Gå til innhold

Lang vei fra soverom til do


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere ved omgangssyke?  Bruker en boks på rommet eller la senga ta drt som kommer. Har en gutt på 5 år og syns kanskje han burde være stor nok til å unngå søØ og oppsøke do ved neste runde......

Anonymkode: e7a3b...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere ved omgangssyke?  Bruker en boks på rommet eller la senga ta drt som kommer. Har en gutt på 5 år og syns kanskje han burde være stor nok til å unngå søØ og oppsøke do ved neste runde......

Anonymkode: e7a3b...891

Vaskebøtte ved senga til oppkast er brukt av mange, ettersom oppkast ofte kommer så fort at man ikke rekker å komme seg til wc for å kaste opp.

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere ved omgangssyke?  Bruker en boks på rommet eller la senga ta drt som kommer. Har en gutt på 5 år og syns kanskje han burde være stor nok til å unngå søØ og oppsøke do ved neste runde......

Anonymkode: e7a3b...891

Vel, jeg som voksen rekker ikke å komme til wc for å kaste opp, når oppkastet kommer under ett sekund etter at jeg har våknet...

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtte ved siden av senga, men det blir nesten alltid søl. Oppkast kommer brått på. Jeg synes ikke man skal forvente at hverken voksne eller barn skal unngå søl, det er ubehagelig nok å kaste opp om man ikke skal være redd for det i tillegg. Søler man så søler man, det er jo bare å vaske det bort etterpå, ikke verre enn det. 

Anonymkode: e2223...5db

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtte og bleie, tenker jeg. Nå har ikke vi hatt omgangssyke på en stund da. Men jeg og femåringen har kun ett soverom med plass til kun dobbeltseng (ikke mulig å ha to enkeltsenger) og hun ligger innerst. Så da hjelper det lite at det er kort vei på do. 

For øvrig kommer gjerne omgangssyke så kastet på at man knapt rekker å komme seg på do som voksen. Spesielt om natta. Ellers har jeg pleid å kaste inn håndkleet og bare la henne være oppe til det verste har gitt seg - hun sliter med å sovne når hun først er våken. 

Anonymkode: d2fad...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere ved omgangssyke?  Bruker en boks på rommet eller la senga ta drt som kommer. Har en gutt på 5 år og syns kanskje han burde være stor nok til å unngå søØ og oppsøke do ved neste runde......

Anonymkode: e7a3b...891

Ja, det er virkelig smart! Istedenfor å kaste opp i en plastbøtte, på sitt eget rom, der både bøtte og gulv kan desinfiseres så er det lurt å sende ham til badet, hvor han kan kaste opp i doen alle de andre friske i familien bruker. I tillegg risikerer du at han kaster opp på vei til badet, og sprer smitten over hele gulvet hvor, igjen, alle de andre friske er. God måte å sikre at alle i familien får omgangssyken, gjerne flere ganger. :)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtte ved senga som de fleste over her foreslår. Dekker også senga og gulvet med håndklær sånn i tilfelle søl.

Er bare snart 8 åringen her som har hatt omgangssyke de siste årene, og han har hatt bøtte ved senga, men han springer også til do om ha føler han rekker det, og orker, er ikke alltid formen er på topp heller når man har omgangssyke.

Anonymkode: a5be5...311

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ofte ikke å ha kort vei til do. Her legger vi på beskyttelseslaken (har som regel det på sengene uansett), og finner frem ekstra dyner og skift. Ellers er det bøtter som gjelder. 

Dersom en i familien får omgangssyke "isolerer" vi denne med en av foreldrene til den ene etasjen, slik at syke og ikke-syke ikke bruker samme bad og areal. Ofte hindrer det at alle blir smittet. 

Anonymkode: f66b2...1ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis har man bøtte ved senga! Jeg er voksen, og sist jeg hadde omgangssyke hvor det gikk begge veier, våknet jeg av at jeg dret på meg. Jeg har også våknet av at jeg spydde. Så da var det bare å strippe senga, og få vasket dyne, overmadrass og sengetøy. Jeg kunne da gjøre dette selv, men å forvente at barn skal klare slikt når de er syke er på trynet. Det samme at man forventer at de ikke skal ha uhell.

Anonymkode: 318aa...40f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere ved omgangssyke?  Bruker en boks på rommet eller la senga ta drt som kommer. Har en gutt på 5 år og syns kanskje han burde være stor nok til å unngå søØ og oppsøke do ved neste runde......

Anonymkode: e7a3b...891

Ja herregud, er han fem år får han da for faen finne ut av det selv! :sarkasme:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har soverom og bad vegg i vegg. Ikke alltid jeg rekker ut på do i tide. Noen ganger kommer oppkastet innen 2 sekunder. Da spiller det ingen rolle hvor nærme doen er.

Ha en bøtte ved siden av, så slipper han å måtte løpe på do.

Endret av Linnpinn9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ravna skrev:

Bøtte på rommet for oppkast, men renner det begge veier så ville jeg lagt han på noe mykt baderomsgulvet.

At han skal sove på badet mener du?

Anonymkode: 9af42...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal du sette en bøtte på rommet. Han er fem år!

Anonymkode: e3681...426

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til å ha bøtte ved senga til den syke, er det lurt å ha en bøtte stående klar ved siden av wc (for de tilfellene der den syke greier å komme seg til wc for å få ut diareen) , fordi det kommer ofte begge veier samtidig.

Anonymkode: 9af42...ea4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bøtte ved sengen ja. Ha tisselaken på senga og ta vekk kosedyr og annet som ikke bør få søl så blir det enklere å ordne opp hvis det blir litt søl. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis skal han ha bøtte ved senga. Trodde det var det naturligste i verden når man har spysyke. Jeg som voksen har også det, just in case. Ikke så ofte jeg har hatt spysyke som voksen, da men. Bøtte ved senga, med en liten skvett vann nedi (gjør det lettere å skylle ut etterpå).

Da jeg var fem år hadde jeg følt meg totalt avvist og uelsket hvis min mor krevde at jeg skulle klare meg selv når jeg spydde om natta. Og ikke minst om hun forventet at jeg skulle ha kontroll over spy som kom på brøkdelen av et sekund.

 

Og ja, sove på badegulvet er supert de timene det står på som værst. Gjorde det selv da jeg var i første trimester og spydde som en gris.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde omgangsyke hadde jeg ikke klart å komme meg på do for å kaste opp om noen truet meg på livet.
Jeg var så slått ut at jeg ikke klarte å stå oppreist.

Jeg har vet et tidligere tilfelle besvimt på vei til toalettet, så nei man skal ikke forvente at et barn skal klare dette.

Ha en bøtte ved sengen, og kommer det i begge ender må du nesten bruke bleier på ham, eller egen bøtte eller potte til avføring som du hjelper ham på.
Man kan faktisk bli så syk at man ikke klarer å gå på toalettet, og dette er et barn på 5 år.

 

Anonymkode: 0e3a4...c1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35. jeg har en bøtte på soverommet,klarer ikke som alle andre å ikke kontrolere når spyet må ut.

Anonymkode: 6617d...d67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...