Gå til innhold

Misfornøyd med barnehagens innsats ift bleieslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg forvente av dem, egentlig? De følger ikke med i det hele tatt. Jeg er svært misfornøyd. De har t.o.m sendt med en parkdress hjem, som det viste seg at det var BÆSJ I, uten å informere oss om det (de sendte med alle barna sine klær hjem).

Jeg hadde mitt barn hjemme i 4 uker i sommer, og barnet lærte seg å si ifra og vise tegn til å måtte gå på do. Do er stas. Klistremerke etc. Tiden kom da vi sluttet med bleie og det gikk finfint,  tisset og bæsjet på do.

Bhgstart kom, jeg merket fort at de var kjempedårlige på å bruke klistremerkeboka. På 14 dager var det 1-2 nye klistremerker (skal få for initiativ til å gå på do, at barnet gjør noe på do, at barnet prøver å gå på do), og det burde vært ca 3 nye hver dag. 

Jeg kom i snakk med en som er utdannet innen faget, som har jobbet i barnehager, som stusset på dette da jeg fortalte det.. 

Og jeg kom til tenke..  Hva er vanlig? Hva kan jeg forvente av barnehagen? Burde de ikke prioritere bleieslutt som de prioriterer språklæring eller annet?

Anonymkode: 6f355...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må legge til at jeg glemte noe av det viktigste: barnet gikk på do hjemme, men straks barnehagen startet gikk det raskt nedover og barnet er nå så dårlig på det at til og med hjemme gikk barnet kun 1 gang på do i går. Det har blitt ødelagt, alt sammen. Det er et eller annet i barnehagen som ødelegger, og jeg kan ikke ta ut barnet i 1 måned til for å "fikse det".

Anonymkode: 6f355...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror barnet ikke er helt klart enda, vi brukte også belønning, men når barnet var helt klar var det ikke behov for det lenger. Jeg tenker at når dere fremdeles er avhengig av klistremerker er det for tidlig for å kreve at barnehagen følger opp.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke tenkes at barnet ditt synes det er mer komfortabelt å trene på dette med mamma og pappa enn med bhgansatte og rett og slett ikke sier fra/gir de samme tegnene til dem? Jeg tviler på at de bhgansatte nekter ungen din å gå på do om h*n gir uttrykk for dette, så må jo være der det ligger. 

Er for øvrig enklere å prate med de ansatte enn å synse på KG. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bhg. og har barn i samme barnehage, så kan svare litt ut ifra egne erfaringer. 

Generelt sett så er det vanligste at bleieslutt er vanskeligere i barnehage enn hjemme. Det er mange flere barn og voksne for barnet å forholde seg til og da blir det vanskeligere for barnet å si ifra. Noen barn glemmer seg lettere når de er i bhg. og leker med andre barn samtidig som det er mye annet som skjer og flere personer å forholde seg til. Noen barn er heller ikke like trygge på å si ifra til alle voksne i barnehagen. 

I tillegg har jo barnehagen helt klart færre ressurser til å følge opp barnet enn hjemme. Det er alltid flere barn per voksne og i tillegg så det det gjerne ikke samme voksen som følger barnet gjennom hele dagen hvis barnet har full dag. 

Dette går seg nok til over tid. :) Det er nok kun i et fåtall av tilfeller at et barn klarer å slutte med bleie hjemme og i barnehage på samme tid. Gi det noen måneder til å komme inn i barnehagerutinene før du prøver på nytt. 

Anonymkode: 2de88...bcd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Har dere avtalt med Bhg at de tar med barnet på do til faste tider? Det gjorde vi når vi merket at det begynte å skli ut eller ble mye "uhell" i BHG. Vi brukte ikke klistremerker men innførte faste rutiner sammen med BHG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som de klistremerkene blir for ambisiøst å gjennomføre for barnehagen, de har mange barn å følge opp. Hos oss er det slik at når barnet er blitt ganske god hjemme, så følger de opp med å ta barnet jevnlig på do, og fikser evt. uhell. Da er det snakk om å ta barnet hver time/annenhver time. Hvis dere driver å motiverer fortsatt, så er det tidligfase.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipper jeg har like mye å gjøre med at barnet glemmer si ifra(spesielt siden det var snakk om ulykke i utedressen), og at klistersystem funker greit hjemme men ikke i barnehagen hvor det skjer mye barna skal konsentrere seg om?

Vi får stadig hjem lekkasjer(uten at han har sluttet med bleie), og jeg kan jo ikke kjefte på barnehagen når jeg jo ser de gjerne står 5-6 barn i kø for å skiftes på samtidig. De kan jo ikke bestemme at barn skal på do på gitte tidspunkt, og at noen har ulykker eller setter seg ned med full bleie/uten bleie er jo ikke til å unngå.

Jeg hadde nok selv tenkt at det var for tidlig om en er avhengig av belønningssystem utenfor hjemmet også.

Anonymkode: e1c61...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du forventer for mye av barnehagen når du forventer at de skal klare å følge opp med klistremerkeskjema. De har, som @ViljaH sier, mange barn å følge opp, og det eneste jeg synes du kan forvente i en slik situasjon, er at de tar barna på do til bestemte tider (etter frokost, før utetid, etter eventuelt soving), og selvsagt at de skifter om de oppdager at barnet er vått. Bleieslutt er en slitsom fase, og mange foreldre er nok i overkant optimistiske i forhold til bleieslutt, forventninger og hvorvidt det fungerer med belønningssystemer. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ville vært bedre å avtalt med barnehagen at de setter ungen din på do til faste tider også kan heller du ordne med klistermerkeboka når han kommer hjem?

F.eks et ekstra spesielt klistermerke de dagene han ikke har uhell i barnehagen.

Vil nok bli stor stas for en liten en å fortelle hjemme at han ikke har hatt uhell og få et ekstra fint klistermerke :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn i barnehagen vi tar ofte på do. Men så kan de gå inn og sette seg på stolen igjen og tisser. Har ikke mulighet til å ta et barn på do hvert 15 minutt når vi er ute og bare to voksne på 19 barn. Har en nå som vi tar inn hver halve time for å se om det hjelper, men blir en del uhell.

Anonymkode: 82174...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asdas123

Klistremerker bruker vi hjemme. Barnehagen følger til toalettet ved faste tidspunkt og spør innimellom tidspunktene for å forsøke å fange det opp. Jeg stresser ikke, bleiefri blir de til slutt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet ditt? Det høres ut som barnet trenger mer hjelp enn det en kan forvente av barnehagen. Hjelp skal de få, uten påminnelser ville ikke min fireåring heller klart seg uhellfri hver dag. Og klistermerke for hver gang på do har hun fått. Så her er det nok en kombinasjon tror jeg. 

Anonymkode: c8095...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Wesla skrev:

Jeg tror barnet ikke er helt klart enda, vi brukte også belønning, men når barnet var helt klar var det ikke behov for det lenger. Jeg tenker at når dere fremdeles er avhengig av klistremerker er det for tidlig for å kreve at barnehagen følger opp.

Vi er ikke helt avhengig av det, vi bruker ikke klistremerker hjemme lenger. 

Anonymkode: 6f355...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tipper jeg har like mye å gjøre med at barnet glemmer si ifra(spesielt siden det var snakk om ulykke i utedressen), og at klistersystem funker greit hjemme men ikke i barnehagen hvor det skjer mye barna skal konsentrere seg om?

Vi får stadig hjem lekkasjer(uten at han har sluttet med bleie), og jeg kan jo ikke kjefte på barnehagen når jeg jo ser de gjerne står 5-6 barn i kø for å skiftes på samtidig. De kan jo ikke bestemme at barn skal på do på gitte tidspunkt, og at noen har ulykker eller setter seg ned med full bleie/uten bleie er jo ikke til å unngå.

Jeg hadde nok selv tenkt at det var for tidlig om en er avhengig av belønningssystem utenfor hjemmet også.

Anonymkode: e1c61...f2c

Det er 5 voksne på 3 barn som skal slutte med bleie. 

Anonymkode: 6f355...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barn i barnehagen vi tar ofte på do. Men så kan de gå inn og sette seg på stolen igjen og tisser. Har ikke mulighet til å ta et barn på do hvert 15 minutt når vi er ute og bare to voksne på 19 barn. Har en nå som vi tar inn hver halve time for å se om det hjelper, men blir en del uhell.

Anonymkode: 82174...8b7

Her er de ikke 2 voksne på 19 barn (heldigvis!! Høres ikke bra ut)

Anonymkode: 6f355...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i bhg. og har barn i samme barnehage, så kan svare litt ut ifra egne erfaringer. 

Generelt sett så er det vanligste at bleieslutt er vanskeligere i barnehage enn hjemme. Det er mange flere barn og voksne for barnet å forholde seg til og da blir det vanskeligere for barnet å si ifra. Noen barn glemmer seg lettere når de er i bhg. og leker med andre barn samtidig som det er mye annet som skjer og flere personer å forholde seg til. Noen barn er heller ikke like trygge på å si ifra til alle voksne i barnehagen. 

I tillegg har jo barnehagen helt klart færre ressurser til å følge opp barnet enn hjemme. Det er alltid flere barn per voksne og i tillegg så det det gjerne ikke samme voksen som følger barnet gjennom hele dagen hvis barnet har full dag. 

Dette går seg nok til over tid. :) Det er nok kun i et fåtall av tilfeller at et barn klarer å slutte med bleie hjemme og i barnehage på samme tid. Gi det noen måneder til å komme inn i barnehagerutinene før du prøver på nytt. 

Anonymkode: 2de88...bcd

Takk for godt svar :)

Anonymkode: 6f355...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammelt er barnet ditt? Det høres ut som barnet trenger mer hjelp enn det en kan forvente av barnehagen. Hjelp skal de få, uten påminnelser ville ikke min fireåring heller klart seg uhellfri hver dag. Og klistermerke for hver gang på do har hun fått. Så her er det nok en kombinasjon tror jeg. 

Anonymkode: c8095...282

3 år og 3 mnd

Anonymkode: 6f355...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller avtalt med bhg at de skal følge barnet på do til faste tider. Et klistremerkesystem kan bli vanskelig å følge opp. Jeg tenker at du har litt for høye forventninger til bhg med dette klistremerkesystemet. 

Som nevnt over er det helt vanlig at bleieslutt er noe  annet i bhg enn hjemme. Jeg er barnehagelærer og har flere barn selv. Barna har sluttet med bleie hjemme før de sluttet med bleie i bhg. Når de virket trygge hjemme videreførte vi bleieslutt til bhg. Det var selvsagt endel uhell. Det må man regne med. 

I bhg har vi mange barn å følge opp. Selv om feks bare 3 barn er i bleiesluttprosessen så er det også mange andre ting som skal følges opp.  Vi har svært mye å gjøre i løpet av en dag, og alle barna har krav på å  bli sett og fulgt opp. Vi kan ikke ofre andre barn for å bruke masse tid på et enkelt barn som skal slutte med bleie. Så for at bleieslutt skal kunne gjennomføres må det gjøres på en måte som er gjennomførbar samtidig som det ikke krever altfor mye ressurser. Jeg foreslår at du snakker med bhg og at dere sammen blir enige om en fremgangsmåte for bleieslutt i bhg. Vær forbredt på at det kan ta litt tid, og at det kommer tilbakeslag. Det er helt normalt. Det er en prosess. Lykke til :)

Anonymkode: 0c495...edf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby har bæsjet bare på potta hjemme i over ett år nå - han er to. Men i barnehagen bæsjet han i bleia. Han sier klart ifra hjemme,  så jeg trodde at de kanskje ikke hørte på ham, eller ikke hadde tid til å gå på do med ham i barnehagen. Men jeg skjønte etterhvert at det ikke er tilfelle. Jeg har god kontakt med ansatte, og jeg vet de prøver - men han nekter potta i barnehagen. Det blir rett og slett ikke det samme. Her hjemme sitter han på badet sammen med mamma/pappa, og masse av sine leketøy, og det er rolig og bare kos. I barnehagen får de (selvfølgelig) ikke lov til å ha med seg leketøy på do, pga hygiene, og doen er ikke like rolig, flere ansatte og barn inn og ut. Han føler seg rett og slett ikke like trygg, det er ikke like stas, og som hun andre sier, det er mer interessante ting som skjer utafor - der alle andre barn er og leker. 

Men det har nylig vært en plutselig forbedring, Han begynte å tisse på potta i barnehagen, ihvertfall med noen av ansatte (de han liker best). Jeg tror det har sammenheng med at hun bestevenninna hans begynte også å gå på potta i barnehagen, da ble han plutselig mer interresert og mer motivert. Konkurranseinstinkt var det som skulle til tydeligvis. :) Så jeg tror det løsner seg etterhvert for dere også, TS. 

Anonymkode: 4c4f7...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...