Gå til innhold

Synes du det er en menneskerett og ha et sted å bo ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de lar vi bare fryse ihjel?

Anonymkode: 8a309...15a

Jeg trur de fleste velger å ta i et tak før de fryser i hjel, dersom det er alternativet. Men at mange har det litt for godt i Norge. (Jeg snakker da om NAV generasjonen, og ikke om flyktninger, før det blir en debatt rundt det...) 

Anonymkode: cadff...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig tenker jeg at det er en menneskerett å ha et sted å bo i den forstand at man er beskyttet mot vær og vind. Som det også blir kommentert lenger opp så mener jeg og det er forskjell på å eie sitt eget bosted og å ha et sted å bo. Heller ikke alle trenger å bo i palasser, men her handler det om at kriminelle har rett på å bo i fengselet for eksempel. Personer som ikke har råd til et sted å bo har rett på hjelp slik at de får et sted å bo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. Enig med denne.

Artikkel 25. Levestandard

1. Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære, og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, sykdom, arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke er herre over.

 

Anonymkode: 1664c...39a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren

Ja! Alle har rett på et sted å bo! Synes det er for jævlig av Norge at det finnes så mange uteliggere. Gi de et sted å bo for faen! Bruk pengene på det i stedet for innvandrere og utlandet. Vårt eget land og våre egne landsmenn først og fremst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en menneskerett å ha muligheten til å ha et sted man kan sove, ha tilgang til toalett og dusj/bad og mulighet for å spise/lage enkel mat. Men litt kinkig likevel, for om jeg sier at ei alenemor har rett til et trygt sted å bo, med minst to soverom, kjøkken og bad osv, så sier jeg også at alle mennesker i hele verden har rett til det. Og det syns jeg jo, men... Da blir det plutselig litt mer komplekst.

Anonymkode: 66e09...df2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sjørøveren
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trur de fleste velger å ta i et tak før de fryser i hjel, dersom det er alternativet. Men at mange har det litt for godt i Norge. (Jeg snakker da om NAV generasjonen, og ikke om flyktninger, før det blir en debatt rundt det...) 

Anonymkode: cadff...3cf

Tro meg! Flyktninger er de som har det best i Norge. Ikke de som får hjelp av NAV. Det må i så fall være noen få som får det så godt. Eller så er vi noen få som ikke har fått det så godt selv om vi har fått hjelp fra NAV. Da må det være NAV som favoritiserer folk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det er en menneskerett og ha et sted å bo ?

Anonymkode: 1d4cc...31e

Nei selvsagt ikke. Ingen har rett til noe som helst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at alle som forventer noe bør jobbe for det. Ingen bør forlange å få noe gratis. 

En del av det å bo i en velferdsstat betyr at de som ikke klarer å jobbe - de eldre og de veldig syke - får hjelp, det betaler jeg med glede skatt for. Men de som bare ikke gidder har ikke rett på noe som helst. 

Anonymkode: cadff...3cf

Folk som ikke klarer å jobbe pga sykdommer må få det gratis. Nav er streng. Skal liksom være det.. Kommer an på hvem som jobber der så klart.. Så hvem som helst får ikke hjelp. Man får ikke hjelp uten grunn. Da må det være venner og kjente som sitter i Nav og gir de penger for de er for lat til å jobbe.

Endret av Sjørøveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blondie65 skrev:

Når ble det ikke en menneskerett å ha en bolig? Det er til og med en menneskerett å eie bolig.

Se artikkel 17 og 22 Menneskerettighetene.

Så hva mente du egentlig trådstarter?

Nå synes jeg du mistolker. At man har rett til å eie eiendom betyr ikke at man har krav på å få en bolig. Artikkel 22 sier heller ikke noe om et sted å bo, så det blir også et fortolkingsspørsmål, selv om det jo nesten sier seg selv at man trenger et sted å bo i et land som Norge.

Anonymkode: d0467...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trur de fleste velger å ta i et tak før de fryser i hjel, dersom det er alternativet. Men at mange har det litt for godt i Norge. (Jeg snakker da om NAV generasjonen, og ikke om flyktninger, før det blir en debatt rundt det...) 

Anonymkode: cadff...3cf

Jeg er nok en av de du mener har det altfor godt, siden jeg bor i kommunal bolig og mottar AAP på fjerde året. 

Å ta i et tak før man fryser i hjel, vel. Når man først står der uten arbeid, økonomiske midler eller bosted er det ikke så mye man kan gjøre. Eller mener du man skal prostituere seg eller begå kriminalitet for å skaffe til veie midler?

Anonymkode: d0467...ca1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sjørøveren skrev:

Ja! Alle har rett på et sted å bo! Synes det er for jævlig av Norge at det finnes så mange uteliggere. Gi de et sted å bo for faen! Bruk pengene på det i stedet for innvandrere og utlandet. Vårt eget land og våre egne landsmenn først og fremst!!

De som bor på gata i Norge velger det selv. Tror du har misforstått litt angående dette.

Anonymkode: d0467...ca1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sjørøveren skrev:

Ja! Alle har rett på et sted å bo! Synes det er for jævlig av Norge at det finnes så mange uteliggere. Gi de et sted å bo for faen! Bruk pengene på det i stedet for innvandrere og utlandet. Vårt eget land og våre egne landsmenn først og fremst!!

De som er uteliggere i Norge er det sjelden fordi de har vært helt uten tilbud. Det er gjerne snakk om rus og andre problemer som gjør dem nærmest umulig å bosette, for de kan eller vil ikke tilpasse seg i den grad det er nødvendig for å kunne ha et bosted. Det er ikke innvandrernes skyld i det hele tatt, men jeg er enig i at det er jævlig at det finnes mennesker som bor på gata i dette rike landet.

Jeg vet ikke hvordan disse kunne bodd for å få det til å fungere sånn noenlunde, for steder med bemanning er dyre og da må de kunne stille krav til beboerne som får plass. Kanskje det kunne fungert med flere enkle ubemannede sosialboliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De som bor på gata i Norge velger det selv. Tror du har misforstått litt angående dette.

Anonymkode: d0467...ca1

Tror du innerst inne folk velger det selv? Nei. Har en venn/kjenning som har bodd på gata (og hadde det ikke vert for moren min og nav så hadde jeg også bodd på gata, pga jeg kastet bort pengene på rus for å få føle litt lykke). Han ville det ikke, men hadde ikke noe valg. Fikk ikke bo noen sted og hadde ikke råd til noe. Det samme med de han møtte på gata. Som også bodde ute. Ikke noe de vil og velger selv. Det skjer for livet er så jævlig urettferdig (kun de lykkeligste og rikeste som får det best). Mennesker må kunne hjelpe hverandre i stedet for å være så jævla egoistiske og selvdiggere. Folk er sånn: MEG MEG MEG! 

Så nei alle som bor på gata i Norge velger det IKKE selv. 

Heldigvis fikk denne kjenningen av meg hjelp tilslutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, antbug skrev:

Jeg vet ikke hvordan disse kunne bodd for å få det til å fungere sånn noenlunde, for steder med bemanning er dyre og da må de kunne stille krav til beboerne som får plass. Kanskje det kunne fungert med flere enkle ubemannede sosialboliger.

Utrolig mange av de som velger å bo på gata vil ikke bo på steder med bemanning og de vil heller bruke pengene de får (ofte uføretrygd) på rus og ikke et sted å bo, man må jo betale en eller annen andel av husleia si hvis man bor i kommunal bolig.

At det er ille er jeg enig i. Det burde vært et bedre tilbud til disse også. 

Anonymkode: d0467...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sjørøveren
3 minutter siden, antbug skrev:

De som er uteliggere i Norge er det sjelden fordi de har vært helt uten tilbud. Det er gjerne snakk om rus og andre problemer som gjør dem nærmest umulig å bosette, for de kan eller vil ikke tilpasse seg i den grad det er nødvendig for å kunne ha et bosted. Det er ikke innvandrernes skyld i det hele tatt, men jeg er enig i at det er jævlig at det finnes mennesker som bor på gata i dette rike landet.

Jeg vet ikke hvordan disse kunne bodd for å få det til å fungere sånn noenlunde, for steder med bemanning er dyre og da må de kunne stille krav til beboerne som får plass. Kanskje det kunne fungert med flere enkle ubemannede sosialboliger.

Det er kanskje ikke innvandrere sin feil, men det er innvandrer elskerne sin feil. De kan gi litt penger til de som har dårlig råd i eget land, i stedet for innvandrere! Ikke alle blir uteligger pga rus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sjørøveren skrev:

Tror du innerst inne folk velger det selv? Nei. Har en venn/kjenning som har bodd på gata (og hadde det ikke vert for moren min og nav så hadde jeg også bodd på gata, pga jeg kastet bort pengene på rus for å få føle litt lykke). Han ville det ikke, men hadde ikke noe valg. Fikk ikke bo noen sted og hadde ikke råd til noe. Det samme med de han møtte på gata. Som også bodde ute. Ikke noe de vil og velger selv. Det skjer for livet er så jævlig urettferdig (kun de lykkeligste og rikeste som får det best). Mennesker må kunne hjelpe hverandre i stedet for å være så jævla egoistiske og selvdiggere. Folk er sånn: MEG MEG MEG! 

Så nei alle som bor på gata i Norge velger det IKKE selv. 

Heldigvis fikk denne kjenningen av meg hjelp tilslutt. 

Dette er bare tull. Oppsøker man NAV får man hjelp til nødinnkvartering, på sikt kan man få tildelt kommunal bolig eller lignende.

Ja, det er ille her i Oslo og det er veldig vanskelig å for eksempel flytte fra hospits til hospits, men man har faktisk et valg. Din venn gadd bare ikke benytte seg av valgene sine.

Anonymkode: d0467...ca1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Når ble det ikke en menneskerett å ha en bolig? Det er til og med en menneskerett å eie bolig.

Se artikkel 17 og 22 Menneskerettighetene.

Så hva mente du egentlig trådstarter?

Artikkel 17 og 22 dreier seg ikke om bolig, men om hhv. generell rett til å eie ting og om generell rett til sosial trygghett. Artikkel 25 omfatter derimot retten til et sted å bo (men ikke til å eie det), slik denne AB'en påpeker: 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. Enig med denne.

Artikkel 25. Levestandard

1. Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære, og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, sykdom, arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke er herre over.

 

Anonymkode: 1664c...39a

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du mistolker. At man har rett til å eie eiendom betyr ikke at man har krav på å få en bolig. Artikkel 22 sier heller ikke noe om et sted å bo, så det blir også et fortolkingsspørsmål, selv om det jo nesten sier seg selv at man trenger et sted å bo i et land som Norge.

Anonymkode: d0467...ca1

Mens dette igjen blir nesten riktig, siden retten til bolig omfattes av artikkel 25. 

Sånn generelt, som et svar på TS' spørsmål: Hvorvidt vi på Kvinneguiden mener et sted å bo eller ikke er en menneskerett er temmelig irrelevant, siden denne retten er stadfestet i FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. Den er sånn sett ikke avhengig av enkeltmenneskers mening. 

Anonymkode: 16c8f...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mange av de som velger å bo på gata vil ikke bo på steder med bemanning og de vil heller bruke pengene de får (ofte uføretrygd) på rus og ikke et sted å bo, man må jo betale en eller annen andel av husleia si hvis man bor i kommunal bolig.

At det er ille er jeg enig i. Det burde vært et bedre tilbud til disse også. 

Anonymkode: d0467...ca1

Ja, nettopp. De kan eller vil ikke tilpasse seg gjeldende regler. Betale må man jo, og med mindre de har verge som styrer pengene kan det fort bli tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...