Gå til innhold

Kjære hundefolk


dansk1

Anbefalte innlegg

Etter nå og ha lest mange hundtråder her inne, kjenner jeg at jeg river meg i håret, og irriterer meg over bedrevitere og dere som slakter andres hundehold. 

Det meste dreier seg om å la hunden være alene. Dere som mener at hunden ikke kan være alene mer enn et par timer, og at 8-10 timer hjemme alene er dyremisshandling. Er det kun navere og hjemmeværende som kan eie hund? 

Vel, jeg, og mange andre normalt arbeidende er hundeeiere. Og hunden min lider ikke. Det tror jeg ikke deres andre hunder gjør heller. Jeg jobber 10 timers natteskift. Disse timene ligger min hund alene i sitt bur, hvor han har en god og varm seng, masse plass, samt vann. 

Dere som er fanatiske på at hunden ikke må være alene hjemme - si meg en ting, helt ærlig; har dere vekkerklokke på for å lufte hunden deres på nattetider? Leste en tråd at hunden ikke kunne ligge 6 timer uten å få ut å tisse. Mener du virkelig at du setter på vekkerklokken kl. 04.00, hvis du selv går i seng kl. 22.00?

Helt ærlig; Det handler ikke om hvor lenge hunden er alene hjemme. Det handler om HVA du gjør med hunden NÅR du er hjemme. Det hjelper ikke å være hjemmeværende med hunden 24/7, hvis du bare gidder å gå 5 minutter så den får gjort sitt ytterst nødvendige.

En hund har både psykiske og fysiske behov som skal ivaretas. Min hund ligger som sagt hjemme alene i 10 timer , hvor han sover i buret sitt på natt. Dagens lyse timer er han ute på lange gåturer, joggeturer, fjellturer, rideturer, går løs i stallen hvor han leker med andre hunder, OG vi setter av mange 10-minuttere i løpet av dagen hvor hans psykiske behov blir trent, sånn at han både blir sliten psykisk og fysisk.

Jeg har en glad hund, som er sunn og rask. 

Kjære hundefolk; tenk over hvor "fantastisk" ditt eget hundehold er før du slakter andres. Og til alle dere andre, som ønsker dere hund, men som blir skremt av alle "alene hjemme" innlegg her på KG - fokuser heller på om dere har nok tid til å stimulere hundens behov NÅR du ikke er på jobb. Det er klart at vi som har en normal jobb også kan ha hund! 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt skrevet, tenkt det samme selv. (Jeg venter en valp og jeg er hjemme for tiden, så den blir ikke mye alene, men er likevel veldig enig i det du skriver!) 

Anonymkode: 5b145...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje hundehold bare ikke er forenelig med det moderne liv. Kanskje man bare burde ha hund om man var hjemmeværende eller naver. Ser ikke at det er urimelig om et moderne menneske ikke kan gi hunden det livet den fortjener. Er ikke en menneskerett å ha hund, man gjør det ene og alene av egoistiske behov. Kanskje det er på tide at det moderne menneske setter egoismen til side og velger bort hund?

Anonymkode: fb078...836

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg si at det å ha en hund i 10 timer i et bur. Det er dyremishandling. 

Sover hunden i bur om natten også? Eller dagen siden du jobber natt? Det vil da si at hunden din er i bur i 18+ timer om dagen. DET er dyremishandling det. 
10 timer i et bur er alt, alt ,alt for mye. Et bur skal ikke brukes som oppbevaring, kun i bil. Det burde ha vært ulovlig å sperre en hund inne i et bur andre steder enn i bil. 
Det å ha et bur tilgjengelig, åpent 24/7, det er noe helt annet. 

Det er ikke bare snakk om å la en hund være alene. Men å gå ifra en hund i et bur i 8+ timer.
De som mener at en hund ikke klarer seg alene en arbeidsdag. De har misforstått. For jo, en hund klarer det og de har det faktisk helt fint. Så fremt de ikke har adferdsproblemer og ikke har blitt trent opp til  å være alene. 
Men bur, det er dyremishandling. Så TS, Du burde tenke litt over ditt eget hundehold. 

Anonymkode: b604e...d08

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, at folk kritiserer uvettig bruk av bur er intet annerledes enn å kritisere noen for å la en 8 uker gammel valp sitte alene ute hele dagen f.eks. Det handler om sunn fornuft og kunnskap. Bur så mange timer i løpet av en dag er dyreplageri enten man liker tanken på det eller ei. Nå er det litt annerledes om natten, da hunden som regel sover dypt, men har absolutt ingenting til overs for de som lar hunden sin sitte i et bur både når de er på jobb og på natten som fort blir 15 timer i døgnet.
Om hunden var så fordømt glad i den "trygge lille hula" (som folk liker å kalle det) så ville det ikke vært nødvendig med lås på døra, for den ville gått frivillig inn selv.
Behov for bur annet enn bil = Utrygg/lite harmonisk hund og resultat av dårlig trening.

Anonymkode: 205c1...a72

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil jeg si at det å ha en hund i 10 timer i et bur. Det er dyremishandling. 

Sover hunden i bur om natten også? Eller dagen siden du jobber natt? Det vil da si at hunden din er i bur i 18+ timer om dagen. DET er dyremishandling det. 
10 timer i et bur er alt, alt ,alt for mye. Et bur skal ikke brukes som oppbevaring, kun i bil. Det burde ha vært ulovlig å sperre en hund inne i et bur andre steder enn i bil. 
Det å ha et bur tilgjengelig, åpent 24/7, det er noe helt annet. 

Det er ikke bare snakk om å la en hund være alene. Men å gå ifra en hund i et bur i 8+ timer.
De som mener at en hund ikke klarer seg alene en arbeidsdag. De har misforstått. For jo, en hund klarer det og de har det faktisk helt fint. Så fremt de ikke har adferdsproblemer og ikke har blitt trent opp til  å være alene. 
Men bur, det er dyremishandling. Så TS, Du burde tenke litt over ditt eget hundehold. 

Anonymkode: b604e...d08

Jeg har tenkt nøye igjennom mitt eget hundehold. Tenkte også nøye igjennom valg av rase, før jeg anskaffet ny hund. Min hund sover i bur på natt. Den kan godt gå ut hvis det vil,men vil gjerne sove i buret sitt. Når jeg kommer hjem, er den enten med flere timer i stallen, hvor det også settes av tid og trening, eller den får en lang jogge/gåtur. Jeg sover selvfølgelig noen timer på dagtid, og da vil hunden gjerne være med i senga, noe den får lov til. Fra 16 - 21 er igjen hunden min i full aktivitet, og når kvelden kommer, er hunden trett og sover hele natta. Og den VELGER å sove i buret sitt, selv om den har masse andre rom den kan oppholde seg i. 

Jeg jobber jo heller ikke hver natt. I gjennomsnitt kanskje 3 vakter i uka. Noen ganger mer. Noen ganger mindre.

Jeg behøver heller ikke forsvare mitt eget hundehold her inne, for jeg er helt trygg ved meg selv om at hunden min har det godt. En hund tilpasser seg, som så mange andre mennesker og dyr, og selv om ikke ditt hundehold er som mitt, betyr ikke det at min eller din hund ikke har det bra. 

Aksepter at folk har forskjellige liv og forskjellige måter å holde hund på. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du skriver. Man må absolutt ikke være hjemmeværende for å ha et godt hundehold. Men 10 timer alene, bur eller ikke bur, er etter min mening altfor lenge.  

Anonymkode: 48796...2f0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler noen for å gå tur med hunden min midt på dagen når jeg er på jobb. 10 timer alene hjemme er altfor lenge.

Anonymkode: 46f6d...7e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler noen for å gå tur med hunden min midt på dagen når jeg er på jobb. 10 timer alene hjemme er altfor lenge.

Anonymkode: 46f6d...7e6

og er selvsagt ikke bur.

Anonymkode: 46f6d...7e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dansk1 skrev:

Jeg har tenkt nøye igjennom mitt eget hundehold. Tenkte også nøye igjennom valg av rase, før jeg anskaffet ny hund. Min hund sover i bur på natt. Den kan godt gå ut hvis det vil,men vil gjerne sove i buret sitt. Når jeg kommer hjem, er den enten med flere timer i stallen, hvor det også settes av tid og trening, eller den får en lang jogge/gåtur. Jeg sover selvfølgelig noen timer på dagtid, og da vil hunden gjerne være med i senga, noe den får lov til. Fra 16 - 21 er igjen hunden min i full aktivitet, og når kvelden kommer, er hunden trett og sover hele natta. Og den VELGER å sove i buret sitt, selv om den har masse andre rom den kan oppholde seg i. 

Jeg jobber jo heller ikke hver natt. I gjennomsnitt kanskje 3 vakter i uka. Noen ganger mer. Noen ganger mindre.

Jeg behøver heller ikke forsvare mitt eget hundehold her inne, for jeg er helt trygg ved meg selv om at hunden min har det godt. En hund tilpasser seg, som så mange andre mennesker og dyr, og selv om ikke ditt hundehold er som mitt, betyr ikke det at min eller din hund ikke har det bra. 

Aksepter at folk har forskjellige liv og forskjellige måter å holde hund på. 

 

Det hjelper ikke,  det er IKKE forenelig med godt hundehold 10 t I bur. Å bruke argumentet" de er jo så tilpasningsdyktige er bull. Typisk å komme med" jeg tar meg av min hund som jeg vil og du din etc".

  Hunder blir kuet til å "godta" grov mishandling også , slag, spark,  hundekamper også men det er f meg forkastelig. Ettersom du liksom skal være så bevisst,  og du gir nok endel fysisk trening til hunden din,  så passer det rett og slett ikke inn I bildet med burhold!  Hund I bur utenom I bil  er MISHANDLING .   Dette bør  ALLE ta til seg og skjerpe seg fort som svint å bli kvitt burhold 

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dansk1 skrev:

Jeg har tenkt nøye igjennom mitt eget hundehold. Tenkte også nøye igjennom valg av rase, før jeg anskaffet ny hund. Min hund sover i bur på natt. Den kan godt gå ut hvis det vil,men vil gjerne sove i buret sitt. Når jeg kommer hjem, er den enten med flere timer i stallen, hvor det også settes av tid og trening, eller den får en lang jogge/gåtur. Jeg sover selvfølgelig noen timer på dagtid, og da vil hunden gjerne være med i senga, noe den får lov til. Fra 16 - 21 er igjen hunden min i full aktivitet, og når kvelden kommer, er hunden trett og sover hele natta. Og den VELGER å sove i buret sitt, selv om den har masse andre rom den kan oppholde seg i. 

Jeg jobber jo heller ikke hver natt. I gjennomsnitt kanskje 3 vakter i uka. Noen ganger mer. Noen ganger mindre.

Jeg behøver heller ikke forsvare mitt eget hundehold her inne, for jeg er helt trygg ved meg selv om at hunden min har det godt. En hund tilpasser seg, som så mange andre mennesker og dyr, og selv om ikke ditt hundehold er som mitt, betyr ikke det at min eller din hund ikke har det bra. 

Aksepter at folk har forskjellige liv og forskjellige måter å holde hund på. 

 

Nei,  det er overhodet ingen "godta at folk er forskjellige " opplegg verdt å respektere. Det er INTET slingringsmonn mht burhold og dette burde skjønne av deg selv. 

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

og er selvsagt ikke bur.

Anonymkode: 46f6d...7e6

Noen hunder liker faktisk buret sitt.

Vi har kun hatt omplasseringshunder, fordet vi syns det er etisk best, og noen av de har vært vant til bur før vi adopterte de.

Personlig er jeg con til bur, utenom i bil, så vi har trent de av det å ligge i bur hjemme. (De har istedenfor fått en trygg plass, på lik linje med det jeg antar buret betydde for de der de bodde før oss)

Vi har begge hjemmekontor men det blir ikke så mye turer vi går på dagtid for det, men naboen vår låner gjerne hunden vår og går turer med henne når han er hjemme (han har pendlingsjobb) 

Syns vi har fått en god løsning selv om vi nok burde vært bedre hundeeiere på lik linje med veldig mange andre men vi gjør vårt beste og gjør det vi kan for at hunden skal få ett best mulig liv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  det er overhodet ingen "godta at folk er forskjellige " opplegg verdt å respektere. Det er INTET slingringsmonn mht burhold og dette burde skjønne av deg selv. 

Anonymkode: d7150...bf2

 

Anonymkode: 3cc1c...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  det er overhodet ingen "godta at folk er forskjellige " opplegg verdt å respektere. Det er INTET slingringsmonn mht burhold og dette burde skjønne av deg selv. 

Anonymkode: d7150...bf2

Så hunden skal ikke få velge å sove i buret sitt? :klo:

Hunden min gjør også det. Hun er veldig glad i buret sitt og sover helst der. Hun går også mye mer inn der hvis hun får tilgang til det når hun er borte fra meg. Jeg vet at mange synes det er så fy at hun til og med ikke har fått tilgang til det når jeg har satt henne bort. Det blir etter min mening helt feil tankegang. Det er hennes trygge hule. Hvis hun vil være i fred så går hun inn der og legger seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Coolaid
5 timer siden, dansk1 skrev:

Jeg har tenkt nøye igjennom mitt eget hundehold. Tenkte også nøye igjennom valg av rase, før jeg anskaffet ny hund. Min hund sover i bur på natt. Den kan godt gå ut hvis det vil,men vil gjerne sove i buret sitt. Når jeg kommer hjem, er den enten med flere timer i stallen, hvor det også settes av tid og trening, eller den får en lang jogge/gåtur. Jeg sover selvfølgelig noen timer på dagtid, og da vil hunden gjerne være med i senga, noe den får lov til. Fra 16 - 21 er igjen hunden min i full aktivitet, og når kvelden kommer, er hunden trett og sover hele natta. Og den VELGER å sove i buret sitt, selv om den har masse andre rom den kan oppholde seg i. 

Jeg jobber jo heller ikke hver natt. I gjennomsnitt kanskje 3 vakter i uka. Noen ganger mer. Noen ganger mindre.

Jeg behøver heller ikke forsvare mitt eget hundehold her inne, for jeg er helt trygg ved meg selv om at hunden min har det godt. En hund tilpasser seg, som så mange andre mennesker og dyr, og selv om ikke ditt hundehold er som mitt, betyr ikke det at min eller din hund ikke har det bra. 

Aksepter at folk har forskjellige liv og forskjellige måter å holde hund på. 

 

...Så hvorfor har du skrevet innlegg om dette i det hele tatt?.... :fnise:

Snakk om å mangle innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LexSuperior skrev:

Så hunden skal ikke få velge å sove i buret sitt? :klo:

Hunden min gjør også det. Hun er veldig glad i buret sitt og sover helst der. Hun går også mye mer inn der hvis hun får tilgang til det når hun er borte fra meg. Jeg vet at mange synes det er så fy at hun til og med ikke har fått tilgang til det når jeg har satt henne bort. Det blir etter min mening helt feil tankegang. Det er hennes trygge hule. Hvis hun vil være i fred så går hun inn der og legger seg.

Nei, at hunden din ikke føler seg trygg i huset/leiligheten sin er meget spesielt.  Det er dessverre altfor mange som sperrer hunder inne med lås på buret og det er hovedproblemet. Alle hunder jeg er borte i ønsker å være nære meg, også når sover forøvrig 

Anonymkode: d7150...bf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, at hunden din ikke føler seg trygg i huset/leiligheten sin er meget spesielt.  Det er dessverre altfor mange som sperrer hunder inne med lås på buret og det er hovedproblemet. Alle hunder jeg er borte i ønsker å være nære meg, også når sover forøvrig 

Anonymkode: d7150...bf2

Nå synes jeg du overdriver veldig. Det vet jo ikke du noe om. Hun ligger overalt, men hun har blitt veldig glad i buret sitt. Jeg har vurdert å fjerne det(tar mye plass), men gjør det ikke fordi at hun trives så godt med det. Da ser jeg ikke poenget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Coolaid skrev:

...Så hvorfor har du skrevet innlegg om dette i det hele tatt?.... :fnise:

Snakk om å mangle innsikt.

Snakk om å mangle forståelse av hva du leser. TS har kritisert folk for å legge seg opp i andres hundehold. Det har ikke TS selv gjort.

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil jeg si at det å ha en hund i 10 timer i et bur. Det er dyremishandling. 

Slik jeg leser TS så er ikke hunden låst inne i bur 10 timer i strekk, men at hunden foretrekker å sove og være i buret når den er alene. Det er noe helt annet enn å låse den inn i bur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...