Gå til innhold

Lang vei fra soverom til do


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Flere ganger i løpet av år, skrev jeg.

Immune? Det er forskjellige typer virus og bakterier og om man er immun mot en omgangssyke, hjelper ikke det om den neste omgangssyken har andre virus/bakterier.

De ansatte er ikke pliktig til å opplyse om hvilke sykdommer de har/ har hatt.

Anonymkode: 9af42...ea4

Nei, de er ikke pliktige. Men jeg er en god og inkluderende leder, så jeg får vite fraværsårsak som regel. 

Og jeg tror min arbeidsplass, som er et sykehjem, er fri for de virus og bakterier som du beskriver, for ingen av mine ansatte har hatt egenmelding eller sykemelding pga omgangssyke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Dexxteria, det er da helt vanlig at voksne får omgangssyken, særlig småbarnsforeldre. Det er ekstremt smittsomt, og som AB skriver, hjelper det ikke om du er blitt immun mot én type, for det er som med forkjølelsesvirus, det finnes flere forskjellige typer.

At du ikke har opplevd dette, er nok helt tilfeldig. Det har ingenting med dårlig immunforsvar å gjøre.

Ellers synes jeg det er for mye forlangt at en 5-åring skal håndtere omgangssyke selv. Selvsagt setter man en bøtte ved senga og beskytter med håndklær! Det gjør jeg selv når jeg er syk med kvalme. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor kan jeg skrive under på at spesielt omgangssyke har av en eller annen grunn en slem tendens til å dukke akutt opp i helger, på feriereiser og på fridager. Så jeg har hatt det "et par ganger" i løpet av "noen år", men tror ikke jeg har hatt sykefravær fra jobb pga det. Det sammenfaller jo også gjerne med "sykt barn"-dager. Barnet må holdes hjemme i 48 timer mens det spyr som bare det i begynnelsen, selv har man en runde en natt/døgn eller så. Merkelig ting å kverulere på.

Anonymkode: db84f...c79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 12.39, Fjompen skrev:

Ja, det er virkelig smart! Istedenfor å kaste opp i en plastbøtte, på sitt eget rom, der både bøtte og gulv kan desinfiseres så er det lurt å sende ham til badet, hvor han kan kaste opp i doen alle de andre friske i familien bruker. I tillegg risikerer du at han kaster opp på vei til badet, og sprer smitten over hele gulvet hvor, igjen, alle de andre friske er. God måte å sikre at alle i familien får omgangssyken, gjerne flere ganger. :)

For noe tull. Med skikkelig håndhygiene og vaskerutiner så blir ikke hele familien smittet selv om en av barna får omgangssyke. Det smittes jo med fysisk kontakt av smittekilde, ikke av å være i samme rom som noen har kastet opp. En blir ikke smittet av å ta på oppkast, er når du får det i deg selv du blir smittet, noe som oftest skjer grunnet dårlige rutiner for håndvask og desinfisering av hender.

Forøvrig så setter vi alltid inn en bøtte ved siden av sengen til den som er syk, enten det er voksne eller barn. 

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dexxteria skrev:

Nei, de er ikke pliktige. Men jeg er en god og inkluderende leder, så jeg får vite fraværsårsak som regel. 

Og jeg tror min arbeidsplass, som er et sykehjem, er fri for de virus og bakterier som du beskriver, for ingen av mine ansatte har hatt egenmelding eller sykemelding pga omgangssyke.

 

haha, teiteste jeg har hørt!! er INGEN arbeidsplasser som er fritatt for omgangsyke;) jeg jobber også på sykehjem, å der er det VIRKELIG mange som har det i løpet av et år, spesielt småbarnsforeldre. Du sier du er leder på et sykehjem, vel for å være det må du være sykepleier.... å har du vært sykepleier har du også visst at man kan ikke bli immun mot omgangssyke siden det er nye virus hele tiden. Du har også visst at man kun er immun mot det samme viruset i tre døgn. Du har også visst at voksne får omgangssyke. Hvis du er leder på sykehjem, er du sykepleier, har du vært sykepleier har du forhåpentligvis hatt denne kunnskapen. Hilsen en SYKEPLEIER som faktisk er leder på et sykehjem;) Ler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bleie på en 5 år gammel unge? Really...?

Anonymkode: 5d3f0...d0b

Som voksen har jeg et par ganger ønsket meg bleie ved diaré, så hvorfor ikke la ungen ha det på uansett alder? Tenk så deilig å kunne sove av seg syken uten å være redd for at en tilsynelatende uskyldig fjert skal medføre full nedvask av soverommet 😄

Anonymkode: d2fad...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PLeier å ha bøtte ved senga, tisselaken på senga pluss ekstra håndduk utenpå - i tilfelle det bare kommer borti litt, så slipper jeg å skifte på hele senga, vaskeservietter og antibac, så ligger jeg i hodeenden og halvsover, ja jeg sover så lett at jeg våkner når jeg hører at hun brekker seg, pleier alltid å komme 1-2 varselsbrekninger før ungen kaster opp... Det er ikke alltid hun er skikkelig våken og kommer på å bøye seg over bøtta, derfor blir jeg på rommet.... 

Anonymkode: 541b2...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kalini skrev:

haha, teiteste jeg har hørt!! er INGEN arbeidsplasser som er fritatt for omgangsyke;) jeg jobber også på sykehjem, å der er det VIRKELIG mange som har det i løpet av et år, spesielt småbarnsforeldre. Du sier du er leder på et sykehjem, vel for å være det må du være sykepleier.... å har du vært sykepleier har du også visst at man kan ikke bli immun mot omgangssyke siden det er nye virus hele tiden. Du har også visst at man kun er immun mot det samme viruset i tre døgn. Du har også visst at voksne får omgangssyke. Hvis du er leder på sykehjem, er du sykepleier, har du vært sykepleier har du forhåpentligvis hatt denne kunnskapen. Hilsen en SYKEPLEIER som faktisk er leder på et sykehjem;) Ler. 

Det virker som om kunnskapene rundt om er dårlige. 
Mange som går rundt og handler i butikkene også og kanskje kastet opp tidligere på dagen... så tar de på alle varene og sprer smitten... ja, kanskje er det sånn det skjer når smitten kommer hvert år: i tillegg ser vi det gjerne rundt høytider, da familie gjerne samles i lag og spiser mat...... og blir smittet.......... 

På sykehus og sykehjem, i skoler og barnehager, er det lett at det blir en epidemi, så de er veldig strenge på at man skal overholde 48 timers regelen, dvs. 48 timer etter siste diare eller oppkast! Dessverre slurver mange foreldre med dettte pga dårlig samvittighet over å være hjemme så lenge fra jobb når ungen virker relativt frisk... men ungen må faktisk være frisk i 2 døgn før han/Hun kan sendes i barnehage. 

Og selv etter det er man ikke sikker. Datteren min var hjemme i 2 døgn, var i barnehagen da de ringte meg og sa hun virker utilpass, så jeg hentet henne tidligere... og i bilen - kastet hun opp! Så hadde vi det gående igjen......... mulig resmitte, for søsteren fikk syken etter henne, hmmmmmmm

Det er ikke lett å vite om en er smittet heller, for en er visst smittefarlig allerede før en har kastet opp, så om det går omgangssyke hjemme skal en være forsiktig. Det står skilt utenfor avdelingen min om at dersom det har vært omgangssyke i familie og ved nær omgangskrets må en ta kontakt med avdelingen.

 

Anonymkode: 541b2...982

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 18.08, kalini skrev:

haha, teiteste jeg har hørt!! er INGEN arbeidsplasser som er fritatt for omgangsyke;) jeg jobber også på sykehjem, å der er det VIRKELIG mange som har det i løpet av et år, spesielt småbarnsforeldre. Du sier du er leder på et sykehjem, vel for å være det må du være sykepleier.... å har du vært sykepleier har du også visst at man kan ikke bli immun mot omgangssyke siden det er nye virus hele tiden. Du har også visst at man kun er immun mot det samme viruset i tre døgn. Du har også visst at voksne får omgangssyke. Hvis du er leder på sykehjem, er du sykepleier, har du vært sykepleier har du forhåpentligvis hatt denne kunnskapen. Hilsen en SYKEPLEIER som faktisk er leder på et sykehjem;) Ler. 

Le så mye du bare orker. Du har et infantilt språk, og jeg håper du bruker et annet språk i din lederposisjon. 

Greit, jeg har vært leder i mange år, og har ikke alle fakta og detaljkunnskap. Men jeg er en god leder, og har dyktige ansatte. Vi er gode på smitteregimer, og vi har et et sykefravær på 3,2 %. Det er lavt, og det beror på flere faktorer.

Du er velkommen til å ta kontakt om du ønsker tips til hvordan drive et veldrevet sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎08‎.‎2016 at 12.41, AnonymBruker skrev:

Som småbarnsmor kan jeg skrive under på at spesielt omgangssyke har av en eller annen grunn en slem tendens til å dukke akutt opp i helger, på feriereiser og på fridager. Så jeg har hatt det "et par ganger" i løpet av "noen år", men tror ikke jeg har hatt sykefravær fra jobb pga det. Det sammenfaller jo også gjerne med "sykt barn"-dager. Barnet må holdes hjemme i 48 timer mens det spyr som bare det i begynnelsen, selv har man en runde en natt/døgn eller så. Merkelig ting å kverulere på.

Anonymkode: db84f...c79

Bli hjemme hvis du er syk, kjipt å smitte haugvis folk når du vet du er syk.

Anonymkode: 6617d...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dexxteria skrev:

Le så mye du bare orker. Du har et infantilt språk, og jeg håper du bruker et annet språk i din lederposisjon. 

Greit, jeg har vært leder i mange år, og har ikke alle fakta og detaljkunnskap. Men jeg er en god leder, og har dyktige ansatte. Vi er gode på smitteregimer, og vi har et et sykefravær på 3,2 %. Det er lavt, og det beror på flere faktorer.

Du er velkommen til å ta kontakt om du ønsker tips til hvordan drive et veldrevet sykehjem.

vi har sykefravær på 2,9. selv med egenmeldinger pga omgangsyke. Hvis du er sykepleier regner jeg med du er organisert, les artikkelen om oss og lavt sykefravær i bladet sykepleien. Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, kalini skrev:

vi har sykefravær på 2,9. selv med egenmeldinger pga omgangsyke. Hvis du er sykepleier regner jeg med du er organisert, les artikkelen om oss og lavt sykefravær i bladet sykepleien. Lykke til;)

Så flott! Da har vi begge to veldrevne sykehjem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 3.34, AnonymBruker skrev:

Bleie på en 5 år gammel unge? Really...?

Anonymkode: 5d3f0...d0b

Du kan umulig ha hatt skikkelig omgangs syke hvis du mener det du skriver der.

Selv voksne mennesker kan bli så dårlig at de ikke rekker toalettet og trenger bleie når det står på som verst.
Jeg har vært så sjuk av den dritten at jeg hadde blåst i om noen teipa fast dyna i bakenden på meg. 
Det rant jo ukontrollert begge veier, og jeg klarte ikke en gang å sitte oppreist på toalettet. Jeg besvimte på vei dit og slo meg skikkelig i hodet i tillegg.
Nei, bruk hva som helst på ungen, bare det fungerer og han kommer seg gjennom det.

 

Anonymkode: 0e3a4...c1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...