Gå til innhold

Tom for mel, hva kan jeg bruke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har så lyst til å lage brownies, men jeg har ikke hvetemel. Man trenger jo ikke så mye mel i brownies, så jeg lurte på om det er greit å bruke siktet rugmel? Det er det eneste jeg har. Er det noen som har peiling på om det går greit? 

Anonymkode: 16746...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaken blir nok veldig kompakt med rugmel, men det kan nok smake godt selv om :) Finnes også flere oppskrifter for brownies uten mel i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mandler liggende? Isåfall kan du lage mandelmel?

Anonymkode: 6007a...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror siktet rugmel vil fungere helt fint, og det vil også bidra til litt syrlig smak som kommer til å passe bra inn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også droppe melet helt.Det finnes mange oppskrifter på brownies helt uten mel

Anonymkode: c955f...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar dere! Jeg tok sjansen, og det gikk kjempefint, browniene ble kjempegode. Jeg føler at de kanskje mettet litt mer. Men jeg vet ikke. Gode var de hvertfall :) 

Anonymkode: 16746...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Najs :)

Vil du legge ut oppskriften du brukte? Kanskje jeg og skal prøve meg på litt sunnere rugmelbrownies en gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Audrey Hepburn skrev:

Jeg synes faktisk melfrie er best!

Tar gjerne en oppskrift på det også, om du har noe å anbefale :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marimba skrev:

Najs :)

Vil du legge ut oppskriften du brukte? Kanskje jeg og skal prøve meg på litt sunnere rugmelbrownies en gang :) 

Klart det :) Men jeg vet ikke helt hvor sunn den er med alt det sukkeret :P Den er veldig grei å lage hvis man er "tom for alt" :) 

3 egg
4 dl sukker
150 g smør
1,5 ts vaniljesukker
5 ss kakaopulver
2,25 dl mel (siktet rugmel)

Smelt smør, pass på at det ikke blir for varmt (mtp eggene). Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland det tørre sammen, og bland det tørre og smøret i eggedosisen om hverandre, bland til en jevn røre. Ha det i en liten form (ca halvparten av en langpanne).

Stekes på 180C, nederste rille. Mellom 15-35 minutter, alt ettersom hvor klissete du liker den. Jeg liker den best på 30 minutter, da er den forholdsvis fast, men fortsatt ganske klissete.

Anonymkode: 16746...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...