Gå til innhold

Tror dere det stemmer at menn har bedre stedsans enn kvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge forsking gjort på NTNU i Trondheim så har menn bedre stedsans enn det kvinner har. Tror dere at dette er riktig eller er det bare noe mannsjåvinistiske forskere har diktet opp for å svartmale kvinner ?

 

link til artikkel ( fra 2015 ) http://gemini.no/2015/12/menn-har-best-stedsans/

Anonymkode: c3ab0...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veileder i denne doktorgraden er en dame, så kanskje vi kan utelukke alternativet med sjåvinisme? 

Basert på nær familie ser det ut til å stemme. Gutten på 5 er bedre til å finne frem enn jenta på 15.

Men jeg kjenner da også damer med god rettningsans. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, stan skrev:

Veileder i denne doktorgraden er en dame, så kanskje vi kan utelukke alternativet med sjåvinisme? 

Basert på nær familie ser det ut til å stemme. Gutten på 5 er bedre til å finne frem enn jenta på 15.

Men jeg kjenner da også damer med god rettningsans. 

Eeh nei. Hvis noen sier noe damer ikke liker er de mannsjåvinistiske

Anonymkode: 16c0b...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge forsking gjort på NTNU i Trondheim så har menn bedre stedsans enn det kvinner har. Tror dere at dette er riktig eller er det bare noe mannsjåvinistiske forskere har diktet opp for å svartmale kvinner ?

 

link til artikkel ( fra 2015 ) http://gemini.no/2015/12/menn-har-best-stedsans/

Anonymkode: c3ab0...3cd

Haha, nei, det stemmer sikkert. På samme måte er det sikkert områder kvinner flest skårer bedre på enn menn. For min del tror jeg hele jordas befolkning har bedre stedsans enn meg. Jeg kan gå meg bort i et hus, til og med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo sette deg av ute i skogen og sjekke, TS?

Anonymkode: 0c143...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan jo sette deg av ute i skogen og sjekke, TS?

Anonymkode: 0c143...8cd

Tror ikke du forstår hvordan slikt testes. Man kan ikke gjøre slike tester med bare en person.

Det eneste man vil finne ut da er om jeg har god eller dårlig stedsans. 

 

Anonymkode: c3ab0...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh nei. Hvis noen sier noe damer ikke liker er de mannsjåvinistiske

Anonymkode: 16c0b...016

Ta deg en bolle. :glare:

Anonymkode: 10854...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres igrunn logisk ut i og med at menn i mange tilfeller har vært mer avhengig av stedsand enn det kvinner har. På samme måte som kvinner har hatt utbytte av å være mer kritiske til hvem de ligger med, og til å konkurrere med andre kvinner sosialt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk. Jeg vet om mange kvinner som har dårlig stedssans og retningssans. Jeg er derimot unntaket som bekrefter regelen :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har de sikkert men hva så? Du kan ikke si det er mannsjåvinistisk eller svartmaler kvinner?

Menn får det meste her i livet servert på sølvfat sånn er det bare. Og "kvinnelige egenskaper"blir sett ned på men skal du gidde å bry deg om det sånn egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eeh nei. Hvis noen sier noe damer ikke liker er de mannsjåvinistiske

Anonymkode: 16c0b...016

Mulig, men her er det altså en dame og en mann som sier det. 

Les artikkelen i Gemini, så ser du at veilederen er en dame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, det stemmer nok. Det er så godt og grundig dokumentert at det ikke egentlig er noen grunn til å tvile på det heller. På den annen side har kvinner jevnt over bedre anlegg enn menn for å lære språk.

Det er ikke noe sjåvinistisk over å slå fast at det, rent statistisk, er enkelte forskjeller mellom såkalte "mannehjerner" og "kvinnehjerner". Nå er unntakene så mange at man samtidig naturligvis ikke kan bruke det til å si noe som helst om enkeltpersoner man møter, men det kan selvfølgelig finnes tendenser på gruppenivå.

Anonymkode: 4a6ce...9c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir logisk mening da menn opprinnelig var jegere. Når man er på jakt så har det en stor fordel å ha bra retningssans. Må også tilføye at mannfolka i den perioden hadde bedre utviklet retningssans enn den moderne mannen - når vi bevegde oss over til landbruk og bort fra jakt så har denne egenskapen sakte men sikkert erodert bort. Men ikke helt, derfor har menn fremdeles bedre retningssans enn kvinner.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en bolle. :glare:

Anonymkode: 10854...4de

Det er søndag. Butikken er stengt

Anonymkode: 16c0b...016

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, WubWub skrev:

Det gir logisk mening da menn opprinnelig var jegere. Når man er på jakt så har det en stor fordel å ha bra retningssans

Nettopp. Har også lest at menn er bedre på å lokalisere lyd enn hva damer er. Om ei dame hører en bie er den "over alt", om en mann hører den klarer han hurtigere og enklere å vite nøyaktig hvor den er. Ja, jeg tror denne forskninga er stort sett korrekt. Det betyr dog ikke at damer ikke kan lære seg samme ferdigheter om de ønsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Jeg tror det stemmer basert på egenerfaring. Men lærte i dag på QI Brit at kvinner kan lukte frykt, det kan ikke menn. HAh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...