Gå til innhold

Kredittkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei i familien min er 19 år og har kredittkortgjeld. Hun jugde på søknaden og sa at hun tjente mer enn hun gjør, hun har ingen inntekt. Nå blir hun anmeldt for kredittkort svindel med mindre hun betaler 30000 innen noen dager. Er dette riktig? 

Anonymkode: 29e21...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei i familien min er 19 år og har kredittkortgjeld. Hun jugde på søknaden og sa at hun tjente mer enn hun gjør, hun har ingen inntekt. Nå blir hun anmeldt for kredittkort svindel med mindre hun betaler 30000 innen noen dager. Er dette riktig? 

Anonymkode: 29e21...590

Sjekker ikke kredittkort-selskapet hvor mye en person faktisk har i inntekter, før de sender ut kredittkortene sine? :P

Anonymkode: c00f3...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det være sant. 

Når man tegner en avtale, enten låneavtale med banken, eller avtale med kredittkortselskap, signerer man på en avtale. I denne avtalen bekrefter du en rekke forhold om egen økonomi. Om du blir tatt i å bryte avtalen har de rett til å kreve tilbakebetaling umiddelbart, eller tvangssalg dersom det er tatt pant i eiendeler eller bolig. 

I tillegg kan man bli anmeldt, og det vil følge fremtidig kredittvurdering og rulleblad. Det vil si at man kan ødelegge for fremtidige lån, innreise i USA, en god del karrieremuligheter, og så videre. 

Anonymkode: 98a9f...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei i familien min er 19 år og har kredittkortgjeld. Hun jugde på søknaden og sa at hun tjente mer enn hun gjør, hun har ingen inntekt. Nå blir hun anmeldt for kredittkort svindel med mindre hun betaler 30000 innen noen dager. Er dette riktig? 

Anonymkode: 29e21...590

Å oppgi bevisst feile opplysninger ved søknad om kreditt er dokumentfalsk og straffes deretter. Opplysningene blir sjekket ved søknad så dette har de nok oppdaget før de har tilkjent henne kreditt. Uansett om hun betaler eller ikke så må hun regne med å bli anmeldt for dokumentfalsk og ta sin straff. 

Anonymkode: f74d6...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å oppgi bevisst feile opplysninger ved søknad om kreditt er dokumentfalsk og straffes deretter. Opplysningene blir sjekket ved søknad så dette har de nok oppdaget før de har tilkjent henne kreditt. Uansett om hun betaler eller ikke så må hun regne med å bli anmeldt for dokumentfalsk og ta sin straff. 

Anonymkode: f74d6...1ca

Dette er jo litt feil. Du kan helt fint oppgi at du mener at din månedlige inntekt er en million kroner, men en av to følgende vil skje: Enten så sjekker de tidligere års skattelikninger, og finner ut at du enten snakker sant, eller at du i det minste tidligere år har hatt en tilsvarende inntekt, eller så ber de deg bevise dette med lønnslipper. Kan du ikke bekrefte det, så vil du heller ikke få kreditt. Jeg har aldri hørt om noen har fått en trussel om å betale et skyhøyt beløp for å "unngå en anmeldelse". Det ville i såfall vært en flau affære for kredittgiver. Jeg kunne til nøds sett for meg at du ved å signere på en bevisst feilaktig inntektsbeskrivelse gjorde deg forpliktet til å dekke kredittgivers kostnad ved behandling av søknaden, men det er jo milevis, for ikke å si tusenvis fra tredve tusen.

 

Dette høres jo heller ut som en halvkvedet hvit løgn for å dekke over noe, f.eks en oppsagt kredittavtale som er varslet oversendt forliksrådet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjompen skrev:

Dette er jo litt feil. Du kan helt fint oppgi at du mener at din månedlige inntekt er en million kroner, men en av to følgende vil skje: Enten så sjekker de tidligere års skattelikninger, og finner ut at du enten snakker sant, eller at du i det minste tidligere år har hatt en tilsvarende inntekt, eller så ber de deg bevise dette med lønnslipper. Kan du ikke bekrefte det, så vil du heller ikke få kreditt. Jeg har aldri hørt om noen har fått en trussel om å betale et skyhøyt beløp for å "unngå en anmeldelse". Det ville i såfall vært en flau affære for kredittgiver. Jeg kunne til nøds sett for meg at du ved å signere på en bevisst feilaktig inntektsbeskrivelse gjorde deg forpliktet til å dekke kredittgivers kostnad ved behandling av søknaden, men det er jo milevis, for ikke å si tusenvis fra tredve tusen.

 

Dette høres jo heller ut som en halvkvedet hvit løgn for å dekke over noe, f.eks en oppsagt kredittavtale som er varslet oversendt forliksrådet. 

Du svarer på mitt innlegg og viser til at det er feil. Hva er feil?

Anonymkode: f74d6...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer på mitt innlegg og viser til at det er feil. Hva er feil?

Anonymkode: f74d6...1ca

At det er dokumentfalsk og kan straffeforfølges. Hvor mange som har trikset med kredittkortsøknaden din har du hørt om at faktisk er straffeforfulgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjompen skrev:

At det er dokumentfalsk og kan straffeforfølges. Hvor mange som har trikset med kredittkortsøknaden din har du hørt om at faktisk er straffeforfulgt?

Blir det oppdaget at noen jukser med kredittkortsøknaden sin, så anmelder kredittinstitusjonen omgående. Denne typen saker blir behandlet på lik linje med trygdesvindel og ikke henlagt av politiet. Hvilken annen paragraf enn dokumentfalsk mener du politiet skal bruke? 

Anonymkode: f74d6...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg mener at det var selvfølgelig galt av hun å juge på søknaden sin, og hun skulle aldri hatt kredittkort da hun ikke har mulighet til å betale tilbake. Hun satt seg i knipa under russetiden. Men sjekker ikke kredittselskapene opplysninger før de gir lånet? Er det riktig å anmelde hun? 

Hva blir resultatet av anmeldelsen? 

Anonymkode: 29e21...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok ikke anmeldes.

Dokumentfalsk er det vel først hvis hun hadde forfalsket dokumentasjonen på opplysningene hun ga til banken. For eksempel forfalsket selvangivelse eller lønnslipper.

Så vidt jeg vet, så opererer de fleste kredittkortselskaper med et søknadskjema på nett hvor man fyller inn opplysninger.

Disse opplysningene går, så vidt jeg vet, ikke under regelene om dokumentfalsk og bedrageri.

Dette er nok et helt ordinært lånemislighold. Banken må selv ta risikoen ved å ikke innhente dokumentasjon på opplysningene de fikk før de ga ut lån.

Anonymkode: 6de31...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fjompen skrev:

Dette er jo litt feil. Du kan helt fint oppgi at du mener at din månedlige inntekt er en million kroner, men en av to følgende vil skje: Enten så sjekker de tidligere års skattelikninger, og finner ut at du enten snakker sant, eller at du i det minste tidligere år har hatt en tilsvarende inntekt, eller så ber de deg bevise dette med lønnslipper. Kan du ikke bekrefte det, så vil du heller ikke få kreditt. Jeg har aldri hørt om noen har fått en trussel om å betale et skyhøyt beløp for å "unngå en anmeldelse". Det ville i såfall vært en flau affære for kredittgiver. Jeg kunne til nøds sett for meg at du ved å signere på en bevisst feilaktig inntektsbeskrivelse gjorde deg forpliktet til å dekke kredittgivers kostnad ved behandling av søknaden, men det er jo milevis, for ikke å si tusenvis fra tredve tusen.

 

Dette høres jo heller ut som en halvkvedet hvit løgn for å dekke over noe, f.eks en oppsagt kredittavtale som er varslet oversendt forliksrådet. 

Hun har vel sannsynligvis vært så smart at hun har:

  • Løyet om hvor mye hun tjener
  • Lånt 30 000 uten å være i stand til å betale
  • Misligholdt avtalen for så å fortelle dem at hun ikke tjener penger og derfor ikke kan betale
  • Kredittkortselskapet blir tvunget til å true med å anmelde dersom pengene ikke betales tilbake, slik at de kan heve avtalen

Jeg regner med det er ganske nært det som har skjedd. Kredittkortselskapene lar bevisst være å be om dokumentasjon på inntekt, og innvilger en god del kreditt uten inntekt (du klarer lett å få 70-90 000 i kreditt uten inntekt og uten lignet inntekt eller formue uten dokumentasjon). Så lenge man betaler er sannsynligheten for at man får problemer liten, men hvis man lyver på søknaden, driter i å betale, så blir man garantert tatt.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg mener at det var selvfølgelig galt av hun å juge på søknaden sin, og hun skulle aldri hatt kredittkort da hun ikke har mulighet til å betale tilbake. Hun satt seg i knipa under russetiden. Men sjekker ikke kredittselskapene opplysninger før de gir lånet? Er det riktig å anmelde hun? 

Hva blir resultatet av anmeldelsen? 

Anonymkode: 29e21...590

De sjekker ligningen, men du trenger ikke lignet inntekt for å få lave beløp i kreditt. Å lyve på søknader og så ikke betale er jo bedrageri, det bør hun selvsagt anmeldes for.

Hun får vel samfunnstraff, en bot eller noe sånt.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok ikke anmeldes.

Dokumentfalsk er det vel først hvis hun hadde forfalsket dokumentasjonen på opplysningene hun ga til banken. For eksempel forfalsket selvangivelse eller lønnslipper.

Så vidt jeg vet, så opererer de fleste kredittkortselskaper med et søknadskjema på nett hvor man fyller inn opplysninger.

Disse opplysningene går, så vidt jeg vet, ikke under regelene om dokumentfalsk og bedrageri.

Dette er nok et helt ordinært lånemislighold. Banken må selv ta risikoen ved å ikke innhente dokumentasjon på opplysningene de fikk før de ga ut lån.

Anonymkode: 6de31...b2e

Jeg kan være tilbøyelig til å tro det ikke er dokumentforfalsk, men bedrageri er det definitivt.

Om du lyver skriftlig, muntlig, eller i et nettskjema har ingenting å si. Hun tilegnet seg penger under falske premisser uten intensjon om å betale de tilbake, det er bedrageri. Mislighold skjer i god tro, du har lønn og økonomi til å betjene lånet, men så skjer noe du ikke visste eller burde ha visst kom til å skje. 

Selvsagt slipper man ikke unna dokumentforfalsk bare fordi opplysningene ikke sjekkes. Hvis jeg søker jobb med falsk CV eller falske vitnemål vil jeg kunne bli dømt senere fordi jeg forfalsket dokumenter, selv om arbeidsgiver kunne eller burde ha sjekket dokumentene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 16.47, AnonymBruker skrev:

Ei i familien min er 19 år og har kredittkortgjeld. Hun jugde på søknaden og sa at hun tjente mer enn hun gjør, hun har ingen inntekt. Nå blir hun anmeldt for kredittkort svindel med mindre hun betaler 30000 innen noen dager. Er dette riktig? 

Anonymkode: 29e21...590

Ja, det er riktig. Hun er myndig, regnes som voksen, og har forsøkt å lure til seg penger hun vet hun ikke kan betale tilbake. Dette må hun stå for. Det er intet annet enn svindel, så jeg synes ikke synd på henne, og det bør ikke du heller.

Hun kan muligens redde seg fra det hele ved å få et lån av f.eks. foreldrene sine, men spørsmålet er om hun er like dårlig på å betale tilbake dem også, som kredittkortselskapet. Ting tyder jo på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv jobbet med søknader av kredittkort og forbrukslån i ca. 6 år, og for det første blir ikke slik informasjon sjekket opp i etter at kortet er sendt ut og det blir ikke brukt ressurser på anmeldelser av slike forhold.

Grunnen til at vi som bank spør om inntekt, er i hovedsak pga. at vi er underlagt en lov fra den norske stat. For å unngå at personer havner i økonomisk uføre, skal de kvalifisere til lånet/ kortet. Vi som banker ville helst sett å gitt ut kort under en lav sko, men da slår loven i bordet.

Ingen kredittkortselskap ville brukt tid og ressurser på å avdekke om inntekt ikke stemmer, så fremt kunden betaler mistebeløp hver mnd.

Anonymkode: 28d0e...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...