Gå til innhold

Lærer trenger karriereveiledning


Pompeline

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet lærer og har jobbet som kontaktlærer i Oslo i 6 år.

Disse årene har vært lærerike, men utrolig slitsomme. Jeg har det siste året har mye hodepine i stressende perioder på jobb. Jeg kjenner meg utmattet når jeg tenker på det store ansvaret på jobb, og synes det er så mange hindre og dårlige løsninger i skoleverket at det hindrer meg i å utføre mitt arbeid til elevens beste. På jobben har jeg trivelige kollegaer, men jeg har etterhvert skjønt at de fleste velger minste motstands vei hver gang dette er mulig i jobbsammenheng. Det tok meg flere år før jeg skjønte at "alle" (de som ikke ble utbrent) bare satt og nikket når vi ble pålagt arbeidsoppgaver, men unngikk eller forenklet oppgavene drastisk for å overleve i hverdagen.

I tillegg til svært høyt press på arbeidsplassen oppleves det som en ekstra belastning å forsvare og forklare yrket sitt i en hver sosial sammenheng. Utrolig hvor mange som skal fortelle meg hvordan jobben skal gjøres, og hvor lett det er. Hvor lang sommerferien jeg har og hvor dårlige lærere er.  At vi syter og har en enkel hverdag.

Jeg vurderer sterkt å bytte yrke for egen fysisk og psykisk helses skyld. Men samtidig elsker jeg kjernen av yrket. Å være med elevene, samarbeide med foreldre og kollegaer for deres beste utvikling, og formidle fag. Jeg hører stadig at jeg er drømmelærer og at jeg har gjort en betydelig forskjell i livene til flere av elevene mine. Føler at jeg svikter hvis jeg forlater en synkende skute uten å gjøre noe for forandre situasjonen. 

 

Hvis du orket å lese alt dette, og kanskje har erfaring fra skoleverket (Osloskolen), hva råder du meg til å gjøre?

(bortsett fra å ikke søke råd på Kvinneguiden når det gjelder store avgjørelser i livet ;) ) 

Endret av Pompeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke vurdert å prøve og bytte arbeidsplass først? Kanskje litt utenfor Oslo? Jeg er også på mitt 6. år som lærer, og har stort sett hatt det veldig fint, selv om noen år har vært verre enn andre. Jeg jobber ute i distriktet og har skjønt at det er et helt annet fokus på læring og trivsel her, enn prøveresultatsjaget i Oslo (men dette varierer sikkert stort fra kommune til kommune). Vet også at noen lærere i nabokommunene her pendler fra Oslo, og er fornøyd med den ordningen siden de slipper morgenrushet da de reiser motsatt vei, samt at de synes skolekulturen er annerledes. 

Ellers så vet jeg om lærere som jobber med/i:

  • Personalansvar i kommunen
  • Servicekontor i kommunen
  • NAV hjelpemiddelsentral
  • NRK (utvikler f.eks pedagogiske barneprogram)
  • PPT
  • Konsulenter for forever living/ perfect home etc... (vet nå ikke helt om det er veien å gå men... hver sin smak) 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marimba skrev:

Du har ikke vurdert å prøve og bytte arbeidsplass først? Kanskje litt utenfor Oslo? Jeg er også på mitt 6. år som lærer, og har stort sett hatt det veldig fint, selv om noen år har vært verre enn andre. Jeg jobber ute i distriktet og har skjønt at det er et helt annet fokus på læring og trivsel her, enn prøveresultatsjaget i Oslo (men dette varierer sikkert stort fra kommune til kommune). Vet også at noen lærere i nabokommunene her pendler fra Oslo, og er fornøyd med den ordningen siden de slipper morgenrushet da de reiser motsatt vei, samt at de synes skolekulturen er annerledes. 

Ellers så vet jeg om lærere som jobber med/i:

  • Personalansvar i kommunen
  • Servicekontor i kommunen
  • NAV hjelpemiddelsentral
  • NRK (utvikler f.eks pedagogiske barneprogram)
  • PPT
  • Konsulenter for forever living/ perfect home etc... (vet nå ikke helt om det er veien å gå men... hver sin smak) 

Tusen takk for konstruktivt og hyggelig svar!

Flere gode ideer. Kan nok være en ide å bytte arbeidsplass. Har snakket med flere på forskjellige skoler i Oslo og mange har samme oppfatning som meg dessverre. Aller mest trist for barna, som jeg tror mister mange engasjerte lærere på grunn av byråkrati og feil fokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg føler det akkurat som deg, skulle nesten tro jeg skrev dette selv. Hva bestemte du deg for etter hvert? Jeg driver per dags dato og ser etter andre typer yrker, men synes det er vanskelig med "kun" lærerutdanning - ble forespeilet at det skulle være så lett å bytte yrke og at vi trengs "overalt". Noe som tydeligvis viser seg å ikke stemme :( 

Anonymkode: 33e8e...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pompeline tagger deg så du kanskje får varsel om å lese dette ;) Veeldig nysgjerrig på hvordan det går med deg nå!

Anonymkode: 33e8e...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...