Gå til innhold

Bruk av burkini


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til venstre er det vestlige kvinner i et hageselskap ved den britiske ambasaden. De vil nok fortsatt få gå kledd slik innenfor hagen hvis de vil det.

Anonymkode: d60c4...beb

Feil. Det var sånn iranske damer gikk kledd før, på seksti-tallet og sytti-tallet.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 28.8.2016 at 11.28, AnonymBruker skrev:

Kan ikke folk få kle seg i hva de vil? Pass på deg selv... argh!

Hva er så gale om de vil vise at de er muslimer?

Ok, de får pelle seg tilbake til araberland eller hvor de hører hjemme. For her i EUROPA skal vi følge et vestlig levesett!

Til tider føles det som jeg er på ferie i Tyrkia når jeg går langs Oslos gater.

Men det er en annen sak.

Hva er folk så redd? Tror dere alle som går med hijab og burka er terrorister? Er det liksom et hemmelig kodespråk, jeg er en av dere, si fra når dere er klare, så setter vi i gang... 

Jeg kan nevne en fordel med burikini - man slipper å bli solbrent!

og hva med UV-draktene til barn, de er jo ganske dekkende. Skal man forby de og? For de ligner jo litt på burkini...

Og kanskje de som lagde burkini egentlig burde kalt drakten heldekkende UV-drakt? Så knytter de liksom ikke noe religiøst til det, alle kan bruke det, og de som før unngikk å gå til stranden pga det ble for varmt med burka - og de ville ikke være dårlige muslimer og uglesett av familien for at de kledde på seg - nå kunne de og få bade og være sammen med andre på stranden!

Jeg mener burkini er et steg i riktig retning. 
Eller vil dere at burkadamene skal gjemme seg innendørs? for det var jo det som "opprinnelig" var "planen" til muhammed, at damene skulle låses inne så de ikke skulle utsettes for farer.

Men så ville damene ha mer frihet - de var jo ikke dyr! Så fant de ut at om de kledde på de noen telt så ingen så de vakre ansiktene eller kroppene, så ville de få gå i fred!

Å sykle eller kjøre bil var heller ikke lov, for å beskytte kvinnene...men de fant et unntak, at de kunne sykle i parker. Så slapp de å bli utsatt for å kræsje med en bil.

Burka, burkini - det er for å beskytte kvinnene, ikke for å undertrykke de.

I gamle dager mente man at kvinner var det svake kjønn og måtte beskyttes...

men sannelig på tide at islam moderniseres, og ser at kvinner er så og si like sterke som menn nå, 

så kanskje de skal gi de litt mer rettigheter og ikke beskytte de så voldsomt?

Anonymkode: b3ae3...ffb

Man kler ikke barn i UV-drakter for å seksualisere dem og vise at de er seksuelle objekter som vekker lyst hos voksne menn. Men man kler kvinner i burkini av den grunn.

Det finnes solkrem å beskytte mot å bli solbrent. Lær å bruke det. Og sol deg med måte.

Folk er skeptiske til hva religiøse plagg som burkini, hijab, burka, nikab, osv symboliserer og står for. Nemlig kvinneundertrykkelse og falsk frihet. Er kvinner som må kle seg i burkini for å få lov å være på stranda egentlig frie? Er det frihet å bli tvunget av religion eller familie å kle seg i heldekkende plagg på stranda? Å bade med klær fra hode til tær? 

Et steg i riktig retning er at muslimske kvinner slipper å må ha på religiøse (mange sier politiske) plagg for å delta i samfunnet lik frie vestlige kvinner gjør. ''Du kan gå på stranda, men bare hvis du er fullt påkledd slik at sola ikke når deg og det er veldig ubehagelig å bade i vannet''. Å lyve at dette er frihet er å misbruke ordet frihet på det groveste.

Hva beskytter burka og burkini kvinner fra? Likestilling med vestlige kvinner og frihet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse ser ikke så vestlige ut for meg. Hvorfor tror du at de kanskje er vestlige?

Anonymkode: d60c4...beb

Det er du som mener de er vestlige ut fra påkledningen. Før politisk islam tok over noen muslimske land, var kvinner der ikke veldig forskjellige fra kvinner i Vesten i dag. 

 

Iran for 50 år siden. Hvorfor får ikke kvinner kle seg sånn i Iran i dag, tror du?

iran-1979.jpg?w=350&h=200&crop=1

iran1970.jpg

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel svært få religioner som har drept så mange mennesker i Guds navn, som den katolske kristendommen. Les deg frempå om korstogene.

Anonymkode: 5b51b...a37

I middelalderen ja, kristendommen var en grufull ideologi. Men nå lever vi i 2016. Tenk litt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gothminister skrev:

I middelalderen ja, kristendommen var en grufull ideologi. Men nå lever vi i 2016. Tenk litt over det.

Så du måtte forandre fra ditt opprinnelige utsagn. Du gav ikke noen tidsramme, men når du oppdaget at du hadde driti på draget, så måtte du forandre. Tenk på det du at historien ikke er noe som forandres, men alltid er der.

Også det du måtte lire av deg her inne, vil forfølge deg.

Anonymkode: 5b51b...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Drizzt skrev:

Det er du som mener de er vestlige ut fra påkledningen. Før politisk islam tok over noen muslimske land, var kvinner der ikke veldig forskjellige fra kvinner i Vesten i dag.

Nei, jeg kommenterer et helt annet konkret bilde og sier ikke noe om hvordan de var kledd generelt. Jeg har ikke skrevet noe om de bildene Ops2 selv stiller spørsmålstegn ved.

Anonymkode: d60c4...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du måtte forandre fra ditt opprinnelige utsagn. Du gav ikke noen tidsramme, men når du oppdaget at du hadde driti på draget, så måtte du forandre.

Anonymkode: 5b51b...a37

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kommenterer et helt annet konkret bilde og sier ikke noe om hvordan de var kledd generelt. Jeg har ikke skrevet noe om de bildene Ops2 selv stiller spørsmålstegn ved.

Anonymkode: d60c4...beb

Aha, OK. Men ops2 har ikke hevdet de iranske kvinnene var vestlige, så ditt utsagn om at han mener de er vestlige henger ikke på greip. Det står tydelig at de er iranske og det er tydelig at de var kledd som vestlige i badedrakt. Burkini er jo en ca 10 år gammel oppfinnelse. Forresten, de to iranske kvinnene i badedrakt på bildet kan fint være spanske eller italienske damer. Vestlig betyr ikke utelukkende nordisk utseende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Drizzt skrev:

Aha, OK. Men ops2 har ikke hevdet de iranske kvinnene var vestlige, så ditt utsagn om at han mener de er vestlige henger ikke på greip. Det står tydelig at de er iranske og det er tydelig at de var kledd som vestlige i badedrakt. Burkini er jo en ca 10 år gammel oppfinnelse. Forresten, de to iranske kvinnene i badedrakt på bildet kan fint være spanske eller italienske damer. Vestlig betyr ikke utelukkende nordisk utseende :) 

Ops2 spør om kvinnene er vestlige. Jeg hevder ingen ting men spør hvorfor Ops2 stiller spørsmålet.

Anonymkode: d60c4...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte får visst angst når de ser noen kledd i noe de forbinder med islam.

Løsningen:

14095904_10154299882620115_8707767248289

 

Anonymkode: fc9ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fjerner Cannes forbudet.

http://www.aftenposten.no/verden/Cannes-gir-opp-burkiniforbud-603387b.html

 

Men et lite spørsmålet til bildet

7aa9a0b2-965c-4d67-8a0f-68edaaa514e1?fit

 

Den lille jenta på bildet har også burkini. Det er jo ikke nødvendig i følge Islam, så er dette for at hun ikke skal føle seg inkluderte og vise at hun er muslimsk? Skjønner ikke dette helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dekker til både seg selv og døtrene sine, og forstår ikke at dette gjør integreringen i samfunnet enda vanskeligere. Uforståelig at muslimske kvinner som bor i vestlige land vil utmerke seg så negativt ved å godta den kvinnediskrimineringen det er ikke å kunne vise hverken kroppen eller håret sitt. De støtter opp om eldgamle skikker der kvinner anses å være mindreverdige og må dekke seg til. Dette er til stor irritasjon og misnøye blant den øvrige befolkningen, og fører til at de blir selvforskyldt isolert fra fellesskapet.  

Anonymkode: 5ba3c...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De dekker til både seg selv og døtrene sine, og forstår ikke at dette gjør integreringen i samfunnet enda vanskeligere. Uforståelig at muslimske kvinner som bor i vestlige land vil utmerke seg så negativt ved å godta den kvinnediskrimineringen det er ikke å kunne vise hverken kroppen eller håret sitt. De støtter opp om eldgamle skikker der kvinner anses å være mindreverdige og må dekke seg til. Dette er til stor irritasjon og misnøye blant den øvrige befolkningen, og fører til at de blir selvforskyldt isolert fra fellesskapet.  

Anonymkode: 5ba3c...f6d

Hvorfor skal klær gjøre integreringen vanskeligere? Det er jo mange forskjellig klesstiler blant nordmenn også. Integrering har da mer med å omgås hverandre, dele arbeidsplass, dele skole, dele barnehage og ha noen etiske og moralske fellesverdier sammen. Er det ikke kvinnediskriminerende og ikke å få dekke seg til hvis man ønsker det? Hvor kvinnediskriminerende er det at ikke kvinner kan være toppløse alle steder hvor menn kan det?

Anonymkode: d60c4...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kat-e skrev:

Nå fjerner Cannes forbudet.

http://www.aftenposten.no/verden/Cannes-gir-opp-burkiniforbud-603387b.html

 

Men et lite spørsmålet til bildet

7aa9a0b2-965c-4d67-8a0f-68edaaa514e1?fit

 

Den lille jenta på bildet har også burkini. Det er jo ikke nødvendig i følge Islam, så er dette for at hun ikke skal føle seg inkluderte og vise at hun er muslimsk? Skjønner ikke dette helt.

Hvorfor tror du hun ikke føler seg integrert? Er integrert å skjule all tegn på at man er muslimsk? Hva er forskjellen på henne og en vestlig jente med bikinitopp?

Anonymkode: d60c4...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 13.42, AnonymBruker skrev:

Har alle glemt hvordan badetøy så ut i vår del i verden for en del år siden? Badedrakt og bikini er relativt nye oppfinnelser. Kan man forvente at folk som ikke er vokst opp med dette plustelig skal kle seg nærmest naken, fordi det er det VI er vant til?

Anonymkode: a5465...104

Det er de som skal tilpasse seg oss, ikke omvendt. De valgte å komme hit, så da får de se å respektere vårt levesett. At det var slik i Vesten for en del år siden, er ikke et argument. Det er ikke lenger slik, vi har kommet mye lenger enn dem. Vi skal ikke være nødt å reise tilbake i tid - og spesielt ikke når det kommer til kvinnesyn og likestilling. Aldri. Vi har lært av våre feil for lenge siden, mens de er der fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du hun ikke føler seg integrert? Er integrert å skjule all tegn på at man er muslimsk? Hva er forskjellen på henne og en vestlig jente med bikinitopp?

Anonymkode: d60c4...beb

Vet du hvorfor muslimske kvinner må dekke seg til? 

For ikke å friste menn. For å være ærbare. Hva sier da dette om oss kvinner som ikke bruker disse plaggene? Det har du kanskje ikke tenkt på?

Disse "uskyldige"  plaggene objektiviserer kvinner, og bidrar i verste fall også til en seksualisering av barn som vi så på bildet. Tenk, at et lite jentebarn skal være nødt å dekke seg til for ikke å friste menn. For å være ærbar. Synes du virkelig dette er greit? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ewna skrev:

Vet du hvorfor muslimske kvinner må dekke seg til? 

For ikke å friste menn. For å være ærbare. Hva sier da dette om oss kvinner som ikke bruker disse plaggene? Det har du kanskje ikke tenkt på?

Disse "uskyldige"  plaggene objektiviserer kvinner, og bidrar i verste fall også til en seksualisering av barn som vi så på bildet. Tenk, at et lite jentebarn skal være nødt å dekke seg til for ikke å friste menn. For å være ærbaMr. Synes du virkelig dette er greit? 

Men vår kultur er i prinsippet ikke noe annerledes. Småjenter har bikinitopper fra de kan gå. Ramaskrik når gutter og jenter deler garderobe og dusj i førsteklasse i Stavanger. I det hele tatt det å skille gutter og jenter lenge før de når kjønnsmoden alder er seksualisering av barn. Det samme når de ikke kan bade nakne i svømmebassenget. Ved å dele barna etter kjønn så forteller vi at heteroseksualitet er farlig og ukontrollerbart.

Jeg synes ikke det er greit at man dekker til barna men jeg mener ennå sterkere at dette må familien bestemme. Og jeg synes det er veldig ugreit at vi vil hindre noe hos andre når vi i prinsippet gjør det samme selv.

Anonymkode: d60c4...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men vår kultur er i prinsippet ikke noe annerledes. Småjenter har bikinitopper fra de kan gå. Ramaskrik når gutter og jenter deler garderobe og dusj i førsteklasse i Stavanger. I det hele tatt det å skille gutter og jenter lenge før de når kjønnsmoden alder er seksualisering av barn. Det samme når de ikke kan bade nakne i svømmebassenget. Ved å dele barna etter kjønn så forteller vi at heteroseksualitet er farlig og ukontrollerbart.

Jeg synes ikke det er greit at man dekker til barna men jeg mener ennå sterkere at dette må familien bestemme. Og jeg synes det er veldig ugreit at vi vil hindre noe hos andre når vi i prinsippet gjør det samme selv.

Anonymkode: d60c4...beb

Så hvis datteren min på 10 ønsker å kle på seg bikinitiopp og stringtruse som de voksne gjør, skal de selvsagt få lov til det. Det er jo frivillig og barnet vil det selv...

Anonymkode: 6d3ba...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis datteren min på 10 ønsker å kle på seg bikinitiopp og stringtruse som de voksne gjør, skal de selvsagt få lov til det. Det er jo frivillig og barnet vil det selv...

Anonymkode: 6d3ba...05c

Teenagedaughters dad does not approve:

8679.jpg

 

Anonymkode: fc9ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...