Gå til innhold

Hvordan er oppgavene i hjemmet fordelt hos dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si at begge studerer/jobber. Hvordan fordeler dere arbeidsoppgaver hjemme? Er det en som gjør betydelig mer enn den andre? Hvordan har dere løst dette? 

Anonymkode: 358f0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjør like mye. Har fordelt oppgavene mellom oss, og er ganske enige om hvor ofte ting må gjøres, så det går av seg selv uten lister, mas og krangling. I perioder der den ene er travel eller reiser mye tar den andre automatisk over oppgavene, det går begge veier. 

For oppgaver som ikke skjer like ofte (vaske terrasse, male vegg, bil på service) skriver vi det på en liste. Begge skriver, begge tar unna, så også det går av seg selv. 

Anonymkode: eddac...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør vel det meste....lager 90% av middagene (han lager de gangene jeg har aftenvakt), rydder, tørker støv, vasker bad, tar bikkja ut om morgenen, følger opp det meste ift jentungen (sjekker timeplan, organiserer utifra den, følger opp fritidsaktiviteter, handler nye klær osv osv), vasker klær, legger sammen, stryker klær, måker snø (eget valg, jeg liker å måke snø, han hater det), planlegger ukemenyen og skriver handleliste.  Generelt er det jeg som er hovedplanleggeren i heimen som har den fulle oversikt. 

Han støvsuger og vasker gulv, klipper plen, skifter på sengene, hjelper med lekser (det gjør vi begge, alt etter hvem som er hjemme), går den siste turen med bikkja (turen midt på dagen er det hipp som happ hvem som går, av og til går vi også sammen). Pluss bilen er ansvaret hans. Men den er det ikke så mye ansvar med egentlig. Vasker den av og til, 

Det kan bli litt hektisk med to turnusarbeidere. 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (kvinnen) gjør det meste, men mest fordi han er kronisk syk. Jeg var syk noen år da jeg var yngre, så jeg vet hvordan det føles. Jeg bruker også husarbeid som en aktivitet når jeg føler for å bare gjøre noe i stedet for å spille eller sitte på PC-en.

Når det er sagt, så er det ikke så veldig mye å gjøre når vi er bare to.

Anonymkode: 4b95e...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAN: leverer barnehage/ordner unge om morgenen, lager middag/baker, ordner alle "fikseting"(som i snitt er veldig lite, men under eksempelvis en sjelden oppussing er mye). Står tidlig opp hver helg med barnet fordi han uansett er våken og har mindre søvnbehov. Kjøper eventuelle leker til barn.

JEG: Henter i barnehage og tar som regel ting som FAU(han tipper jeg tar trenerverv når barn blir større og drar på cupreiser osv), vasker hjem&klær og ordner klær/utstyr til unge.

Deler på nattevåk og evt annet sykdomsgreier(har tilogmed fast fordeling på omgangssyke: han holder og dusjer spyunger mens jeg vasker :P) 

Anonymkode: ee939...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alt av husarbeid, han er veldig flink og liker å lage mat + han er veldig handy og flink med barna som jeg har fra før. Forventer ikke noe hjelp til husarbeid av han☺️

Anonymkode: 57e1a...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noe tilfeldig

Han: kjører og henter barna 95% av tiden. Gjør 75% av innkjøp til husholdningen (matvarer, vaskeprodukter osv) støvsuger sånn "grovt" det værste, ca 3-5min med støvsugeren daglig, annenhver dag. Dekker som regel alltid av bordet etter mat. Leser lekser 60% av gangene. Jeg: lager alle måltider. Betaler alle regninger. Tørker støv , vanner planter, vasker gulv og tar "skikkelig husvask" (5-7 timer) ca 1-2 ganger måned, har orden på når det er fri fra skole/BHG, bursdager, oppmøte til helsestasjon, BHG, tannlege (alt det "administrative") og er ofte den som drar på dette. Kjøper inn klær og bruksting. Vi begge legger barna, kler på dem om morgenen og gjør klar til skole/BHG, smører matpakker, setter ned i oppvaskmaskina - sånn 50/50. Stort sett gjør vi like mye. Også avlaster vi hverandre med at vi f.eks tar med barna bort ei helg eller to, så den andre får barnefri og være helt alene innimellom. Fungerer Utmerket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar alt av husarbeid, han er veldig flink og liker å lage mat + han er veldig handy og flink med barna som jeg har fra før. Forventer ikke noe hjelp til husarbeid av han☺️

Anonymkode: 57e1a...e5a

"Hjelp" til husarbeid? Det er altså din oppgave? "Flink med barna"? Det skulle vel bare mangle at han er "flink" med barna, han er faren. 

Anonymkode: f8723...4ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så mange faste ordninger, men en del oppgaver har bare blitt naturlig fordelt.

Han: Bilen, holde utsiden av huset rent, vasker klær, går litt tur med hunden av og til, vasker huset stort sett, lager middag dersom det skal grilles eller litt i helgene

Jeg: Handler inn mat, lager middag i hverdager og litt i helgene, rydder etter middag, vasker badene, skifter sengetøy, generelt holder det ryddig i huset, vasker overflater og tørker støv, går to turer med hunden hver dag, tar hund til veterinær

Ellers støvsuger vi og tømmer oppvaskemaskin, går med søppel, bretter klær osv ca 50/50

Nå skal det sies at jeg er mer hjemme enn han fordi jeg er student og han jobber 100%, så jeg syns fordelingen er grei, men hadde ønsket han bidro litt mer med hunden :)

Anonymkode: 0d999...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve husarbeidet deler vi ganske likt. Jeg vaske mer klær enn han gjør, og jeg lager oftere middag. 

Arbeid som oppussing, hagearbeid osv. tar han mest av. Men jeg gjør litt av det jeg også. Dette er jo ikke noe som skjer "hele" tiden så det går vel litt opp i opp at jeg lager generelt mer middag og vasker mer klær :P 

Syntes vi klarer å fordele ting ganske greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør 50/50 husarbeid (støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen, vaske badet, skifte sengtøy osv). Vi hjelper hverandre mye, feks er han den som skifter taklampa, mens jeg gir han de skruene og verktøyene han trenger ;) Vi prøver å dele likt, og i hverdagen er vi flinke til å ta hver vår del. Han er nok kanskje enda litt flinkere enn meg til å ta initiativ til å rydde/vaske ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mest inne, han gjør stort sett alt ute. Funker perfekt. :)

Anonymkode: f32c6...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlaging/handling deles ca 50/50. Jeg tar litt mer husarbeid, men han gjør ting jeg misliker sterkt som å ta vare på planter/urter, henge opp hyller, reparasjoner, vaske bilen min osv. Tar gjerne litt mer for å slippe disse tingene.

Anonymkode: ffac5...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Hjelp" til husarbeid? Det er altså din oppgave? "Flink med barna"? Det skulle vel bare mangle at han er "flink" med barna, han er faren. 

Anonymkode: f8723...4ac

Nei han er ikke faren til barna mine og ja husarbeid er min oppgave:)

Anonymkode: 57e1a...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg syk så er hjemme. Jeg gjør egentlig alt, men han vasker gulv da det blir for tungt for meg. 

Skulle ønske han kunne gjort litt mer, men han har en tung jobb så han er kjempe sliten når han kommer hjem. Vi har ingen barn. 

Anonymkode: 37f4d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...