Gå til innhold

Høy BMI


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMI på ca 29. Dette ligger jo veldig nært grensen for fedme, men samtidig så føler jeg egentlig ikke at jeg er  feit. Nå kan jo BMI være ganske diffust og sånn fordi det ikke tar hensyn til muskler, men jeg har ikke sånn kjempemye muskler og derfor gjelder ikke det i mitt tilfelle. Men hvordan tenker dere at en person med BMI på litt over 29 er? Feks når det gjelder strl på klær og sånn. 

Jeg sier ikke at jeg ikke er overvektig, for det er jeg, og jeg skulle gjerne gått ned noen kilo for å være helt komfortabel med kroppen min, men samtidig så hadde jeg ikke tenkt at jeg var såpass mye overvektig. Det er mulig jeg bare har blitt blind på meg selv da, eller? 

Anonymkode: eaecd...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veide 103kg ved nyttår, 188cm høy og hadde da BMI på rett over 29. Var helt klart overvektig. Har relativt kraftig benbygning også, hadde jeg vært spinklere hadde jeg vært ganske kraftig overvektig. 

Nå er jeg nede på ca. 92kg og en BMI på 26. Er fortsatt overvektig både i følge skalaen og egen oppfattelse (ses greit på magefettet). Satser på å komme ned på 85kg innen 20/11, det gir en BMI på 24 og en vekt jeg tror jeg kan trives bra i uten å føle meg overvektig. 

Så ja, du er nok greit overvektig med BMI på 29 om du ikke har en ganske ekstrem muskelmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, -jk- skrev:

Jeg veide 103kg ved nyttår, 188cm høy og hadde da BMI på rett over 29. Var helt klart overvektig. Har relativt kraftig benbygning også, hadde jeg vært spinklere hadde jeg vært ganske kraftig overvektig. 

Nå er jeg nede på ca. 92kg og en BMI på 26. Er fortsatt overvektig både i følge skalaen og egen oppfattelse (ses greit på magefettet). Satser på å komme ned på 85kg innen 20/11, det gir en BMI på 24 og en vekt jeg tror jeg kan trives bra i uten å føle meg overvektig. 

Så ja, du er nok greit overvektig med BMI på 29 om du ikke har en ganske ekstrem muskelmasse. 

Overvektig er jeg ja, men jeg føler liksom ikke at det er på grensen til fedme om du skjønner. Når det gjelder størrelser på klær så bruker jeg liksom 38/40 og M/L, alt ettersom. Føler jo at det er ganske normale størrelser å bruke og at det ikke er på grensen til fedme, men mulig jeg bare har en annen oppfattelse av klestørrelser og sånn. 

Anonymkode: eaecd...6ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt som deg, TS. Jeg har gått opp tjue kg de siste årene og hadde i sommer en BMI på over 28. Selv om jeg ikke følte meg så feit så fikk jeg nærmest panikk da jeg så meg selv i helfigurspeil i bikini. Jeg hadde blitt tjukk. Da jeg rett etter dette opplevde å bli spurt om jeg var gravid av flere mennesker skjønte jeg at jeg burde ta grep. Jeg har begynt å slanke meg nå og skal ned til idealvekt igjen. 

Anonymkode: d3cf0...296

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bærer kilene forskjellig. Jeg har pæreform, og bruker gjerne s/m på overdeler, men 42/44 i bukser (40/42 rundt livet, men lårene mine er så store). Jeg har en bmi på 27. 76 kg, 168 cm. Jeg synes selv jeg er ganske stor. Min venninne, som er nærmere 100 kg fordelt på 170 cm, har kiloene helt annerledes fordelt og bruker f.eks mindre str i bukser enn meg (40/42), men har igjen større/samme str i overdeler. Hun har litt overalt. Side om side ser man likevel at hun er mye større enn meg. 

Det er rart hvor ulike enhver kropp er.

Anonymkode: 1a869...adf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte litt som deg, TS. Jeg har gått opp tjue kg de siste årene og hadde i sommer en BMI på over 28. Selv om jeg ikke følte meg så feit så fikk jeg nærmest panikk da jeg så meg selv i helfigurspeil i bikini. Jeg hadde blitt tjukk. Da jeg rett etter dette opplevde å bli spurt om jeg var gravid av flere mennesker skjønte jeg at jeg burde ta grep. Jeg har begynt å slanke meg nå og skal ned til idealvekt igjen. 

Anonymkode: d3cf0...296

Jeg har vel gått opp ca 17 kg de siste fem årene, men samtidig så var jeg ganske tynn da jeg var 15 og hadde vel ikke tenkt å se slik ut resten av livet. Uansett har jeg en del for mange kilo nå, men synes det er helt utrolig vanskelig å slanke meg og får det vel egentlig ikke helt til, selv om jeg vet hva som må gjøres. 

Anonymkode: eaecd...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel gått opp ca 17 kg de siste fem årene, men samtidig så var jeg ganske tynn da jeg var 15 og hadde vel ikke tenkt å se slik ut resten av livet. Uansett har jeg en del for mange kilo nå, men synes det er helt utrolig vanskelig å slanke meg og får det vel egentlig ikke helt til, selv om jeg vet hva som må gjøres. 

Anonymkode: eaecd...6ba

Prøv lavkarbo! Jeg skal ikke legge om for resten av livet, men etter tre uker på lavkarbo er jeg overrasket over hvor lett det går, pluss man blir jo supermotivert av all vannvekten som går av i begynnelsen. Selv om det ikke er fett man mister er det utrolig motiverende å se at vekta stuper nedover i begynnelsen.

Tipset mitt er å tømme huset for alt som ikke er lavkarbo (jeg bare spiste opp alt jeg hadde av pasta osv.) og så handle inn MYE av det kan spise. Husk å telle kalorier.

Anonymkode: d3cf0...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv lavkarbo! Jeg skal ikke legge om for resten av livet, men etter tre uker på lavkarbo er jeg overrasket over hvor lett det går, pluss man blir jo supermotivert av all vannvekten som går av i begynnelsen. Selv om det ikke er fett man mister er det utrolig motiverende å se at vekta stuper nedover i begynnelsen.

Tipset mitt er å tømme huset for alt som ikke er lavkarbo (jeg bare spiste opp alt jeg hadde av pasta osv.) og så handle inn MYE av det kan spise. Husk å telle kalorier.

Anonymkode: d3cf0...296

Vannvekta forsvinner like bra på lavfett for min del. Gikk ned 2,2kg første uka etter ferien, tipper 1kg var vann siden jeg har fortsatt å gå ned 1,2kg pr. uke etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel gått opp ca 17 kg de siste fem årene, men samtidig så var jeg ganske tynn da jeg var 15 og hadde vel ikke tenkt å se slik ut resten av livet. Uansett har jeg en del for mange kilo nå, men synes det er helt utrolig vanskelig å slanke meg og får det vel egentlig ikke helt til, selv om jeg vet hva som må gjøres

Anonymkode: eaecd...6ba

Mange gjør dette veldig vanskelig for seg selv - jeg var en av dem, så jeg spør: Hva er din oppfatning av hva som må til for å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv lavkarbo! Jeg skal ikke legge om for resten av livet, men etter tre uker på lavkarbo er jeg overrasket over hvor lett det går, pluss man blir jo supermotivert av all vannvekten som går av i begynnelsen. Selv om det ikke er fett man mister er det utrolig motiverende å se at vekta stuper nedover i begynnelsen.

Tipset mitt er å tømme huset for alt som ikke er lavkarbo (jeg bare spiste opp alt jeg hadde av pasta osv.) og så handle inn MYE av det kan spise. Husk å telle kalorier.

Anonymkode: d3cf0...296

Det er det som er problemet mitt. Jeg bor ikke alene og har ingen kontroll med hva som finnes i skapene her. 

Anonymkode: eaecd...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, -jk- skrev:

Vannvekta forsvinner like bra på lavfett for min del. Gikk ned 2,2kg første uka etter ferien, tipper 1kg var vann siden jeg har fortsatt å gå ned 1,2kg pr. uke etter det. 

Vannvekt forsvinner uansett, men fordelen med lavkarbo er at jeg ikke er sulten i det hele tatt. Hvis jeg kun reduserer kaloriene blir jeg sulten og har lett for å sprekke. Derfor velger jeg heller lavkarbo en stund til. 

Anonymkode: d3cf0...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BMI på 32, altså fedme. Jeg bruker L/XL i bukser og topper. Jeg er overvektig, men føler meg på langt nær så feit som BMIen vil ha det til. Fettet legger seg jevnt over.

Anonymkode: 63c42...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vannvekt forsvinner uansett, men fordelen med lavkarbo er at jeg ikke er sulten i det hele tatt. Hvis jeg kun reduserer kaloriene blir jeg sulten og har lett for å sprekke. Derfor velger jeg heller lavkarbo en stund til. 

Anonymkode: d3cf0...296

Igjen stikk motsatt her. Med magre produkter kan jeg spise såpass store mengder at jeg er mett i lang tid. Med fet mat blir mengdene mye mindre og jeg blir fort sulten. Så dette er ganske individuelt. 

F.eks kan jeg til lunsj spise 600g lapskaus, gir kun 500kcal og holder veldig lenge. Eller risengrynsgrøt laget på 6dl ekstra lettmelk, 3 dl vann og 80g risengryn. 650kcal og holder en god stund. Legg på to brødmåletider (frokost og mellom lunsj/middag) på 250-275kcal (to skiver grovbrød med jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker) så kan jeg fortsatt spise 650-850kcal til middag og være innenfor 1850 kcal totalt. Uten å være videre sulten på noe tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er lett å se seg blind på sin egen overvekt. Jeg har selv vært der, og følte meg aldri feit, selv med en BMI på 28. Jeg tenker at det er bra at vi har et godt selvbilde, og ikke hater kroppen vår. Men det er viktig å være realistiske oppi det hele: En BMI på nesten 30 er ikke sunt. Uansett hvordan vi ser ut og bærer kiloene våre så er det ikke bra for kroppen å ligge oppmot kategorien "fedme". 

Jeg har klart å gå ned noen kilo, og føler meg allerede så veldig mye bedre. Jeg vet ikke hvor gammel du er, TS, men jeg er snart 40 og hadde virkelig begynt å kjenne overvekten på kroppen. Det meste verket, og jeg fikk problemer med knærne under trening. Jeg var nødt å gå ned i vekt for å holde meg frisk.

Så ja, fint at du har en sunn selvfølelse, men ikke lur deg selv.

Anonymkode: f68f5...8a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en BMI på ca 29. Dette ligger jo veldig nært grensen for fedme, men samtidig så føler jeg egentlig ikke at jeg er  feit. Nå kan jo BMI være ganske diffust og sånn fordi det ikke tar hensyn til muskler, men jeg har ikke sånn kjempemye muskler og derfor gjelder ikke det i mitt tilfelle. Men hvordan tenker dere at en person med BMI på litt over 29 er? Feks når det gjelder strl på klær og sånn. 

Jeg sier ikke at jeg ikke er overvektig, for det er jeg, og jeg skulle gjerne gått ned noen kilo for å være helt komfortabel med kroppen min, men samtidig så hadde jeg ikke tenkt at jeg var såpass mye overvektig. Det er mulig jeg bare har blitt blind på meg selv da, eller? 

Anonymkode: eaecd...6ba

BMI og klesstørrelse går ikke sammen som hånd i hanske, det er individuelt!

Det har litt med kroppssammensetningen - f.eks. kan du ha stooor mage, men være slank ellers, eller stooor byste og slank ellers, eller stooor rumpe og store lår og slank ellers, eller jevnt over litt ekstra her og der...

F.eks. selv så har jeg alltid hatt stor byste og litt mage, så jeg har brukt topper som har vært en-to klesstr større enn underdel. 

Det har også litt å si hvor høy du er. 

En som er høy og har høy BMI må ofte ha en klesstr større enn en som er lavere men har samme bmi.

Du kan like godt bruke M som L, det spørs hvordan kroppen din er bygget. Kanskje har du kraftige skuldre, tung beinbygning, muskler...

Selv har jeg større BMI enn deg, men bruker fortsatt L-XL i klær.
Noen med samme BMI hadde kanskje måttet opp til XXL og mer.
 

Anonymkode: e440d...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BMI og klesstørrelse går ikke sammen som hånd i hanske, det er individuelt!

Det har litt med kroppssammensetningen - f.eks. kan du ha stooor mage, men være slank ellers, eller stooor byste og slank ellers, eller stooor rumpe og store lår og slank ellers, eller jevnt over litt ekstra her og der...

F.eks. selv så har jeg alltid hatt stor byste og litt mage, så jeg har brukt topper som har vært en-to klesstr større enn underdel. 

Det har også litt å si hvor høy du er. 

En som er høy og har høy BMI må ofte ha en klesstr større enn en som er lavere men har samme bmi.

Du kan like godt bruke M som L, det spørs hvordan kroppen din er bygget. Kanskje har du kraftige skuldre, tung beinbygning, muskler...

Selv har jeg større BMI enn deg, men bruker fortsatt L-XL i klær.
Noen med samme BMI hadde kanskje måttet opp til XXL og mer.
 

Anonymkode: e440d...bc0

Enig i dette, hadde lyst til å si det samme! Men da får jeg bare føye til - at klesstørrelse også kan variere med merke/modell/stil/hvor du kjøper klær, og hvor tettsittende plaggene er.

Selv bærer jeg ikke kiloene bra, jeg ser uggen og matlei ut når jeg befinner meg i kategorien "overvektig" :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er lett å se seg blind på sin egen overvekt. Jeg har selv vært der, og følte meg aldri feit, selv med en BMI på 28. Jeg tenker at det er bra at vi har et godt selvbilde, og ikke hater kroppen vår. Men det er viktig å være realistiske oppi det hele: En BMI på nesten 30 er ikke sunt. Uansett hvordan vi ser ut og bærer kiloene våre så er det ikke bra for kroppen å ligge oppmot kategorien "fedme". 

Jeg har klart å gå ned noen kilo, og føler meg allerede så veldig mye bedre. Jeg vet ikke hvor gammel du er, TS, men jeg er snart 40 og hadde virkelig begynt å kjenne overvekten på kroppen. Det meste verket, og jeg fikk problemer med knærne under trening. Jeg var nødt å gå ned i vekt for å holde meg frisk.

Så ja, fint at du har en sunn selvfølelse, men ikke lur deg selv.

Anonymkode: f68f5...8a7

Jeg er 20. Greia er vel at den eneste grunnen til at jeg føler at jeg må slanke meg er fordi samfunnet har skapt dette presset med å se slank ut for å se bra ut. Jeg har egentlig ikke noe problemer med kroppen min. Jeg føler meg grei i klær, og jeg har ingen problemer med å trene 4-5 dager i uka. Tror kanskje også at det er derfor det er så vanskelig å slanke seg, fordi jeg egentlig ikke har noe behov for det, men samtidig føler at jeg må. 

Anonymkode: eaecd...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 20. Greia er vel at den eneste grunnen til at jeg føler at jeg må slanke meg er fordi samfunnet har skapt dette presset med å se slank ut for å se bra ut. Jeg har egentlig ikke noe problemer med kroppen min. Jeg føler meg grei i klær, og jeg har ingen problemer med å trene 4-5 dager i uka. Tror kanskje også at det er derfor det er så vanskelig å slanke seg, fordi jeg egentlig ikke har noe behov for det, men samtidig føler at jeg må. 

Anonymkode: eaecd...6ba

Jeg skjønner deg godt, men greia er at den overvekten ikke er bra for kroppen i det lange løp. Du vil komme til å merke det med årene. Og det er lettere å gjøre noe med det mens du er ung og sprek. Du trenger jo ikke bli tynn, bare få en litt sunnere BMI.

Men ja, det er din kropp, og om ikke motivasjonen er der, så nytter det ikke hva andre sier.

Anonymkode: f68f5...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt, men greia er at den overvekten ikke er bra for kroppen i det lange løp. Du vil komme til å merke det med årene. Og det er lettere å gjøre noe med det mens du er ung og sprek. Du trenger jo ikke bli tynn, bare få en litt sunnere BMI.

Men ja, det er din kropp, og om ikke motivasjonen er der, så nytter det ikke hva andre sier.

Anonymkode: f68f5...8a7

Ja, kanskje. Jeg bare skjønner ikke hvordan jeg skal klare det. Har utrolig dårlig viljestyrke når det gjelder mat. Kanskje det blir enklere når jeg flytter for meg selv. Skal uansett snart i militæret, og det er vel en god mulighet til å gå ned i vekt, hehe :)

Anonymkode: eaecd...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

BMI og klesstørrelse går ikke sammen som hånd i hanske, det er individuelt!

Det har litt med kroppssammensetningen - f.eks. kan du ha stooor mage, men være slank ellers, eller stooor byste og slank ellers, eller stooor rumpe og store lår og slank ellers, eller jevnt over litt ekstra her og der...

F.eks. selv så har jeg alltid hatt stor byste og litt mage, så jeg har brukt topper som har vært en-to klesstr større enn underdel. 

Det har også litt å si hvor høy du er. 

En som er høy og har høy BMI må ofte ha en klesstr større enn en som er lavere men har samme bmi.

Du kan like godt bruke M som L, det spørs hvordan kroppen din er bygget. Kanskje har du kraftige skuldre, tung beinbygning, muskler...

Selv har jeg større BMI enn deg, men bruker fortsatt L-XL i klær.
Noen med samme BMI hadde kanskje måttet opp til XXL og mer.
 

Anonymkode: e440d...bc0

Skulle si det samme.Jeg er 172 og veier 58kg, men jeg bruker str L i overdeler.

Anonymkode: 3bb12...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...