Gå til innhold

Er Oslo alltid så voldsomt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til Oslo for å studere, og har virkelig blitt litt skremt etter å ha vært her noen uker. Jeg hører om knivstikkinger, fyllikgjenger, ran, dopselgere, og masse annet som føles sprøtt ut fra stedet jeg kom fra. Har det blitt mer enn det vanlige i det siste, eller har det alltid vært så voldsomt her? I så fall, har dere noen tips/forholdsregler til meg som er helt fersk i byen?

Anonymkode: f7651...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er da ikke voldsomt. Knivstikkinger og sånt skjer på østkanten, bare ikke dra dit. Fyllikgjenger finner du på Rett in Bar (problemet er at ølglasset og skoene setter seg fast i bord og gulv). Dopselgere finner du over alt hvor der er barer, men jeg vil fraråde å kjøpe dop fra gatemarkedet, det suger. Ran kan forventes over alt i verden, ikke bær på deg store verdier, gjør som raneren sier, og hold deg relativt edru. Å passe på hverandre hjelper også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har nok alltid vært sånn, du har nå flyttet til en "storby" og der er det kriminalitet. Bodd her i alle mine 29 år og lever fortsatt, så ingenting å uroe seg for. For øvrig kanskje greit å ikke rave alene rundt akerselva på nattestid, men ellers lev som du pleier.  

Har også alltid bodd på østkanten og føler meg helt trygg, så ikke hør på alt tøv du hører om østkanten. Knivstikkinger kan skje hvor som helst,også på bygda ;)

Endret av Nasse1
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nasse1 skrev:

Bodd her i alle mine 29 år og lever fortsatt, så ingenting å uroe seg for.

Ja, så lenge noe ikke har skjedd med DEG, så finnes det ingenting å bekymre seg for. :)

Anonymkode: 43516...06b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Nasse1 skrev:

Ja, det har nok alltid vært sånn, du har nå flyttet til en "storby" og der er det kriminalitet. Bodd her i alle mine 29 år og lever fortsatt, så ingenting å uroe seg for. For øvrig kanskje greit å ikke rave alene rundt akerselva på nattestid, men ellers lev som du pleier.  

Har også alltid bodd på østkanten og føler meg helt trygg, så ikke hør på alt tøv du hører om østkanten. Knivstikkinger kan skje hvor som helst,også på bygda ;)

Kalbakken og Grorud ER faktisk farlig. Don't you read the news? 

Anonymkode: caa32...5f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalbakken og Grorud ER faktisk farlig. Don't you read the news? 

Anonymkode: caa32...5f7

Da må du spørre deg; for hvem?

Anonymkode: 7bad3...995

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet til Oslo for å studere, og har virkelig blitt litt skremt etter å ha vært her noen uker. Jeg hører om knivstikkinger, fyllikgjenger, ran, dopselgere, og masse annet som føles sprøtt ut fra stedet jeg kom fra. Har det blitt mer enn det vanlige i det siste, eller har det alltid vært så voldsomt her? I så fall, har dere noen tips/forholdsregler til meg som er helt fersk i byen?

Anonymkode: f7651...aa3

Jeg flyttet til Oslo fra en liten bygd på vestlandet for seks år siden, og har da aldri opplevd noe av det du beskriver. At du "hører" om ting, er da ikke det samme som at du opplever disse tingene i dagliglivet. Overfallsvoldtekter, knivstikkinger, osv. får alltid oppslag i avisene, og hender naturligvis oftere i Oslo (på grunn av antallet mennesker som bor her), enn andre plasser. Du høres ut som bestemoren min, som ringer meg hver gang det er en nyhetssak fra Oslo for å høre om jeg var involvert. Nei, selvfølgelig var jeg ikke det. Har aldri opplevd så mye som å ha blitt frastjålet noe. 

 

Noen over her råder deg til å holde deg borte fra østkanten: jeg har bodd på østkanten siden jeg flyttet her, og har aldri opplevd noe voldelig eller ubehagelig. Jeg tror bare du må roe deg ned, slappe av, og leve som det passer deg. Jeg har aldri tatt noen spesielle forholdsregler, og ingenting har skjedd meg til nå. Jeg går kveldstur med hunden min etter mørkets frembrudd hver kveld, og har aldri verken blitt gjengvoldtatt, overfalt, knivstukket, eller skutt. De fleste har aldri opplevd noe av det. Oslo er relativt safe, så lenge du ikke aktivt oppsøker feil miljø. 

Anonymkode: db810...071

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du spørre deg; for hvem?

Anonymkode: 7bad3...995

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/skudd-avfyrt-under-masseslagsmal-pa-kaldbakken/3423256403.html

Sånn tilfeldigvis for 3 timer siden; masseslagsmål og pistolskudd i Grorudalen. 

En helt vanlig dag på østlanten. 

Anonymkode: 3edca...1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/skudd-avfyrt-under-masseslagsmal-pa-kaldbakken/3423256403.html

Sånn tilfeldigvis for 3 timer siden; masseslagsmål og pistolskudd i Grorudalen. 

En helt vanlig dag på østlanten. 

Anonymkode: 3edca...1b6

Tøv. Hendelser har man selvsagt, og det vil naturlig nok skje noe litt oftere der det er mange mennesker. Likevel er Oslo relativt rolig i det store og hele. 

Anonymkode: 4142b...01b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet til Oslo for å studere, og har virkelig blitt litt skremt etter å ha vært her noen uker. Jeg hører om knivstikkinger, fyllikgjenger, ran, dopselgere, og masse annet som føles sprøtt ut fra stedet jeg kom fra. Har det blitt mer enn det vanlige i det siste, eller har det alltid vært så voldsomt her? I så fall, har dere noen tips/forholdsregler til meg som er helt fersk i byen?

Anonymkode: f7651...aa3

Sjekk med Oslo Politidistrikt. Tror de skal litt oversikt. Selv bor jeg øst i Oslo, akkurat her er det ganske fredelig område. 

Anonymkode: 265b1...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/skudd-avfyrt-under-masseslagsmal-pa-kaldbakken/3423256403.html

Sånn tilfeldigvis for 3 timer siden; masseslagsmål og pistolskudd i Grorudalen. 

En helt vanlig dag på østlanten. 

Anonymkode: 3edca...1b6

Ikke her på Kampen, i alle fall😉

Anonymkode: 265b1...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/skudd-avfyrt-under-masseslagsmal-pa-kaldbakken/3423256403.html

Sånn tilfeldigvis for 3 timer siden; masseslagsmål og pistolskudd i Grorudalen. 

En helt vanlig dag på østlanten. 

Anonymkode: 3edca...1b6

Du forstod ikke spørsmålet. Det er lite sannsynlig at det er helt tilfeldig hvem som er involvert i dette.

Anonymkode: 7bad3...995

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/skudd-avfyrt-under-masseslagsmal-pa-kaldbakken/3423256403.html

Sånn tilfeldigvis for 3 timer siden; masseslagsmål og pistolskudd i Grorudalen. 

En helt vanlig dag på østlanten. 

Anonymkode: 3edca...1b6

En vanlig dag? Haha, ehh nei.

Dette var mest sannsynlig et gjengslagsmål eller lignende. Om man selv holder seg unna kriminalitet, skal det mye til at man havner oppi dette. Andre voldsepisoder skjer som regel innad i familien.

I det store og hele, er det sjeldent helt tilfeldige ofre for vold i Oslo.  Det er ikke sånn at det er sannsynlig at man tar seg en tur i Oslo,  spesielt østkanten, og noen støtt og stadig kommer frem og knivstikker deg. Slutt å spre skremselspropaganda. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge noe ikke har skjedd med DEG, så finnes det ingenting å bekymre seg for. :)

Anonymkode: 43516...06b

Jeg vil vel tro at om du tar med deg et spørreskjema i Oslos gater og spør hvor mange som har opplevd alle tingene ts er redd for, så vil majoriteten svare nei. JEG er ikke alene om dette og det er for dumt å skulle få noen til å tro noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oslo er generelt sett en veldig trygg by sammenlignet med andre byer på samme størrelse. Uansett hvor du er - stor eller liten by i Norge, bør du ikke gå rundt alene om natten. Jeg har flyttet fra en liten by til sentrale Oslo(vestkanten) og bodd her i noen år - aldri hatt problemer. 

Anonymkode: 66c17...243

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kalbakken og Grorud ER faktisk farlig. Don't you read the news? 

Anonymkode: caa32...5f7

Nei det er ikke 'farlig' det er ikke så hyggelig, sjarmerende, koselig, men 'farlige steder å bo' finnes faktisk ikke i Norge.

Anonymkode: a5517...7bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet til Oslo for å studere, og har virkelig blitt litt skremt etter å ha vært her noen uker. Jeg hører om knivstikkinger, fyllikgjenger, ran, dopselgere, og masse annet som føles sprøtt ut fra stedet jeg kom fra. Har det blitt mer enn det vanlige i det siste, eller har det alltid vært så voldsomt her? I så fall, har dere noen tips/forholdsregler til meg som er helt fersk i byen?

Anonymkode: f7651...aa3

Bare ikke gå alene på østkanten (spesietl grønnland) - ser du gjenger, så gå en annen vei, ikke gå alene på kveldene, 

Det tryggeste er å gå med en lang fotsid jakke med hette om du ikke har burka. 

Pepperspray og voldsalarm er et must.

Anonymkode: 14129...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke 'farlig' det er ikke så hyggelig, sjarmerende, koselig, men 'farlige steder å bo' finnes faktisk ikke i Norge.

Anonymkode: a5517...7bf

Man kan bli tvangsfingra eller skutt. 

Anonymkode: caa32...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...