Gå til innhold

Kjære hundefolk


dansk1

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Turbofaen skrev:

Snakk om å mangle forståelse av hva du leser. TS har kritisert folk for å legge seg opp i andres hundehold. Det har ikke TS selv gjort.

 

Slik jeg leser TS så er ikke hunden låst inne i bur 10 timer i strekk, men at hunden foretrekker å sove og være i buret når den er alene. Det er noe helt annet enn å låse den inn i bur.

Slik jeg leser TS så er buret låst på dagtid og på natten. Ingen som er imot bur er imot åpne bur, åpne bur er en seng med tak.

Anonymkode: c4069...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser TS så er buret låst på dagtid og på natten. Ingen som er imot bur er imot åpne bur, åpne bur er en seng med tak.

Anonymkode: c4069...eb0

Da har du ikke lest godt nok:

6 timer siden, dansk1 skrev:

 Fra 16 - 21 er igjen hunden min i full aktivitet, og når kvelden kommer, er hunden trett og sover hele natta. Og den VELGER å sove i buret sitt, selv om den har masse andre rom den kan oppholde seg i.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, LexSuperior skrev:

Nå synes jeg du overdriver veldig. Det vet jo ikke du noe om. Hun ligger overalt, men hun har blitt veldig glad i buret sitt. Jeg har vurdert å fjerne det(tar mye plass), men gjør det ikke fordi at hun trives så godt med det. Da ser jeg ikke poenget.

Forskjellen er jo om låst eller ikke. Mange andre dytter hunden inn i bur, låser døren DET er mishandling.

Folk gjør det pga gidder ikke trene hunden, er livredde for designermøblene sine(* burde aldri hatt dyr(. Aldri opplevd noe skade fra dyr forøvrig ,alltid fritt, men hadde så skjedd så Måtte jeg forstår det kan være del av pakka 

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er jo om låst eller ikke. Mange andre dytter hunden inn i bur, låser døren DET er mishandling.

Folk gjør det pga gidder ikke trene hunden, er livredde for designermøblene sine(* burde aldri hatt dyr(. Aldri opplevd noe skade fra dyr forøvrig ,alltid fritt, men hadde så skjedd så Måtte jeg forstår det kan være del av pakka 

Anonymkode: d7150...bf2

Men nå har jo hverken jeg eller TS sagt noe om å låse inne hundene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke,  det er IKKE forenelig med godt hundehold 10 t I bur. Å bruke argumentet" de er jo så tilpasningsdyktige er bull. Typisk å komme med" jeg tar meg av min hund som jeg vil og du din etc".

  Hunder blir kuet til å "godta" grov mishandling også , slag, spark,  hundekamper også men det er f meg forkastelig. Ettersom du liksom skal være så bevisst,  og du gir nok endel fysisk trening til hunden din,  så passer det rett og slett ikke inn I bildet med burhold!  Hund I bur utenom I bil  er MISHANDLING .   Dette bør  ALLE ta til seg og skjerpe seg fort som svint å bli kvitt burhold 

Anonymkode: d7150...bf2

Er ikke personen du siterer. Hvem er du til å diktere hva som er forenelig eller ei i ts sitt tilfelle?? Tispa vår legger seg i buret hver kveld mellom 21.30-22.00 (av fri vilje, men rutine fra hvalpetiden). Vi låser henne ikke inne, og hun kan forlate buret når hun vil. Likevel er det ingen aktiviteter på henne nattestid, og hun kommer ikke tassende ut før morgenturen som skjer rundt 07.30. Så det utgjør en 9,5-10 timers tid i bur. Jeg kan love deg at hun lider INGEN nød.

Anonymkode: 6f522...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke personen du siterer. Hvem er du til å diktere hva som er forenelig eller ei i ts sitt tilfelle?? Tispa vår legger seg i buret hver kveld mellom 21.30-22.00 (av fri vilje, men rutine fra hvalpetiden). Vi låser henne ikke inne, og hun kan forlate buret når hun vil. Likevel er det ingen aktiviteter på henne nattestid, og hun kommer ikke tassende ut før morgenturen som skjer rundt 07.30. Så det utgjør en 9,5-10 timers tid i bur. Jeg kan love deg at hun lider INGEN nød.

Anonymkode: 6f522...839

Saken er den at det DESSVERRE er endel folk som LÅSER hunden inn i bur, slik som  TS. Dette er ikke forenelig med godt hundehold.

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, LexSuperior skrev:

Men nå har jo hverken jeg eller TS sagt noe om å låse inne hundene.

Ts låser den inne, det kom vel tydelig frem. 

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke personen du siterer. Hvem er du til å diktere hva som er forenelig eller ei i ts sitt tilfelle?? Tispa vår legger seg i buret hver kveld mellom 21.30-22.00 (av fri vilje, men rutine fra hvalpetiden). Vi låser henne ikke inne, og hun kan forlate buret når hun vil. Likevel er det ingen aktiviteter på henne nattestid, og hun kommer ikke tassende ut før morgenturen som skjer rundt 07.30. Så det utgjør en 9,5-10 timers tid i bur. Jeg kan love deg at hun lider INGEN nød.

Anonymkode: 6f522...839

Jeg er absolutt , som akkurat alle andre vettuge folk , i min rett til å fastslå  Å LÅSE HUND I BUR ER FULLSTENDIG URIKTIG !

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, August 27, 2016 at 1.25, dansk1 skrev:

Etter nå og ha lest mange hundtråder her inne, kjenner jeg at jeg river meg i håret, og irriterer meg over bedrevitere og dere som slakter andres hundehold. 

Det meste dreier seg om å la hunden være alene. Dere som mener at hunden ikke kan være alene mer enn et par timer, og at 8-10 timer hjemme alene er dyremisshandling. Er det kun navere og hjemmeværende som kan eie hund? 

Vel, jeg, og mange andre normalt arbeidende er hundeeiere. Og hunden min lider ikke. Det tror jeg ikke deres andre hunder gjør heller. Jeg jobber 10 timers natteskift. Disse timene ligger min hund alene i sitt bur, hvor han har en god og varm seng, masse plass, samt vann. 

Dere som er fanatiske på at hunden ikke må være alene hjemme - si meg en ting, helt ærlig; har dere vekkerklokke på for å lufte hunden deres på nattetider? Leste en tråd at hunden ikke kunne ligge 6 timer uten å få ut å tisse. Mener du virkelig at du setter på vekkerklokken kl. 04.00, hvis du selv går i seng kl. 22.00?

Helt ærlig; Det handler ikke om hvor lenge hunden er alene hjemme. Det handler om HVA du gjør med hunden NÅR du er hjemme. Det hjelper ikke å være hjemmeværende med hunden 24/7, hvis du bare gidder å gå 5 minutter så den får gjort sitt ytterst nødvendige.

En hund har både psykiske og fysiske behov som skal ivaretas. Min hund ligger som sagt hjemme alene i 10 timer , hvor han sover i buret sitt på natt. Dagens lyse timer er han ute på lange gåturer, joggeturer, fjellturer, rideturer, går løs i stallen hvor han leker med andre hunder, OG vi setter av mange 10-minuttere i løpet av dagen hvor hans psykiske behov blir trent, sånn at han både blir sliten psykisk og fysisk.

Jeg har en glad hund, som er sunn og rask. 

Kjære hundefolk; tenk over hvor "fantastisk" ditt eget hundehold er før du slakter andres. Og til alle dere andre, som ønsker dere hund, men som blir skremt av alle "alene hjemme" innlegg her på KG - fokuser heller på om dere har nok tid til å stimulere hundens behov NÅR du ikke er på jobb. Det er klart at vi som har en normal jobb også kan ha hund! 

Med andre ord så sover du aldri? Du jobber 10 timer hver natt, og på dagtid går du tur? Hva gjør du de 7-10 du faktisk sover, da? Sover hunden ENDA MER?...

Anonymkode: 79cb3...207

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er jo om låst eller ikke. Mange andre dytter hunden inn i bur, låser døren DET er mishandling.

Folk gjør det pga gidder ikke trene hunden, er livredde for designermøblene sine(* burde aldri hatt dyr(. Aldri opplevd noe skade fra dyr forøvrig ,alltid fritt, men hadde så skjedd så Måtte jeg forstår det kan være del av pakka 

Anonymkode: d7150...bf2

Nei, det er ikke dyremishandling.

Anonymkode: 79cb3...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at det DESSVERRE er endel folk som LÅSER hunden inn i bur, slik som  TS. Dette er ikke forenelig med godt hundehold.

Anonymkode: d7150...bf2

Jo.

Anonymkode: 79cb3...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvilken hund du har også.

Jeg hadde en dachs en gang. Når vi kom hjem etter 4 timer alene hadde hun klort seg til blods. Så nevnte dyrelegen at vi burde prøve å kjøpe et lite bur, fordi det kunne hende hun hadde en form for klaustrofobi når hun var alene i store rom. Dette gikk hun frivillig inn i. Dachser liker som regel huler og grotter. Hun kunne ligge i det om natten med døren åpen og hun kunne ligge der i åtte timer, med døren igjen om dagen. Da lå hun som regel å gnagde på et griseøre eller så sov hun. Og noen ganger gikk hun inn i buret når alle var hjemme, bare for å få litt fred og ro.

Noen hunder liker burene. 10 timer er kanskje litt mye, men tenk om denne dachsen hadde vært ute i et åpent rom i 10 timer. Det hadde vært tortur. 

Anonymkode: 5ad51...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyremishandling blir slengt etter deg bare du nevner bur og alene hjemme i samme setning. Skjerp dere!

Hunden har det greit i buret og den får aktivitet og kos og trening den tiden den ikke er i buret.

Anonymkode: f4b9a...536

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg kan forstå at hunden må i bur dersom den blir hyper og ødelegger ting mens den er alene, men det går vel heller på oppdragelse og aktivisering. Men hvis hunden er snill og grei så ser jeg virkelig ikke problemet med å la den gå løs i huset de timene. Det er i hvertfall bedre enn at den skal sitte i bur.. Da jeg hadde hund, så stengte vi kun av trappen opp til loftet, slik at hunden kunne gå fritt i stua, på kjøkkenet og ut i gangen. Vi hadde også hundeluke ut til Hagen (som selvfølgelig var avstengt slik at hunden ikke kunne gå noe sted, eller andre komme inn og ta den). Det funket supert for oss. Prøv selv å gå i ti timer uten å lette på trykket. Er ganske viktig for hunden også å komme seg ut i løpet av de timene og gå på do. Ergo hageløsningen hos oss. 

Anonymkode: bdbc5...c67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Anonymkode: 79cb3...207

Om man har så lite empati at man ikke forstår at å stenge en hund inn i bur over timer  er MISHANDLING så er det ikke håp.

Det er et KRAV at de som anskaffer hund  gjør den trygg på å gå LØS og våg ikke å steng hunden inne pga  egen utilstrekkelighet som eier!

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dyremishandling blir slengt etter deg bare du nevner bur og alene hjemme i samme setning. Skjerp dere!

Hunden har det greit i buret og den får aktivitet og kos og trening den tiden den ikke er i buret.

Anonymkode: f4b9a...536

Det er vel fortjent å få det slengt etter seg ja!

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts låser den inne, det kom vel tydelig frem. 

Anonymkode: d7150...bf2

Da har du ikke lest godt nok. Hvis du leser mer enn HI så ser du at TS ikke jobber hver natt og at buret er åpent. Dessuten skal man være forsiktig med å kritisere andre når man ikke vet alt om dem. Hunden min kan også stå alene litt lenge en dag, men hun er ikke alene 7 dager i uken. Personlig ser jeg på det som bedre enn 6 timer alene hver dag, men smak og behag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som låser buret når dere ikke er hjemme :

er dere ikke redde for at det skal begynne å brenne? 

brannvesenet, naboer som vet dere har hund el. kan lettere rope ut hunden om den er løs, isteden for å skulle gå inn å lete etter bur osv.. 

Naboen min vet hvor min husnøkkel ligger slik at de kan låse opp og rope på hunden hvis det skulle være noe. Jeg hadde aldri bedt de gå inn i huset og evnt lete frem ett bur i full fyr. 

Eller om noe dessverre skulle skje meg (på sykehus f.eks) er det bedre at hunden har hele huset enn bare et bur. Kjedelig om den må på do liksom  

Min liker også å ligge i buret å sove, men aldri med døren igjen. 

Endret av Thatsme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som trådstarter prøver å forsvare sin egen dårlige samvittighet...

10 timer alene hjemme uten kontakt med andre mennesker eller hunder, er forferdelig kjedelig for dyret!

Man trenger ikke være hjemmeværende for å ta hund, kanskje man er to som jobber til litt ulike tider? Har en nabo eller familie som kan passe hunden? Noen har anledning til å ha hunden med på jobb. Å klare seg alene hjemme 10 timer en gang i blant er vel greit, men hele uka er drøyt!

Det er slike ting man bør tenke på FØR man kjøper hund. Dersom du jobber slik at du er borte 10 timer pr. dag, bør du heller vurdere en katt! 

Synes synd på hunden din, TS.

Anonymkode: 84278...4e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen ønsker å ha et så stygt møbel som et hundebur inne, så er jo det greit nok - så lenge hunden ikke låses inne. 

Men også Mattilsynet sier at bur med lukket dør ikke er forenelig med god dyrevelferd, og anbefaler et minimum av tilgjengelig gulvflate på 2 kvm (for de minste rasene). Det finnes ikke et eneste ferdigprodusert bur som tilfredsstiller MTs anbefalinger med tanke på størrelse. Det bør være et tankekors for de som bruker bur med lukket dør. Det finnes alltids unntak fra regelen, men man kan ikke gå ut i fra disse generelt.

Angående lange dager hjemme alene. Folk jobber, sånn er det. Med opptrening så takler de fleste hundene det helt fint. Men når man da faktisk jobber fulle dager, så er det eiers fordømrade plikt å pelle seg hjem og bruke tid på hunden etter arbeidstid. Om den blir forlatt på nytt igjen fordi ditten og datten - det er forkastelig. (Igjen, jeg snakker ikke om unntakene, men om det skjer ofte.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...