Gå til innhold

Barn som maser om å få ting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet er 10 år og har lyst på ny telefon og maser hver eneste dag. Klager, gråter, jeg er verdens verste mor, alle har iphone untatt henne, andre sine foreldre er mye snillere, jeg bryr meg ikke om henne osv.

Hun har en helt ok telefon og jeg er så lei maset st jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Hun er så frekk i munn at jeg blir fysisk dårlig og gir seg ikke.

Tips å håndtere maset ? Tusen takk!

Anonymkode: 96369...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med samme bare her med en 16 åring. 😕 truer med alt fra a til å selv selvmord.  Så mitt tips til deg er å ikke gi etter.  Viktig å lære verdien av penger samt å spare opp til ting man ønsker.  Du forer et monster hvis du gir etter for neste gang er det ny data som står på ønskelista og det blir bare mer og mer og drøyere og drøyere " metoder " Frekkheter skal ihvertfall ikke belønnes. 

Anonymkode: 39fe2...c54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 10 år og har lyst på ny telefon og maser hver eneste dag. Klager, gråter, jeg er verdens verste mor, alle har iphone untatt henne, andre sine foreldre er mye snillere, jeg bryr meg ikke om henne osv.

Hun har en helt ok telefon og jeg er så lei maset st jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Hun er så frekk i munn at jeg blir fysisk dårlig og gir seg ikke.

Tips å håndtere maset ? Tusen takk!

Anonymkode: 96369...463

Hun må spare penger selv, kombinert med ønsker til jul. Ipohn 5 koster i underkant av tretusen på Coop Obs.

Anonymkode: 3fd74...0a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjellsorda hadde prella av på meg. Be ungen delta på gjøremål hjemme og gi ukepenger. Sparing må til;) Viktig at de lærer dette så tidlig som mulig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt selv om hun sparer så får hun ikke kjøpe ny telefon. Helt til jeg ser at tingene har endret seg.Pga hele holdningen. Det mases om alt og alt er urettferdig.

Huk har hjemmeoppgaver og sparer. Problemet er at hun tror at hun fortjener alt oga hun eksisterer.

ts

Anonymkode: 96369...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun 10 år og ikke gir opp å mase må hun tidligere erfart at det lønner seg.  Sannsynligvis har du gitt etter i lignende situasjoner tidligere.  Da er det på høy tid å sette foten ned.  Forhåpentligvis er det ikke for sent. 

Jeg hadde fokusert på oppførselen.  Derfor hadde jeg ikke latt henne få kjøpe ny telefon i det hele tatt, selv ikke av evt. egne sparepenger. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det også sånn med bonusbarnet. 14år. Får ny Iphone nesten hvert år av slektning fordi de må bytte ut. Trenger ikke gjøre noe. Da jeg kjøpte meg ny tlf ble han furt fordi han ønska seg også sånn. Hadde da akkurat fått en 1 år gammel Iphone et eller anna rett i hånda fordi den han fikk i fjor knuste. 😣 Er det rart det blir mye økonomiske krisetilfeller om dagen og i fremtida😟 

Anonymkode: 73d19...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn frem klasselisten og vennelisten og be henne krysse av alle som har fått iphone "gratis" av foreldrene. Tenker det ikke er så mange likevel.

Her i huset har de fått en basic mobil til jul eller bursdag, og så har de spart om de vil ha noe mer avansert. Vi har vært bestemt hele veien på slike luksusting, så de vet at det ikke hjelper å sutre. Vi SER nytten av mobil og klær, så det får de. Men luksusprodukter som koster tusenlapper mer pga merket/hypen, det får de spare til selv.

Anonymkode: b8695...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 10 år og har lyst på ny telefon og maser hver eneste dag. Klager, gråter, jeg er verdens verste mor, alle har iphone untatt henne, andre sine foreldre er mye snillere, jeg bryr meg ikke om henne osv.

Hun har en helt ok telefon og jeg er så lei maset st jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

Hun er så frekk i munn at jeg blir fysisk dårlig og gir seg ikke.

Tips å håndtere maset ? Tusen takk!

Anonymkode: 96369...463

Nå har vi enebarn, og det er noen år mindre enn deres. Men hver gang det kommer en ny reklame på Cartoon Network, så kommer maset. Så jeg kjenner godt til det. Her sier vi ofte at barnet må ønske seg tingen til jul, eller bursdag. Så har barnet en egen sparebøsse også, som det sparer penger på. Vi sier også ofte til barnet vårt at man ikke kan ha alle lekene som alle vennene har, bare fordi det er kult.

 

Da jeg var ungdom, var jeg den siste i klassen min (og i familien vår) som fikk mobiltelefon. Så jeg er svært nøye på at akkurat det skal ikke barnet mitt være den siste som får. Det er ikke en god følelse å være sist ut med noe så essensielt. Men så er det også en forskjell på å ha en kul telefon, og på å ha en som er ok.

 

Jeg leser at barnet ditt har hatt en mobil allerede. Virker den hun har nå da? Hvis den gjør det, så synes jeg dere må fortelle henne at hun enten må spare penger til en ny selv, eller at hun må ønske seg det til bursdagen/jul.

 

Frekkhet i munnen må hun bare få svar på tiltale med det samme det skjer. "I vårt hus har man ikke lov til å snakke slik, ei heller på skolen" er en bra ting å komme med da. Må bare være konsekvent, og ikke vise henne at du blir lei av det. Så må du selvsagt fortelle henne at du faktisk bryr deg om henne,  men at du vil vise det på andre måter enn å kjøpe mange ting til henne.

 

 

Anonymkode: 86634...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt selv om hun sparer så får hun ikke kjøpe ny telefon. Helt til jeg ser at tingene har endret seg.Pga hele holdningen. Det mases om alt og alt er urettferdig.

Huk har hjemmeoppgaver og sparer. Problemet er at hun tror at hun fortjener alt oga hun eksisterer.

ts

Anonymkode: 96369...463

Dette er bare begynnelsen. Vent noen år til og du vil få enda mer mas om du ikke nå klarer å få henne til å forstå og sist men ikke minst få henne til å respektere deg. 

Alle andre har, og alle andre får og alle er enig med meg, er vel argumenter vi alle har brukt som unge og kjenner godt til? Lær og barnet ditt bedre måter å argumentere på for sine behov. Det kan bli mer konstruktive diskusjoner av. For her kan du utnytte situasjonen til å lære (både deg og) henne diskusjonsteknikker der flertallsargumenter faller. 

Anonymkode: 3fd74...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke rasjonell i det hele tatt når hun ønsker noe. Det kommer mye rart ut av munnen. Hun tror at hun har rett på tin pga hun er mitt barn.

Vi har god økonomi( meg og samboer) mens faren har helt vanlig lønn og ikke råd til dyre gaver. Derfor lærer vi henne opp til å spare og kjøper ikke dyre gaver. Som sagt har hun samsung som er ca 1.5 år gammel. 

Vi får servert alt mulig, at vi er fattig, bryr oss ikke om henne, hun ser så uheldig å ha sånne foreldre osv. Jeg skal begynne å jobbe på samme skole hun går på så kan hun ikke bruke ,,alle har,, lenger.

Det er ikke sånn at hun spør etter noe hele tiden. Men hvis det dukker opp noe hun har veldig lyst så blir det evig mas.

Hun får ikke ny telefon.

ts

Anonymkode: 96369...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...