Gå til innhold

Tror dere det stemmer at menn har bedre stedsans enn kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Definitivt ikke i dette forholdet :dry: Utrolig at han finner frem til jobben hver dag. 

Anonymkode: 82c9b...f41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det stemmer! Men såklart finnes det unntak. Jeg er personen i forholdet som sjekker google maps eller norgeskart før vi drar og har null problemer med å komme meg dit vi skal uten bruk av GPS og kart, mens han såvidt finner veien til bilen sin :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Nettopp. Har også lest at menn er bedre på å lokalisere lyd enn hva damer er. Om ei dame hører en bie er den "over alt", om en mann hører den klarer han hurtigere og enklere å vite nøyaktig hvor den er. Ja, jeg tror denne forskninga er stort sett korrekt. Det betyr dog ikke at damer ikke kan lære seg samme ferdigheter om de ønsker det. 

Til gjengjeld mener jeg ha last at kvinner har bedre stedlig sans og hukommelse da kvinner var samlere. De er dermed dyktigere til å finne ting og huske hvor ting er. 

Et eksempel på dette i praksis : Jeg hadde med ei kvinne hjem. Er ryddig og renslig av meg men.... Med en gang hu kom inn så påpeker hun "Du må jo støvsuge under tv bordet! Ser det er endel hybelkaniner der. Så er det endel støv bak sofaen din". 

Hu hadde altså med en gang fullt overblikk av leiligheten å sett ting som jeg ikke har fått med meg enda jeg bor der!

Uansett så tror jeg disse forskjellene kommer til å forsvinne i takt med den teknologiske utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
6 minutter siden, WubWub skrev:

Til gjengjeld mener jeg ha last at kvinner har bedre stedlig sans og hukommelse da kvinner var samlere. De er dermed dyktigere til å finne ting og huske hvor ting er. 

Et eksempel på dette i praksis : Jeg hadde med ei kvinne hjem. Er ryddig og renslig av meg men.... Med en gang hu kom inn så påpeker hun "Du må jo støvsuge under tv bordet! Ser det er endel hybelkaniner der. Så er det endel støv bak sofaen din". 

Hu hadde altså med en gang fullt overblikk av leiligheten å sett ting som jeg ikke har fått med meg enda jeg bor der!

Uansett så tror jeg disse forskjellene kommer til å forsvinne i takt med den teknologiske utviklingen.

Kvinner er også visstnok bedre på multitasking, men dette "lærte" jeg på tidlig 2000tallet, så kan være motbevist den dag idag, for alt jeg vet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 17.06, AnonymBruker skrev:

Definitivt ikke i dette forholdet :dry: Utrolig at han finner frem til jobben hver dag. 

Anonymkode: 82c9b...f41

 

Den 28.8.2016 at 17.08, Ann Christin skrev:

Jeg tror det stemmer! Men såklart finnes det unntak. Jeg er personen i forholdet som sjekker google maps eller norgeskart før vi drar og har null problemer med å komme meg dit vi skal uten bruk av GPS og kart, mens han såvidt finner veien til bilen sin :fnise:

:ler:

Anonymkode: 10854...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen min er visst mann. Jeg har god stedsans og liker ikke å spørre etter veien. 

Anonymkode: d23fb...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28.8.2016 at 14.44, AnonymBruker skrev:

I følge forsking gjort på NTNU i Trondheim så har menn bedre stedsans enn det kvinner har. Tror dere at dette er riktig eller er det bare noe mannsjåvinistiske forskere har diktet opp for å svartmale kvinner ?

 

link til artikkel ( fra 2015 ) http://gemini.no/2015/12/menn-har-best-stedsans/

Anonymkode: c3ab0...3cd

jeg vet ikke om det har noe med kjønn å gjøre, men jeg er kvinne og har elendig stedssans! Jeg husker ikke engang hvor jeg parkerte bilen, må passe på å huske å se hvilken bokstav jeg parkerte under hehehe...

Mannen min derimot er et levende kompass, eller levende gps :) Folk ringer han stadig for å spørre etter veien hit og dit, han har kartet i huet...

Jeg er dessuten elendig på å forklare veien om turister spør, det er nesten så jeg selv må ha hjelp til å finne veien.

Liksom, eh first you go right, eh no - left, then straight forward, eh no, to the right and then to the left eeeeeeeeeeeeh

Anonymkode: c6f48...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 16.56, pantertante skrev:

Menn er også de som er minst flinke til å spørre etter veien når de først har kjørt seg bort. :)

 

http://www.dagbladet.no/2010/11/04/tema/bil/bil_og_trafikk/14139045/

http://www.dagbladet.no/2012/09/18/tema/bil/bil_og_trafikk/23460553/

Mannen min har som sagt kjempegod retningssans, men tror det er mye fordi han "tenker" selv, han bare MÅ finne ut veien selv. Vi har GPS, men han syns den er mer villedende enn veiledende, et godt gammeldags kart er mye bedre, og han tenker seg ut ruter selv.. ja, pga han er så aktiv med å orientere seg når han er på nye plasser, så tror jeg han lagrer kartet i huet mye bedre... selv så kjører jeg bare og ser litt skilt her og der, kanskje legger jeg merke til noen statuer og fjell... men hvor som var hvor faller jo gjerne ut og jeg blander sammen steder... Så det er kanskje noe i det, 

at når en ikke tenker selv - så huske rman ikke veien! Mannen min orienterer seg mye lettere, fordi han tenker når han kjører og biter seg merke i alt! 

Heldigvis har vi google maps. for meg er det ikke nok med et kart, jeg må se ting fysisk, men pga google maps så får jeg se hvordan det ser ut i gaten osv fysisk, og jeg tar meg ofte en virituell kjøretur for å se hvor jeg må kjøre for å komme hit og dit :)
Da kjenner jeg igjen stedene og vet hvor jeg skal kjøre :)

Anonymkode: c6f48...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at det er noe i det. Jeg har inntrykk av at dette gjelder for mange av mine venninner, men det er ikke utelukkende menn som kan ha god stedssans. Jeg blant annet er veldig observant og har som følge av det ekstremt god stedssans. Er jeg på et nytt sted med min samboer f.eks. er det alltid jeg som finner veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere begynne diskutere noe som er vitenskapelig bevist?

Det er så KG typisk, vi tror noe kan være sånn eller slik, vi føler at noe er sånn eller slik.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne, og har utrolig god stedsans. Men har venninner som virkelig ikke eier stedsans. Så godt mulig det stemmer. Men jeg har alltid reist mye, og fartet rundt overalt. Så jeg har jo fått god trening i løpet av årene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...