bruker heller tiden på å forsvare "gullungen" sin.

Anonymkode: d84e3...848

Med den argumentasjonen kan man jo si at det er TS sin skyld at barnet deres ikke forsvarer seg da.

Anonymkode: 5f6a6...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er foreldre som har skyld i at ungen oppfører seg som en dritt. Sjeldent at foreldre tar tak i problemet, de bruker heller tiden på å forsvare "gullungen" sin.

Anonymkode: d84e3...848

Og dette vet du mye om? Jeg hører om mye utestenging og små"plaging", og jeg vet at foreldrene bryr seg og ville stramma opp ungen skikkelig om de så det. Snakker alvor med egne barn, men lider ikke under den illusjonen at de er uskyldige engler. Man kan jo bare snakke og forsøke å være et godt eksempel, vise og fortelle hva som er ok oppførsel, gi strengt tilsnakk og evt sanksjoner om det er noe man faktisk ser eller får høre om. Og det er fælt om man får høre at egne unger ikke har vært greie! Skjønner ikke hvordan dere kan tro at foreldre ikke bryr seg...

I så fall er det kanskje i de tilfellene der foreldrenes likegyldighet er årsaken til at ungene er plagsomme og slemme mot andre.

Anonymkode: 052a4...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er foreldre som har skyld i at ungen oppfører seg som en dritt. Sjeldent at foreldre tar tak i problemet, de bruker heller tiden på å forsvare "gullungen" sin.

Anonymkode: d84e3...848

Hva vet du om at det er en "gullunge"? Det kan hende at denne ungen blir utsatt for omsorgssvikt og gud vet hva.

 

Anonymkode: e999f...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...