Gå til innhold

Er så lei av late kollegaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynner å lure på om det er jeg som er problemet.

I går var vi for eksempel fire stykker på jobb. Ei som stod i kassa, en fagperson, vakthavende, og så meg. Fagperson og vakthavende starter dagen med å sitte nærmere en time på bakrommet å småprate, før begge forsvinner i va to timer. Vi får ikke tak i dem på telefonen og de er ingen steder i bygget. Dette er voksne damer, faste ansatte. Jeg blir litt paff egentlig.

Og jeg synes det er sånn de fleste steder jeg har jobbet. Skal man ha en halvtime matpause blir det til en time. Kommer det noen man kjenner innom butikken er det null stress å stå å prate skit med vedkommende i over en time. Røykepauser varer i 30-40 minutter, de ignorerer jobbtelefonen når den ringer, står å prater og prater med hverandre ute i butikk uten at de egentlig får gjort noe som helst i løpet av dagen. 

Jeg liker å tenke at det blir bedre når jeg er ferdig utdannet, og får en bedre betalt jobb, og en jobb der også kollegaene mine viser en viss entusiasme for det vi driver med. 

Eller et det sånn som dette overalt? 

Anonymkode: e5a51...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja de fleste steder jeg har jobbet har det til dels vært sånn. Jobber nå på sykehus og det er jo noen av de der også, og det er selvfølgelig de samme som roper høyest om hvor travelt det er 😝. Tror kanskje de som driver egen bedrift eller der profitten står og faller på arbeidsinnsatsen er der det er mindre "late" ansatte. Men det er bare min oppfatning da. 

Anonymkode: 14536...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en stor bedrift. De som ikke yter blir bedt om å finne seg noe annet ganske raskt (de har sine virkemidler). 

Blir belønnet med lønnsopprykk, bonuser og fleksibilitet dersom man står på, er positiv og alltid tar telefonen. Håper det er slik i de fleste yrker - at innsats alltid blir belønnet på sikt. 

Anonymkode: 0f464...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen litt høyere opp i systemet, som du kan snakke med om slike ting?

Anonymkode: a78b8...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke liker jobben sin, så blir det raskt sånn. Det er forskjell på å jobbe der midlertidig med viten om at du kommer til å få noe bedre etter utdanning, og det å jobbe der "hele livet". Allikevel krever mennesker i feite jobber med spennende dager at de i kassa skal være superglade fordi de jobber der og alltid betjene dem med et smil. Priviligerte faener

Anonymkode: b6c11...bb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt på noen unnasluntrerne i arbeidslivet. Er ledelsen dårlig så blir de værende, fungerer ledelsen så forsvinner de kjapt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

80-20 regelen, dvs. 80% av ansatte gjør 20% av jobben og de resterende 80% gjøres av de mest arbeidsvillige 20% ansatte. Ja, det er sånn mange steder. 

Anonymkode: c437e...6a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil om at det er mange som benytter enhver anledning til å gjøre så lite som mulig, men er du sikker på at de to satt og småpratet og så stakk av og tok seg pause? Med ulike stillinger følger det med ulike arbeidsoppgaver, og det du tror var småprating kan for eksempel ha vært en planleggingssamtale eller en gjennomgang av sist ukes drift. Kanskje de gikk fordi de hadde møter med forhandlere eller lignende. Hvis det er avgjørende å ha alle til hånds til enhver tid bør dere ta et møte og foreslå nye rutiner for å holde oversikt over alles bevegelser, men det er helt normalt at folk som ikke har som oppgave å stå i kassa ikke alltid er å se i butikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner de som ikke gidder overalt. Vi var flere vikarer i en stor bedrift der 3 av de hadder røykepauser hver time. Vi var på kundesenteret hvor vi tok telefoner. Røykepausene varte 15-20 min hver gang. Kundesenteret hadde åpnet til seint på kveld og vi roterte på arbidstiden. Hun ene forsvant den ene dagen og ingen skjønte hvor hun ble av. Hun hadde gått hjem for hun var sliten!! Det endte med at jeg måtte ta hennes vakt og jobba 12 time den dagen. Tok henne for meg og sa at sånn gjør man ikke. Det endte med at alle vikarene fikk sparken, jeg var den eneste som fikk forlenga kontrakten. Man stikker ikke av når det er hektisk man er på jobb for og gjøre jobben sin ikke og sladre og røyke hele dagen. Jg fikk en aen jobb med direkte kundekontakt i samme bedrift og fikk gode referanser da jeg sluttet. I den siste jobben var det viktig at vi fikk avbrekk men det foregikk i rotasjon med de andre jeg jobba med og det fungerte fint. 

Anonymkode: eecb4...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, antbug skrev:

Ikke tvil om at det er mange som benytter enhver anledning til å gjøre så lite som mulig, men er du sikker på at de to satt og småpratet og så stakk av og tok seg pause? Med ulike stillinger følger det med ulike arbeidsoppgaver, og det du tror var småprating kan for eksempel ha vært en planleggingssamtale eller en gjennomgang av sist ukes drift. Kanskje de gikk fordi de hadde møter med forhandlere eller lignende. Hvis det er avgjørende å ha alle til hånds til enhver tid bør dere ta et møte og foreslå nye rutiner for å holde oversikt over alles bevegelser, men det er helt normalt at folk som ikke har som oppgave å stå i kassa ikke alltid er å se i butikken. 

Nei, det er ikke slik hos oss. Rutinene vi har på helg sier at alle skal være ute i butikk. Den ene av dem har en egen avdeling hun skal oppholde seg i nettopp fordi hun er en fagperson som skal være tilgjengelig for spørsmål, både fra andre ansatte og ikke minst kunder. De har absolutt ingen grunn til å forsvinne fra arbeidsplassen på en lørdags formiddag, og vi har regler som sier at ingen skal oppholde seg på kontor eller bakrom i helgene, det er det som er rutinene våre, de bare driter i det.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen litt høyere opp i systemet, som du kan snakke med om slike ting?

Anonymkode: a78b8...0b0

Joda, jeg har vurdert å ta det opp med sjefen min, men jeg er bare deltidsansatt og knappest det, så det føles rart å skulle angi faste ansatte som har et vesentlig bedre forhold til sjefen enn det jeg har. Dessuten har vi en dårlig sjef, og det er viktigere for meg å ha gode referanser enn å få rett. Jeg leter heller etter ny jobb, de fortjener ikke innsatsen min der jeg jobber nå :P 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man ikke liker jobben sin, så blir det raskt sånn. Det er forskjell på å jobbe der midlertidig med viten om at du kommer til å få noe bedre etter utdanning, og det å jobbe der "hele livet". Allikevel krever mennesker i feite jobber med spennende dager at de i kassa skal være superglade fordi de jobber der og alltid betjene dem med et smil. Priviligerte faener

Anonymkode: b6c11...bb8

Hvis man ikke liker jobben sin så tar man tak i sitt eget liv og prøver å gjøre noe med det. Jeg har null respekt for folk som er blottet for både arbeids- og tiltalslyst, med mindre det foreligger en diagnose, og latskap er ikke en diagnose. Svært få forventer at du skal være "superglad" for å ha et lavtlønnsyrke, men det minste man burde kunne forvente er at du utfører den jobben du er ansatt til å gjøre, verken mer eller mindre. 

Anonymkode: e5a51...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...