Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke protester ved abortklinkker i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 8/28/2016 at 9.16, Elliespelli skrev:

Nei, jeg skjønner ikke hvordan de rettferdiggjør det for seg selv.

Fordi de mener fosteret er et menneske, det er ikke vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 8/28/2016 at 20.35, AnonymBruker skrev:

Et foster kan heller faktisk ikke kjenne smerter før TIDLIGST i uke 18. 

Anonymkode: b02aa...37e

Det er ikke evnen til å føle smerte som gjør deg til et menneske. Dessuten kan det godt tenkes at man kan utføre abort uten at fosteret merker noe som helst. Faktisk er det ikke snakk om mye til bevissthet hos nyfødte heller, de kan for eksempel ikke skille mellom seg selv og andre individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, linsejesus skrev:

Sakens kjerne er hvorvidt det er et liv/et menneske også før uke 12. Mener man det, må man selvsagt være mot fri abort, fordi det da pr. definisjon er å ta livet av noen.

Og så? Drap trenger ikke være endelig galt, det kan ha en hensikt. Jeg syns ikke det er relevant om man regner det som liv eller ei.

Anonymkode: 86f6a...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/29/2016 at 16.43, sol87 skrev:

Ja, alle kan se et foster på åtte uker. Det er bare å google. Hvordan du får det bildet til å se ut som et "lite barn", har jeg vanskelig for å forstå, men jeg antar det er øyet som ser. 

Her er et bilde av et foster i 8.uke:

http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort

At dette er fullt utviklet er bare tullprat. Et fullt utviklet menneske ville klart seg utenfor livmoren, det ville selvfølgelig ikke dette fosteret. 

Mener du at du kan bedømme om det er et menneske ut fra hvordan det ser ut? En nyfødt klarer seg heller ikke utenfor livmoren, men er fortsatt like avhengig av tilførsel av næring og varme fra andre. Dessuten kan man redde stadig tidligere fødte, som for noen år siden garantert ville dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Drap trenger ikke være endelig galt, det kan ha en hensikt. Jeg syns ikke det er relevant om man regner det som liv eller ei.

Anonymkode: 86f6a...445

Ja, å ta liv er ikke alltid galt. Vi tillater det i krig, og enkelte steder også når folk er uhelbredelig syke.

Mener du abort bør være greit i hele svangerskapet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
Den 28. august 2016 at 7.17, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke folk som protesterer ved avdelingene på sykehus hvor det blir utført abort? I USA er det aktivt protestering mot dette ved klinkkene? Er vi i Norge rett og slett for naive?, bør vi som er imot abort stå fram og protestere mot dette? Hvorfor blir det ikke gjort her til lands?

Anonymkode: 56eb9...756

Hvis du er imot abort så får du ta ansvar og lede an de protestene som du ønsker deg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, linsejesus skrev:

Abortloven er det motsatte av likestilling. Kvinnen har all rett til å velge å bli mor, far har ingenting han skulle ha sagt. Han kan bli tvunget til å bli far mot sin vilje, og fosteret han er far til kan bli avlivet mot hans vilje. Han slipper heller ikke unna etter fødselen, da kan han pålegges å måtte betale for et barn han aldri ville ha.

Stakkars mannen, så fryktelig det må være å være ham. For oss kvinner snudde alt da vi begynte å bruke prevensjon, og nå ruler vi verden. Dere burde finne opp prevensjon til menn også! Å ja, det stemmer, der finnes allerede. Dere bruker det bare ikke...fordi...hva det nå er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎08‎.‎2016 at 15.03, ops2 skrev:

 

De unge tror at ingen ting har skjedd før de ble født. Dessverre er vi visst bare i stand til å lære av våre feil.

Bilderesultat

Her heller Børre Knutsen saueblod over seg foran en abortklinikk.

Bilderesultat for børre knudsen ludvig nessa

Ludvig Nessa sa at 22.juli skyldtes norsk abortpolitikk.

Bilderesultat for børre knudsen ludvig nessa

Disse smarte herrene demonstrerte dette utenfor sykehuset da vi ikke har rene abortklinikker. Mulig de glemte kvinnene som ble møtt av denne aksjonen når de kom ut etter utskrapning fordi de hadde mistet sitt høys etterlengtede barn....

jada...vær god mot hverandre.......??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, linsejesus skrev:

Mener du at du kan bedømme om det er et menneske ut fra hvordan det ser ut? En nyfødt klarer seg heller ikke utenfor livmoren, men er fortsatt like avhengig av tilførsel av næring og varme fra andre. Dessuten kan man redde stadig tidligere fødte, som for noen år siden garantert ville dødd.

Skrev jeg det? Tvert i mot ser jeg ikke argumentet for at abort er ille "fordi fosteret "ser ut" som et menneske.

Når jeg skriver klare seg utenfor livmoren, vil det si overleve så fremt man har en omsorgsperson som sørger for at de grunnleggende behovene er dekket. Foreløpig er dette bare mulig fra uke 23, og da dør mange barn, eller de får alvorlige skader/sjukdommer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/30/2016 at 23.16, antbug skrev:

Stakkars mannen, så fryktelig det må være å være ham. For oss kvinner snudde alt da vi begynte å bruke prevensjon, og nå ruler vi verden. Dere burde finne opp prevensjon til menn også! Å ja, det stemmer, der finnes allerede. Dere bruker det bare ikke...fordi...hva det nå er:)

At kvinner ikke er likestilt på enkelte områder rettferdiggjør ikke diskriminering av menn på andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sol87 skrev:

Skrev jeg det? Tvert i mot ser jeg ikke argumentet for at abort er ille "fordi fosteret "ser ut" som et menneske.

Når jeg skriver klare seg utenfor livmoren, vil det si overleve så fremt man har en omsorgsperson som sørger for at de grunnleggende behovene er dekket. Foreløpig er dette bare mulig fra uke 23, og da dør mange barn, eller de får alvorlige skader/sjukdommer. 

 

Nei, du skrev ikke det, jeg misforsto deg tydeligvis litt der. Jeg er enig i at det er meningsløst å argumentere mot abort ut fra hvordan fosteret ser ut.

Når et for tidlig født foster kan klare seg utenfor livmoren varierer med tid og sted, og kan ikke brukes for å fastslå om det er et menneske eller ikke, eller om det skal ha rett til å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 15.03, ops2 skrev:

 

De unge tror at ingen ting har skjedd før de ble født. Dessverre er vi visst bare i stand til å lære av våre feil.

Bilderesultat

Her heller Børre Knutsen saueblod over seg foran en abortklinikk.

Bilderesultat for børre knudsen ludvig nessa

Ludvig Nessa sa at 22.juli skyldtes norsk abortpolitikk.

Bilderesultat for børre knudsen ludvig nessa

Knudsen er vel død eller grønsak, men ta kontakt med Ludvig Nessa du. Han har facebookonto. Han liker nok unge hjernevaskede fantast-jenter.

Anonymkode: 2ae89...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 30.8.2016 at 23.16, antbug skrev:

Stakkars mannen, så fryktelig det må være å være ham. For oss kvinner snudde alt da vi begynte å bruke prevensjon, og nå ruler vi verden. Dere burde finne opp prevensjon til menn også! Å ja, det stemmer, der finnes allerede. Dere bruker det bare ikke...fordi...hva det nå er:)

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Anonymkode: b4ee3...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2016 at 7.53, Elliespelli skrev:

Det finnes slike i Norge også. Men heldigvis er det ikke like utbredt som i USA. Og heldigvis ikke ekstremister som bomber abortklinikkene, av og til mens pasienter og ansette er inni.

Jeg respekterer at det er sterke meninger angående temaet. Jeg respekterer også at det ikke er aktuelt for mange og at noen syns det er galt. Men det jeg ikke klarer å respektere er at folk skal prøve å bestemme for andre, syns det å presse noen til å beholde er like forkastelig som å skulle tvinge noen til abort. Min kropp, mitt valg. Din kropp, ditt valg.

Jeg har heldigvis ikke vært i den situasjonen at jeg har måtte ta ett slikt valg. Men har venninner som har beholdt selv om det var en uønsket graviditet og har venninner som har tatt abort frivillig. Ingen av dem hadde en lett avgjørelse. 

Men det er jo nettopp det. Når en er gravid er det ikke lenger bare din kropp. 

Anonymkode: 3f04b...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, linsejesus skrev:

Nei, du skrev ikke det, jeg misforsto deg tydeligvis litt der. Jeg er enig i at det er meningsløst å argumentere mot abort ut fra hvordan fosteret ser ut.

Når et for tidlig født foster kan klare seg utenfor livmoren varierer med tid og sted, og kan ikke brukes for å fastslå om det er et menneske eller ikke, eller om det skal ha rett til å leve.

Der er vi rett og slett uenige. Jeg mener at kvinnen må få bestemme over sin kropp, og ja, det går på bekostning av noe som kunne ha blitt et barn, men jeg mener altså at kvinnens kontroll over sin kropp må gå foran. Jeg mener at retten til liv inntreffer når et barn blir født, ikke når det er avhengig av mors mage. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sol87 skrev:

Der er vi rett og slett uenige. Jeg mener at kvinnen må få bestemme over sin kropp, og ja, det går på bekostning av noe som kunne ha blitt et barn, men jeg mener altså at kvinnens kontroll over sin kropp må gå foran. Jeg mener at retten til liv inntreffer når et barn blir født, ikke når det er avhengig av mors mage. 

Jeg er selvsagt enig i at en kvinne skal bestemme over sin egen kropp. Uenigheten består i at det ikke ER hennes kropp, men barnets/fosterets. Det er en ærlig sak å mene at man ikke er et menneske før man er født, og det er forsåvidt et mer logisk standpunkt enn en bestemt uke i svangerskapet. Men mener du at retten til liv inntreffer når barnet blir født, selv om det fødes for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.8.2016 at 21.46, linsejesus skrev:

Ja, å ta liv er ikke alltid galt. Vi tillater det i krig, og enkelte steder også når folk er uhelbredelig syke.

Mener du abort bør være greit i hele svangerskapet? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg er tilhenger av abort, men det er forøvrig noen ting jeg synes er problematisk med det: Det er grensen for hvor gammelt barnet i magen må være. Har i alle fall lest noe om at barnet kan være opptil flere måneder, før man tar abort. Det høres litt skremmende ut, for da er det hvel langt på vei, allerede, til å bli et menneske? Synes det høres mer humant ut at man setter grensen til ihvertfall før det har utviklet seg til en baby? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...