Gå til innhold

Tiggerbrev fra kreftforengen etter dødsfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidlgere hatt et godt forhold til kreftforeningen. Men nå opplevde jeg å få et tiggerbrev fra dem, der de fokserer på gamle som møter kreftdøden alene. De viser bilde av profilen til en ensom, gammel dame i et dunkelt miljø. Og bilde av en gammel, slitt lenestol som nå er tom. Brosyren beskriver eldre som ikke får nok mat, er ensomme, blir plassert i en dyster stue på ettermiddagen alene og lagt igjen etter noen timer. 

Hvorfor dette provoserer? Jo, det er bare et par uker siden jeg hadde begravelse for min gamle far. Selvsagt sørger jeg fortsatt. Så kreftforenngen må ha funnet meg i et register, og prøver å spille på min sorg og eventuelle skyldfølelse. 

De fokuserer altså ikke på å bekjempe kreft, finne bedre medisiner mot kreft. Nei, de fokuserer på ensomheten til gamle med kreft.

Dette minner stygt om foreldre som har mistet barn i krybbedød, og like etter får tiggerbrev fra krybbedødforeningen.

Har noen her opplevd det samme? 

Jeg har lyst til å klage, men vet ikke til hvem.

 

Anonymkode: 023b1...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner stygt om foreldre som har mistet barn i krybbedød, og like etter får tiggerbrev fra krybbedødforeningen.

 

De og du kobler sammen to hendelser som ikke har en sammenheng. 

Anonymkode: 36219...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes godt du kan klage. Kreftforeningen trår langt over grensa her. Kontakt kreftforeningen og si hva du mener.

Visste ikke at kreftregisteret var offentlig da, så det kan jo faktisk være tilfeldig også. Men likevel ikke greit med den form for tigging.

Anonymkode: 68b98...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreft-foreningen er vel ikke den eneste veldedige organisasjonen i Norge som holder på sånn...

Anonymkode: dd3b1...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, nå må du gi deg! Det er vel det dummeste innlegget jeg har lest hele uka! Hvilket register tror du liksom de skulle finne deg i? Og de fokuserer på MYE annet enn bare det du beskriver.

Du er utrolig ignorant, og jeg vil tro du er en sånnen som tror alt som skjer rundt deg handler om deg.

Anonymkode: e691d...288

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste ikke at kreftregisteret var offentlig da, så det kan jo faktisk være tilfeldig også.

Selvfølgelig er det tilfeldig. Hjelpes.

Anonymkode: 36219...f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes godt du kan klage. Kreftforeningen trår langt over grensa her. Kontakt kreftforeningen og si hva du mener.

Visste ikke at kreftregisteret var offentlig da, så det kan jo faktisk være tilfeldig også. Men likevel ikke greit med den form for tigging.

Anonymkode: 68b98...ecf

Ja, jeg skal klage til kteftforeningen. Men jeg lurer på om det er noen andre jeg kan klage til også. Hvem blir det som står over dem? Datatilsynet? Stortinget?

Jeg må også finne ut om organisasjoner har tilgang til kreftregisteret. Kreftforeningen støtter jo kreftforskning, og har kanskje tilgang den veien. Det kan vel også tenkes at dødsårsak registreres andre steder.

Anonymkode: 023b1...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kreft-foreningen er vel ikke den eneste veldedige organisasjonen i Norge som holder på sånn...

Anonymkode: dd3b1...3eb

Nei, som kjent så driver/drev krybedødforeningen også med dette. Godt mulig det er fler. Kjenner du til noen?

Anonymkode: 023b1...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, nå må du gi deg! Det er vel det dummeste innlegget jeg har lest hele uka! Hvilket register tror du liksom de skulle finne deg i? Og de fokuserer på MYE annet enn bare det du beskriver.

Du er utrolig ignorant, og jeg vil tro du er en sånnen som tror alt som skjer rundt deg handler om deg.

Anonymkode: e691d...288

Kanskje de leser oversikt over dødsannonser i aviser?

Hvis de sjekker navnene til de døde gjennom Gule Sider eller lignende, så er det ikke sikkert at navn, adresse, telefon-nummer blir automatisk fjernet i samme øyeblikk som en person dør?

Anonymkode: dd3b1...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en slik brosjyre for en uke eller to siden, ingen jeg kjenner har dødd av kreft, så jeg tror dette kan være en tilfeldighet at du fikk den akkurat nå.

Anonymkode: c231c...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, nå må du gi deg! Det er vel det dummeste innlegget jeg har lest hele uka! Hvilket register tror du liksom de skulle finne deg i? Og de fokuserer på MYE annet enn bare det du beskriver.

Du er utrolig ignorant, og jeg vil tro du er en sånnen som tror alt som skjer rundt deg handler om deg.

Anonymkode: e691d...288

Det er meldingen du vil gi meg? Andre hadde kanskje valgt å kondolere. Siden faren min nettopp er død ...

Anonymkode: 023b1...7ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg si at jeg føler med deg i sorgen.

Så, etter å ha mistet 3 nære familiemedlemmer de siste årene har vi samme erfaringen som deg.  Vi mistenker at enkelte organisasjoner må tråle dødsannonsene, for like etter alle dødsfallene har vi fått tiggerbrev fra organisasjoner knyttet til antatt dødsårsak.

Dødsannonnsene gir gjerne indikasjoner på dødsårsak:

"døde brått fra oss" sammen med et fødselsår som viser at personen ikke døde av alderdom, indikerer hjertesvikt.
"etter lang tids sykdom", igjen sammen med et fødselsår som viser at personen ikke døde av alderdom, indikerer kreftsykdom.

Kyniske organisasjoner velger å benytte seg av dette, og sender ut forespørsler om støtte ved å spille på samvittigheten.
Av og til bommer de, der dødsårsaken ikke er relatert til deres virke, men like ofte treffer de, og da treffer de hardt!

 

Anonymkode: 5dc5d...bb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først av alt vil jeg si at jeg føler med deg i sorgen.

Så, etter å ha mistet 3 nære familiemedlemmer de siste årene har vi samme erfaringen som deg.  Vi mistenker at enkelte organisasjoner må tråle dødsannonsene, for like etter alle dødsfallene har vi fått tiggerbrev fra organisasjoner knyttet til antatt dødsårsak.

Dødsannonnsene gir gjerne indikasjoner på dødsårsak:

"døde brått fra oss" sammen med et fødselsår som viser at personen ikke døde av alderdom, indikerer hjertesvikt.
"etter lang tids sykdom", igjen sammen med et fødselsår som viser at personen ikke døde av alderdom, indikerer kreftsykdom.

Kyniske organisasjoner velger å benytte seg av dette, og sender ut forespørsler om støtte ved å spille på samvittigheten.
Av og til bommer de, der dødsårsaken ikke er relatert til deres virke, men like ofte treffer de, og da treffer de hardt!

 

Anonymkode: 5dc5d...bb8

Tusen takk for svar! Etter latterliggjøringen lenger oppe i tråden, er det godt å lese at dette ikke er noe jeg inbiller meg!

Anonymkode: 023b1...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...